
Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, ακρίβειας, πολεμικών συγκρούσεων και των πορισμάτων των Ηνωμένων Εθνών για τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής (UN IPCC reports), τα εφετινά Ποσειδώνια επιστρέφουν με επίκεντρο το στοίχημα της ναυτιλίας για ενεργειακή μετάβαση. Την εικόνα συμπληρώνουν συμφόρηση σε λιμάνια, διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιπτώσεις της πανδημίας.
Εν τούτοις, οι ναυλωτές των εμπορευματοκιβωτίων, μικροί ή μεγάλοι, δίνουν μια διαφορετική πλευρά της ιστορίας. Αδημονούν να αναλάβουν ενεργό δράση στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση και, το κυριότερο, είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το τίμημα. Πολλοί εξ αυτών συμμετέχουν σε σειρά πιλοτικών προγραμμάτων, ενώ άλλοι ενώνουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας συμμαχίες όπως το coZEV – Cargo Owners for Zero Emission Vessels.
Πρόσφατα η Σιγκαπούρη υπέγραψε το Clydebank Declaration, το οποίο είχε ανακοινωθεί στο περιθώριο της COP 26. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που αποσκοπεί στη δημιουργία έξι πράσινων θαλάσσιων οδών, μέσα από τη συνεργασία λιμένων, διαχειριστών πλοίων, εταιρειών πετρελαίου, αξιοποιώντας εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Ηδη 23 χώρες έχουν δεσμευτεί και αναμένεται οι θαλάσσιοι διάδρομοι να πολλαπλασιαστούν το προσεχές διάστημα.
Στο Lloyd’s Register θεωρούμε ότι για να επιτύχουμε την ενεργειακή μετάβαση χρειαζόμαστε κατάλληλα εργαλεία μέτρησης. Για τον λόγο αυτόν αναπτύξαμε το First Movers Framework, ένα μοντέλο αξιολόγησης όλων των παραμέτρων, όπως τον κύκλο ζωής των εκπομπών, την παραγωγή, παροχή, μεταφορά και τροφοδοσία των νέων καυσίμων, την ασφάλεια, το νομοθετικό πλαίσιο και την ωριμότητα της κάθε τεχνολογίας, τους οικονομικούς παράγοντες και τον κοινωνικό αντίκτυπο.
Μεταφέροντας το μοντέλο αυτό στην πράξη, πρόσφατα ξεκινήσαμε μια πιλοτική πρωτοβουλία, τη Silk Alliance, στην Ασία, με επίκεντρο την εμπορική διαδρομή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Σιγκαπούρης και Χονγκ Κόνγκ. Στο πρόγραμμα συμπράττουν οι Mediterranean Shipping Co, Yang Ming, Wärtsilä, Wan Hai, PIL, Keppel, η Αναπτυξιακή Τράπεζα της Ασίας και αρκετοί άλλοι.
Δύο σημαντικές πτυχές του Silk Alliance ξεχωρίζουν:
1. Υπάρχει συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας. Σε 12 μήνες θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πιλοτική μελέτη βασισμένη στο μοντέλο First Movers Framework.
2. Δεν περιορίζεται σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα που δεν είναι ακόμα διαθέσιμα. Με τη συμμετοχή της Keppel εστιάζουμε σε ζητήματα μετασκευής πλοίων και στην ευρύτερη πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης για τους υπάρχοντες στόλους.
Η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων πρωτοστατεί για πολλούς λόγους. Αφενός, το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει σε αξία το 60% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αφετέρου υπάρχουν σταθερά δρομολόγια και εμπορικοί δρόμοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εξυπηρετώντας διαφορετικούς πελάτες. Κατά συνέπεια, το βάρος του κόστους καυσίμου δεν βαρύνει μόνο έναν. Αναλυτές συχνά χρησιμοποιούν τα αθλητικά παπούτσια ως παράδειγμα. Ενα πλοίο εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών, έχει χωρητικότητα 3.000 κιβώτια με αθλητικά παπούτσια. Για κάθε επιπλέον φορτίο χρεώνεται $100 το κιβώτιο για να καλύψει τη διαφορά του κόστους καυσίμου που αντιστοιχεί σε τρία σεντς το ζευγάρι. Ομολογουμένως, αγαθά μεγαλύτερα σε μέγεθος απαιτούν περισσότερο χώρο, εν τούτοις το επιπλέον κόστος καυσίμου είναι μόνο κάποια δολάρια.
Συνεπώς είναι λογικό στην αρχή να γίνουν μικρά βήματα, όπως με το Silk Alliance και τις πράσινες θαλάσσιες οδούς. Στην πορεία οι πρωτοβουλίες αυτές θα επεκταθούν σε άλλες εμπορικές διαδρομές και περιοχές. Το μεγαλύτερο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης προσφέρει τις μεγαλύτερες δυνατότητες από όποια μεμονωμένη διαδρομή.
Ο κ. Nick Gross είναι Global Container Ships Segment Director στο Lloyd’s Register.


Latest News

Μα είναι κάτι πιο βαθύ…
Που τους «λερώνει» στα μάτια της κοινωνίας και ο άτολμος ανασχηματισμός ανακύκλωσης προσώπων δεν μπορεί να σβήσει το στίγμα. Είναι κάτι πιο βαθύ αυτό που συντελείται στη κοινωνία, η οποία απαιτεί ουσιαστικές αλλαγές και ριζικές τομές με το μέχρι τώρα.

Γιατί οι επενδυτές στην Ευρώπη είναι αισιόδοξοι παρά τον τυφώνα Τραμπ
Μια σπάνια απόκλιση παρατηρείται αυτό το διάστημα στις μετοχικές αγορές: Οι αμερικανικές καταρρέουν, οι ευρωπαϊκές υπεραποδίδουν. Ποιός έχει δίκιο;
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [ΣΤ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/timologia1-7-600x397.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [ΣΤ’ Μέρος]
Οι περιπτώσεις

Στρωμένο κόκκινο χαλί
O νέος υπουργός θα έχει την ευθύνη της μεγάλης διαπραγμάτευσης για το πώς θα λειτουργήσει η ρήτρα διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, με το σκηνικό να μην είναι... στρωμένο με ροδοπέταλα

Η Βόρεια Αμερική στα χνάρια της... ευρωζώνης
Για να επιλύσουν τις τρέχουσες εντάσεις, Καναδάς, Μεξικό και Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να αρχίσουν να συντάσσουν σχέδια για μια Οικονομική Ένωση της Βόρειας Αμερικής

Πιο σημαντικές οι αυτονόητες
Γραφειοκρατία επί της γραφειοκρατίας και εγκρίσεις επί εγκρίσεων και για την παραμικρή προμήθεια και επί της ουσίας κανένας έλεγχος

Μέχρι 31 Μαρτίου 2025, υποχρεωτική η χορήγηση των κανονικών αδειών έτους 2024
Ο εργοδότης πρέπει να μεριμνήσει οι εργαζόμενοι του να λάβουν το σύνολο της ετήσιας (κανονικής) άδειας έως 31.3.2025 και σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί, τότε να την αποζημιώσει
![Ποιοι απαλλάσσονται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων 2025 [Α Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/akinita-888-efimerida-600x400.jpg)
Ποιοι απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ 2025
Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων

Προσαύξηση και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για εργασία Κυριακής αργία νύκτα υπερεργασία και υπερωρία
Τι πρέπει να γνωρίζουν εργοδότες και εργαζόμενοι

Οταν κλέβεις στον καπιταλισμό
Οι μισές από τις ρευματοκλοπές που διαπιστώθηκαν αφορούσαν επιχειρήσεις (πιθανότατα franchise) γνωστών αλυσίδων εστίασης