Έχοντας πετύχει «πύρρειο νίκη» με την καταψήφιση της πρότασης δυσπιστίας εντός του κόμματός του και ων αντιμέτωπος με ένα διαρκές «αντάρτικο» στους κυβερνώντες Τόρις, ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον επιχειρεί εναγωνίως μια φυγή προς τα εμπρός.
Η κατάσταση της βρετανικής οικονομίας σίγουρα όμως δεν βοηθά.
Ο πληθωρισμός είναι στο 9%, σε υψηλό 40ετίας.
Το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Το βιοτικό επίπεδο των πολιτών υφίσταται τη χειρότερη επιδείνωση από τη δεκαετία του ‘50.
Αντιμέτωπη ήδη με το φάσμα της ύφεσης, η Βρετανία εκτιμάται ότι θα έχει το 2023 την πιο αργή ανάπτυξη στον ανεπτυγμένο κόσμο, με τον ΟΟΣΑ να προβλέπει ένα… ολοστρόγγυλο μηδέν.
Έτσι τώρα με το επιχείρημα ότι δεν λειτουργεί το Πρωτόκολλο της Βόρειας Ιρλανδίας, που διέπει το εμπόριο με την ΕΕ στη μετα-Brexit εποχή και υπογράφηκε μόλις προ διετίας, η Ντάουνινγκ Στριτ προωθεί αυτό που ο Τζόνσον αποκαλεί «γραφειοκρατικές απλοποιήσεις».
Όμως δεν είναι τόσο απλό.
Επικίνδυνοι… ζογκλερισμοί
Με το νομοσχέδιο που η βρετανική κυβέρνηση προωθεί -και ευελπιστεί να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Κοινοτήτων πριν από τις θερινές διακοπές του σώματος, στα τέλη Ιουλίου- επιδιώκει πρακτικά να ακυρώσει τους τελωνειακούς ελέγχους σε αγαθά που διακινούνται από τη Μεγάλη Βρετανία (Αγγλία, Ουαλία, Σκωτία) προς τη Βόρεια Ιρλανδία.
Η ΕΕ μέχρι και μέλη των ίδιων των Τόρις προειδοποιούν ότι αυτό θα συνιστά μονομερή ενέργεια και παραβίαση του διεθνούς δικαίου, που μπορεί να πυροδοτήσει οικονομικά ή και εμπορικά αντίμετρα από τις Βρυξέλλες.
«Οι κινήσεις της κυβέρνησης κινδυνεύουν να βλάψουν τη φήμη της Βρετανίας διεθνώς, ενώ δημιουργούν νέα αβεβαιότητα για τις επιχειρήσεις σε μια περίοδο πρωτόγνωρων οικονομικών προκλήσεων», σχολιάζει στο κύριο άρθρο της η έγκριτη εφημερίδα The Times.
Οι ΗΠΑ ήδη αντιδρούν, διαμηνύοντας ότι δεν θα πρέπει να διακυβευτεί η ειρήνη και η σταθερότητα στη Βόρεια Ιρλανδία -εκ των βασικών λόγων σύναψης του Πρωτοκόλλου, προς αποφυγή δημιουργίας «σκληρών συνόρων» στη διαιρεμένη νήσο.
Ως… «κερασάκι στην τούρτα» του πρωθυπουργού του Brexit έρχεται εν τω μεταξύ έρευνα του Κέντρο Ευρωπαϊκής Μεταρρύθμισης (CER) που δείχνει ότι, έως και τα τέλη του περασμένου έτους, η βρετανική οικονομία θα ήταν σήμερα ισχυρότερη αν το Ηνωμένο Βασίλειο είχε τελικά παραμείνει στην ΕΕ.
Κοντολογίς, ο έως τώρα «λογαριασμός» του Brexit είναι για τους κατοίκους του Ηνωμένου Βασιλείου… αλμυρός.
Κατά 5% φτωχότεροι
Η έρευνα βασίστηκε σε μοντελοποίηση των οικονομικών επιδόσεων, με βάση δεδομένα χωρών -όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Νέα Ζηλανδία, η Νορβηγία και η Αυστραλία- που είχαν απόδοση παρόμοια με εκείνη του Ηνωμένου Βασιλείου προ του Brexit.
Στη συνέχεια έγινε σύγκριση με τις πραγματικές επιδόσεις της οικονομίας του Ηνωμένου Βασιλείου μετά το δημοψήφισμα του 2016.
Το συμπέρασμα;
Μέχρι το τέλος του περασμένου έτους η οικονομία της χώρας ήταν 5,2% ή 31 δισεκατομμύρια λίρες μικρότερη, από ό,τι εάν δεν είχε συμβεί το Brexit.
Αν και το εμπόριο υπηρεσιών ήταν 7,9% υψηλότερο, επισημαίνει η έρευνα, τα έσοδα από φόρους και εμπόριο ήταν σαφώς μειωμένα.
Οι επενδύσεις, ιδιωτικές και κρατικές, ήταν 13,7% μειωμένες. Το εμπόριο αγαθών ήταν μείον 13,6%.
«Η αποσύνδεση των οικονομικών επιπτώσεων του Brexit και του Covid-19 είναι δύσκολη», υπογραμμίζει ο αναπληρωτής διευθυντής του CER και συντάκτης της έκθεσης, Τζον Σπρίνγκφορντ.
«Όμως τώρα που οι περισσότερες προηγμένες οικονομίες έχουν ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα παραγωγής, έχουμε μια βάση σύγκρισης για την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου», επισημαίνει.
Συνεπώς, «η ανάκαμψη από την COVID-19 θα έπρεπε να είναι ταχύτερη, όχι βραδύτερη» όπως συμβαίνει τώρα.
Τα δε χαμένα έσοδα άνω των 30 δισεκατομμυρίων λιρών θα μπορούσαν να είναι σωτήρια στην παρούσα δεινή οικονομική συγκυρία για τη χώρα.
«Εφόσον η οικονομία είναι 5% μικρότερη, σημαίνει ότι όλοι στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 5% φτωχότεροι και ότι οι φόροι πρέπει να αυξηθούν για να χρηματοδοτηθεί η ίδια ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών που υπήρχε πριν», λέει ο Σπρίνγκφορντ.
«Αυτό είναι το φόντο της απόφασης του υπουργείου Οικονομικών να αυξήσει τη συνολική φορολογική επιβάρυνση σε επίπεδα πρωτόγνωρα από τη δεκαετία του 1960».
Και η… ανηφόρα φαίνεται ότι θα αργήσει να τελειώσει.
Latest News
Οι μεγάλες ευρωπαϊκές μετοχές εισέρχονται όλο και περισσότερο στη σκιά των αμερικανικών Megacap
Οι μεγάλες ευρωπαϊκές μετοχές δεν φαίνεται να βρίσκονται σε θέση να ανταγωνιστούν τις αντίστοιχες αμερικανικές
Ο Τραμπ κατηγορεί για υπερβολικά τέλη και ζητά πίσω τη διώρυγα του Παναμά
Ο Τραμπ απειλεί ότι θα απαιτήσει να επιστραφεί στις ΗΠΑ η Διώρυγα του Παναμά, πλήρως και χωρίς αμφισβήτηση»
Φτάνει στις αρχές του χρόνου στην Ευρώπη, μια νέα κινεζική μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Ακόμα και με τους δασμούς είναι ανταγωνιστικό, λέει για το μοντέλο Firefly ο Γουίλιαμ Λι , CEO της εταιρείας
Στο ανώτατο δικαστήριο έφτασε προσφυγή αγρότη εναντίον του γερμανικού κολοσσού Aldi
Η W Clappison Ltd ισχυρίζεται ότι η συμφωνία προμήθειας με την Aldi έληξε κατά τη φύτευση για Λαχανάκια Βρυξελλών αξίας 3,7 εκατομμυρίων λιρών χωρίς εύλογη προειδοποίηση
Αναδίπλωση Stellantis - Πίρνει πίσω την απόφαση για απολύσεις 1.000 υπαλλήλων
Εκπρόσωπος της Stellantis δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι αναμένεται να επιστρέψουν στην εργασία τους, σύμφωνα με το πρόγραμμα, μετά το νέο έτος
Το Μεξικό προς απαγόρευση μεταλλαγμένου καλαμποκιού - Νέα κόντρα με τις ΗΠΑ;
Το Μεξικό υπερασπίζεται τις αυτόχθονες ποικιλίες καλαμποκιού εν μέσω διαμάχης με τις ΗΠΑ
Η αγορά kidult και πώς η Lego κατέκτησε τα... «μεγάλα παιδιά»
Τα τουβλάκια Lego κατέκτησαν τους ενήλικες, αυξάνοντας τα έσοδά της στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην αγορά παιχνιδιών
Πώς προετοιμάζεται η Κίνα για να «υποδεχθεί» τον Τραμπ
Με διαφοροποίηση των εξαγωγών της προς τρίτες χώρες, αλλά και επιθετικά εμπορικά μέτρα απέναντι στις ΗΠΑ προετοιμάζεται η ηγεσία στο Πεκίνο για την εποχή Τραμπ 2.0
Ο αμερικανικός πληθωρισμός προκαλεί ανησυχία στις διεθνείς αγορές
Οι εκτιμήσεις της αμερικανικής FED για την αύξηση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ το 2025, άνοιξε τον «ασκό του Αιόλου»
«Παγιδευμένη» στη Μέση Ανατολή η Pepsico - Τα κέρδη και οι όμηροι εργαζόμενοι
Η PepsiCo έχει 25.000 υπαλλήλους στο τμήμα Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Νότιας Ασίας και είναι η κορυφαία εταιρεία σνακ στη Μέση Ανατολή και στην Αφρική σε πωλήσεις