Η Ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει τις σύνθετες προκλήσεις που θέτει η σταδιακά αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία του ΙΜΟ και της Ε.Ε. και τα οικονομικά ζητήματα που σχετίζονται με αυτήν, σύμφωνα με τον Έλληνα Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη.
Στην κεντρική ομιλία του σήμερα το πρωί, στο εναρκτήριο πάνελ του Συνεδρίου HELMEPA με το οποίο ξεκίνησε το συνεδριακό πρόγραμμα της τρίτης μέρας των φετινών Ποσειδωνίων, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα ως «φλέγον ζήτημα» και ως «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη ναυτιλία». Όπως είπε, «η ναυτιλία πρέπει να εξασφαλίσει, στο πολύ άμεσο μέλλον, την παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα και την αντίστοιχη τεχνολογική υποδομή. Απέχουμε, ωστόσο, ακόμα από αυτόν τον στόχο».
Νέα χρηματοδοτικά μέσα
Ο Υπουργός τόνισε τη σημασία των νέων χρηματοδοτικών μέσων και πόρων για τη χρηματοδότηση της πορείας προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα: «Τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και περιβαλλοντικής απόδοσης προέρχονται συχνά από διαφορετικούς οργανισμούς, αλλά πάντα με σημαντικό οικονομικό κόστος. Η χρηματοδότηση καινοτόμων λύσεων για τη μείωση της ρύπανσης από τα πλοία και την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης πρωτοποριακού τεχνολογικού εξοπλισμού ή της ναυπήγησης πλοίων καινοτόμου σχεδιασμού και συστημάτων, προϋποθέτει την ύπαρξη μηχανισμών χρηματοδότησης πέρα από τους παραδοσιακούς».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Η μετάβαση σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα απαιτεί να περάσουμε σταδιακά από την τρέχουσα αβεβαιότητα σε ένα ασφαλές περιβάλλον που θα καθοδηγεί τις μελλοντικές επενδύσεις και να διασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις αυτές θα έχουν τα αναμενόμενα οφέλη για το περιβάλλον, εμπεριέχοντας ένα μείγμα στοχευμένων και ευέλικτων, ιδιωτικών και δημόσιων πόρων».
Τέλος, κάλεσε την Ε.Ε. και το Ταμείο του Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Έρευνας να υποστηρίξουν γενναιόδωρα και να συνεισφέρουν στην απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω πηγών όπως ο διαρθρωτικός προϋπολογισμός της Ε.Ε. και άλλες πρωτοβουλίες για τον βιομηχανικό κλάδο.
Λύσεις
Απευθυνόμενος στο κοινό μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος, ο Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Kitack Lim, δήλωσε: «Προκειμένου να απαλλαγεί από τον άνθρακα μία πραγματικά παγκόσμια βιομηχανία, απαιτούνται παγκόσμιες λύσεις. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η ναυτιλία θα συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Στόχος μας είναι να απαλλάξουμε τελικά τη ναυτιλία από τον άνθρακα και γι’ αυτό πρέπει να συνεργαστούμε με όλους τους εμπλεκόμενους για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων. Ελπίζω πολύ στην υποστήριξή σας για τις προσπάθειές μας. Πρέπει να συνεχίσουμε μαζί το ταξίδι μας και να μην αφήσουμε κανέναν πίσω».
Στην ομιλία της, η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα Μελίνα Τραυλού είπε: «Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο μας στη νέα εποχή».
Θέματα ESG
Ακολούθησε συζήτηση για τα θέματα ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) στον ναυτιλιακό τομέα, σε ένα ισχυρό πάνελ από εκπροσώπους έξι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας, με αθροιζόμενο στόλο 354 πλοίων, που αντιστοιχεί περίπου στο 7% του συνολικού ελληνόκτητου στόλου. Το πάνελ αποτελούνταν από τους: Σουζάννα Λασκαρίδη, Διευθύνουσα της Laskaridis Shipping, Μιλένα Παππά, Εμπορική Διευθύντρια της Starbulk Carriers, Αθανάσιο Μαρτίνο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Αριστείδη Πίττα, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Euroseas & Eurodry, Συμεών Παληό, Πρόεδρο και Διευθύνοντα της Diana Shipping Inc., και Νικόλαο Τσάκο, Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της TEN.
Ο κ. Τσάκος είπε: «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της Ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Η κατάσταση της ναυτιλίας δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί, γιατί ως κλάδος είμαστε κατακερματισμένοι. Χρειάστηκε μια πανδημία για να αρχίσουν οι άνθρωποι να συνειδητοποιούν τη σημασία του κλάδου μας και τη συμβολή του στο παγκόσμιο εμπόριο. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».
Από την πλευρά του, ο κ. Πίττας τόνισε: «Δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο ‘Ε’ (Environmental) του όρου ESG, γιατί πιστεύω ότι είναι το πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί. Βάζοντας, όμως, υπερβολική ενέργεια στο ‘E’ μπορεί να χάσουμε το ‘S’ (Social), και το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσουμε είναι η κοινωνία και η κοινωνική ένταξη για όλους. Προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».
Η σημασία της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα για την ατζέντα των πλοιοκτητών αντικατοπτρίστηκε και στη συζήτηση που διοργάνωσε η BIMCO, ο μεγαλύτερος οργανισμός πλοιοκτητών στον κόσμο. Το πάνελ της συζήτησης ασχολήθηκε με τα εμπόδια στη μετάβαση, καθώς είναι το σημαντικότερο ζήτημα που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στην πορεία της προς την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, ενώ συζήτησε επιλογές για νέες εμπορικές λύσεις και κοινές προκλήσεις για ναυλωτές και πλοιοκτήτες.
Την εκδήλωση συντόνισε ο Nikolaus H. Schues, Πρόεδρος της BIMCO, και σε αυτήν συμμετείχαν οι: David Loosley, Γενικός Γραμματέας & Διευθύνων Σύμβουλος της BIMCO, Lars Robert Pedersen, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της BIMCO, Eman Abdalla, Global Operations Director της Cargill Ocean Transportation, Δημήτριος Πατρίκιος, Διευθύνων Σύμβουλος της Kyklades Maritime, Jerry Kalogiratos, Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Maritime και Ιωάννα Γ. Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλoς της Prominence Maritime S.A. & Sea Traders S.A.
Και οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν ειδικά σήμερα, 8 Ιουνίου, που έχει οριστεί από τον ΟΗΕ ως Παγκόσμια Ημέρα Ωκεανών.
Οι διοργανωτές της Έκθεσης επιβεβαίωσαν ότι η χθεσινή ημέρα (7 Ιουνίου) ήταν η πολυπληθέστερη Τρίτη στην ιστορία των Ποσειδωνίων, με συνολικά 5.945 επισκέπτες να περιηγούνται στις τέσσερις αίθουσες του Metropolitan Expo, το οποίο είναι γεμάτο με 1.948 εκθέτες από 88 χώρες.
«Είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε την εντυπωσιακή επιστροφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στην πατρίδα της ναυτιλίας», δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε. «Τα φετινά είναι πολύ ξεχωριστά Ποσειδώνια, καθώς είναι τα μεγαλύτερα σε μέγεθος στην ιστορία μας και είμαστε πολύ κοντά στο να ξεπεράσουμε κάθε προηγούμενο ρεκόρ προσέλευσης επισκεπτών», πρόσθεσε.
Η Έκθεση Ποσειδώνια 2022 τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.
Latest News
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός