
Ο πρώτος παγκόσμιος χάρτης των χρόνιων πετρελαιοκηλίδων στις θάλασσες και στους ωκεανούς του πλανήτη, τον οποίο ανέπτυξαν Κινέζοι και Αμερικανοί επιστήμονες, αποκαλύπτει ότι το 94% οφείλονται σε ανθρώπινες αιτίες, ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του αναμενομένου, το οποίο τρομάζει σε ότι αφορά στο μέλλον.
Οι προηγούμενες εκτιμήσεις ήταν ότι περίπου οι μισές θαλάσσιες πετρελαιοκηλίδες είχαν ανθρωπογενή προέλευση και οι υπόλοιπες μισές προέρχονταν από φυσικές πηγές (με βάση όμως τη νέα εκτίμηση αυτό το ποσοστό δεν ξεπερνά το 6%).
Οι δραματικές διαπιστώσεις των ερευνητών
Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Φλόριντα (ΗΠΑ) και της Ναντζίνγκ (Κίνα), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», χρησιμοποίησαν περισσότερες από 560.000 εικόνες ραντάρ από τους δορυφόρους Sentinel για πάνω από 450.000 πετρελαιοκηλίδες παγκοσμίως, οι περισσότερες σχετικά μικρού μεγέθους, τις οποίες ανέλυσαν με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
Διαπίστωσαν ότι οι περισσότερες πετρελαιοκηλίδες βρίσκονται κοντά στις ακτές, οι μισές σε απόσταση έως περίπου 40 χιλιόμετρα από αυτές, ενώ το 90% σε απόσταση έως 160 χιλιόμετρα, κυρίως πάνω στις βασικές οδούς της ναυσιπλοΐας. Η συνολική έκταση των πετρελαιοκηλίδων εκτιμάται σε περίπου 1,5 εκατ. τετραγωνικά χιλιόμετρα ή μια περιοχή υπερδιπλάσια της Γαλλίας.
Οι αιτίες της μόλυνσης
Οι κυριότερες αιτίες των πετρελαιοκηλίδων είναι τα πλοία, οι αγωγοί και οι πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, η ρύπανση από παράκτιες δραστηριότητες, αλλά επίσης οι φυσικές διαρροές από τον πυθμένα της θάλασσας. Οι κηλίδες είναι λεπτά στρώματα πετρελαίου στην επιφάνεια του νερού, οι οποίες μετακινούνται συνεχώς από τους ανέμους και τα θαλάσσια ρεύματα, ενώ υφίστανται διάσπαση από τα κύματα.
Μεταξύ άλλων, οι κηλίδες έχουν σοβαρή επίπτωση στο φυτοπλαγκτόν που αποτελεί τη βάση της θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας. Επίσης άλλα μεγάλα θαλάσσια ζώα, όπως οι χελώνες και οι φάλαινες, υφίστανται σοβαρές βλάβες, όταν έρχονται σε επαφή με πετρελαιοκηλίδες καθώς αναπνέουν.


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X