![Η καινοτομία εν πλω στο ταξίδι για τη βιώσιμη ναυτιλία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/40178461-e1654611733490.jpg)
Η απεξάρτηση ορισμένων τμημάτων της οικονομίας μας από τον άνθρακα θυμίζει λίγο τη ναυσιπλοΐα μεγάλων αποστάσεων: γνωρίζουμε τον προορισμό και θα θέλαμε πολύ να φτάσουμε εκεί εν μιά νυκτί, αλλά μεταξύ ημών και του προορισμού μας υπάρχει ένα μεγάλο μέρος του ωκεανού που πρέπει να διασχίσουμε.
Δεν σκοπεύω να προτείνω τρόπους με τους οποίους η ναυτιλία της ΕΕ θα μπορέσει να μηδενίσει τις εκπομπές της σε μια νύχτα. Αποτελεί πρόκληση για τις ρυθμιστικές αρχές και τη βιομηχανία να προβούν σήμερα στις σωστές επιλογές ώστε οι τωρινές τους επενδύσεις να στηρίξουν μακροπρόθεσμα τη σταδιακή κατάργηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Και όλα αυτά ενώ η ΕΕ θα διατηρεί την ηγετική θέση στον τομέα της ναυτιλίας. Συνειδητοποιώ, επίσης, ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία κατέχει περισσότερο από το 50% του στόλου της ΕΕ, έχει αντιληφθεί τις προκλήσεις αυτές. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά για τα οποία πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι.
Η απεξάρτηση από τον άνθρακα αποτελεί μέρος του εκσυγχρονισμού και λίγοι είναι αυτοί που δεν θα ήθελαν να εκσυγχρονιστεί ο τομέας τους. Εάν αξιοποιήσουμε πλήρως τις καινοτόμες και ψηφιακές τεχνολογίες, θα αυξήσουμε την αποδοτικότητα και θα μειώσουμε αυτόματα τις εκπομπές, ενώ παράλληλα θα διατηρήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Επομένως, η απεξάρτηση από τον άνθρακα δεν συνεπάγεται μόνο κόστη, αλλά αποτελεί και επιχειρηματική ευκαιρία.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες είναι σε παγκόσμιο επίπεδο πρωτοπόρες στον τομέα τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, με έδρα την ΕΕ, υιοθετώντας από νωρίς αυτές τις νέες τεχνολογίες, προπορεύονται σε έναν αγώνα δρόμου προς αποδοτικότερες και καθαρότερες μεταφορές μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Εντυπωσιάστηκα όταν είδα το πρώτο πλοίο στον κόσμο που κινείται με αμμωνία, το «Kriti Future», να παραδίδεται στην Avin International και να πλέει υπό την ελληνική σημαία.
Πολλά υποσχόμενα φαίνονται τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές, μεταξύ των οποίων τα συστήματα ελέγχου αποφυγής αιχμών και άλλες συναφείς υπηρεσίες, για τα μικρά, πλήρως ηλεκτρικά επιβατηγά πλοία που συνδέουν τα νησιά μεταξύ τους.
Η καινοτομία και η απεξάρτηση από τον άνθρακα δεν θα επιτευχθούν χωρίς να προβούμε σε σημαντικές επενδύσεις.
Για τις τεχνολογίες απεξάρτησης από τον άνθρακα, που δεν έχουν ακόμη ωριμάσει, η Επιτροπή δημιούργησε τη σύμπραξη για τις πλωτές μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Μαζί με την Τεχνολογική Πλατφόρμα Waterborne του κλάδου θα επιταχύνει τη διαδικασία δοκιμών και εγκατάστασης στην αγορά. Επωφελούμενη από δημόσια χρηματοδότηση ύψους 530 ευρώ και κινητοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, η σύμπραξη είναι επιφορτισμένη με την ανάπτυξη και την επίδειξη λύσεων που θα είναι εύκολο να εφαρμοστούν με σκοπό τις μηδενικές εκπομπές άνθρακα για όλους τους κύριους τύπους πλοίων και υπηρεσιών μέχρι το 2030. Ευελπιστώ ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα υποστηρίξει τη σύμπραξη και τους στόχους που έχουν τεθεί.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διατίθεται περαιτέρω χρηματοδότηση για τη στήριξη της καινοτομίας και του εκσυγχρονισμού στον τομέα της ναυτιλίας. Το πρόγραμμα χορήγησης δανείων για την πράσινη ναυτιλία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στηρίζει τη ναυπηγική βιομηχανία. Ταυτόχρονα, τα projects καθαρής ναυσιπλοΐας επιλέγονται από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μέσω των σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των κρατών-μελών.
Στην πραγματικότητα, η Ελλάδα είναι ένα από τα λίγα κράτη-μέλη που αξιοποιούν αυτή την ευκαιρία, χρηματοδοτώντας την αναβάθμιση των περιφερειακών λιμένων και τη μελέτη για την ανανέωση και την απαλλαγή του ελληνικού επιβατικού στόλου από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Ο μόνος τρόπος για εξέλιξη, ενώ προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε μεγαλύτερη βιωσιμότητα, είναι μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, η οποία θα συνδυάζει ρυθμιστικά και χρηματοπιστωτικά μέσα, τεχνικά πρότυπα και μέσα της χρηματαγοράς, έρευνα και βιομηχανική πολιτική. Οι διάφορες πρωτοβουλίες που βρίσκονται, σήμερα, σε εξέλιξη με γεμίζουν με αισιοδοξία για το μέλλον.
Τα Ποσειδώνια 2022 θα αποτελέσουν μια εξαιρετική ευκαιρία ώστε o κλάδος να μπορέσει να αποδείξει τη δέσμευσή του, και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που θα βρίσκομαι μαζί σας στην Αθήνα για τα εγκαίνια της έκθεσης.
Η κυρία Adina Valean είναι επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Β’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/taxes-scaled-1-600x429.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Β’ Μέρος]
Εμπρόθεσμη άσκηση προσφυγής κατά πράξεων Φορολογικής Διοίκησης
![Αναστολές συμβάσεων και αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους εργαζόμενους στη Σαντορίνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santorini-5-600x400.jpg)
Αναστολές συμβάσεων και αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους εργαζόμενους στη Σαντορίνη
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η πρώτη πληρωμή της αποζημίωσης ειδικού σκοπού τοποθετείται κοντά στις αρχές Μαρτίου.
![Η… ευτυχία των ελλειμμάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/donald-trump-600x400.jpg)
Η… ευτυχία των ελλειμμάτων
Οι αναρτήσεις Τραμπ εξισώνουν τα εμπορικά ελλείμματα των ΗΠΑ με την επιδότηση άλλων οικονομιών,
![Δασμολογική πολιτική και ισορροπίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/euusa-2-600x357.png)
Δασμολογική πολιτική και ισορροπίες
Η κινητήρια δύναμη πίσω από το βασικό εμπορικό δόγμα της νέας αμερικανικής κυβέρνησης είναι η αρνητική της στάση για το ύψος του εμπορικού πλεονάσματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης
![Ανταγωνισμοί και προκλήσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/2025-02-05T205254Z_583250170_RC2EOCA20A8M_RTRMADP_3_USA-TRUMP-600x400.jpg)
Ανταγωνισμοί και προκλήσεις
Ουδείς γνωρίζει σε ποιον βαθμό η ρητορική των δασμών θα υλοποιηθεί
![Οι σεισμοί στις Κυκλάδες, οι επιχειρήσεις-εργοδότες και οι εργαζόμενοι](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santorini-3-600x400.jpg)
Τι πρέπει να γνωρίζουν εργαζόμενοι και εργοδότες στη Σαντορίνη για τους σεισμούς
Ολα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι των νησιών που πλήττονται από τη σεισμική δραστηριότητα
![Πώς «προστατεύονται» οι καταθέσεις σε κοινούς λογαριασμούς από τον φόρο κληρονομιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/01/30310601_katathes-600x435.jpg)
Πώς «προστατεύονται» οι καταθέσεις σε κοινούς λογαριασμούς από τον φόρο κληρονομιάς
Η απόφαση έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην νομική φύση του κοινού λογαριασμού με τον πρόσθετο όρο του άρθρου 2 του ν. 5638/1932
![Χωρίς αντίκρισμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/money-g44fd8144f_1920-600x400.jpg)
Χωρίς αντίκρισμα
Μόνο τυχαία δεν είναι η συζήτηση που πάει να ξανά ανοίξει για τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς ο ίδιος είχε φάει πολύ εσωκομματικό «ξύλο» για την αλλαγή του τρόπου φορολόγησής του
![Γιατί «αγριεύει» ξανά η κατάσταση στην ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/ot_gas3-1-768x606-1-600x473.png)
Γιατί «αγριεύει» ξανά η κατάσταση στην ενέργεια
Το σκηνικό στην ενέργεια «αγριεύει» και θα επηρεάσει και την ελληνική οικονομία.
![Οι εμπορικοί πόλεμοι έχουν μόνο ηττημένους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/xatzidakis2-600x399.jpg)
Οι εμπορικοί πόλεμοι έχουν μόνο ηττημένους
Οι πρόσφατες εκθέσεις Ντράγκι και Λέτα δείχνουν τον δρόμο που θα πρέπει να ακολουθήσουμε τα επόμενα χρόνια