Η γεωπολιτική κρίση και η αβεβαιότητα γύρω από το ρυθμιστικό πλαίσιο για την απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα, επιφέρουν μια διπλή «έκρηξη» στην αξίας 300 δισ. δολαρίων αγορά μεταφοράς καυσίμων. Στα φετινά Ποσειδώνια συγκεντρώθηκαν περισσότεροι από 40 προμηθευτές καυσίμων πλοίων από όλο τον κόσμο σε μία εξαιρετικά κρίσιμη συγκυρία.
Ο Αλέξανδρος Προκοπάκης, διευθύνων σύμβουλος της probunkers, ανεξάρτητου προμηθευτή καυσίμων LNG με έδρα την Αθήνα, δήλωσε πως «η αγορά μεταφοράς καυσίμων έχει πληγεί από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και αυτό, φυσικά, είχε σοβαρό αντίκτυπο στις τιμές. Πριν από τον πόλεμο, οι παγκόσμιες τιμές κινούνταν γύρω από τα 750-850 δολ. ανά τόνο και τώρα βλέπουμε τιμές πολύ πάνω από τα 1.000. Εφόσον βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά, κανείς δεν μπορεί πραγματικά να προβλέψει πού θα καταλήξει η τιμή. Ας ελπίσουμε ότι προς το παρόν θα παραμείνουμε σε αυτά τα επίπεδα, επειδή ενδεχόμενη υπέρβαση του ορίου των 1.200 δολ. θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Τις απόψεις του συμμερίζεται άλλος ένας σημαντικός παίκτης του bunkering με έντονη ελληνική παρουσία, η Baluco. Ο Εμπορικός Διευθυντής Γιάννης Σταυρόπουλος δήλωσε: «Η τιμή του πετρελαίου έχει διπλασιαστεί και αυτό έχει δημιουργήσει πρόσθετο κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, επειδή το πετρέλαιο και τα λιπαντικά αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60%-70% των συνολικών λειτουργικών δαπανών κάθε πλοίου. Έτσι, το συνολικό κόστος ανά ταξίδι έχει εκτοξευθεί στα ύψη –και δεν είναι μόνο αυτό. Τα πιστωτικά όρια για τις ναυτιλιακές έχουν επίσης επηρεαστεί, καθώς πρέπει να δεσμεύουν το διπλάσιο του ποσού που συνήθιζαν για να λάβουν τον ίδιο όγκο καυσίμων που λάμβαναν πριν από την κρίση».
Και οι δύο σημείωσαν ότι η ζήτηση για μεταφορά καυσίμων δεν έχει επηρεαστεί –στην πραγματικότητα έχει αυξηθεί σε λιμάνια εκτός Ρωσίας, καθώς τα σημεία ανεφοδιασμού έχουν μειωθεί.
Και τα ακριβά λιπαντικά συμβάλλουν στην κρίση
Εκτός από τις επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι πελάτες τους αντιμετωπίζουν αυξημένο κόστος και λόγω των ακριβότερων λιπαντικών. Ο μεγάλος διεθνής κατασκευαστής και προμηθευτής λιπαντικών Gulf Oil Marine, λέει ότι η αύξηση της τιμής ποικίλλει ανάλογα με την αγορά.
«Έχουμε ήδη δει μια αύξηση μεταξύ 20 και 30 λεπτών ανά λίτρο, που αντιστοιχεί σε αύξηση τιμής περίπου 20%, αλλά φοβάμαι ότι δεν έχουμε δει ακόμα το τέλος αυτής της πίεσης στις τιμές. Προβλέπουμε περαιτέρω αύξηση 10%-20% έως το τέλος του έτους και κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να μετριάσουμε τις αυξήσεις», δήλωσε ο David Price, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας.
Προβλήματα εφοδιασμού
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει προβλήματα εφοδιασμού και στον τομέα των λιπαντικών. Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Παπαθανασίου, Διευθύνοντα της Gulf Oil Marine Hellas, η προσφορά έχει μειωθεί λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία, αλλά η σκληρή δουλειά όλο το εικοσιτετράωρο είναι το φάρμακο για τη διασφάλιση της σταθερότητας του εφοδιασμού. «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα λιπαντικά είναι διαθέσιμα όποτε και όπου τα χρειάζονται οι πελάτες μας. Αυτό μας επιβάλλει πολλή σκληρή δουλειά και ένταση. Φυσικά, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά ζητήματα, αλλά ο στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι οι πελάτες μας δεν αντιμετωπίζουν αυτά τα ζητήματα μόνοι τους», πρόσθεσε.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η Gulf Oil Marine επένδυσε πρόσφατα σε μια εγκατάσταση blending και R&D στη Σιγκαπούρη προκειμένου να παραμείνει μπροστά από τις εξελίξεις, αλλά αναγνώρισε ότι η διάθεση ενός νέου λιπαντικού στην αγορά από το μηδέν απαιτεί τεράστια επένδυση και πολύ χρόνο, καθώς οι διαδικασίες δοκιμής και οι εγκρίσεις είναι χρονοβόρες.
Ο Νέλλος Οικονομόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Valecrest Marine Lubricants, φαίνεται να συμφωνεί: «Προκειμένου να μπορέσουμε να είμαστε έτοιμοι για το μέλλον, πρέπει πρώτα να ξέρουμε ποιο θα είναι το μέλλον. Μόλις συμφωνηθεί η υπ’ αριθμόν ένα επιλογή για το καύσιμο του μέλλοντος, τότε πρέπει να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για να αναπτύξουμε και την κατάλληλη λύση λιπαντικού. Πρέπει να δούμε όλες τις επιλογές. Θα χρειαστούν σχεδόν δύο χρόνια για να μπορέσουμε να κάνουμε την έρευνα που απαιτείται, τις δοκιμές και να αναπτύξουμε τις κατάλληλες υποδομές για να βγούμε στην αγορά με ένα νέο λιπαντικό για τα νέα προϊόντα καυσίμου».
Όμως, όπως λένε οι ειδικοί, η επείγουσα ανάγκη μπορεί να μην αποτελεί πρόβλημα, καθώς η εποχή που η ναυτιλία θα απαλλαγεί από την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα απέχει ακόμα αρκετά χρόνια.
Ο Προκοπάκης είπε σχετικά: «Το μέλλον είναι ακόμα μακριά. Δεν υπάρχει ξεκάθαρος δρόμος για το πού βαδίζουμε. Η άποψή μου, όσο προκατειλημμένη κι αν είναι, είναι ότι το LNG είναι προς το παρόν η μόνη βιώσιμη διαθέσιμη εμπορική λύση, και θα παραμείνει έτσι για τα επόμενα 15-25 χρόνια. Οι υποδομές είναι εδώ, είναι άμεσα διαθέσιμες και ασφαλείς, και το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους είναι καλύτερο από αυτό του πετρελαίου».
«Δεν πιστεύω σε μία, μοναδική και κυρίαρχη λύση καυσίμου για το μέλλον, παρόμοια με αυτό που είναι το μαζούτ σήμερα. Νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε ένα διαφοροποιημένο ενεργειακό μείγμα, ένα μείγμα από διάφορες επιλογές για να διαλέξει ο καθένας» πρόσθεσε.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ