
Η απεξάρτηση ορισμένων τμημάτων της οικονομίας μας από τον άνθρακα θυμίζει λίγο τη ναυσιπλοΐα μεγάλων αποστάσεων: γνωρίζουμε τον προορισμό και θα θέλαμε πολύ να φτάσουμε εκεί εν μιά νυκτί, αλλά μεταξύ ημών και του προορισμού μας υπάρχει ένα μεγάλο μέρος του ωκεανού που πρέπει να διασχίσουμε.
Δεν σκοπεύω να προτείνω τρόπους με τους οποίους η ναυτιλία της ΕΕ θα μπορέσει να μηδενίσει τις εκπομπές της σε μια νύχτα. Αποτελεί πρόκληση για τις ρυθμιστικές αρχές και τη βιομηχανία να προβούν σήμερα στις σωστές επιλογές ώστε οι τωρινές τους επενδύσεις να στηρίξουν μακροπρόθεσμα τη σταδιακή κατάργηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Και όλα αυτά ενώ η ΕΕ θα διατηρεί την ηγετική θέση στον τομέα της ναυτιλίας. Συνειδητοποιώ, επίσης, ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία κατέχει περισσότερο από το 50% του στόλου της ΕΕ, έχει αντιληφθεί τις προκλήσεις αυτές. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά για τα οποία πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι.
Η απεξάρτηση από τον άνθρακα αποτελεί μέρος του εκσυγχρονισμού και λίγοι είναι αυτοί που δεν θα ήθελαν να εκσυγχρονιστεί ο τομέας τους. Εάν αξιοποιήσουμε πλήρως τις καινοτόμες και ψηφιακές τεχνολογίες, θα αυξήσουμε την αποδοτικότητα και θα μειώσουμε αυτόματα τις εκπομπές, ενώ παράλληλα θα διατηρήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Επομένως, η απεξάρτηση από τον άνθρακα δεν συνεπάγεται μόνο κόστη, αλλά αποτελεί και επιχειρηματική ευκαιρία.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες είναι σε παγκόσμιο επίπεδο πρωτοπόρες στον τομέα τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, με έδρα την ΕΕ, υιοθετώντας από νωρίς αυτές τις νέες τεχνολογίες, προπορεύονται σε έναν αγώνα δρόμου προς αποδοτικότερες και καθαρότερες μεταφορές μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Εντυπωσιάστηκα όταν είδα το πρώτο πλοίο στον κόσμο που κινείται με αμμωνία, το «Kriti Future», να παραδίδεται στην Avin International και να πλέει υπό την ελληνική σημαία.
Πολλά υποσχόμενα φαίνονται τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές, μεταξύ των οποίων τα συστήματα ελέγχου αποφυγής αιχμών και άλλες συναφείς υπηρεσίες, για τα μικρά, πλήρως ηλεκτρικά επιβατηγά πλοία που συνδέουν τα νησιά μεταξύ τους.
Η καινοτομία και η απεξάρτηση από τον άνθρακα δεν θα επιτευχθούν χωρίς να προβούμε σε σημαντικές επενδύσεις.
Για τις τεχνολογίες απεξάρτησης από τον άνθρακα, που δεν έχουν ακόμη ωριμάσει, η Επιτροπή δημιούργησε τη σύμπραξη για τις πλωτές μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Μαζί με την Τεχνολογική Πλατφόρμα Waterborne του κλάδου θα επιταχύνει τη διαδικασία δοκιμών και εγκατάστασης στην αγορά. Επωφελούμενη από δημόσια χρηματοδότηση ύψους 530 ευρώ και κινητοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, η σύμπραξη είναι επιφορτισμένη με την ανάπτυξη και την επίδειξη λύσεων που θα είναι εύκολο να εφαρμοστούν με σκοπό τις μηδενικές εκπομπές άνθρακα για όλους τους κύριους τύπους πλοίων και υπηρεσιών μέχρι το 2030. Ευελπιστώ ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα υποστηρίξει τη σύμπραξη και τους στόχους που έχουν τεθεί.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διατίθεται περαιτέρω χρηματοδότηση για τη στήριξη της καινοτομίας και του εκσυγχρονισμού στον τομέα της ναυτιλίας. Το πρόγραμμα χορήγησης δανείων για την πράσινη ναυτιλία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στηρίζει τη ναυπηγική βιομηχανία. Ταυτόχρονα, τα projects καθαρής ναυσιπλοΐας επιλέγονται από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μέσω των σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των κρατών-μελών.
Στην πραγματικότητα, η Ελλάδα είναι ένα από τα λίγα κράτη-μέλη που αξιοποιούν αυτή την ευκαιρία, χρηματοδοτώντας την αναβάθμιση των περιφερειακών λιμένων και τη μελέτη για την ανανέωση και την απαλλαγή του ελληνικού επιβατικού στόλου από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Ο μόνος τρόπος για εξέλιξη, ενώ προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε μεγαλύτερη βιωσιμότητα, είναι μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, η οποία θα συνδυάζει ρυθμιστικά και χρηματοπιστωτικά μέσα, τεχνικά πρότυπα και μέσα της χρηματαγοράς, έρευνα και βιομηχανική πολιτική. Οι διάφορες πρωτοβουλίες που βρίσκονται, σήμερα, σε εξέλιξη με γεμίζουν με αισιοδοξία για το μέλλον.
Τα Ποσειδώνια 2022 θα αποτελέσουν μια εξαιρετική ευκαιρία ώστε o κλάδος να μπορέσει να αποδείξει τη δέσμευσή του, και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που θα βρίσκομαι μαζί σας στην Αθήνα για τα εγκαίνια της έκθεσης.
Η κυρία Adina Valean είναι επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ


Latest News
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Β]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/akinita15-1-600x400.jpg)
Πώς να συμπληρώσετε το έντυπο Ε2 και Ε1 για τα ακίνητα
Φορολογία εισοδημάτων από ακίνητα και οι αλλαγές στα έντυπα Ε2 και Ε1 για την απεικόνιση των εισοδημάτων από ακίνητα

Η μεγάλη εικόνα
Οι έμμεσες επιπτώσεις του δασμολογικού πολέμου για την ελληνική οικονομία φαίνονται να είναι σημαντικότερες από τις άμεσες

Αναζητείται θετική έκπληξη
Ένα υπερατλαντικό ταξίδι για διακοπές στην Ελλάδα ενός Αμερικανού, που έκλεισε το πακέτο των διακοπών του τον χειμώνα, έχει ακριβύνει κατά 10% μόνο από την ισοτιμία

Εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα: τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τον Τραμπ
Ο διαφαινόμενος εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα είναι κάτι πέρα από την «τέχνη της συμφωνίας» (art of the deal) του Τραμπ

Οι εορτές του Πάσχα και λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων
Με την ευκαιρία των εορτών του Πάσχα, κρίνουμε σκόπιμο να αναφερθούμε πως αντιμετωπίζονται από την εργατική νομοθεσία οι ημέρες αυτές

Το ψυχολογικό πρόβλημα
Γενικώς συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ολοι ζυγίζουν την κατάσταση και ψάχνουν τις επιπτώσεις των επιλογών τους

Ριψοκίνδυνο χρέος
Τέτοιου είδους προσπάθειες να «κλέψουμε» στον καπιταλισμό τις έχουμε επιχειρήσει πρώτα εδώ εμείς στην Ελλάδα

Adam Posen: Η Ρωσία είναι υποτελής στην Κίνα
Ο επικεφαλής του διεθνούς κύρους Ινστιτούτου Πήτερσον για τη Διεθνή Οικονομία, αναλύει γιατί η Ρωσία του Πούτιν, παρά τις αμερικανικές προσπάθειες, δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψει την Κίνα για την Αμερική.

Από τα τρολ των social media στις τριγωνικές συναλλαγές
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποθέτουν ότι πίσω από τα αμέτρητα συμβόλαια του ομίλου των κ.κ Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου κρύβονται άλλες σχέσεις, πιο σύνθετες και δηλωτικές πολιτικών και οικονομικών εξαρτήσεων

Αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων
Οι λίγες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις θα δοκιμαστούν, θα αναθεωρήσουν επιχειρηματικά σχέδια αλλά θα προσαρμοστούν και θα τα καταφέρουν