Η πληθωριστική «ωρολογιακή βόμβα» έχει απασφαλίσει και ο αντίκτυπος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι πια απρόβλεπτος, καθώς το νέο κύμα ακρίβειας αναμένεται σφοδρότερο.

Από τις αρχές Ιουνίου, στα λογιστήρια των σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να φτάνουν τιμολόγια με αυξήσεις που ξεκινάνε από 10-11% αναφέρουν στελέχη της αγοράς, όταν σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων ήδη οι τιμές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 5 με 6% μέσα στον Μάιο.

Με τον δείκτη των ειδών διατροφής να ξεπερνά για δεύτερο μήνα στη σειρά ακόμα και το ρεκόρ του μέσου πληθωρισμού (σ.σ. οι τιμές στη συγκριμένη κατηγορία τον εφετινό Μάιο αυξήθηκαν 12,1% σε ετήσια βάση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή στο 11,3%, ενώ τον Απρίλιο είχαν αυξηθεί 10,9% με τον δείκτη τιμών καταναλωτή στο 10,2%), οι εκτιμήσεις για τον Ιούνιο είναι ακόμα πιο δυσοίωνες.

Η εκτίναξη των τιμών σε πρώτες ύλες, ενέργεια, μεταφορές και συσκευασία δίχως μάλιστα να υπάρχουν ορατές ενδείξεις αποκλιμάκωσης, έχει εγκλωβίσει βιομηχανία και βιοτεχνία, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε ανατιμήσεις παρότι οι καταναλωτές γεμίζουν το καλάθι του σούπερ μάρκετ με προσφορές και φθηνότερα προϊόντα προκειμένου να τα βγάλουν πέρα.

Οι νέες ανατιμήσεις εκτιμάται ότι θα φτάσουν στο ράφι μέσα στις επόμενες τρεις – τέσσερις εβδομάδες με τα χαρτικά, το γάλα, και τα τυριά να είναι από τα ταχυκίνητα καταναλωτικά είδη που θα (ξανά) ακριβύνουν.

Ανατιμήσεις πάνω από 20%

Στο τρίμηνο που έχει μεσολαβήσει από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ένα καλάθι με 25 είδη καθημερινής ανάγκης έχει ακριβύνει κατά 6,2%. Και το πιο ανησυχητικό είναι πως οι ανατιμήσεις διαχέονται σε όλα τα προϊόντα και όχι μόνο σε εκείνα που έχουν άμεση σχέση με τις εισαγωγές πρώτων υλών από Ρωσία και Ουκρανία.

Τα αυγά για παράδειγμα ακρίβυναν σε ποσοστό 20% με βάση τα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-Καταναλωτής του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Συγκεκριμένα, από 2,29 ευρώ την 1η Μαρτίου, που ήταν η μέση τιμή, στις 10 Ιουνίου είχε φτάσει στα 2,75 ευρώ.

Το ίδιο διάστημα κατά 10,1% αυξήθηκε η μέση τιμή του ελαιόλαδου, από 7,66 ευρώ το ένα λίτρο, η τιμή εκτινάχθηκε στα 8,44 ευρώ.

Πολύ μεγαλύτερη του μέσου όρου της αύξησης του καλαθιού ήταν η ποσοστιαία που «είδε» και το επώνυμο υγρό απορρυπαντικό για τα πιάτα, χωρίς μάλιστα να έχει άμεση σχέση με τον πόλεμο. Ειδικότερα, ανατιμήθηκε σε ποσοστό της τάξης του 11%, από 1,73 ευρώ στο 1,92 ευρώ (μπουκάλι των 400 ml).

Ίδια εικόνα και στη μέση τιμή της φέτας (συσκευασία των 400g). Μεταξύ της 1ης Μαρτίου και της 10ης Ιουνίου αυξήθηκε κατά 13,6% (από 4,84 ευρώ στα 5,5 ευρώ).

Η μέση τιμή για ένα κιλό επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν την 1η Μαρτίου στο 1,28 ευρώ. Στις 10 Ιουνίου με βάση τα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-Καταναλωτής, η μέση τιμή ανέβηκε κατά 20,3% στα 1,58 ευρώ.

Στο επώνυμο αραβοσιτέλαιο (μπουκάλι του ενός λίτρου) η αύξηση της τιμής καταναλωτή ήταν 18,1%, στο ηλιέλαιο 20,1%, ενώ στο ψωμί του τοστ (συσκευασία  των 500g) η άνοδος στη μέση τιμή μεταξύ της 1ης Μαρτίου και 10ης Ιουνίου ήταν 12,4%, στο 2,08 ευρώ από 1,85 ευρώ.

Σε ποσοστό 7,8% αυξήθηκε η μέση τιμή στις πατάτες. Συγκεκριμένα, ένα κιλό πατάτες Κύπρου την 1η Μαρτίου πωλούνταν στους πάγκους μαναβικής των αλυσίδων σούπερ μάρκετ προς 1,15 ευρώ (μέση τιμή), ενώ στις 10 Ιουνίου η τιμή είχε ανέβει στο 1,24 ευρώ. Κατά 8 λεπτά του ευρώ ακριβότερα πωλούνταν το ίδιο διάστημα και οι μπανάνες, από 1,43 ευρώ στο 1,51 ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Xριστούγεννα: Οδηγίες οικονομικής επιβίωσης – Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι
Οικονομία |

Οδηγίες... επιβίωσης τα Χριστούγεννα - Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι

Όσο η ακρίβεια παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα των νοικοκυριών, ειδικοί δίνουν συμβουλές για «οικονομικά Χριστούγεννα». Οι καταναλωτικές τάσεις στην Ελλάδα και διεθνώς.