![Η ναυτιλία σε τροχιά ενεργειακής μετάβασης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/energytrans.ship_..jpeg)
Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, ακρίβειας, πολεμικών συγκρούσεων και των πορισμάτων των Ηνωμένων Εθνών για τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής (UN IPCC reports), τα εφετινά Ποσειδώνια επιστρέφουν με επίκεντρο το στοίχημα της ναυτιλίας για ενεργειακή μετάβαση. Την εικόνα συμπληρώνουν συμφόρηση σε λιμάνια, διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιπτώσεις της πανδημίας.
Εν τούτοις, οι ναυλωτές των εμπορευματοκιβωτίων, μικροί ή μεγάλοι, δίνουν μια διαφορετική πλευρά της ιστορίας. Αδημονούν να αναλάβουν ενεργό δράση στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση και, το κυριότερο, είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το τίμημα. Πολλοί εξ αυτών συμμετέχουν σε σειρά πιλοτικών προγραμμάτων, ενώ άλλοι ενώνουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας συμμαχίες όπως το coZEV – Cargo Owners for Zero Emission Vessels.
Πρόσφατα η Σιγκαπούρη υπέγραψε το Clydebank Declaration, το οποίο είχε ανακοινωθεί στο περιθώριο της COP 26. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που αποσκοπεί στη δημιουργία έξι πράσινων θαλάσσιων οδών, μέσα από τη συνεργασία λιμένων, διαχειριστών πλοίων, εταιρειών πετρελαίου, αξιοποιώντας εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Ηδη 23 χώρες έχουν δεσμευτεί και αναμένεται οι θαλάσσιοι διάδρομοι να πολλαπλασιαστούν το προσεχές διάστημα.
Στο Lloyd’s Register θεωρούμε ότι για να επιτύχουμε την ενεργειακή μετάβαση χρειαζόμαστε κατάλληλα εργαλεία μέτρησης. Για τον λόγο αυτόν αναπτύξαμε το First Movers Framework, ένα μοντέλο αξιολόγησης όλων των παραμέτρων, όπως τον κύκλο ζωής των εκπομπών, την παραγωγή, παροχή, μεταφορά και τροφοδοσία των νέων καυσίμων, την ασφάλεια, το νομοθετικό πλαίσιο και την ωριμότητα της κάθε τεχνολογίας, τους οικονομικούς παράγοντες και τον κοινωνικό αντίκτυπο.
Μεταφέροντας το μοντέλο αυτό στην πράξη, πρόσφατα ξεκινήσαμε μια πιλοτική πρωτοβουλία, τη Silk Alliance, στην Ασία, με επίκεντρο την εμπορική διαδρομή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Σιγκαπούρης και Χονγκ Κόνγκ. Στο πρόγραμμα συμπράττουν οι Mediterranean Shipping Co, Yang Ming, Wärtsilä, Wan Hai, PIL, Keppel, η Αναπτυξιακή Τράπεζα της Ασίας και αρκετοί άλλοι.
Δύο σημαντικές πτυχές του Silk Alliance ξεχωρίζουν:
1. Υπάρχει συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας. Σε 12 μήνες θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πιλοτική μελέτη βασισμένη στο μοντέλο First Movers Framework.
2. Δεν περιορίζεται σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα που δεν είναι ακόμα διαθέσιμα. Με τη συμμετοχή της Keppel εστιάζουμε σε ζητήματα μετασκευής πλοίων και στην ευρύτερη πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης για τους υπάρχοντες στόλους.
Η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων πρωτοστατεί για πολλούς λόγους. Αφενός, το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει σε αξία το 60% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αφετέρου υπάρχουν σταθερά δρομολόγια και εμπορικοί δρόμοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εξυπηρετώντας διαφορετικούς πελάτες. Κατά συνέπεια, το βάρος του κόστους καυσίμου δεν βαρύνει μόνο έναν. Αναλυτές συχνά χρησιμοποιούν τα αθλητικά παπούτσια ως παράδειγμα. Ενα πλοίο εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών, έχει χωρητικότητα 3.000 κιβώτια με αθλητικά παπούτσια. Για κάθε επιπλέον φορτίο χρεώνεται $100 το κιβώτιο για να καλύψει τη διαφορά του κόστους καυσίμου που αντιστοιχεί σε τρία σεντς το ζευγάρι. Ομολογουμένως, αγαθά μεγαλύτερα σε μέγεθος απαιτούν περισσότερο χώρο, εν τούτοις το επιπλέον κόστος καυσίμου είναι μόνο κάποια δολάρια.
Συνεπώς είναι λογικό στην αρχή να γίνουν μικρά βήματα, όπως με το Silk Alliance και τις πράσινες θαλάσσιες οδούς. Στην πορεία οι πρωτοβουλίες αυτές θα επεκταθούν σε άλλες εμπορικές διαδρομές και περιοχές. Το μεγαλύτερο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης προσφέρει τις μεγαλύτερες δυνατότητες από όποια μεμονωμένη διαδρομή.
Ο κ. Nick Gross είναι Global Container Ships Segment Director στο Lloyd’s Register.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Η… ευτυχία των ελλειμμάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/donald-trump-600x400.jpg)
Η… ευτυχία των ελλειμμάτων
Οι αναρτήσεις Τραμπ εξισώνουν τα εμπορικά ελλείμματα των ΗΠΑ με την επιδότηση άλλων οικονομιών,
![Δασμολογική πολιτική και ισορροπίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/euusa-2-600x357.png)
Δασμολογική πολιτική και ισορροπίες
Η κινητήρια δύναμη πίσω από το βασικό εμπορικό δόγμα της νέας αμερικανικής κυβέρνησης είναι η αρνητική της στάση για το ύψος του εμπορικού πλεονάσματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης
![Ανταγωνισμοί και προκλήσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/2025-02-05T205254Z_583250170_RC2EOCA20A8M_RTRMADP_3_USA-TRUMP-600x400.jpg)
Ανταγωνισμοί και προκλήσεις
Ουδείς γνωρίζει σε ποιον βαθμό η ρητορική των δασμών θα υλοποιηθεί
![Οι σεισμοί στις Κυκλάδες, οι επιχειρήσεις-εργοδότες και οι εργαζόμενοι](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santorini-3-600x400.jpg)
Τι πρέπει να γνωρίζουν εργαζόμενοι και εργοδότες στη Σαντορίνη για τους σεισμούς
Ολα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι των νησιών που πλήττονται από τη σεισμική δραστηριότητα
![Πώς «προστατεύονται» οι καταθέσεις σε κοινούς λογαριασμούς από τον φόρο κληρονομιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/01/30310601_katathes-600x435.jpg)
Πώς «προστατεύονται» οι καταθέσεις σε κοινούς λογαριασμούς από τον φόρο κληρονομιάς
Η απόφαση έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην νομική φύση του κοινού λογαριασμού με τον πρόσθετο όρο του άρθρου 2 του ν. 5638/1932
![Χωρίς αντίκρισμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/money-g44fd8144f_1920-600x400.jpg)
Χωρίς αντίκρισμα
Μόνο τυχαία δεν είναι η συζήτηση που πάει να ξανά ανοίξει για τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς ο ίδιος είχε φάει πολύ εσωκομματικό «ξύλο» για την αλλαγή του τρόπου φορολόγησής του
![Γιατί «αγριεύει» ξανά η κατάσταση στην ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/ot_gas3-1-768x606-1-600x473.png)
Γιατί «αγριεύει» ξανά η κατάσταση στην ενέργεια
Το σκηνικό στην ενέργεια «αγριεύει» και θα επηρεάσει και την ελληνική οικονομία.
![Οι εμπορικοί πόλεμοι έχουν μόνο ηττημένους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/xatzidakis2-600x399.jpg)
Οι εμπορικοί πόλεμοι έχουν μόνο ηττημένους
Οι πρόσφατες εκθέσεις Ντράγκι και Λέτα δείχνουν τον δρόμο που θα πρέπει να ακολουθήσουμε τα επόμενα χρόνια
![Μπορεί η φιλελεύθερη διεθνής τάξη να επιβιώσει χωρίς την Αμερική;](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/2024-11-15T015135Z_1337842552_RC2D5BA9GHPA_RTRMADP_5_USA-TRUMP-600x393.jpg)
Μπορεί η φιλελεύθερη διεθνής τάξη να επιβιώσει χωρίς την Αμερική;
Ως η κινητήρια δύναμη της Δύσης πίσω από την ήττα των δυνάμεων του Αξονα, οι Ηνωμένες Πολιτείες ηγήθηκαν φυσικά της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης
![Οικολογικός Σχεδιασμός](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/klimatiki-600x337.jpg)
Οικολογικός Σχεδιασμός
H βαθιά αλλαγή στον τρόπο ζωής, στις παραγωγικές και καταναλωτικές συνήθειες είναι μια μάχη που πρέπει να δοθεί κατά μέτωπο από όλους τους παράγοντες της κοινωνίας.