Το υδρογόνο είναι ένα από τα ελάχιστα διαθέσιμα καύσιμα με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και παρέχει τη δυνατότητα αποθήκευσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (π.χ. ηλιακής, αιολικής). Το καύσιμο αυτό θα μπορούσε να συμβάλλει στην ταχύτερη απεξάρτηση της Ευρώπης από τα ορυκτά καύσιμα και στην επίτευξη του στόχου για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, μέσω της απανθρακοποίησης του τομέα των μεταφορών που ευθύνεται για σχεδόν το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Ε.Φ.Ε.) «Δημόκριτος» αναπτύσσει, ήδη, μία σειρά σημαντικών ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων σχετικά με τις τεχνολογίες υδρογόνου και την ευρεία εφαρμογή τους στις μεταφορές, τη βιομηχανία και τον ενεργειακό τομέα.
Πρόσφατα ξεκίνησε να λειτουργεί στην Ελλάδα, στον χώρο του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων υδρογόνου, το πρώτο υδρογονάδικο, όπως χαρακτηριστικά το λένε οι άνθρωποι του χώρου, και αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής, αποθήκευσης και ανεφοδιασμού υδρογονοκίνητων οχημάτων στη χώρα.
«Ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου αποτελεί μια εικόνα από το μέλλον και ένα βήμα στην πορεία της πράσινης μετάβασης. Πρόκειται για ένα ακόμα αποτέλεσμα της πολύ σημαντικής ερευνητικής δραστηριότητας που πραγματοποιείται στα ερευνητικά ιδρύματα της πατρίδας μας» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Χρίστος Δήμας.
Από την πλευρά του ο διευθυντής Ερευνών στον Δημόκριτο και εκ των ιδρυτών της Cyrus, Θάνος Στούμπος, εξηγεί ότι οι ρυθμοί πρέπει να επιταχυνθούν και πρόσθεσε: «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε να γίνει πιο φθηνό το υδρογόνο για να το αξιοποιήσουμε. Αν η αγορά αρχίσει να αναπτύσσεται, το κόστος θα μειωθεί δραστικά».
Πάντως, πρόσφατα, στο Athens Energy Dialogues, ο Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, ειδικός εμπειρογνώμων και συντονιστής της Επιτροπής, για τη χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής για το υδρογόνο σημείωσε ότι το σχέδιο δράσης αναμένεται σύντομα να βγει σε διαβούλευση.
Πώς λειτουργεί ο σταθμός
Ο σταθμός υδρογόνου ενσωματώνει πρωτοποριακή τεχνολογία συμπίεσης του καυσίμου που αναπτύχθηκε από τη CYRUS ΑΕ, μία εταιρεία spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος».
Υπογραμμίζεται ότι η ανάπτυξη του έργου, που συγχρηματοδοτείται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω της γενικής γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας – ΓΓΕΚ (ΕΥΔΕ-ΕΤΑΚ) στο πλαίσιο του προγράμματος «Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ» (H2TRANS, Τ1ΕΔΚ-05294), βασίζεται κυρίως σε ελληνική τεχνογνωσία.
Η υποδομή διαθέτει μονάδα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης νερού με την χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, τον καινοτόμο συμπιεστή υδρογόνου της εταιρείας CYRUS που το αποδίδει στα 200 bar, δεξαμενές αποθήκευσης υδρογόνου σε υψηλή πίεση και σύστημα ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων με καύσιμο υδρογόνο.
Οι συμπιεστές υδρογόνου της εταιρίας CYRUS λειτουργούν εντελώς αυτόνομα με ενέργεια από φωτοβολταϊκά πάνελ και παροχή νερού βρύσης. Έχουν δημιουργηθεί με την χρήση της τεχνολογίας μεταλλοϋδριδίων, παράγοντας μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα και πολύ χαμηλά επίπεδα ήχου. Αυτό επιτρέπει την εγκατάσταση σταθμών και σε αστικά περιβάλλοντα, κάτι που ως τώρα ήταν εξαιρετικά δύσκολο λόγω των εκπομπών θορύβου των συμβατικών, μηχανικών συμπιεστών.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο REPowerEU της ΕΕ που ανακοινώθηκε πρόσφατα θέτει ως στόχο την παραγωγή περισσότερων από 10 εκατ. τόνων «πράσινου» υδρογόνου και αντίστοιχων ποσοτήτων ως το 2030, με το υδρογόνο να καθίσταται σημαντικό συστατικό του ενεργειακού μίγματος για τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εφαρμογές του δεν περιορίζονται στις μεταφορές, αλλά περιλαμβάνουν τη βιομηχανία και γενικότερα τους τομείς όπου δεν μπορεί να δώσει λύσεις η χρήση μπαταρίας.
Latest News
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας