
Οι υπόγειες αποθήκες είναι γεμάτες και οι δυνατότητες αποθήκευσης έχουν εξαντληθεί: Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων του ΟΗΕ, περισσότεροι από 20 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών που προορίζονταν για την παγκόσμια αγορά παραμένουν ακόμη στην Ουκρανία. Σε καιρό ειρήνης, η Ουκρανία εμπορευόταν πάνω από το 50 % των εξαγωγών της μέσω του μεγαλύτερου λιμανιού της στη Μαύρη Θάλασσα, την Οδησσό. Αλλά από τότε που άρχισε ο πόλεμος στα τέλη Φεβρουαρίου, οι γερανοί φορτοεκφόρφωσης έχουν ακινητοποιηθεί: ο αποκλεισμός του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας εμπόδισε εισαγωγές κι εξαγωγές. Επιπλέον, πολυάριθμες θαλάσσιες νάρκες απειλούν τη ναυσιπλοΐα κατά μήκος των ουκρανικών ακτών – άγνωστος ο αριθμός τους. Το μόνο βέβαιο είναι ότι τόσο η Ρουμανία όσο και η Τουρκία χρειάστηκε ήδη να εξουδετερώσουν αρκετές νάρκες που παρασύρθηκαν στη Μαύρη Θάλασσα.
Ωστόσο, το σιτάρι είναι απαραίτητο – υπάρχουν ήδη ελλείψεις σε ψωμί σε αρκετές χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Και η ίδια η Ουκρανία εξαρτάται επίσης άμεσα από τα έσοδα χάρη στις εξαγωγές σιτηρών. Τις τελευταίες εβδομάδες, το Κίεβο προσπάθησε να εξαγάγει περισσότερο σιτάρι στο εξωτερικό μέσω σιδηροδρόμων. Ωστόσο, το διαφορετικό πλάτος των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ουκρανία και την υπόλοιπη Ευρώπη, καθώς και η έλλειψη εμπορευματικών βαγονιών στην ευρωπαϊκή πλευρά, επιβραδύνουν σημαντικά τις ενδεχόμενες εξαγωγές μ’ αυτόν τον τρόπο.
Η Τουρκία σε ρόλο προστάτη
Ως εκ τούτου, εδώ και εβδομάδες καταβάλλονται πυρετώδεις προσπάθειες για την επανέναρξη των εξαγωγών σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Για τον λόγο αυτό ταξίδεψε ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ στην Τουρκία. Και σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, έχει καταλήξει σε μία βασική συμφωνία με την τουρκική πλευρά: Το τουρκικό πολεμικό ναυτικό θα καθαρίσει την περιοχή γύρω από τα ουκρανικά λιμάνια από τις θαλάσσιες νάρκες και θα παρέχει στα φορτηγά πλοία, τα οποία μεταφέρουν σιτηρά, προστασία. «Είμαστε πρόθυμοι να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των πλοίων που εξέρχονται από τα ουκρανικά λιμάνια», δήλωσε ο Λαβρόφ σε συνέντευξη Τύπου στην Άγκυρα την Τετάρτη, «σε συνεργασία με τους Τούρκους εταίρους μας». Στην Κωνσταντινούπολη πρόκειται να συσταθεί ένα συντονιστικό όργανο του ΟΗΕ για να ρυθμίσει τον τρόπο, με τον οποίο τα εξαγόμενα σιτηρά θα διανεμηθούν εν συνεχεία στην παγκόσμια αγορά.
Η Ουκρανία ενδιαφέρεται κατ’ αρχήν για μια τέτοια συμφωνία, αλλά εξακολουθεί να έχει σημαντικές επιφυλάξεις. Ουκρανοί εκπρόσωποι δεν ήταν άλλωστε παρόντες στη συνάντηση στην Άγκυρα. Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν ήδη προτείνει τη συγκρότηση μιας τετραμερούς ομάδας επαφής αποτελούμενης από εκπροσώπους των Ηνωμένων Εθνών, της Τουρκίας, της Ρωσίας και της Ουκρανίας για την επεξεργασία ενός μηχανισμού ελέγχου σε έναν πιθανό διάδρομο σιτηρών.
«Ένας τέτοιος διάδρομος θα μπορούσε να υλοποιηθεί αν το ήθελαν όλοι», πιστεύει η Μπεάτε Άπελτ, επικεφαλής του ιδρύματος Φρίντριχ Νάουμαν στην Τουρκία. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορα σημεία διαφωνίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το ζήτημα των φραγμάτων με νάρκες που έχουν τοποθετήσει οι δύο πλευρές στα ανοικτά των ουκρανικών ακτών. «Το ουκρανικό ναυτικό θέλει μέσω εκείνων να αποτρέψει αποβατικές επιχειρήσεις των ρωσικών πολεμικών πλοίων στα ανοικτά της Οδησσού», επισημαίνει η Άπελτ. Οι νάρκες θα πρέπει ώστόσο να απομακρυνθούν, ώστε να μπορέσουν να πλεύσουν με ασφάλεια τα φορτηγά πλοία. Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσα σε μία με δύο εβδομάδες. Παρόλα αυτά παραμένει αμφίβολο το κατά πόσο η διασφάλιση του διαδρόμου μέσω τουρκικών πλοίων θα ήταν επαρκής για το Κίεβο: Για να συναινέσει η ουκρανική πλευρά, ενδέχεται να ζητήσει εγγυήσεις ασφαλείας περισσότερων κρατών, για παράδειγμα των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας. Αλλά τί θα γίνει αν τελικά μια από τις δυο εμπόλεμες πλευρές βομβαρδίσει μια τέτοια νηοπομπή υπό διεθνή συνοδεία; Τότε θα εμπλέκονταν και πολεμικά πλοία νατοϊκών χωρών, κάτι το οποίο θα κλιμάκωνε ακόμα πιο επικίνδυνα τον πόλεμο.
Τόμας Λάτσαν
Επιμέλεια: Χρύσα Βαχτσεβάνου
Πηγή: DW


Latest News
![Δασμοί Τραμπ: Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» – Μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_trump_tariffs2-600x352.png)
Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» - Οι δασμοί και οι μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]
Σήμερα στον Κήπο των Τριαντάφυλλων ο Αμερικανός πρόεδρος θα ανακοινώσει τους αμοιβαίους δασμούς που έχουν προκαλέσει φόβους για ύφεση και για το τέλος της μεταπολεμικής τάξης πραγμάτων

Lufthansa: Πως αναβαθμίζει την επιχειρηματική θέση με επτά κατηγορίες θέσεων
Η επιλογή θέσης σε μια πτήση ποτέ δεν ήταν πιο περίπλοκη από τις νέες καμπίνες Allegris της Lufthansa

Harley-Davidson: Θέλει εκδίκηση σε περίπτωση που η ΕΕ στοχεύσει τις μοτοσυκλέτες της
Οι δασμοί θα μπορούσαν να ανεβάσουν τις τιμές των μοτοσικλετών της Harley-Davidson σε εξαψήφιο αριθμό σε ορισμένες χώρες, με τις πωλήσεις να βρίσκονται ήδη υπό πίεση στην Ευρώπη

Γιατί ο Τραμπ εξετάζει «μαχαίρι» στα 9 δισ. δολάρια των επιχορηγήσεων προς το πανεπιστήμιο
Το Χάρβαρντ έχει καταγραφεί ως σύμβολο του αμερικανικού ονείρου εδώ και γενιές

Αγωνιώδεις προσπάθειες του Μιλέι για εξαίρεση από τους δασμούς Τραμπ
Οι μεγαλύτερες εξαγωγές που έκανε η Αργεντινή στις Ηνωμένες Πολιτείες πέρυσι ήταν αργό πετρέλαιο, μέταλλα και χημικά προϊόντα

Η Arm ήθελε εξαγορά της Alphawave για να βάλει στο χέρι την τεχνολογία SerDes
Αυτό που... κέντρισε το ενδιαφέρον της Arm ήταν μία συγκεκριμένη τεχνολογία της Alphawave που καθορίζει πόσο γρήγορα οι πληροφορίες μπορούν να εισαχθούν αλλά και να εξαχθούν από ένα μικροτσίπ

Δεν επιδρούν όλοι οι δασμοί με τον ίδιο τρόπο στις τσέπες των Αμερικανών - Τι «λέει» η εμπειρία
Οι δασμοί Τραμπ θα επηρεάσουν και την αμερικανική αγορά με ανατιμήσεις

Τι είναι η νέα μόδα του «oshikatsu» στην οποία ποντάρει η Ιαπωνία για την άνοδο της κατανάλωσης
Το φαινόμενο παρακολουθούν πολιτικοί αλλά και η κεντρική τράπεζα στην Ιαπωνία - Έρχεται νέα αύξηση των μισθών στην Ιαπωνία

Ο Μασκ εξαγοράζει... ψηφοφόρους - 82 εκατ. για να ελέγξει ανώτατο δικαστήριο πολιτείας
Γιατί μια νίκη του πρώην γενικού εισαγγελέα Σίμελ επί της Δημοκρατικής Κρόφορντ θα ήταν όφελος για την πολιτική στρατηγική του Μασκ

Εμπορικό πλεόνασμα 89,3 δισ. κατέγραψε η ΕΕ στα αυτοκίνητα το 2024
ΗΠΑ και Βρετανία ήταν οι κορυφαίοι εξαγωγικοί προορισμοί των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν εντός της ΕΕ το 2024