Η απανθρακοποίηση απαιτεί μια εντελώς νέα γενιά καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα και τεχνολογιών πρόωσης που δεν υπάρχουν ακόμη, συμπεραίνει η μελέτη της ΕΕΕ. Οι επενδύσεις στην παραγωγή και στις υποδομές προμήθειας καυσίμων αντιπροσωπεύουν μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο του συνολικού κόστους της απανθρακοποίησης για τον ναυτιλιακό τομέα.
Κατά συνέπεια, η παραγωγή οικολογικών καυσίμων και η κατασκευή πλοίων φιλικότερων προς το περιβάλλον είναι ευθύνη και τομέας εμπειρογνωμοσύνης εκτός ναυτιλιακού κλάδου, οι οποίοι πρέπει να παρέχουν στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία ασφαλείς και κατάλληλες για τον σκοπό τεχνολογίες πρόωσης και ναυτιλιακά καύσιμα που είναι διαθέσιμα παγκοσμίως. Οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να εκτελέσουν αυτά τα καθήκοντα μονομερώς.
Γενικά, η εναλλακτική πηγή ενέργειας που θα επιλεγεί και θα μεταφερθεί επί του πλοίου πρέπει να έχει επαρκώς υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, σε σύγκριση με την ενεργειακή πυκνότητα των VLSFO και MDO/MGO για μεγιστοποίηση του διαθέσιμου χώρου φορτίου, αλλά ουσιαστικά χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια. Αυτές οι προσπάθειες απαιτούν την ενεργό συνεισφορά όλων των εμπλεκομένων στην εφοδιαστική αλυσίδα, ιδίως των προμηθευτών καυσίμων και παρόχων ενέργειας, των ναυπηγείων, των κατασκευαστών ναυτικών μηχανών, αλλά και των νηογνωμόνων, λιμένων και ναυλωτών.
Απαιτείται έρευνα, καινοτομία και επενδύσεις, σε θέματα όπως η διαθεσιμότητα σε επαρκείς ποσότητες και η δυνατότητα υλοποίησης, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι πλοιοκτήτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν αυτά τα καύσιμα με ασφάλεια σε παγκόσμια κλίμακα στο εγγύς μέλλον. Η πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η μαζική προσπάθεια R&D και η μετατόπιση του τεχνολογικού παραδείγματος προς ασφαλή και ασφαλή για το μέλλον εναλλακτικά καύσιμα. Μόλις αναπτυχθούν νέα και οικονομικά βιώσιμα καύσιμα, οι προμηθευτές καυσίμων και ενέργειας θα πρέπει να αρχίσουν να τα παράγουν και τα λιμάνια θα πρέπει να διαθέτουν τη σωστή υποδομή.
Ωστόσο, τις επόμενες δεκαετίες, τα ορυκτά καύσιμα θα παραμείνουν πιθανότατα πολύ φθηνότερα από τα εναλλακτικά με μηδενικές εκπομπές άνθρακα, εκτός εάν τα πρώτα φορολογηθούν σε μεγάλο βαθμό ή τα δεύτερα επιδοτηθούν (ή συμβούν και τα δύο). Γενικά, είναι μείζον το ζήτημα των μακροοικονομικών επιπτώσεων των καυσίμων για τα πλοία που γίνονται πολύ πιο ακριβά, καθώς και η κατασκευή των ίδιων των πλοίων. Οπως μείζον ζήτημα είναι επίσης η αναστάτωση και οι οικονομικές επιπτώσεις της απομάκρυνσης από ένα καθολικό καύσιμο για τη ναυτιλία, όπου τα ορυκτά καύσιμα έχουν καθιερωθεί τα τελευταία 70-80 χρόνια και η εισαγωγή μιας σειράς νέων καυσίμων και τεχνολογιών.
Φαίνεται εκ πρώτης όψεως ότι οι τεχνολογίες που δεσμεύουν το μεγαλύτερο μέρος ή όλο το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τα ορυκτά καύσιμα θα προκαλέσουν λιγότερη αναστάτωση και είναι ζήτημα που θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία με ημερομηνίες παράδοσης το 2023/2024 αποτελούνται κυρίως από ποντοπόρα πλοία με δικαύσιμες ναυτικές μηχανών «dual-fuel ready» που είναι συμβατές με εκπομπές οξειδίων του αζώτου επιπέδου III (NOx Tier III emissions), αν και αναμφίβολα τα πλοία αυτά είναι πιο ακριβά.
Και η μελέτη καταλήγει με την επισήμανση ότι ανάλογα με τον κατακερματισμό ή όχι του μελλοντικού τοπίου των καυσίμων και τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου προς μια νέα κατάσταση, η στροφή σε ένα μέλλον πολλαπλών καυσίμων μπορεί στην πραγματικότητα να προαναγγέλλει το τέλος του θαλάσσιου εμπορίου χαμηλού κόστους και το βασικό του στήριγμα, το διεθνές μοντέλο της bulk/tramp ναυτιλίας, το οποίο είναι υπεύθυνο για πάνω από το 84% του παγκόσμιου μεταφορικού έργου (σε τονομίλια).
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα