
«Δει δη χρημάτων». Η φράση αυτή εκφράζει απόλυτα τον προβληματισμό που αναπτύχθηκε για την απανθρακοποίηση χθες σε εκδήλωση της ελληνικής περιβαλλοντικής οργάνωσης Helmepa, που ίδρυσε πριν από 40 χρόνια ο ελληνικός εφοπλισμός σε συνεργασία με τους ναυτεργάτες. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στον χώρο της διεθνούς έκθεσης Ποσειδώνια 2022 και επί τάπητος τέθηκαν οι οικονομικές προκλήσεις στον κλάδο της ναυτιλίας, σε συνδυασμό με την αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα ως «φλέγον ζήτημα» και ως «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη ναυτιλία». Οπως είπε, «η ναυτιλία πρέπει να εξασφαλίσει την παγκόσμια διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Απέχουμε, ωστόσο, ακόμα από αυτόν τον στόχο».
Επίσης κάλεσε την ΕΕ και το Ταμείο του Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Ερευνας να υποστηρίξουν γενναιόδωρα και να συνεισφέρουν στην απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω πηγών όπως ο διαρθρωτικός προϋπολογισμός της ΕΕ και άλλες πρωτοβουλίες για τον βιομηχανικό κλάδο.
Στην ομιλία της, η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού είπε ότι «η ΕΕΕ θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο στη νέα εποχή». Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων έξι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας, με αθροιζόμενο στόλο 354 πλοίων. Το πάνελ αποτελούνταν από τους: Σουζάνα Λασκαρίδη, διευθύνουσα της Laskaridis Shipping, Μιλένα Παππά, εμπορική διευθύντρια της Starbulk Carriers, Αθανάσιο Μαρτίνο, διευθύνοντα σύμβουλο της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Αριστείδη Πίττα, διευθύνοντα σύμβουλο της Euroseas & Eurodry, Συμεών Παληό, πρόεδρο και διευθύνοντα της Diana Shipping Inc. και Νικόλαο Τσάκο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της TEN.
Ο Συμεών Παληός σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η έξοδος της ναυτιλίας στις χρηματοπιστωτικές αγορές τα τελευταία χρόνια άλλαξε τον κλάδο προς το καλύτερο, ενώ υπογράμμισε ότι πρέπει να μειωθεί το λειτουργικό κόστος του πλοίου.
Ψηφιοποίηση και ασφάλεια
Ο Αθανάσιος Μαρτίνος χαρακτήρισε τα πλοία διπλού τοιχώματος ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα στη ναυτιλία, ενώ τόνισε πως η ίδρυση της Helmepa κατέστησε ασφαλέστερη τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Επίσης, η έκρηξη της ψηφιοποίησης έκανε τη ναυτιλία πολύ ασφαλέστερη, χωρίς ατυχήματα κ.λπ., ενώ η οικονομική άνοδος της Κίνας συνέδραμε σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του εμπορίου και του κλάδου εν γένει. Επίσης, στάθηκε και στη σταδιακή άνοδο της κινεζικής ναυτιλίας, η οποία μπορεί σε λίγα χρόνια να πάρει – όπως είπε – τα πρωτεία από την Ελλάδα.
Μιλώντας για την ψηφιοποίηση και την τεχνολογική έκρηξη, η Μιλένα Παππά τόνισε πως σίγουρα έκανε τη ναυτιλία ασφαλέστερη, ενώ πρόσθεσε ότι σταδιακά έρχεται η αυτοματοποίηση. Επίσης ανέφερε ότι στις εισηγμένες εταιρείες οι μέτοχοι ελέγχουν και κοιτούν καλύτερα αν τηρούνται τα κριτήρια ESG.
Ο Νίκος Τσάκος έστειλε μήνυμα πως χρειάζεται δυνατότερη φωνή από τον ΙΜΟ, καθώς το status της ναυτιλίας δεν εκτιμάται και κάτι πρέπει να γίνει γι’ αυτό. «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».
Στην πράσινη ναυτιλία αναφέρθηκε και ο Αριστείδης Πίττας, ο οποίος τόνισε ότι «προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».
Τέλος, η Σουζάνα Λασκαρίδη ανέφερε ότι το κόστος της βιωσιμότητας δεν έχει να κάνει μόνο με το περιβάλλον, αλλά και πώς δεν θα καταστραφούν οι επιχειρήσεις στο μέλλον.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ