
Στην ανάκαμψη του τουρισμού ελπίζουν (και) οι βιομηχανίες παγωτού, με τους μεγαλύτερους και μικρότερους παίκτες να έχουν ήδη ριχτεί στη μάχη των 200 ημερών, όσο δηλαδή υπολογίζεται η «σεζόν» της υψηλής κατανάλωσης.
Λίγο πριν αλλάξουν οι ισορροπίες στον κλάδο, καθώς αναμένεται να γνωστοποιηθεί ο νέος ιδιοκτήτης της Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ –εάν φυσικά καταλήξει επιτυχώς ο διαγωνισμός πώλησης της χειμαζόμενης πλην αναγνωρίσιμης παγωτοβιομηχανίας- το μεγάλο στοίχημα των παγωτατζήδων για εφέτος είναι επιστροφή των πωλήσεων στα επίπεδα του 2019.
Παρότι ο καιρός βοηθάει, όπως πιθανότατα και η αυξημένη τουριστική κίνηση, δεδομένων των πληθωριστικών πιέσεων, που εξανεμίζουν το εισόδημα των καταναλωτών, αλλά και των υπέρογκων αυξήσεων σε ενέργεια, μεταφορές και πρώτες ύλες, εκτιμάται πως το comeback δεν θα είναι… υγιεινός περίπατος.
Διαβάστε επίσης: Έρευνα: Το χρηματιστήριο του παγωτού – Με τι κριτήριο διαμορφώνονται οι τιμές
Και αυτό γιατί το ζητούμενο δεν είναι μόνο να «πιαστεί», ή να ξεπεραστεί, ο στόχος των 223 εκατ. ευρώ, που ήταν ο τζίρος των τυποποιημένων παγωτών το 2019, από 213 εκατ. ευρώ το 2020 και 216,5 εκατ. ευρώ το 2021, αλλά να αυξηθούν και οι όγκοι.
Οι αυξήσεις στις τιμές, που ήδη «τρέχουν» με ταχύτατους ρυθμούς, συμβάλλουν στην επιστροφή στην προ covid εποχή, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις πωλήσεις σε όγκο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, μόνο σε ένα μήνα και συγκεκριμένα τον Μάιο, τα παγωτά ακρίβυναν κατά 6,2% συγκριτικά με τον Απρίλιο, ενώ σε σχέση με τον περσινό Μάιο η αύξηση της τιμής διαμορφώνεται στο 4,7%.
Επί του… πεδίου όμως οι αυξήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες. Στα τυποποιημένα παγωτά έχουν καταγραφεί αυξήσεις 10-20% ειδικά στα μικρά σημεία, ενώ στο «χύμα» παγωτό το εύρος των ανατιμήσεων κυμαίνεται από 7,5% έως και 25%, με τις υψηλότερες τιμές να καταγράφονται στις τουριστικές περιοχές.
Όπως τονίζουν οι παραγωγοί παγωτού, οι τιμές στις πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί κατά 10-20%, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να μην μπορούν να αφομοιώσουν άλλες ανατιμήσεις. Έτσι αναγκαστικά ανεβάζουν αντίστοιχα τις τιμές στο χύμα παγωτό.
Πτώση σε όγκο και αξία
Στο τετράμηνο Ιανουάριος – Απρίλιος εφέτος, οι πωλήσεις τυποποιημένου παγωτού καταγράφουν μείωση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις της κατηγορίας σε αξία υποχώρησαν συνολικά κατά 4%, με βάση τα στοιχεία της Nielsen IQ (πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ συμπεριλαμβανομένης της Lidl και μικρή λιανική).
Τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου καταγράφουν τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 33,1%, ενώ τα επώνυμα καταγράφουν αύξηση τζίρου κατά 2,2%.
Σημαντικότερες είναι οι απώλειες σε όγκο, με την κατηγορία των τυποποιημένων παγωτών να εμφανίζει στο εξεταζόμενο διάστημα υποχώρηση 16% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Προς τα κάτω πίεσε την κατηγορία το «ανώνυμο» παγωτό, καθώς σημείωσε πτώση κατά 34,9%, ενώ η μείωση στο επώνυμο ήταν 2,9%.
Βέβαια, η περίοδος αυτή δεν είναι η καλύτερη για παγωτά, ωστόσο και ο Μάιος, σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου δεν παρουσίασε θεαματικές αλλαγές ως προς τις πωλήσεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων του κλάδου.
Η «χρυσή» πεντάδα
Η κορυφαία εταιρεία στην αγορά του τυποποιημένου παγωτού βάσει μεριδίων στο τέλος του 2021, είναι η Unilever που διαθέτει τα παγωτά Algida, όπως επίσης και το δίκτυο και τα σήματα της ΕΒΓΑ. Εκτιμάται ότι τα brands ΕΒΓΑ και Algida έχουν σήμερα ένα συνολικό κοινό μερίδιο της αγοράς λίγο πάνω από 35% (Algida περίπου στο 26% και ΕΒΓΑ γύρω στο 9,5%).
Η Froneri Hellas, που δημιουργήθηκε από τη Νestlé και την R&R το 2016, με αποκλειστική δραστηριότητα την παραγωγή και εμπορία παγωτού, είναι ο δεύτερος στη σειρά παίκτης, με μερίδιο λίγο κάτω από 32%.
Διαβάστε επίσης: Δωδώνη Παγωτά: Οι μνηστήρες, οι καραμπόλες και το κούρεμα
Υπενθυμίζεται ότι η Nestle Ελλάς Παγωτά συγχωνεύθηκε με τη Nestle Ελλάς το 2011. Η Nestle Ελλάς Παγωτά Α.Ε. δημιουργήθηκε το 2006 με την πώληση του συνόλου της συμμετοχής της Δέλτα Βιομηχανίας Παγωτού από τη Δέλτα Συμμετοχών στην εταιρεία Nestle Ελλάς Α.Ε.
Με ανερχόμενο μερίδιο κοντά στο 16% ακολουθεί η Κρι-Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου, ενώ το top5 συμπληρώνεται από τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας με μερίδιο περίπου 9%.
Οι διεκδικητές της Δωδώνης
Εκτός από την πορεία των πωλήσεων, το ενδιαφέρον του κλάδου εστιάζεται και στη νέα προσπάθεια πώλησης της Παγωτά Δωδώνη.
Πρόκειται για την τρίτη προσπάθεια διάσωσης από το 2017 και καθώς φαίνεται παρά τα προβλήματα της εταιρείας, το ισχυρό εμπορικό σήμα που διαθέτει κρατά το ενδιαφέρον ψηλά.
Για την εταιρεία ενδιαφέρον εξέφρασαν σύμφωνα με πληροφορίες, οι: Βενέτης, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι-Κρι, εταιρεία συμφερόντων του Δημήτρη Βιντζηλαίου, που έχει πάρει τον έλεγχο της Creta Farms και επενδυτικό όχημα του προέδρου και διευθύνοντας συμβούλου της ΕΛΓΕΚΑ, Αλέξανδρου Κατσιώτη.
Στη φάση των δεσμευτικών προσφορών φέρεται ότι πέρασαν τρεις ενδιαφερόμενοι επενδυτές και στο προσεχές διάστημα αναμένεται να γνωστοποιηθεί εάν τελικά θα τελεσφορήσει αυτή τη φορά η διαγωνιστική διαδικασία.
Με συσσωρευμένες ζημιές 30 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 21,25 εκατ. ευρώ και συνολικό δανεισμό 36,12 εκατ. ευρώ, στοιχεία που καταγράφονται στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό (31/12/2020), η Παγωτά Δωδώνη έχασε και τα έσοδα του παγωμένου γιαουρτιού (frozen yogurt), καθώς η Kayak εξαγόρασε το 70% της Chillbox A.E. και το 100% της Chillbox Global A.E. Οι εταιρείες Chillbox αντιπροσώπευαν το 19% περίπου του τζίρου της Παγωτά Δωδώνη τα τελευταία χρόνια.


Latest News

Οι δασμοί Τραμπ και οι άλλες προκλήσεις για τον κλάδο του καφέ
Οι δασμοί Τραμπ αναμένεται να είναι μία ακόμα πρόκληση για τον κλάδο του καφέ, που ήδη δοκιμάζεται από τις συνεχείς ανατιμήσεις και την κλιματική αλλαγή

Οι 2+1 καταλύτες που φέρνουν deals στην Πληροφορική
Τα πολλαπλά έργα ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, η ψηφιοποίηση της αγοράς και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι οι καταλύτες που γεννούν νέα deals στην Πληροφορική - Ποιες είναι οι αβεβαιότητες που παραμένουν
![Επιχειρήσεις: Με τι επιτόκιο δανείζονται – Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/daneia-trapezes-768x432-1-600x338.jpg)
Με τι επιτόκιο δανείζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις - Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]
Η υποχώρηση των επιτοκίων δημιουργεί αυξημένες ευκαιρίες για τις τράπεζες

Πώς «εθίστηκε» η αγορά στις προσφορές – Από τα προϊόντα κράχτες στο… ζύγι
Οι προσφορές και το χρονικό της γιγάντωσης των προσφορών στην ελληνική αγορά – Ο ρόλος των φθηνών ανώνυμων προϊόντων

Πώς θα λειτουργήσουν καταστήματα και σούπερ μάρκετ το Μ. Σάββατο
Αναλυτικά οι ώρες λειτουργίας - Οι συστάσεις του ΕΦΕΤ

Worldline: Το μέλλον των ψηφιακών πληρωμών είναι ανθρώπινο και προσωποποιημένο
«Το μέλλον των πληρωμών δεν είναι απλώς ψηφιακό. Είναι έξυπνο, ανθρώπινο και εξατομικευμένο» επισήμανε ο κ. Κιτιξής, Country Head and Managing Director της Worldline

Πώς επηρεάζονται οι τραπεζικές συναλλαγές από τις αργίες
Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω web banking και mobile apps θα λειτουργούν κανονικά

Ποιοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν από τη μείωση των επιτοκίων της ΕΚΤ
Νέα εποχή φθηνού χρήματος στην Ελλάδα με τη βούλα της ΕΚΤ - Η μείωση στα επιτόκια ρίχνει τα έσοδα στις τράπεζες και τις αποδόσεις στις καταθέσεις

Δωδώνη: Τριάντα χρόνια συγκρούσεων, 3 ιδιοκτήτες και ο νικητής
Μετά από 13 χρόνια και μεγάλη προσπάθεια τα αδέλφια Σαράντη αποκτούν το ισχυρότερο εξαγωγικό brand name στην φέτα, την Δωδώνη

Με 1,7 δισ. χτίζει εργοστάσια και αποθήκευση ενέργειας - Το deal με Κοπελούζο
Η ΔΕΗ ολοκληρώνει την απόκτηση του μεριδίου του Κοπελούζου στο CCGT Αλεξανδρούπολης - Οι νέες επενδύσεις για ευέλικτη παραγωγή συνολικής ισχύος περίπου 2,3 GW