Η αρμόδια για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας αρχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Euipo) χτυπά το καμπανάκι του κινδύνου: σε ποσοστό 52% οι Ευρωπαίοι από 15 έως 24 ετών είχαν αγοράσει το τελευταίο 12μηνο τουλάχιστον ένα προϊόν-απομίμηση τη χρονιά, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε για τη σχέση των νέων με θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν την Τετάρτη, 8 Ιουνίου.
«Πρόκειται για μια τάση εξόχως ανησυχητική», εκτιμά το Euipo. Κάποιοι νέοι σε ηλικία καταναλωτές ψώνισαν «μαϊμού» κατά λάθος. Αυτοί αντιστοιχούν όμως μόλις στο 15% του συνόλου. Σε ποσοστό 37% έψαξαν επί τούτου για να τη βρουν τη «μαϊμού» στην αγορά – δεν διευκρινίζουν αν κρατούσαν μαζί τους κι ένα τσαμπί μπανάνες για να διευκολυνθούν. Οι περισσότεροι ήταν απλώς αδιάφοροι αν το προϊόν που επέλεγαν ήταν γνήσιο ή όχι. Αρκεί που τους γυάλιζε στο μάτι και το άντεχε η τσέπη τους.
Αν και τα αποτελέσματα της έρευνας «δεν είναι άμεσα συγκρίσιμα με παλαιότερες μελέτες», το Euipo αναφέρει ότι το 2019 μόνο το 14% των νέων παραδεχόταν ότι εσκεμμένα αναζητούσε προϊόντα-απομιμήσεις, είτε στα φυσικά καταστήματα είτε μέσω του Διαδικτύου.
Ταινίες και streaming
Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ 22.021 νέων στις 27 χώρες-μέλη τον περασμένο Φεβρουάριο. Και έδειξε ότι η προτίμησή τους εστιάζεται κυρίως σε προϊόντα πειρατείας πνευματικής ιδιοκτησίας. Ακολουθούν οι απομιμήσεις επωνύμων ενδυμάτων, υποδημάτων, ηλεκτρονικών ειδών και προϊόντων υγιεινής και ομορφιάς.
Συγκεκριμένα από όσους εν γνώσει τους και από πρόθεση αγόρασαν «πειρατικά ή μαϊμούδες» τους τελευταίους 12 μήνες, το 67% επέλεξε κινηματογραφικές ταινίες, το 51% τηλεοπτικές σειρές, το 34% μουσικά έργα, το 33% λογισμικά προγράμματα, το 28% παιχνίδια βίντεο, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό 34% πλήρωσε «πειρατές» για να παρακολουθήσει απευθείας τηλεοπτικές αναμεταδόσεις αθλητικών γεγονότων.
Σε πολλές περιπτώσεις η παράνομη αυτή δραστηριότητα συνίσταται στην παρακολούθηση ειδικών ιστοσελίδων, κυρίως για το «κατέβασμα» ταινιών και τηλεοπτικών σειρών ή για την χρήση εφαρμογών για την αναπαραγωγή μουσικής.
Ζήτημα τιμής
Το Euipo σημειώνει ότι η κύρια αιτία για τις αγορές παράνομων πειρατικών προϊόντων παραμένει η χαμηλή τιμή. Δεύτερη αιτία είναι το ότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση στο προϊόν που επιθυμούν μόνο μέσω των παράνομων πηγών. Δεν μπορούν δηλαδή να το βρουν νόμιμα στην αγορά! Μιλάμε για απόλυτα συνειδητοποιημένους καταναλωτές ψηφιακών προϊόντων κατά κανόνα.
Σε ό,τι αφορά τις απομιμήσεις ακριβών επωνυμιών ρούχων, παπουτσιών, αρωμάτων και άλλων φυσικών προϊόντων, το 55% που τα προτιμούν ηθελημένα δηλώνουν ως αιτία το χαμηλό τους κόστος. «Μα καλά, δεν τους ενδιαφέρει η ποιότητα της μαϊμούς;», θα αναρωτηθεί κανείς. Είναι όμως σε όλους γνωστό ότι εδώ και δεκαετίες οι «καλές μαϊμούδες» είναι, δυστυχώς, εφάμιλλες των γνήσιων προϊόντων σε ποιότητα.
Το είχε δηλώσει δημοσίως ο κινέζος μεγιστάνας Τζακ Μα προτού τον βάλει στο στόχαστρο (για άλλους λόγους) το καθεστώς του Πεκίνου: «Πρέπει να προστατεύσουμε την πνευματική ιδιοκτησία, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σταματήσουμε τις αντιγραφές προϊόντων. Αλλά οι OEM κατασκευάζουν καλύτερα προϊόντα σε καλύτερη τιμή. Είναι οι ίδιες εταιρείες, άλλωστε, που δουλεύουν για τους επώνυμους οίκους. Χρησιμοποιούν τις ίδιες πρώτες ύλες, την ίδια τεχνογνωσία. Κι αυτό είναι σήμερα το πρόβλημα: τα προϊόντα τους είναι καλύτερα από τα φέροντα την ακριβή επωνυμία».
Ο ιδρυτής της γιγαντιαίας εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba αναφέρεται στους κατασκευαστές γνήσιου εξοπλισμού (Original Equipment Manucacturer ή OEM), τις ασιατικές βιομηχανίες δηλαδή που συνεργάζονται με επώνυμες φίρμες της Δύσης τις οποίες προμηθεύουν μέρη και εξαρτήματα των προϊόντων που παράγουν, είτε πρόκειται για κινητά τηλέφωνα είτε για γυναικείες τσάντες είτε για μπλουζάκια.
Όσο ενοχλητικό κι αν είναι, θα πρέπει να παραδεχθεί κανείς ότι είναι εν τέλει συνειδητοποιημένοι καταναλωτές όσοι επιλέγουν «μαϊμούδες». Δεν χάνουν σε ποιότητα, ενώ κερδίζουν σε τιμή.
Πρόκειται ασφαλώς για ένα φαινόμενο εκτροπής, για μια ανωμαλία που δημιούργησε και θέριεψε το κύμα μετεγκαταστάσεων βιομηχανικών μονάδων από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη στην Ανατολική Ασία τις τρεις δεκαετίες της κατακλυσμιαίας παγκοσμιοποίησης (1990-2020).
Αλλαγή σκηνικού
Πάμπολλες φίρμες έχουν μεταφέρει το σύνολο της παραγωγής τους εκ Δυσμών προς Ανατολάς. Γυρίζει όμως ο τροχός, φουντώνουν οι εμπορικοί πόλεμοι (εσχάτως και οι φυσικοί), έχει ήδη ξεκινήσει μια διαδικασία απο-παγκοσμιοποίησης, ο κόσμος και το διεθνές εμπόριο χωρίζονται πάλι σε «Ανατολή και Δύση» με δασμούς, κυρώσεις και με κάθε λογής σύνορα, τα οποία δεν ευνοούν τη διακίνηση «μαϊμούδων» και προϊόντων παραχάραξης εν γένει.
Υπάρχει βέβαια πάντοτε παρών και ακαταμάχητος ο παράγων «ηλεκτρονικό εμπόριο και ψηφιακή κατανάλωση», που δεν γνωρίζει πολλά από εμπορικά τείχη και περιορισμούς. Η διαπίστωση ανήκει στο αρμόδιο ευρωπαϊκό Γραφείο, το Euipo, το οποίο καλεί «όλους τους ενδιαφερομένους, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους εκπαιδευτικούς και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών να ευαισθητοποιήσουν το νεανικό κοινό σχετικά με τους κινδύνους της παραποίησης, της απομίμησης και της πειρατείας».
Είναι εξάλλου βαρύ και οδυνηρό και το οικονομικό κόστος των απομιμήσεων και της πειρατείας για τις χώρες της Δύσης. Είναι βαρύ για τους προϋπολογισμούς τους, αλλά και για τους πολίτες-καταναλωτές κατ’ επέκταση, διότι αυτοί (οι αγοραστές προϊόντων-μαϊμού…) στερούνται πόρους που θα μπορούσαν να διοχετευθούν, θεωρητικά, σε κοινωνικές πολιτικές, έργα κοινωνικής ωφελείας κλπ.
Βαρύ το τίμημα
Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο. Τον περασμένο Δεκέμβριο η ΕΕ (το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών και Επιχειρήσεων ή CEBR σε συνεργασία με το βρετανικό όμιλο NetNames που ειδικεύεται στην προστασία των επωνυμιών στο Διαδίκτυο), εκτίμησε ότι η παράνομη αγορά προϊόντων παραχάραξης και απομιμήσεων, που διακινούνται ως επί το πλείστον μέσω Ίντερνετ, έχει πολύ μεγάλο αντίκτυπο στην οικονομία και στην απασχόληση στην ΕΕ και σε ολόκληρη τη Δύση, ενώ ευθύνεται και για περίπου ένα εκατομμύριο θανάτους ετησίως!
«Η κυκλοφορία μέσω Διαδικτύου προϊόντων-μαϊμού αυξάνεται διαρκώς και στοιχίζει 2,5 εκατ. θέσεις εργασίας κάθε χρόνο» απεφάνθησαν σε έρευνά τους το CEBR και ο NetNames. Οι ΗΠΑ είναι η χώρα που πλήττεται περισσότερο, καθώς έχει και τη μεγαλύτερη αγορά προϊόντων-μαϊμού στον κόσμο, με ετήσιο τζίρο 225.000 εκατ. δολάρια (1,3% του αμερικανικού ΑΕΠ). Επίσης οι ΗΠΑ χάνουν 750.000 θέσεις εργασίας το χρόνο εξαιτίας της δραστηριότητας αυτής.
Σε ό,τι αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι απώλειες φορολογικών εσόδων φθάνουν τα 167 δισ. ευρώ ετησίως. Η Γερμανία (η δεύτερη παγκοσμίως σε οικονομικές και κοινωνικές απώλειες μετά τις ΗΠΑ) χάνει 107.500 θέσεις εργασίας ετησίως, ενώ η Γαλλία 26.300 θέσεις εργασίας.
Latest News
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους
Τραμπ: Ανακοίνωσε την δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τη συλλογή δασμών
Η ανάρτηση του Ντόναλντ Τραμπ στο Truth Social
Jack Daniel's: Ο λόγος που απολύει 600 εργαζόμενους
Τα σχέδια για απολύσεις του παραγωγού ουίσκι έρχονται λίγες ημέρες μετα την «σύσταση» του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ ότι τα αλκοολούχα θα πρέπει να φέρουν προειδοποίηση για τους κινδύνους καρκίνου
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
ΕΚΤ προς τράπεζες: Βελτιωθείτε στην διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
Η ΕΚΤ καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους σε γεωπολιτικά σοκ
Χαμηλότερα από το αναμενόμενο ο πληθωρισμός χονδρικής στις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε μόλις 0,2% τον Δεκέμβριο
Αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Η νέα στρατηγική της Starbucks
Η Starbucks δημιούργησε έναν «Κώδικα Δεοντολογίας Καφετέριας» και με την εφαρμογή του στις ΗΠΑ, αρχίζει η μεγάλη της μεταμόρφωση
Πίεση από παντού - Θα παρατείνει ο Μπάιντεν την προθεσμία απαγόρευσης του TikTok στις 19 Ιανουαρίου;
Ο Μπάιντεν θα μπορούσε να παρατείνει την προθεσμία κατά 90 ημέρες - Το ενδεχόμενο που εξετάζεται μέχρι την ολοκλήρωση της ακρόασης
Όλι Ρεν: Στα μέσα του 2025 θα φτάσουμε στα ουδέτερα επιτόκια
Ο διοικητής της φινλανδικής κεντρικής τράπεζας, Όλι Ρεν, εκτίμησε ότι η ΕΚΤ θα πρέπει επίσης λάβει υπόψη της τις πολιτικές του Τραμπ
Ο «τζόγος» του Τραμπ με τους δασμούς - Τα νέα σχέδια στο τραπέζι
Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ μελετά τη σταδιακή αύξηση στους δασμούς μήνα με τον μήνα