Στο 11,3% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Μάιο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Ως εκ τούτου σημείωσε ρεκόρ 28 ετών, επιστρέφοντας στο 1994. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο του 1994 βρισκόταν στο 11,4% και στον Ιανουάριο του ίδιου έτους στο 11,3%, τον Ιούλιο στο 11,7% (όσο και τον Σεπτέμβρη), ενώ τον Αύγουστο στο 11,6%.
Ειδικότερα, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαΐου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021 προέκυψε αύξηση 11,3% έναντι αύξησης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Οι ανατιμήσεις
Αναφορικά με τις ανατιμησεις, σύμφωνα με τα στοιχεία, κατά 172,7% αυξήθηκε το φυσικό αέριο, κατά 65,1% το πετρέλαιο θέρμανσης.
Υψηλότερα κατά 80% ήταν τα τιμολόγια ρεύματος και 36,6% τα καύσιμα και τα λιπαντικά.
Μεγάλη είναι και η άνοδος στα τρόφιμα, καθότι σημειώθηκε αύξηση 14,1% στα γαλακτοκομικά, 13,4% στο ψωμί και τα δημητριακά, 13,8% στα κρέατα και 23,2% στα έλαια.
Επίσης, σημειώθηκε αύξηση 22,8% στις μεταφορές με αεροπλάνο και 17,7% σε αυτές με πλοίο.
Ανοδικά κατά 22,2% κινήθηκαν και οι τιμές στα ξενοδοχεία και κατά 13,9% σε κινηματογράφους και θέατρα.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Μάιο 2022, σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2022, παρουσίασε αύξηση 0,7% έναντι μείωσης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2021 – Μαΐου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2020 – Μαΐου 2021, παρουσίασε αύξηση 5,3% έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2020 – Μαΐου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιουνίου 2019 – Μαΐου 2020.
Εκτόξευση 35% στη Στέγαση, 18,8% στις Μεταφορές και 12,1% στη Διατροφή
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 11,3% τον Μάιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
– 12,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
-0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
-5,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
-35% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
-5,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
– 0,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
-18,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
-1,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
-0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
-5,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
-0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης
Σημειώνεται ότι οι προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών τοποθετούν τον ετήσιο πληθωρισμό στο 5,6% και αναμένει μία αποκλιμάκωσή του από Ιούλιο, όμως οι τιμές στα καύσιμα και σε βασικά προϊόντα δεν υποχωρούν προδιαγράφοντας έτσι νέες αναθεωρήσεις στις εκτιμήσεις.
Το Πρόγραμμα Σταθερότητας, το οποίο καταρτίστηκε εν μέσω αβεβαιοτήτων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της εξελισσόμενης ενεργειακής κρίσης, προβλέπει ότι ο πληθωρισμός θα αυξηθεί εφέτος στο 5,6%, όπου θα υπάρξει κορύφωση. Προβλέπει άνοδο του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 1,6% το 2023, ενώ τα έτη 2024 και 2025 κατά 1,7%.
Τι λένε οι αναλυτές
Στο δυσμενές σενάριο η Eurobank βλέπει ανάπτυξη μόλις 1,4% για το 2022 (Ενδιάμεση Έκθεση για την Ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2022), με τον μέσο πληθωρισμό να αγγίζει το 8,2%. Το βασικό σενάριο της τράπεζας προβλέπει άνοδο του ΑΕΠ κατά 3%, αλλά και υψηλό πληθωρισμό της τάξης του 7%.
Επίσης, πρόσφατη μελέτη της ING βλέπει σε επίπεδο τρίμηνου, παρά την πληθωριστική κρίση, ανάπτυξη 3% στο τρέχον β΄ τρίμηνο και επιβράδυνση στο 2,2% στο γ’ τρίμηνο. Στην νέα έκθεσή της για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας βλέπει ύφεση στο β’ και το γ΄ τρίμηνο φέτος σε κάποιες ευρωπαϊκές οικονομίες Για την Ελλάδα βλέπει ανάπτυξη 2,9% το 2022, στο 2,4% το 2023, στο 2,2% το 2024.