Η έλλειψη στο άμεσο μέλλον της δυνατότητας μαζικής παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων και αξιοποίησης ανάλογων τεχνολογιών με στόχο την μείωση των εκπομπών άνθρακα από τα πλοία, καθιστούν τα επιχειρησιακά μέτρα όπως είναι η μείωση ταχύτητας τα πιο αποτελεσματικά σε βραχυπρόθεσμη βάση, αναφέρει η μελέτη της Maritime Oslofjord Alliance.
Η μελέτη με τίτλο «Energy Transition in Shipping – Facts and Timeline», έχει αξιολογήσει την εμπορική και τεχνική βιωσιμότητα των μέτρων για τη μείωση των εκπομπών σε τρεις κατηγορίες πλοίων (χύδην ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) κατά τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι τρεις κατηγορίες πλοίων χωρητικότητας άνω των 5.000 dwt αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) από τον παγκόσμιο στόλο των περίπου 94.000 πλοίων. Περίπου 19.000 πλοία άνω των 25.000 gt, ή το 21% του παγκόσμιου στόλου, καταναλώνουν το 65% του συνόλου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία.
Εναλλακτικά καύσιμα
Η μελέτη επισημαίνει ότι μόνο το 15% των πλοίων, δηλ. 2.700 δεξαμενόπλοια, φορτηγά και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά ελεγχόμενες κύριες μηχανές που τα καθιστούν βιώσιμα για μετατροπή σε εναλλακτικά καύσιμα, τα οποία θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές κατά 100 εκατομμύρια τόνους ετησίως.
Ως εκ τούτου, «τα περισσότερα υπάρχοντα πλοία θα πρέπει να βρουν άλλους κατάλληλους τρόπους και μέσα για τη μείωση των εκπομπών με βάση απτά τεχνικά και επιχειρησιακά μέτρα», αναφέρει η έκθεση.
Μια βραχυπρόθεσμη κατάλληλη λύση θα ήταν η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και καυσίμου, σύμφωνα με την μελέτη. Υπογραμμίζει την επιβράδυνση της ταχύτητας του πλοίου ως «τον πιο ισχυρό τρόπο μείωσης των εκπομπών», αναφέροντας ότι μια μείωση της ταχύτητας από 15 σε 12 κόμβους θα επέφερε μείωση κατά 50% στην κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων με τη. Μια μείωση της ταχύτητας κατά 10% για ένα τυπικό εμπορικό πλοίο εκτιμάται ότι θα μειώσει τις εκπομπές κατά 27%. Ένα άλλο επιχειρησιακό μέτρο για τη μείωση των εκπομπών είναι η χρήση βιοκαυσίμων ή ηλεκτρονικών καυσίμων στο υπάρχον καύσιμο.
Τεχνικά και οικονομικά εμπόδια
Στην μελέτη τονίζεται ακόμη ότι πολλά υπάρχοντα πλοία θα αντιμετωπίσουν τεχνικά και οικονομικά εμπόδια στη διαδικασία μετατροπής τους για χρήση εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα – όπως LNG και μεθανόλη – με σημείο ανάφλεξης κάτω από 60 βαθμούς Κελσίου για τα οποία θα ισχύουν αυστηροί κανονισμοί IGF*», Επιπλέον παρατηρεί ότι υπάρχει έλλειψη « ναυπηγικών κλινών για τα επόμενα 3-5 χρόνια προκειμένου να εξυπηρετηθεί μια μεγάλη προσφορά στις μετατροπές πλοίων.
Ένα άλλο μακροπρόθεσμο δίλημμα είναι εάν υπάρχει διαθέσιμη παγκόσμια ναυπηγική ικανότητα για την ανανέωση ολόκληρου του ναυτιλιακού στόλου εντός του χρονικού ορίου που έχουν ορίσει οι ρυθμιστικές αρχές για τις παγκόσμιες εκπομπές του στόλου.
Επιπλέον αμφισβητείται κατά πόσο μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες σε LNG για τον εφοδιασμό των πλοίων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο, καθώς τα υπάρχοντα πλοία ανεφοδιασμού LNG μπορούν να προμηθεύουν επαρκώς μόνο περίπου το 5% του παγκόσμιου στόλου.
Μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου
Αυτό υποδηλώνει το δίλημμα ότι ο υφιστάμενος στόλος που χρησιμοποιεί συμβατικά καύσιμα θα πρέπει να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Από την άλλη πλευρά μια πλήρης μετατροπή ενός υπάρχοντος σκάφους ώστε να καταναλώνει εναλλακτικά καύσιμα απαιτεί δαπάνες μεταξύ 18-20 εκατομμυρίων δολαρίων και μια τέτοια δαπάνη πρέπει να μοιραστεί σε όλη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας για να αποζημιωθούν οι πλοιοκτήτες για προκαταβολικά κόστη και για την παροχή κινήτρων για επενδύσεις σε μετασκευές, σύμφωνα με την μελέτη. Το σχετικά υψηλό κόστος των εναλλακτικών καυσίμων θα απαιτούσε επίσης ένα επίπεδο φόρου άνθρακα 200% για να καταστεί μια τέτοια εγκατάσταση καυσίμου οικονομικά βιώσιμη.
Τέλος η μελέτη υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει μια λύση για το πρόβλημα και υπογραμμίζει ότι η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας με λειτουργικά και τεχνικά μέτρα είναι η πιο πολλά υποσχόμενη οδός που πρέπει να ακολουθηθεί συνολικά.
Latest News
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed
«Εξοικονομώ» για παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και δημοτικά - Άνοιξαν οι πλατφόρμες για αιτήσεις
Ο προϋπολογισμός και οι δικαιούχοι του προγράμματος «Εξοικονομώ» - Στόχος η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας
Κορυφαίες τράπεζες του κόσμου «αποχαιρετούν» τη συμμαχία για το κλίμα
Ο Καναδάς είδε τέσσερις κορυφαίες τράπεζες - BMO, National Bank, TD Bank Group και CIBC - να κάνουν ένα βήμα πίσω για το κλίμα
Άτοκα μικροδάνεια έως 25.000€ για την ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτων
Τα προγράμματα για την ενεργειακή αναβάθμιση στα ακίνητα - Τι ετοιμάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας