«Δει δη χρημάτων». Η φράση αυτή εκφράζει απόλυτα τον προβληματισμό που αναπτύχθηκε για την απανθρακοποίηση χθες σε εκδήλωση της ελληνικής περιβαλλοντικής οργάνωσης Helmepa, που ίδρυσε πριν από 40 χρόνια ο ελληνικός εφοπλισμός σε συνεργασία με τους ναυτεργάτες. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στον χώρο της διεθνούς έκθεσης Ποσειδώνια 2022 και επί τάπητος τέθηκαν οι οικονομικές προκλήσεις στον κλάδο της ναυτιλίας, σε συνδυασμό με την αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα ως «φλέγον ζήτημα» και ως «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη ναυτιλία». Οπως είπε, «η ναυτιλία πρέπει να εξασφαλίσει την παγκόσμια διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Απέχουμε, ωστόσο, ακόμα από αυτόν τον στόχο».
Επίσης κάλεσε την ΕΕ και το Ταμείο του Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Ερευνας να υποστηρίξουν γενναιόδωρα και να συνεισφέρουν στην απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω πηγών όπως ο διαρθρωτικός προϋπολογισμός της ΕΕ και άλλες πρωτοβουλίες για τον βιομηχανικό κλάδο.
Στην ομιλία της, η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού είπε ότι «η ΕΕΕ θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο στη νέα εποχή». Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων έξι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας, με αθροιζόμενο στόλο 354 πλοίων. Το πάνελ αποτελούνταν από τους: Σουζάνα Λασκαρίδη, διευθύνουσα της Laskaridis Shipping, Μιλένα Παππά, εμπορική διευθύντρια της Starbulk Carriers, Αθανάσιο Μαρτίνο, διευθύνοντα σύμβουλο της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Αριστείδη Πίττα, διευθύνοντα σύμβουλο της Euroseas & Eurodry, Συμεών Παληό, πρόεδρο και διευθύνοντα της Diana Shipping Inc. και Νικόλαο Τσάκο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της TEN.
Ο Συμεών Παληός σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η έξοδος της ναυτιλίας στις χρηματοπιστωτικές αγορές τα τελευταία χρόνια άλλαξε τον κλάδο προς το καλύτερο, ενώ υπογράμμισε ότι πρέπει να μειωθεί το λειτουργικό κόστος του πλοίου.
Ψηφιοποίηση και ασφάλεια
Ο Αθανάσιος Μαρτίνος χαρακτήρισε τα πλοία διπλού τοιχώματος ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα στη ναυτιλία, ενώ τόνισε πως η ίδρυση της Helmepa κατέστησε ασφαλέστερη τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Επίσης, η έκρηξη της ψηφιοποίησης έκανε τη ναυτιλία πολύ ασφαλέστερη, χωρίς ατυχήματα κ.λπ., ενώ η οικονομική άνοδος της Κίνας συνέδραμε σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του εμπορίου και του κλάδου εν γένει. Επίσης, στάθηκε και στη σταδιακή άνοδο της κινεζικής ναυτιλίας, η οποία μπορεί σε λίγα χρόνια να πάρει – όπως είπε – τα πρωτεία από την Ελλάδα.
Μιλώντας για την ψηφιοποίηση και την τεχνολογική έκρηξη, η Μιλένα Παππά τόνισε πως σίγουρα έκανε τη ναυτιλία ασφαλέστερη, ενώ πρόσθεσε ότι σταδιακά έρχεται η αυτοματοποίηση. Επίσης ανέφερε ότι στις εισηγμένες εταιρείες οι μέτοχοι ελέγχουν και κοιτούν καλύτερα αν τηρούνται τα κριτήρια ESG.
Ο Νίκος Τσάκος έστειλε μήνυμα πως χρειάζεται δυνατότερη φωνή από τον ΙΜΟ, καθώς το status της ναυτιλίας δεν εκτιμάται και κάτι πρέπει να γίνει γι’ αυτό. «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».
Στην πράσινη ναυτιλία αναφέρθηκε και ο Αριστείδης Πίττας, ο οποίος τόνισε ότι «προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».
Τέλος, η Σουζάνα Λασκαρίδη ανέφερε ότι το κόστος της βιωσιμότητας δεν έχει να κάνει μόνο με το περιβάλλον, αλλά και πώς δεν θα καταστραφούν οι επιχειρήσεις στο μέλλον.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons