Στην ανάκαμψη του τουρισμού ελπίζουν (και) οι βιομηχανίες παγωτού, με τους μεγαλύτερους και μικρότερους παίκτες να έχουν ήδη ριχτεί στη μάχη των 200 ημερών, όσο δηλαδή υπολογίζεται η «σεζόν» της υψηλής κατανάλωσης.
Λίγο πριν αλλάξουν οι ισορροπίες στον κλάδο, καθώς αναμένεται να γνωστοποιηθεί ο νέος ιδιοκτήτης της Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ –εάν φυσικά καταλήξει επιτυχώς ο διαγωνισμός πώλησης της χειμαζόμενης πλην αναγνωρίσιμης παγωτοβιομηχανίας- το μεγάλο στοίχημα των παγωτατζήδων για εφέτος είναι επιστροφή των πωλήσεων στα επίπεδα του 2019.
Παρότι ο καιρός βοηθάει, όπως πιθανότατα και η αυξημένη τουριστική κίνηση, δεδομένων των πληθωριστικών πιέσεων, που εξανεμίζουν το εισόδημα των καταναλωτών, αλλά και των υπέρογκων αυξήσεων σε ενέργεια, μεταφορές και πρώτες ύλες, εκτιμάται πως το comeback δεν θα είναι… υγιεινός περίπατος.
Διαβάστε επίσης: Έρευνα: Το χρηματιστήριο του παγωτού – Με τι κριτήριο διαμορφώνονται οι τιμές
Και αυτό γιατί το ζητούμενο δεν είναι μόνο να «πιαστεί», ή να ξεπεραστεί, ο στόχος των 223 εκατ. ευρώ, που ήταν ο τζίρος των τυποποιημένων παγωτών το 2019, από 213 εκατ. ευρώ το 2020 και 216,5 εκατ. ευρώ το 2021, αλλά να αυξηθούν και οι όγκοι.
Οι αυξήσεις στις τιμές, που ήδη «τρέχουν» με ταχύτατους ρυθμούς, συμβάλλουν στην επιστροφή στην προ covid εποχή, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις πωλήσεις σε όγκο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, μόνο σε ένα μήνα και συγκεκριμένα τον Μάιο, τα παγωτά ακρίβυναν κατά 6,2% συγκριτικά με τον Απρίλιο, ενώ σε σχέση με τον περσινό Μάιο η αύξηση της τιμής διαμορφώνεται στο 4,7%.
Επί του… πεδίου όμως οι αυξήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες. Στα τυποποιημένα παγωτά έχουν καταγραφεί αυξήσεις 10-20% ειδικά στα μικρά σημεία, ενώ στο «χύμα» παγωτό το εύρος των ανατιμήσεων κυμαίνεται από 7,5% έως και 25%, με τις υψηλότερες τιμές να καταγράφονται στις τουριστικές περιοχές.
Όπως τονίζουν οι παραγωγοί παγωτού, οι τιμές στις πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί κατά 10-20%, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να μην μπορούν να αφομοιώσουν άλλες ανατιμήσεις. Έτσι αναγκαστικά ανεβάζουν αντίστοιχα τις τιμές στο χύμα παγωτό.
Πτώση σε όγκο και αξία
Στο τετράμηνο Ιανουάριος – Απρίλιος εφέτος, οι πωλήσεις τυποποιημένου παγωτού καταγράφουν μείωση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις της κατηγορίας σε αξία υποχώρησαν συνολικά κατά 4%, με βάση τα στοιχεία της Nielsen IQ (πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ συμπεριλαμβανομένης της Lidl και μικρή λιανική).
Τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου καταγράφουν τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 33,1%, ενώ τα επώνυμα καταγράφουν αύξηση τζίρου κατά 2,2%.
Σημαντικότερες είναι οι απώλειες σε όγκο, με την κατηγορία των τυποποιημένων παγωτών να εμφανίζει στο εξεταζόμενο διάστημα υποχώρηση 16% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Προς τα κάτω πίεσε την κατηγορία το «ανώνυμο» παγωτό, καθώς σημείωσε πτώση κατά 34,9%, ενώ η μείωση στο επώνυμο ήταν 2,9%.
Βέβαια, η περίοδος αυτή δεν είναι η καλύτερη για παγωτά, ωστόσο και ο Μάιος, σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου δεν παρουσίασε θεαματικές αλλαγές ως προς τις πωλήσεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων του κλάδου.
Η «χρυσή» πεντάδα
Η κορυφαία εταιρεία στην αγορά του τυποποιημένου παγωτού βάσει μεριδίων στο τέλος του 2021, είναι η Unilever που διαθέτει τα παγωτά Algida, όπως επίσης και το δίκτυο και τα σήματα της ΕΒΓΑ. Εκτιμάται ότι τα brands ΕΒΓΑ και Algida έχουν σήμερα ένα συνολικό κοινό μερίδιο της αγοράς λίγο πάνω από 35% (Algida περίπου στο 26% και ΕΒΓΑ γύρω στο 9,5%).
Η Froneri Hellas, που δημιουργήθηκε από τη Νestlé και την R&R το 2016, με αποκλειστική δραστηριότητα την παραγωγή και εμπορία παγωτού, είναι ο δεύτερος στη σειρά παίκτης, με μερίδιο λίγο κάτω από 32%.
Διαβάστε επίσης: Δωδώνη Παγωτά: Οι μνηστήρες, οι καραμπόλες και το κούρεμα
Υπενθυμίζεται ότι η Nestle Ελλάς Παγωτά συγχωνεύθηκε με τη Nestle Ελλάς το 2011. Η Nestle Ελλάς Παγωτά Α.Ε. δημιουργήθηκε το 2006 με την πώληση του συνόλου της συμμετοχής της Δέλτα Βιομηχανίας Παγωτού από τη Δέλτα Συμμετοχών στην εταιρεία Nestle Ελλάς Α.Ε.
Με ανερχόμενο μερίδιο κοντά στο 16% ακολουθεί η Κρι-Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου, ενώ το top5 συμπληρώνεται από τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας με μερίδιο περίπου 9%.
Οι διεκδικητές της Δωδώνης
Εκτός από την πορεία των πωλήσεων, το ενδιαφέρον του κλάδου εστιάζεται και στη νέα προσπάθεια πώλησης της Παγωτά Δωδώνη.
Πρόκειται για την τρίτη προσπάθεια διάσωσης από το 2017 και καθώς φαίνεται παρά τα προβλήματα της εταιρείας, το ισχυρό εμπορικό σήμα που διαθέτει κρατά το ενδιαφέρον ψηλά.
Για την εταιρεία ενδιαφέρον εξέφρασαν σύμφωνα με πληροφορίες, οι: Βενέτης, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι-Κρι, εταιρεία συμφερόντων του Δημήτρη Βιντζηλαίου, που έχει πάρει τον έλεγχο της Creta Farms και επενδυτικό όχημα του προέδρου και διευθύνοντας συμβούλου της ΕΛΓΕΚΑ, Αλέξανδρου Κατσιώτη.
Στη φάση των δεσμευτικών προσφορών φέρεται ότι πέρασαν τρεις ενδιαφερόμενοι επενδυτές και στο προσεχές διάστημα αναμένεται να γνωστοποιηθεί εάν τελικά θα τελεσφορήσει αυτή τη φορά η διαγωνιστική διαδικασία.
Με συσσωρευμένες ζημιές 30 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 21,25 εκατ. ευρώ και συνολικό δανεισμό 36,12 εκατ. ευρώ, στοιχεία που καταγράφονται στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό (31/12/2020), η Παγωτά Δωδώνη έχασε και τα έσοδα του παγωμένου γιαουρτιού (frozen yogurt), καθώς η Kayak εξαγόρασε το 70% της Chillbox A.E. και το 100% της Chillbox Global A.E. Οι εταιρείες Chillbox αντιπροσώπευαν το 19% περίπου του τζίρου της Παγωτά Δωδώνη τα τελευταία χρόνια.
Latest News
Αποστολή και λήψη SMS μέσω δορυφόρου, απευθείας από smartphone
Οι πρώτες επιτυχημένες δοκιμές της τεχνολογίας Direct to Handset (D2H) στην Ευρώπη για την αποστολή SMS μέσω δορυφόρου (NB-NTN Direct-to-Handset messaging)
Πώς το athleisure φέρνει τα πάνω κάτω στην αγορά των καταστημάτων
Η υψηλή ζήτηση για athleisure look ανατρέπει τα δεδομένα στην αγορά των καταστημάτων – Ποιες περιοχές μπαίνουν στο top5
Από τον χαλκό στην οπτική ίνα - Η νέα εποχή στο διαδίκτυο
Αν τα δεδομένα είναι η ζωογόνος δύναμη της AI απαιτείται και ένα «καρδιαγγειακό σύστημα» που θα τα μεταφέρει. Δηλαδή οι οπτικές ίνες
Στα ρεβεγιόν των Χριστουγέννων «παίζουν τα ρέστα τους» Zara, Pink Woman και BSB
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι καθιερωμένες αγορές ενδυμάτων από το δυναμικό γυναικείο κοινό - Τι περιμένουν οι αλυσίδες
Γιατί «πίκρισε» το Μέλι Αττική – Η αναδιάρθρωση των δανείων
Οι προκλήσεις και οι νέοι στόχοι για το Μέλι Αττική λίγο πριν κλείσει τα 100 – Στα 13,74 εκατ. ο τζίρος του 2023
Cenergy Holdings: Νέα σύμβαση της Hellenic Cables με την RTE για το έργο Bretagne Sud
Η Hellenic Cables, θυγατρική της Cenergy Holdings, θα προμηθεύσει 390 χλμ. export καλωδίων τάσης 225kV, εκ των οποίων 150 χλμ. θα είναι υποβρύχια
Πόσο πωλούνται τα εργοστάσια της ΙΟΝ και της Νίκας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
Μέσω της νεοσύστατης Bespoke Real Estate ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αγοράζει πέντε βιομηχανικά ακίνητα της ΙΟΝ και της Νίκας - Ποιοι είναι οι 18 συνιδρυτές της εταιρείας
Οι αλλαγές στη διοικητική ομάδα του ΟΤΕ από 1η Ιανουαρίου 2025
Οι ανακατατάξεις που ανακοίνωσε ο Όμιλος ΟΤΕ έρχονται σε συνέχεια των αρχικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και την ανάληψη των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Κώστα Νεμπή
Ο Μιχάλης Τσαμάζ στον όμιλο Quest - Τι αναλαμβάνει στην Uni Systems
Η Uni Systems, που ιδρύθηκε το 1964 από τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη, αποκτήθηκε από τον Όμιλο Quest το 2007
Αύξηση 7,9% στον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τον Οκτώβριο [πίνακες]
Τον Οκτώβριο φέτος ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, έναντι 3,63 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2023