Για αιώνες, τα πανιά ήταν η κύρια μορφή πρόωσης για τη ναυτιλία. Το πρώτο προηγμένο μηχανικό μέσο πρόωσης ήταν η ναυτική ατμομηχανή που κινούνταν με κάρβουνο, που εμφανίστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα. Στις αρχές του 20ού αιώνα το ορυκτό ναυτιλιακό καύσιμο τέθηκε σε γενικότερη χρήση και άρχισε να αντικαθιστά το κάρβουνο ως καύσιμο επιλογής στα ατμόπλοια. Στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα οι πετρελαιομηχανές σχεδόν κατήργησαν σταδιακά τις θερμικές στροβηλομηχανές.
Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα νέα πλοία από τη δεκαετία του 1970 έχουν κατασκευαστεί με μηχανές ντίζελ, οι οποίες λειτουργούν με Heavy Fuel Oil (HFO), ένα υπολειμματικό προϊόν που προέρχεται από διεργασίες απόσταξης και πυρόλυσης του πετρελαίου. Για έξι δεκαετίες, χαμηλής ταχύτητας, δίχρονες ναυτικές πετρελαιομηχανές, καύσης HFO κυριαρχούσαν έναντι άλλων συστημάτων ναυτικής πρόωσης, τροφοδοτώντας μια μακρά περίοδο εύρωστης ανάπτυξης στη διεθνή ναυτιλία και διατηρώντας το κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς χαμηλό και σταθερό σε πραγματικές όρους για δεκαετίες.
Ποιο είναι όμως το μυστικό αυτής της επιτυχίας; Γιατί έγινε τόσο δημοφιλές αυτό το καύσιμο από τους παγκόσμιους κατασκευαστές μηχανών για πλοία; Μια μελέτη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με τίτλο «Survey of Alternative Fuels – Technologies for Shipping» δίνει τις απατήσεις και ταυτόχρονα υπογραμμίζει εμμέσως πλην σαφώς τι απαιτείται ώστε η νέα εποχή των εναλλακτικών καυσίμων να είναι και πάλι μία εποχή ανταγωνιστικών φθηνών και αποτελεσματικών θαλάσσιων μεταφορών.
Υπάρχουν, όπως εξηγεί, δύο συστατικά μέρη σε αυτή την ιστορία επιτυχίας: αφενός, ένα φθηνό (λόγω του ότι είναι ένα υπολειμματικό υποπροϊόν της διαδικασίας διύλισης), αξιόπιστο και με ενεργειακή πυκνότητα καύσιμο που ήταν ευρέως διαθέσιμο. Αφετέρου, η χρήση μιας ιδιαίτερα αξιόπιστης και εντυπωσιακής αποδοτικής ναυτικής μηχανής. Συνδυαστικά, αυτά τα δύο στοιχεία είναι οι κρίκοι του σημερινού καθολικού συστήματος ναυτικής πρόωσης.
Το γεγονός ότι, για δεκαετίες, ολόκληρη η ναυτιλιακή βιομηχανία χρησιμοποιεί την ίδια συνταγή HFO και Marine Diesel Oil (MDO) έχει οδηγήσει στη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου υποδομών προμήθειας και ανεφοδιασμού καυσίμων παγκοσμίως για να καλύψει τις ανάγκες ενός παγκόσμιου εμπορικού στόλου και τη θεαματική επέκτασή του μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ομως τα τελευταία χρόνια η αυξανόμενη δυναμική και το ρυθμιστικό κανονιστικό πλαίσιο προς ένα μέλλον απεξάρτησης από άνθρακα (απανθρακοποίησης) μπορεί να σηματοδοτούν την αρχή του τέλους για την καθολικότητα χρήσης του HFO και των προϊόντων απόσταξης ως ναυτιλιακών καυσίμων.
Ενώ η αναζήτηση νέων, περιβαλλοντικά βιώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων είναι ακόμα στα πρώτα της στάδια, ένα πράγμα είναι ήδη σαφές: η εποχή τεχνολογίας προώθησης, καθολικής εφαρμογής, φαίνεται να πλησιάζει στο τέλος της.
Ωστόσο, τα υποψήφια καύσιμα, μηδενικών εκπομπών άνθρακα, μέχρι στιγμής δεν έχουν καταφέρει να ταιριάξουν την ασφάλεια, την αξιοπιστία, τη σχέση κόστους – αποτελεσματικότητας, τη διαθεσιμότητα και την ενεργειακή πυκνότητα του HFO, οδηγώντας τους ειδικούς να πιστεύουν ότι το τοπίο των ναυτιλιακών καυσίμων του μέλλοντος θα είναι ποικίλο (fragmented).
Επιπλέον, αν και τα νέα καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα δεν είναι ακόμη τεχνολογικά ώριμα, είναι περισσότερο από πιθανό να είναι πολύ πιο ακριβά από το HFO, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι η ναυτιλία, μετά από δεκαετίες καύσης υπολειμματικού καυσίμου χαμηλής ζήτησης από άλλους τομείς, θα είναι σε άμεσο ανταγωνισμό με τους χερσαίους τομείς και τα άλλα μέσα μεταφοράς. Επιπρόσθετα, υπάρχουν ακόμη άφθονα αποθέματα ορυκτών καυσίμων παγκοσμίως, πολλά από τα οποία έχουν πολύ χαμηλά οριακά κόστη παραγωγής.
Μακρά και αβέβαιη η μετάβαση στα πολλαπλά καύσιμα
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία ξεκινά μια μακρά και αβέβαιη περίοδο μετάβασης σε ένα μέλλον πολλαπλών καυσίμων, οι πλοιοκτήτες θα αντιμετωπίσουν το δύσκολο έργο να αποφασίσουν ποιο καύσιμο και ποια τεχνολογία πρόωσης θα επιλέξουν ή πώς να προστατέψουν τους στόλους και τα περιουσιακά τους στοιχεία, επισημαίνει η μελέτη.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι σε κανέναν ναυτιλιακό κλάδο η αβεβαιότητα δεν είναι μεγαλύτερη από τον κλάδο της bulk/tramp ναυτιλίας, ο οποίος λόγω της υπηρεσίας που παρέχει και των φορτίων που μεταφέρει, δεν διενεργεί εκ φύσεως τακτικούς πλόες και δεν λειτουργεί βάσει προγραμματισμένων ή δημοσιευμένων προσεγγίσεων σε λιμάνια. Ετσι, ο τρόπος λειτουργίας του είναι άρρηκτα συνδεδεμένος και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ένα καθολικό παγκόσμιο καύσιμο που είναι διαθέσιμο παγκοσμίως, επιτρέποντας στα πλοία να προσεγγίζουν σε οποιοδήποτε λιμάνι.
Latest News
Αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το 2025
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θα αυξηθούν έως 12% από τον Μάιο λόγω του υψηλού κόστους από το νέο καύσιμο με μειωμένο θείο
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση