Σε ρότα διαρκούς ανάπτυξης βρίσκεται η αγορά LNG, με τον παγκόσμιο στόλο πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) να αριθμούσε συνολικά 700 πλοία στα τέλη του 2021 και τα στοιχεία δείχνουν ότι οι νέες παραγγελίες βρίσκονται στο ζενίθ, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Διεθνούς Ομίλου Εισαγωγέων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (GIIGNL).
Ειδικότερα, ο αριθμός των 700 πλοίων περιλάμβανε 48 Πλωτές Μονάδες Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), 31 πλοία τροφοδοσίας LNG για ναυτιλιακή χρήση (LNG bunkering vessel) και 33 LNG carriers (μεταφορικής ικανότητας μικρότερης των 50.000 κ.μ.). Η συνολική χωρητικότητα φορτίου στο τέλος του 2021 ήταν 104,1 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, ενώ η συνολική επιχειρησιακή χωρητικότητα (σκάφη που είναι γνωστό ότι βρίσκονται σε υπηρεσία) ανήλθε σε 103 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Παραγγελίες, προβλέψεις και εκτιμήσεις
Το 2021 παραδόθηκαν 68 πλοία, σε σύγκριση με 47 πλοία το 2020, και ο αριθμός των νέων παραγγελιών έφτασε συνολικά τις 111, οι οποίες περιελάμβαναν 3 FSRU και 15 πλοία (13 LNGBV + 2 LNG carriers) κάτω των 50.000 κυβικών μέτρων. Επιπλέον, στο τέλος της περασμένης χρονιάς (σύμφωνα με τα στοιχεία του GIIGNL) το βιβλίο των νέων ναυπηγήσεων αποτελούνταν από 196 πλοία συνολικής χωρητικότητας 29,6 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων 5 FSRU και 25 πλοίων (22 LNGBVs + 3 LNG Carriers) κάτω των 50.000 κυβικών μέτρων.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα βιβλία παραγγελιών αντιπροσώπευαν το 28% του υπάρχοντος στόλου LNG carriers, με 44 πλοία να παραδίδονται εντός του 2022. Εξ αυτών καταγράφεται μία Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) και 11 πλοία (10 LNGBV + 1 LNG carrier) κάτω των 50.000 κυβικών μέτρων.
Σε μία προσπάθεια αντικατάστασης του ρωσικού αερίου με LNG, ολοένα και περισσότερες χώρες επενδύουν σε FSRUs. Στο τέλος του 2021 ο συνολικός στόλος αποτελούνταν από 48 πλωτές μονάδες, συνολικής χωρητικότητας 7,1 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ενώ τα βιβλία παραγγελιών περιλαμβάνουν 5 FSRUs, μία εκ των οποίων έχει προγραμματιστεί για παράδοση το 2022.
Μακροπρόθεσμα, αναμένεται να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση και για τα LNG Carriers χωρητικότητας άνω των 50.000 κυβικών μέτρων. Το 2021 ο παγκόσμιος αποτελούνταν από 588 πλοία, με 166 επιπλέον παραγγελίες, 32 από τα οποίες έχουν προγραμματιστεί για παράδοση το τρέχoν έτος.
Τέλος, αναφορικά με τα πλοία τροφοδοσίας LNG για ναυτιλιακή χρήση (LNGBV), ο συνολικός στόλος αποτελούνταν από 31 πλοία στα τέλη του 2021, ενώ το 2022 αναμένεται να παραδοθούν ακόμη 10 πλοία.
Την ίδια περίοδο ο μέσος ναύλος στη spot αγορά για ένα πλοίο μεταφοράς LNG 160.000 κυβικά μέτρων ήταν στα 89.200 δολ. την ημέρα, αυξημένος κατά 50,4% έναντι του μέσου όρου των 59.300 δολ. ημερησίως το 2020. Οι ναύλοι κατά το περασμένο έτος σημείωσαν σημαντική άνοδο και επωφελήθηκαν μεταξύ άλλων από την αύξηση της ζήτησης LNG από την Ασία σε συνδυασμό με την αύξηση της προσφοράς στις ΗΠΑ.
Αύξηση στις παγκόσμιες εισαγωγές το 2021
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2021 οι παγκόσμιες εισαγωγές LNG κατέγραψαν αύξηση κατά 4,5% και διαμορφώθηκαν σε 372,3 εκατομμύρια τόνους. Συγκεκριμένα, οι παγκόσμιες εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,2 εκατομμύρια τόνους λόγω της οικονομικής ανάκαμψης μετά το lockdown και της συνεχιζόμενης τάσης για στροφή από τον άνθρακα στο φυσικό αέριο, αν και ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης 4,5% παρέμεινε πολύ μακριά από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Παρά την ανοδική τάση, στην Ευρώπη παρατηρήθηκε μείωση, με την Ελλάδα να καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό πτώσης κατά 25,5% και την Ολλανδία να ακολουθεί (πτώση 24,1%). «Αυτή η κατάσταση επιδεινώθηκε μέχρι το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και η δυσκολία της Ευρώπης να γεμίσει τις υπόγειες αποθήκες της ανάγκασε τη ζήτηση να προσαρμοστεί μέσω της μείωσης της βιομηχανικής κατανάλωσης και της αλλαγής αερίου σε άνθρακα» ανέφερε η έκθεση.
Οπως φαίνεται από τα στοιχεία, η ανάκαμψη της αγοράς ήταν άνιση, με την Ασία να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη – με επικεφαλής την Κίνα που ξεπέρασε την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, ενώ η Ευρώπη κατέγραψε μείωση 8% και αγωνιζόταν να προσελκύσει φορτία LNG καθ’ όλη τη διάρκεια του μεγαλύτερου μέρους του έτους.
Από την παγκόσμια ζήτηση LNG, η Ασία συνέχισε να είναι η πρώτη περιοχή εισαγωγών, με μερίδιο 73% των παγκόσμιων εισαγωγών LNG, αύξηση 7% σε σύγκριση με το 2020, με επικεφαλής την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Η Κίνα εισήγαγε 79,3 εκατ. τόνους, ενώ οι εισαγωγές της Ιαπωνίας ανήλθαν σε 74,4 εκατ. τόνους.
Μια νέα χώρα – η Κροατία – ξεκίνησε τις εισαγωγές LNG το 2021, αυξάνοντας τον αριθμό των χωρών εισαγωγής σε 44 ενώ ο αριθμός των χωρών εξαγωγής έφτασε τις 19. Οπως τονίζεται, τουλάχιστον έξι νέες αγορές θα μπορούσαν να αρχίσουν να εισάγουν LNG το 2022 (Ελ Σαλβαδόρ, Γκάνα, Χονγκ Κονγκ, Φιλιππίνες, Σενεγάλη και Βιετνάμ). Η Αυστραλία ήταν ο κύριος εξαγωγέας LNG το 2021 με 78,5 εκατομμύρια τόνους, ακολουθούμενη από σημαντικές συνεισφορές από το Κατάρ, τις ΗΠΑ και τη Μαλαισία, οι οποίες αντιπροσώπευαν μαζί το 59,8% της παγκόσμιας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Από την άλλη πλευρά, οι μεγαλύτερες μειώσεις στις εξαγωγές LNG καταγράφηκαν στη Νιγηρία (-4,1 εκατομμύρια τόνους) λόγω προβλημάτων συντήρησης, στο Τρινιδάδ και Τομπάγκο (-3,9 εκατομμύρια τόνους) λόγω έλλειψης αερίου και στη Νορβηγία (-2,9 εκατομμύρια τόνους).
Σύμφωνα με την έκθεση, στην περιοχή του Ατλαντικού και στη Μέση Ανατολή καταγράφηκε περαιτέρω ανάπτυξη το 2021, ενώ η περιοχή του Ειρηνικού, παρά τη μείωση στις εξαγωγές LNG, παραμένει ο μεγαλύτερος παραγωγός στην παγκόσμια αγορά (143,9 εκατομμύρια τόνους ή μερίδιο 38,6%).
Οι ΗΠΑ κορυφαίος εξαγωγέας
Σε ό,τι αφορά τη spot αγορά ή τις βραχυπρόθεσμες συμβάσεις-χρονοναυλώσεις, εισήχθησαν 136,3 εκατομμύρια τόνοι LNG, που αντιπροσωπεύουν το 36,6% του συνολικού εμπορίου, έναντι 40% στο 2020. Οι Ηνωμένες Πολιτείες εδραίωσαν τη θέση τους ως ο κορυφαίος εξαγωγέας στη spot αγορά με σχεδόν το ένα τρίτο (32,2%) των συναλλαγών και ακολούθησε η Αυστραλία με μερίδιο αγοράς 18,7%. Οι εισαγωγές αυτές αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της χειμερινής εποχικής αιχμής.
Δεδομένης της αυξημένης ζήτησης σε LNG, η παγκόσμια δυναμικότητα επαναεριοποίησης αυξήθηκε κατά 46 εκατομμύρια τόνους ετησίως (MTPA), φτάνοντας τους 993 εκατ. τόνους. Στο πλαίσιο αυτό, τέσσερις νέοι τερματικοί σταθμοί μεγάλης κλίμακας τέθηκαν σε λειτουργία στη Βραζιλία, στην Κροατία, στην Ινδονησία και στο Κουβέιτ, ενώ πέντε προγράμματα επέκτασης ολοκληρώθηκαν, τέσσερα εκ των οποίων στην Κίνα και ένα στην Ιαπωνία.
Latest News
Η BIMCO υιοθετεί τη ναυτιλιακή ρήτρα FuelEU
Αναμένεται να τεθεί θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025
Κέρδη αυξημένα μέχρι και 1000% για τους liners
Η ναυτιλία τακτικών γραμμών αναμένεται να «γράψει» το 2024 την πιο κερδοφόρα χρονιά της εκτός της εποχής του κορωνοϊού
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας