
«Δει δη χρημάτων». Η φράση αυτή εκφράζει απόλυτα τον προβληματισμό που αναπτύχθηκε για την απανθρακοποίηση χθες σε εκδήλωση της ελληνικής περιβαλλοντικής οργάνωσης Helmepa, που ίδρυσε πριν από 40 χρόνια ο ελληνικός εφοπλισμός σε συνεργασία με τους ναυτεργάτες. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στον χώρο της διεθνούς έκθεσης Ποσειδώνια 2022 και επί τάπητος τέθηκαν οι οικονομικές προκλήσεις στον κλάδο της ναυτιλίας, σε συνδυασμό με την αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα ως «φλέγον ζήτημα» και ως «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη ναυτιλία». Οπως είπε, «η ναυτιλία πρέπει να εξασφαλίσει την παγκόσμια διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Απέχουμε, ωστόσο, ακόμα από αυτόν τον στόχο».
Επίσης κάλεσε την ΕΕ και το Ταμείο του Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Ερευνας να υποστηρίξουν γενναιόδωρα και να συνεισφέρουν στην απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω πηγών όπως ο διαρθρωτικός προϋπολογισμός της ΕΕ και άλλες πρωτοβουλίες για τον βιομηχανικό κλάδο.
Στην ομιλία της, η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού είπε ότι «η ΕΕΕ θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο στη νέα εποχή». Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων έξι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας, με αθροιζόμενο στόλο 354 πλοίων. Το πάνελ αποτελούνταν από τους: Σουζάνα Λασκαρίδη, διευθύνουσα της Laskaridis Shipping, Μιλένα Παππά, εμπορική διευθύντρια της Starbulk Carriers, Αθανάσιο Μαρτίνο, διευθύνοντα σύμβουλο της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Αριστείδη Πίττα, διευθύνοντα σύμβουλο της Euroseas & Eurodry, Συμεών Παληό, πρόεδρο και διευθύνοντα της Diana Shipping Inc. και Νικόλαο Τσάκο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της TEN.
Ο Συμεών Παληός σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η έξοδος της ναυτιλίας στις χρηματοπιστωτικές αγορές τα τελευταία χρόνια άλλαξε τον κλάδο προς το καλύτερο, ενώ υπογράμμισε ότι πρέπει να μειωθεί το λειτουργικό κόστος του πλοίου.
Ψηφιοποίηση και ασφάλεια
Ο Αθανάσιος Μαρτίνος χαρακτήρισε τα πλοία διπλού τοιχώματος ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα στη ναυτιλία, ενώ τόνισε πως η ίδρυση της Helmepa κατέστησε ασφαλέστερη τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Επίσης, η έκρηξη της ψηφιοποίησης έκανε τη ναυτιλία πολύ ασφαλέστερη, χωρίς ατυχήματα κ.λπ., ενώ η οικονομική άνοδος της Κίνας συνέδραμε σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του εμπορίου και του κλάδου εν γένει. Επίσης, στάθηκε και στη σταδιακή άνοδο της κινεζικής ναυτιλίας, η οποία μπορεί σε λίγα χρόνια να πάρει – όπως είπε – τα πρωτεία από την Ελλάδα.
Μιλώντας για την ψηφιοποίηση και την τεχνολογική έκρηξη, η Μιλένα Παππά τόνισε πως σίγουρα έκανε τη ναυτιλία ασφαλέστερη, ενώ πρόσθεσε ότι σταδιακά έρχεται η αυτοματοποίηση. Επίσης ανέφερε ότι στις εισηγμένες εταιρείες οι μέτοχοι ελέγχουν και κοιτούν καλύτερα αν τηρούνται τα κριτήρια ESG.
Ο Νίκος Τσάκος έστειλε μήνυμα πως χρειάζεται δυνατότερη φωνή από τον ΙΜΟ, καθώς το status της ναυτιλίας δεν εκτιμάται και κάτι πρέπει να γίνει γι’ αυτό. «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».
Στην πράσινη ναυτιλία αναφέρθηκε και ο Αριστείδης Πίττας, ο οποίος τόνισε ότι «προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».
Τέλος, η Σουζάνα Λασκαρίδη ανέφερε ότι το κόστος της βιωσιμότητας δεν έχει να κάνει μόνο με το περιβάλλον, αλλά και πώς δεν θα καταστραφούν οι επιχειρήσεις στο μέλλον.


Latest News

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά