Ύστερα από τέσσερα χρόνια απουσίας, λόγω πανδημίας, τα Ποσειδώνια -η μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση του κόσμου- άνοιξε χθες και πάλι τις πύλες της.

Εκπρόσωποι κυβερνήσεων και επιχειρήσεων από 100 και πλέον κράτη, 2.000 εκθέτες και 25.000 επισκέπτες, θα βρίσκονται για μια εβδομάδα στην Αθήνα, για να συζητήσουν τις εξελίξεις στον κλάδο, να κλείσουν συμφωνίες, να προετοιμάσουν άλλες, σε μια περίοδο που η ναυτιλία ανακάμπτει. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ζήτησε από τους πλοιοκτήτες να τραβήξουν «πρόσω ολοταχώς» στην πράσινη ναυτιλία, ενώ η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών εντυπωσίασε με την πρωτοβουλία για παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης που ανακοίνωσε.

Την ίδια στιγμή άρχισαν να ακούγονται και  τα πρώτα deals.

-Να σημειώσουμε τη συμφωνία που φαίνεται να έχει κλείσει ο Όμιλος Αγγελικούση για την αγορά δυο υπό ναυπήγηση (resale) capesize πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που θα καίνε υγροποιημένο φυσικό αέριο.

-Να υπογραμμίσουμε μία τάση που έχει ήδη καταγραφεί αλλά όπως πήρε το αυτί μας θα ενισχυθεί το επόμενο διάστημα και αφορά στην ύψωσή της ελληνικής σημαίας σε παλαιότερα και νεότερα πλοία Ελλήνων πλοιοκτητών.

– Ξεχωρίζουν επίσης κάποιες συμφωνίες, όπως αυτή του DNV και της Saronic Ferries, που θα υπογραφεί την Τετάρτη για την ανάπτυξη ηλεκτρικού πλοίου για τις γραμμές του Αργοσαρωνικού

-Τέλος ακούσαμε ότι Έλληνας πλοιοκτήτης που ελέγχει ήδη δυο ναυπηγεία κατασκευής mega yacht απέκτησε και τρίτο.

Ο σιδηρόδρομος στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Πολύωρη επίσκεψη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ έκανε, όπως πληροφορούμαστε, την περασμένη εβδομάδα η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Αν και η εταιρεία δεν ονοματίζεται, στη σχετική ανακοίνωση, η Επιτροπή κάνει λόγο για αιφνίδιο επιτόπιο έλεγχο, αναφορικά με ενδεχόμενη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Οξύμωρο να μιλάμε για ανταγωνισμό θα σκεφτεί κανείς, όταν μιλάμε για έναν κλάδο, όπου τα επιβατικά δρομολόγια βρίσκονται αποκλειστικά στα χέρια της θυγατρικής της ιταλικής TRENITALIA. Με την υπογραφή δε της νέας σύμβασης για τις άγονες γραμμές με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η κυριαρχία της «κλειδώνει» για 10+5 ακόμη χρόνια.

Κακό χωριό τα λίγα σπίτια, λέει ο σοφός λαός. Και επιβεβαιώνεται. Οι κόντρες στις ελληνικές ράγες τα τελευταία δύο χρόνια καλά κρατούν. Η πίτα όμως δεν μεγαλώνει. Αιχμή του δόρατος είναι κυρίως τα εμπορευματικά δρομολόγια στο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Βεβαίως μεγάλες γκρίνιες έχει φέρει το γεγονός ότι, μετά την απόκτηση της ΕΕΣΣΤΥ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τρέχει μόνη της και στην κούρσα της συντήρησης του τροχαίου υλικού.

Υπενθυμίζεται ότι, μετά από καταγγελία της Rail Cargo Logistics Goldair, που έγινε στα τέλη του 2019, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύτηκε, με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, σε νέο κοστολογικό μοντέλο για τις υπηρεσίες συντήρησης με αναδρομική μάλιστα ισχύ. Επίσης, στην υπογραφή πρότυπων συμβάσεων παράδοσης – παραλαβής με τις ενδιαφερόμενες σιδηροδρομικές εταιρείες για τη διαδρομή από τον Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης προς το Θριάσιο. Μάλιστα, η καταγγέλλουσα επικαλέστηκε τότε υψηλότερες χρεώσεις κατά 400%! Η εταιρεία, πριν ενάμιση χρόνο, κατέφυγε και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Στα μαχαίρια είναι όμως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και με τον δημόσιο ΟΣΕ, που είναι ο διαχειριστής της εθνικής υποδομής, για τις χρεώσεις των τελών χρήσης του δικτύου, επικαλούμενη βεβαίως και τα μεγάλα προβλήματα της υποδομής. Τα κάστανα από τη φωτιά έχει κληθεί αρχικά να βγάλει η ΡΑΣ.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνει η ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, οι έλεγχοι, όπως αυτός που έγινε πριν λίγες ημέρες, γίνονται προκειμένου να συλλεγούν στοιχεία και δεν προδικάζουν ότι οι επιχειρήσεις έχουν εμπλακεί σε αντι-ανταγωνιστική συμπεριφορά, ούτε και το αποτέλεσμα της έρευνας.

Αναβολή

Με παρέμβαση του Μαξίμου αναβλήθηκε για τον επόμενο χρόνο η επιστροφή των μπόνους για τα στελέχη του τραπεζικού κλάδου. Αναμένονταν από φέτος…

Mπόνους

Έρχονται ανακοινώσεις για την επιχείρηση «θερμοστάτης». Εντός της εβδομάδας, το πιθανότερο αύριο Πέμπτη, αναμένεται να παρουσιάσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης τα μέτρα που θα βάζουν «κόφτη» στην κατανάλωση ενέργειας για ψύξη και θέρμανση των δημοσίων κτιρίων. Ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης θα εξειδικεύσουν το σχέδιο που είχε προαναγγείλει προ δεκαημέρου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.  Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα κτίρια της γενικής κυβέρνησης τα οποία θα πετύχουν τους στόχους εξοικονόμησης που θα τεθούν (υπό τη μορφή συστάσεων), θα δοθεί “bonus”  στον τακτικό προϋπολογισμό του αντίστοιχου υπουργείου στο οποίο ανήκουν.

Και καθώς δεν υπάρχουν δεδομένα ενεργειακής κατανάλωσης για τα δημόσια κτίρια, ο στόχος περιορισμού της κατανάλωσης θα αξιολογείται με βάση την κατανάλωση την αντίστοιχη   περίοδο περασμένων ετών. Το σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η κυβέρνηση, κινείται στη λογική των αντίστοιχων της Ιταλίας και της Ισπανίας και θα   θέτει περιορισμούς στα ανώτερα επίπεδα θέρμανσης τον χειμώνα και ψύξης το καλοκαίρι για τα δημόσια κτίρια, περίπου στους 19 και 26 βαθμούς Κελσίου αντίστοιχα. Πέρα από τα δημόσια κτίρια, αντίστοιχοι στόχοι και συστάσεις εξοικονόμησης αναμένεται να τεθούν και για τον οδικό φωτισμό.

Παράλληλα, οι δύο υπουργοί αναμένεται να ανακοινώσουν και την έναρξη του προγράμματος “Ηλέκτρα”, του οποίου ο οδηγός έχει δημοσιευθεί. Εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη δράση ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων της δημόσιας διοίκησης, με τον συνολικό προϋπολογισμό του νέου προγράμματος να ανέρχεται σε 640 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 470 εκατ. ευρώ θα προέλθουν μέσω επενδυτικού δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τα υπόλοιπα 170 εκατ. ευρώ από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Μετακινήσεις

Τα τελευταία εικοσιτετράωρα παρατηρείται μια μετακίνηση προσφύγων και μεταναστών στα τουρκικά παράλια. Κυρίως στις περιοχές απέναντι από τη Χίο και τη Σάμο.

Παρατηρείται επίσης αυξανόμενη παρουσία λέμβων. Προφανώς για να τους περάσουν απέναντι.

Η Αθήνα εξετάζει το ενδεχόμενο αποβίβασης μεταναστών σε κάποια νησίδα από αυτές που η Τουρκία θεωρεί «ακαθορίστου κυριότητας». Και της προσπάθειας διάσωσής τους από την τουρκική ακτοφυλακή. Κάτι τέτοιο θα σηματοδοτούσε αυτομάτως εμπλοκή.

Είναι οριστικό

Θα πρέπει να θεωρείται οριστικό: Δεν υπάρχει καμία πρόθεση από πλευράς Μαξίμου για αλλαγή του εκλογικού νόμου.

Όποτε το θέμα επανέρχεται προς συζήτηση, από το Μαξίμου επαναλαμβάνεται η τελευταία απάντηση του πρωθυπουργού: «Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα».

Τουρισμός

Αν οι αισιόδοξες προβλέψεις επαληθευθούν, τότε φέτος αναμένονται επιπλέον έσοδα 7 δισ. σε σχέση με το 2020, από τον τουρισμό. Και αυτά θα κάνουν τη διαφορά.

Μόνο έτσι θα επιτευχθεί ο στόχος του 3% για το φετινό ΑΕΠ. Αλλιώς…

Έλλειψη ρευστότητας

Εταιρείες σε κλάδους όπως το food delivery ή το fintech έρχονται αντιμέτωπες με την έλλειψη ρευστότητας. Οι εποχές των «παχιών αγελάδων» ανήκουν οριστικά στο παρελθόν.

Αισθάνονται έτσι την ανάγκη να περιορίσουν τα κόστη, για να καταφέρουν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Όπερ σημαίνει και… απολύσεις.

Επιταγή

Απομακρύνεται το ενδεχόμενο να δοθεί νέα «επιταγή ακρίβειας» μέσα στο καλοκαίρι. Των 200 ευρώ, όπως εκείνη που δόθηκε το Πάσχα.

Αν και η καλή πορεία των εσόδων του Μαΐου μπορεί και να επιτρέπει μια νέα δέσμη μέτρων κατά της ακρίβειας.

Δικαιοσύνη

Η κυβέρνηση θα κληθεί για δεύτερη φορά μέσα στη θητεία της να επιλέξει εισαγγελέα στον Άρειο Πάγο. Όλα τα σενάρια για το πρόσωπο είναι ανοικτά.

Η νέα κυβερνητική επιλογή αναμένεται να γίνει στο τέλος του μήνα.

Συμπαραγωγή

Ελλάδα και Γερμανία συνομιλούν το τελευταίο διάστημα για συνεργασία στο θέμα των εξοπλισμών. Μεταξύ άλλων, εξετάζεται το ενδεχόμενο της συμπαραγωγής αρμάτων μάχης.

Προσλήψεις

Επιμένουν από τον ΑΔΜΗΕ: Πολύ θα ήθελαν να κάνουν προσλήψεις εξειδικευμένων στελεχών. Για να «τρέξουν» τα μεγάλα ενεργειακά projects που προγραμματίζουν.

Γιατί δεν το κάνουν; Δεν έχουν τους πόρους…

Κορβέτες

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις για την προμήθεια κορβετών, από το Πολεμικό Ναυτικό. Υποψήφιες χώρες; Η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία και η Ολλανδία.

Επίσης, θα οριστικοποιηθεί και το πρόγραμμα αναβάθμισης των υφιστάμενων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Με προοπτική δεκαπενταετίας.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories