Ένα ακόμη δυσάρεστο νέο έρχεται για χιλιάδες δανειολήπτες, είτε είναι νοικοκυριά, είτε είναι επιχειρήσεις. Σας προετοιμάζαμε χθες για τις μεγάλες ανατροπές που φέρνει στα δάνεια η αλλαγή πολιτικής της ΕΚΤ με τις συνεχείς αυξήσεις επιτοκίων. Η μία θα γίνει τον Ιούλιο και άλλες δύο έως το τέλος του έτους.
Κι αν κάποιοι δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει αυτό, μετά από μια 7ετία αρνητικών επιτοκίων, είναι σίγουρο ότι θα το… νιώσουν στην τσέπη τους, όταν ανέβει η δόση του δανείου τους, στεγαστικού ή επιχειρηματικού. Οι τράπεζες θα προχωρήσουν σε ανατιμολόγηση των δανείων, ειδικά όσων είναι συνδεδεμένα με το euribor 3μήνου, κάτι που σημαίνει αυξήσεις στη μηνιαία δόση.
Για ένα νοικοκυριό που πιέζεται από τις ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής, από τα ακριβά καύσιμα και από τα υψηλά τιμολόγια ρεύματος, αντιλαμβάνεται κανείς τι σημαίνει να πρέπει να πληρώσει και 20, 30 ή 50 ευρώ επιπλέον το μήνα για το δάνειό του.
Γι’ αυτό κάποιοι επιμένουν ότι ο χειμώνας θα είναι πράγματι… χειμώνας για χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Αύξηση από το… Άμστερνταμ
Στο Άμστερνταμ κι όχι στην Φρανκφούρτη ελήφθη η ιστορική –όπως αποδεικνύεται- απόφαση για την αύξηση των επιτοκίων της ΕΚΤ, έπειτα από 11 χρόνια. Για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό, λόγω πανδημίας, η συνεδρίαση των κεντρικών τραπεζιτών, έγινε σε πόλη εκτός της Φρανκφούρτης, και αυτή τη φορά επελέγη η πρωτεύουσα της Ολλανδίας.
Δεν θα αργήσει η στιγμή που και στην Αθήνα ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας, θα είναι ο οικοδεσπότης. Αρκεί να μην έχει άλλη άποψη ο… κορωνοϊός και ξανακλειστούν στα γραφεία τους οι κεντρικοί τραπεζίτες.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι μέχρι το τέλος του έτους η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα έχει πολύ δουλειά να κάνει με τον πληθωρισμό και τα επιτόκια.
Ήρθαν τα Αμερικανάκια τα ζουμπουρλούδικα
Μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας έκανα και αμέσως αναφώνησα: «Καλώς ήρθατε ναυτάκια ζουμπουρλούδικα».
Όχι, δεν έκανε απόβαση στην Τρούμπα ο 6ος στόλος, όπως παλιά που περίμεναν τα… Αμερικανάκια να γεμίσουν τα μπαρ.
Η αλήθεια είναι ότι η πρωτεύουσα είναι γεμάτη από ξένους τουρίστες, κατά κύριο λόγο Αμερικανούς.
Τους βλέπεις παντού, στα μουσεία, στα καφέ, στα εστιατόρια. Μόνο στον… ιστορικό περίπατο δεν τους βλέπεις να βολτάρουν, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση…
Όπως, όμως, μου έλεγε άνθρωπος της πιάτσας, μπορεί να γίνει πραγματικότητα το όνειρο των 35 εκατ. τουριστών φέτος και των 18 δις τουριστικό εισόδημα.
Ελπίζουμε να μην έχει άλλη γνώμη ο γείτονάς μας, ο Σουλτάνος.
Πάτε καλά με τα ενοίκια;
Είσαι single ή ζευγάρι που μόλις παντρεύτηκες και ψάχνεις να νοικιάσεις ένα σπίτι. Όχι στην Εκάλη, ούτε στην Κηφισιά, ούτε στη Βουλιαγμένη.
Ένα διαμερισματάκι ψάχνεις κάπου στο κέντρο ή γύρω από αυτό, ή δυνατόν κι επιπλωμένο. Και τι βλέπεις στις αγγελίες;
Διαμέρισμα 50 τετραγωνικά στο Παγκράτι… 850 ευρώ. Διαμέρισμα 75 τ.μ. στο Παγκράτι με 2 υπνοδωμάτια… 1.140 ευρώ.
Διαμέρισμα 72 τ.μ. στις Τζιτζιφιές… 700 ευρώ. Διαμέρισμα 72 τ.μ. στον Αγιο Αρτέμιο… 1.240 ευρώ.
Εντάξει, είπαμε. Βάζουν δύο καναπέδες, ένα κρεβάτι κι ένα ψυγείο. Κι αυτά θα τα πληρώσουν χρυσάφι οι ενοικιαστές;
Η κατάσταση στην αγορά ακινήτων, στο κομμάτι της ενοικίασης, έχει… ξεφύγει. Επικρατεί χάος. Ελεύθερη αγορά έχουμε, ο καθένας ζητά ό,τι του λείπει από την τσέπη.
Πώς, όμως, θα τα βγάλουν πέρα τα νέα ζευγάρια; Πώς θα ζήσουν μόνοι τους, κι όχι στο παιδικό δωμάτιο οι 30άρηδες και οι 35άρηδες;
Γιατί αν ο κατώτατος μισθός είναι 713 ευρώ και ο μέσος λίγο πάνω από το χιλιάρικο, κάπου υπάρχει πρόβλημα. Το έχουν καταλάβει στην κυβέρνηση ή θα μένουν στις εξαγγελίες για «κοινωνική στέγη» που όμως θα υλοποιηθούν σε 2-3 χρόνια;
Υπουργός υπό κηδεμονία
Κουίζ για… αδύναμους λύτες: Ποιος υπουργός της κυβέρνησης, το χαρτοφυλάκιο του οποίου είναι «καυτό», έχει τεθεί υπό την κηδεμονία του Μαξίμου;
Τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν περνάει τίποτε από το εν λόγω υπουργείο αν δεν το δει πρώτα το Μαξίμου. Και ό,τι είναι να βγει στα Μέσα, βγαίνει από την… πλαϊνή πόρτα της Ηρώδου Αττικού.
Φαίνεται ότι κάποιοι κάηκαν στο χυλό και φυσάνε και το γιαούρτι. Διότι δε θέλει και πολύ μια γκάφα, ένα λεκτικό ατόπημα, μια κακή διαρροή να προκαλέσει τριγμούς σε ολόκληρη την κυβέρνηση.
Το χάος του ιδιωτικού σχολείου
Κουίζ νούμερο δύο: Σε ποιο μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της χώρας, όπου οι τζίροι κάθε χρόνο ανέρχονται σε εκατομμύρια από τα δίδακτρα που καταβάλλουν οι γονείς για να είναι ασφαλή τα παιδιά τους, επικρατεί… χάος.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι η ασφάλεια έχει πάει περίπατο, ουσίες και οινοπνεύματα κάνουν την εμφάνισή τους σε καθημερινή βάση, τώρα και ξυλοδαρμοί μεταξύ μικρών μαθητών.
Είπαμε: Καλή η ιδιωτική πρωτοβουλία και εκπαίδευση, ελεύθερη χώρα είμαστε, αλλά μήπως θα πρέπει κάποιος να «μαζέψει» τη διοίκηση που παίζει το παιχνίδι της στρουθοκαμήλου;
Ερχεται το 600άρι για το ρεύμα
Με μεγάλη ανυπομονησία περιμένουν χιλιάδες νοικοκυριά να ανοίξει η πλατφόρμα για την επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος έως 600 ευρώ. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης τρέχει για να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατόν η πλατφόρμα και μέσα στην εβδομάδα που έρχεται να γίνουν και οι αιτήσεις.
Στις αρχές Ιουλίου εκτιμάται ότι θα πάρουν τα πρώτα λεφτά όσοι θα ενταχθούν στο πρόγραμμα. Όπως είπε ο υπουργός στον ΑΝΤ1 η αποστολή γραπτού μηνύματος που θα λάβει κάποιος αν είναι δικαιούχος κατόπιν διασταύρωσης των στοιχείων του «κατά πάσα πιθανότητα θα είναι με βάση τον λήγοντα αριθμό του ΑΦΜ για να διαχειριστούμε την κίνηση. Θα αντλούνται τα στοιχεία αυτόματα από την ΑΑΔΕ, άρα θα αντλεί και τα στοιχεία του εισοδήματος και τα στοιχεία που αφορούν τον μετρητή.
Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει την οικογενειακή δήλωση για το κομμάτι που αφορά την αποζημίωση μίας οικογένειας αλλά έχει και ένα δεύτερο σκέλος, όπως, για παράδειγμα, για γονείς που έχουν συνδεδεμένα μέλη, που πληρώνει ο γονιός το ενοίκιο του παιδιού του, άρα θα υπάρχει μία δεύτερη φόρμα».
Διαχειριστικός έλεγχος
Η στήλη πληροφορείται ότι υπάρχουν εξελίξεις και στο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών. Όπως μας ενημέρωσαν ελεγκτικές εταιρείες, το εποπτικό συμβούλιο της ΕΔΕΜ (του ενός φορέα για τη συλλογή των δικαιωμάτων των δημιουργών) το αρμόδιο όργανο που σύμφωνα με το άρθρο 10 ν. 4481/2017 είναι αυτό που παρακολουθεί τις δραστηριότητες και τις ενέργειες του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΔΕΜ, διέταξε διαχειριστικό έλεγχο. Αυτός θα διεξαχθεί από την εταιρεία Ernst & Young η οποία είχε εκπονήσει και τον σχετικό έλεγχο στην ΑΕΠΙ, ο οποίος κατέληξε σε σωρεία αδικημάτων λόγω κακοδιαχείρισης και ατασθαλιών.
Πληροφορίες όμως, αναφέρουν ότι πρόσφατα το ΔΣ της εταιρείας, σε συνεδρίασή του συζήτησε την πιθανότητα διαγραφής 6 εκ των 9 μελών του εποπτικού συμβουλίου επειδή διέταξαν τον έλεγχο. Εάν η πληροφορία αυτή ευσταθεί φαίνεται μάλλον οξύμωρο το εποπτευόμενο ΔΣ να θέλει να διαγράψει τον επόπτη του επειδή ζητάει να τον ελέγξει.
Σχετική καταγγελία έχει κατατεθεί και στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας, προκειμένου να διερευνηθεί εάν τηρήθηκαν οι όροι της ΚΥΑ βάσει της οποίας προικοδοτήθηκε η ΕΔΕΜ ή δαπανήθηκαν ως διαχειριστικά έξοδα περισσότερα από εκείνα που προβλέπονταν σε αυτήν.
Το ρεκόρ της ναυτιλίας
Η είδηση είναι εντυπωσιακή και δείχνει τη δυναμική που έχει η ελληνική ναυτιλία και τη δίψα του κόσμου να μάθει γι’ αυτήν.
Τα Ποσειδώνια 2022 κατέγραψαν ιστορικό ρεκόρ προσέλευσης, με τους διοργανωτές να ανακοινώνουν πως λίγες ώρες πριν το κλείσιμο της έκθεσης πάνω από 27.000 επισκέπτες πέρασαν τις πύλες του εκθεσιακού κέντρου, έναντι 23.000 που επισκέφτηκαν την προηγούμενη έκθεση.
Επιπλέον, οι διοργανωτές είδαν αύξηση 7% του χώρου των εκθετών σε σύγκριση με την έκθεση του 2018 και εντυπωσιακή αύξηση σχεδόν 18% στον αριθμό των επισκεπτών.
Η ελληνική ναυτοσύνη δεν κρύβεται τελικά…
Η τιμή… τιμή δεν έχει
Ενδιαφέροντα τα όσα είπε ο Δημήτρης Μαύρος, CEO της MRB Hellas, στην ετήσια γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων & Ποτών. «Ο πιστός καταναλωτής πλέον είναι είδος προς εξαφάνιση».
Και ο εύπορος θα συμπληρώσει η στήλη. Και αυτό γιατί το 40% των Ελλήνων αλλάζει τις μάρκες που εμπιστεύεται, στην προσπάθειά του να αναζητήσει φθηνότερα προϊόντα.
Σε σχέση με τα σημαντικότερα αγοραστικά κριτήρια των Ελλήνων, η έρευνα της MRB κατέδειξε ότι το 80% των καταναλωτών αγοράζει με πρώτο κριτήριο την τιμή.
Ο χαμός στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια…
Οι εικόνες χάους στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια πολλαπλασιάζονται. Βρετανία, Γαλλία, Ισπανία, Ολλανδία έχουν μπει στον χορό. Η έλλειψη προσωπικού, αλλά και οι κλιμακούμενες απεργίες των εργαζομένων, έχουν διαμορφώσει ένα εκρηκτικό μίγμα, που μεταφράζεται σε ουρές αναμονής, ταξιδιώτες που μένουν για ατέλειωτες ώρες στις αίθουσες των αεροδρομίων, ακυρώσεις πτήσεων.
Μόνο το περασμένο Σαββατοκύριακο ακυρώθηκαν 200 πτήσεις προς τη Γηραιά Αλβιόνα, ενώ στο Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού, όπου οι απεργίες μόνο είδηση δεν αποτελούν, το ένα τέταρτο των προβλεπόμενων πτήσεων ακυρώθηκαν.
Επίσης, προχθές η Lufthansa, ο γερμανικός αεροπορικός κολοσσός, ακύρωσε 900 πτήσεις τον Ιούλιο λόγω έλλειψης προσωπικού, παραδεχόμενη ότι δεν είναι σε θέση να καλύψει τη ζήτηση. Η πανδημία που στοίχισε πολύ ακριβά σε αεροδρόμια και αερομεταφορείς είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του προσωπικού. Η επανεκκίνηση όμως των ταξιδιών έφερε στο φως τα τεράστια κενά.
… και τα ελληνικά προβλήματα
Τι μέλλει γενέσθαι όμως στα ελληνικά αεροδρόμια; Οι μεγάλες καθυστερήσεις, ο συνωστισμός και οι αγανακτισμένοι ταξιδιώτες δεν είναι ξένο φαινόμενο. Πολλοί ταξιδιώτες θυμούνται το μπλακάουτ του 2019, τις γκρίνιες και τα πικρόχολα σχόλια στα διεθνή μέσα. Οι ευθύνες έγιναν όπως πάντα μπαλάκι. Οι παράγοντες του κλάδου έριχναν το φταίξιμο στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που έβαζαν «πλαφόν» στις πτήσεις, κι αυτοί με τη σειρά τους το πέταγαν στην κυβέρνηση.
Για να μην ξαναζήσουμε το σήριαλ φέτος, που η χώρα στοιχηματίζει πολλά στον τουρισμό, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που να θυμίσουμε θεσμοθέτησε λίγο πριν την πανδημία μπόνους αποδοτικότητας για τους ελεγκτές, αναζήτησε τη «χρυσή» τομή. Οι διαπραγματεύσεις μηνών -που οι πληροφορίες μας λένε ότι μόνο με ούριο άνεμο δεν έγιναν- οδήγησαν σε συμφωνία τεσσάρων σημείων. Αυτή περιλαμβάνει άμεση καταβολή του μπόνους, σύσταση Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης, που είναι πάγιο αίτημα των ελεγκτών, εκκαθάριση του επιδόματος του Eurocontrol για το 2020 με τα δεδομένα του 2019, παρότι η κίνηση έπιασε πάτο, καθώς και νέες προσλήψεις.
Για να δούμε όμως κατά πόσο αυτές οι κινήσεις αρκούν… Υπάρχουν ήδη γκρίνιες για τις παραχωρήσεις προς όφελος μίας μόνο επαγγελματικής ομάδας της αεροναυτιλιακής Ιερουσαλήμ.
Η Aegean στάθηκε όρθια…
Ας μείνουμε όμως στην ελληνική αεροπορική αγορά, που επέδειξε ανθεκτικότητα στην πιο δύσκολη ιστορικά περίοδο για τον κλάδο. Με το σφύριγμα της έναρξης για την καλοκαιρινή περίοδο, η Aagean μετέφερε πάνω από 1 εκατ. επιβάτες κατά τον Μάιο. Σε έναν μήνα δηλαδή διακίνησε τόσους επιβάτες, όσους αθροιστικά κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η ελληνική αεροπορική, παρά το χτύπημα του κορωνοϊού, κατάφερε να σταθεί όρθια και κοιτά το μέλλον με αισιοδοξία. Οι παραλαβές των νέων αεροσκαφών από τη μεγάλη παραγγελία των 46 νέων Α320 – 321 της Airbus συνεχίζονται. Ως το τέλος του έτους, θα έχουν παραληφθεί 11 νέα αεροσκάφη, ενώ θα προχωρήσει και η ανανέωση του στόλου των ελικοφόρων.
Έτοιμη λοιπόν να ανοίξει έναν νέο κύκλο ανάπτυξης, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ένα νέο πρόγραμμα υποτροφιών για 40 μηχανικούς, συνεχίζοντας την παράδοση που ξεκίνησε με τους πιλότου από το 2018. Οι 100 πρώτοι που βγήκαν από το φυτώριο της Aegean έχουν μάλιστα ενταχθεί στην εταιρεία. Η επένδυση στη νέα γενιά έρχεται να «κουμπώσει» στις αυξανόμενες ανάγκες της εταιρείας, που αναδιαρθρώνει τον στόλο της με πιο αποδοτικά και βιώσιμα αεροσκάφη.
Εδώ κολλάνε ως φαίνεται και οι προχωρημένες, όπως μαθαίνουμε, συζητήσεις της Aegean με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για τη μίσθωση ως το 2046 της παλιάς τεχνικής βάσης της Ολυμπιακής, που παραμένει σε νάρκη εδώ και μια δεκαετία. Το μεγάλο υπόστεγο των 73.000 τ.μ. θα αλλάξει πίστα στις δυνατότητες της εταιρείας στον τομέα της τεχνικής υποστήριξης. Το μεγάλο υπόστεγο που διατηρεί σήμερα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει έκταση μόλις 4.800 τ.μ. και χωρητικότητα 2 Airbus321. Εφόσον οι συζητήσεις φτάσουν σε αίσιο τέλος όχι μόνο θα καλυφθούν οι ανάγκες της ίδιας της εταιρείας, αλλά θα μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες και σε άλλες εταιρείες.
Latest News
Δύσκολο Σάββατο θα έχει ο Μητσοτάκης, τα αυτογκόλ της κυβέρνησης, μεγαλώνει η οργή στην αγορά, το σήμα της Βιομηχανίας, επιδόσεις από τα… Lidl, η «μονοκαλλιέργεια» της Ελλάκτωρ…
Ας γνωριστούμε καλύτερα…
Τα πυρηνικά της Ελλάδας, το story των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, αλλαγή σχεδίων για Prodea, η «ασημένια επένδυση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι στηρίξεις του χρηματιστηρίου
Στα ψιλά...
Το timing του Bloomberg στην Αθήνα, το βαρύ πρόγραμμα του πρωθυπουργού, το μήνυμα των τραπεζιτών, το «χτίσιμο» στη ΔΕΗ, τα νέα σχέδια Στάσση και το pressing Χατζημηνά
Πολιτικό ρίσκο
Τα 3 τεστ της κυβέρνησης και ο ρόλος Goldman Sachs, ανοίγει “πανιά” η ABBank, «ξύνουν τα μολύβια» για τον Μπάρμπα Στάθη, το success της Σδούκου στο Μπακού και ένα κουίζ
Κι άλλο μέτωπο
«Πυλώνας» για την κυβέρνηση η βιομηχανία, έπαθε… Τραμπ ο Μητσοτάκης, τα λεφτά του Αγροτικής Ανάπτυξης, η αδιαφορία στο Χρηματιστήριο, τα stories σε ΔΕΗ και Helleniq Energy, σε αναβρασμό οι αρτοποιοί
Υπάρχει Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ένα success story για το λογότυπο, το «200άρι» της ΔΕΗ, το σπριντ της Cenergy, τα κουκιά του Νεμπή, τα «διαμάντια» της Dimand, ο συναγερμός για την κερδοφορία
Σταγόνα
Μέτωπο Βιομηχάνων, το «δράμα» Χατζηδάκη, το «σκονάκι» της Αικατερινάρη, η θλίψη στη ΜΕΒΓΑΛ, «χημική» σύναξη στην Αθήνα, οι παραλαβές της Επίλεκτος
Καμπανάκια
Φεύγουν οι «μεγάλοι», στη «σίγαση» η αντιπολίτευση της ΝΔ, οι τιτλοποιήσεις της Attica Bank, στο βωμό των απαλλοτριώσεων ο… ΟΤΕ, ξεκαθάρισμα στο ΧΑ, ο κακός χαμός… στη χονδρική ρεύματος
Βαρδής Βαρδινογιάννης
Οι «κόκκινοι» υπουργοί, ξεσκονίζει τις φοροαπαλλαγές το Μαξίμου, ωστικό κύμα στα σούπερ μάρκετ, θα σώσει την Επίλεκτο η Louis Vuitton (;), η «εκδίκηση» της Alpha Bank, θα έχουμε και εργοστάσιο ΑΙ
Υποβιβασμός…
Η «κόκκινη γραμμή» του ΝΟΚ, στον αέρα ο υπερυπολογιστής Δαίδαλος, το σταυροδρόμι του χρηματιστηρίου, ο Κοκκόλης για τα χρηματιστήρια ενέργειας, η αξία της MORE Energy και το υπερ-σόου του μετρό Θεσσαλονίκης
Η «κόκκινη γραμμή»