Τα Ποσειδώνια 2022 που κλείνουν σήμερα τις πύλες τους φέρνουν στο προσκήνιο τις προοπτικές στην προσπάθεια μηδενισμού των ανθρακούχων εκπομπών με την ελληνική ναυτιλία να αποτελεί το στρατηγικό πλεονέκτημα της ΕΕ, όπως τόνισε ο πρωθυπουργός.
Τα ξύλινα τείχη στη σύγχρονη εποχή δεν καλούνται να σώσουν την πόλη αλλά να ανοίξουν νέες προοπτικές στον ρόλο της Ελλάδας στο πράσινο μέλλον που σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Τα 5.500 ελληνόκτητα πλοία – όπως τονίστηκε με τον πλέον επίσημο τρόπο από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη διάρκεια των Ποσειδωνίων 2022 που κλείνουν σήμερα τις πύλες τους και ανανεώνουν το ραντεβού για το 2024 – αποτελούν ένα στρατηγικό πλεονέκτημα της ΕΕ στη μετάβασή της στη νέα εποχή της απεξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο και αέριο και εν γένει από τα ορυκτά καύσιμα.
Παράλληλα, το μέγεθος της ελληνόκτητης ναυτιλίας, αλλά και της ακτοπλοΐας, αποτελεί πολύ καλή βάση για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου «εργαστηρίου» νέων εναλλακτικών καυσίμων στη χώρα μας, καθιστώντας τον Πειραιά διεθνές κέντρο τεχνολογίας νέων καυσίμων.
Η πρόταση που διατύπωσε ο Πρωθυπουργός κατά την τελετή των εγκαινίων των Ποσειδωνίων προς τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και την ΕΕ προβλέπει ο Πειραιάς να φιλοξενήσει ένα πραγματικό Centre of Excellence for carbon neutral maritime technologies (πρότυπο κέντρο ναυτιλιακών τεχνολογιών για ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα).
Η πρόταση αυτή του Πρωθυπουργού αλλά και η παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης που θα ξεκινήσει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όπως ανακοίνωσε στην τελετή εγκαινίων της διεθνούς έκθεσης Ποσειδώνια 2022 η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού, είναι δύο πρωτοβουλίες που εμπεδώνουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας μας στη διεθνή ναυτιλιακή διπλωματία και στη χάραξη μιας αξιόπιστης ρότας προς την πράσινη ναυτιλία.
«Ως Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών δεσμευόμαστε ότι ο παγκόσμιος ηγέτης του κλάδου, η ελληνική ναυτιλία, θα συμβάλει έμπρακτα και δυναμικά στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκινάμε μία παγκόσμια εκστρατεία: “Navigating the Future of Sustainable Shipping”. Σας προσκαλώ να συμμετέχετε ως αγγελιοφόροι της πρωτοβουλίας αυτής» είπε η Τραυλού. Οσον αφορά την πρωθυπουργική πρόταση για τη δημιουργία του κέντρου ναυτιλιακών τεχνολογιών στον Πειραιά, θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η μαγιά για την υλοποίηση της πρότασης αυτής υπάρχει.
Τα Πανεπιστήμια
Ο Πειραιάς είναι ήδη ένα άτυπο διεθνές κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας καθώς όλοι οι μεγάλοι νηογνώμονες, οργανισμοί που ασχολούνται κατ’ εξοχήν με την έρευνα, έχουν εδώ γραφεία μέσω των οποίων ελέγχουν τις δραστηριότητές τους σε μια ευρύτερη περιοχή. Επίσης ορισμένοι εξ αυτών έχουν εγκαταστήσει στην Ελλάδα ειδικά τεχνολογικά και ερευνητικά κέντρα που συνεργάζονται είτε με άλλα διεθνή ινστιτούτα, είτε με ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, είτε με τα ελληνικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως είναι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV έχει ορίσει εδώ και τρία χρόνια την Ελλάδα ως «το τρίτο σπίτι μας» (Greece as third home market). Στο Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης (R&D) του Πειραιά έχει δημιουργήσει την πλατφόρμα COSSMOS, ένα λογισμικό το οποίο με τη χρήση εικονικών μοντέλων πετυχαίνει βελτιώσεις σε θέματα εκπομπών, ενεργειακής απόδοσης, κόστους και ασφάλειας. O αμερικανικός ABS έχει δημιουργήσει στην Ελλάδα το Global Ship Systems Centre, που απαρτίζεται από εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι στελεχώνουν το τοπικό Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης του νηογνώμονα, καθώς και το Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών, ενώ στοχεύει στην παροχή εξειδικευμένων λύσεων σε ζητήματα που αφορούν τα καύσιμα, το περιβάλλον, τα συστήματα διαχείρισης των πλοίων, την κυβερνοασφάλεια, τις μηχανές των πλοίων κ.ά.
Ο ιταλικός νηογνώμονας RINA έχει κάνει τον Πειραιά Κέντρο Διαχείρισης Στόλου. Το κέντρο αυτό επιτρέπει στον νηογνώμονα να διαχειρίζεται τα πλοία του με μεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα σε όλο τον κόσμο.
Η πρωθυπουργική πρόταση
Η πρόταση του Πρωθυπουργού για τη δημιουργία του Κέντρου Τεχνολογίας και Καινοτομίας Νέων Καυσίμων στον Πειραιά εδράζεται στην πεποίθηση της ελληνικής κυβέρνησης ότι εάν θέλει η ΕΕ να πρωταγωνιστήσει στην παγκόσμια προσπάθεια μηδενισμού των ανθρακούχων εκπομπών, η ναυτιλία θα πρέπει να αποτελέσει ευρωπαϊκή προτεραιότητα.
Στο πλαίσιο αυτό με επιστολή του στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο Μητσοτάκης κατέθεσε, όπως ανακοίνωσε, τέσσερις προτάσεις:
Πρώτον, όπως είπε και η Επίτροπος, να ενταθεί η έρευνα και η ανάπτυξη τεχνολογιών γύρω από τα εναλλακτικά καύσιμα. Να είναι ασφαλή για τα πλοία, αλλά να είναι και βιώσιμα για την οικονομία.
Δεύτερον, να αναθεωρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία ώστε να διασφαλίζονται πραγματικά ίσοι όροι ανταγωνισμού στις μεταφορές.
Τρίτον, να κατανέμονται δίκαια μεταξύ των κρατών – μελών τα έσοδα από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών, ειδικά στο θαλάσσιο εμπόριο.
Τέταρτον, να ισχύσει ο μηχανισμός της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου. Είναι μια θέση που συμμερίζεται πλήρως και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%