Η Ελλάδα κατέχει την 7η θέση μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών πρωτόχυτου αλουμινίου στην Ευρώπη, σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP CRIF.
Ο κλάδος του αλουμινίου, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου (ΕΕΑ), αποτελείται από 3.000 επιχειρήσεις σε όλα τα στάδια μεταποίησης και εμπορίου και απασχολεί έμμεσα ή άμεσα 30.000 άτομα περίπου. Οι παραγωγικές μονάδες διαθέτουν ιδιόκτητα δίκτυα διανομής και παρουσία σε περισσότερες από 50 χώρες.
Πωλήσεις και εξαγωγές
Οι πωλήσεις πρωτόχυτου αλουμινίου το 2021 σημείωσαν αύξηση κατά 4%, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 50% των συνολικών πωλήσεων, σύμφωνα με την ΕΕΑ. Οι πωλήσεις προϊόντων πρώτης μεταποίησης, το 2021 σημείωσαν αύξηση κατά 18% και απευθύνονται κυρίως στις διεθνείς ανταγωνιστικές αγορές, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 82% των συνολικών πωλήσεων.
Αναφορικά με την πρώτη μεταποίηση, οι συνολικές πωλήσεις προϊόντων έλασης, εκτιμάται ότι ανήλθαν σε περίπου 310.000 τόνους το 2020 σε Ελλάδα και εξωτερικό, παραμένοντας στα ίδια περίπου επίπεδα σε το 2019. Ωστόσο, το 2021 ανέκαμψαν, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 18% σε σχέση με το 2020. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 88% της συνολικής παραγωγής εξάγεται, ενώ η κύρια χρήση των προϊόντων έλασης στην εγχώρια αγορά, είναι η συσκευασία και ακολουθούν η οικοδομή και οι κατασκευές. Στις εξαγωγές, η κύρια χρήση αφορά τη συσκευασία και ακολουθεί η χρήση από τη βιομηχανία μεταφορών.
Οι συνολικές πωλήσεις προϊόντων διέλασης εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 150.000 περίπου τόνους το 2020 σε Ελλάδα και εξωτερικό, αυξημένες κατά 5,5% έναντι του 2019. Το 2021 παρουσίασαν νέα σημαντική αύξηση της τάξεως του 19% σε σχέση με το 2020, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να κατευθύνεται για χρήση στην οικοδομή. Το 71% των συνολικών πωλήσεων αφορά εξαγωγές, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 15% το 2021/2020 και κατευθύνθηκαν κυρίως (60% περίπου) στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης.
Οικοδομή και «Εξοικονομώ»
Κύριος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση του αλουμινίου, είναι η εξέλιξη της οικοδομικής δραστηριότητας, η οποία εμφανίζει ανάκαμψη από το 2017, μετά τη συνεχόμενη κατακόρυφη πτώση της περιόδου 2010-2016, όπου είχε σημειώσει σωρευτική μείωση 76,9% βάσει επιφάνειας, 71,9% βάσει όγκου και 74,5% βάσει αδειών. Το 2021 σε σύγκριση με το 2020, τα μεγέθη της οικοδομικής δραστηριότητας εμφανίζουν κατακόρυφη αύξηση κατά 26,8% βάσει αριθμού αδειών, 47,2% βάσει επιφάνειας και 45,9% βάσει όγκου.
Η υλοποίηση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» το οποίο αφορά την επιδότηση παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια κατοικιών, αλλά και οι επενδύσεις στον κατασκευαστικό κλάδο και σε μεγάλα έργα, στηρίζουν εξίσου σημαντικά τη ζήτηση για τα προϊόντα του εξεταζόμενου κλάδου. Σημειώνεται ότι το 2022 αναμένεται σημαντική αύξηση των δημοσίων επενδύσεων από το ΕΣΠΑ 2021-2027, Ελλάδα 2.0: Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Άνοδος
Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών διέλασης αλουμινίου ακολουθούν συνεχώς ανοδική πορεία την περίοδο 2016 – 2020, σημειώνοντας μέσο ρυθμό αύξησης 10% περίπου το ίδιο διάστημα. Οι εταιρείες του κλάδου σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση την διετία 2017-2018, γεγονός που συμπίπτει με την άνοδο της οικοδομικής δραστηριότητας. Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων έλασης αλουμινίου, παρουσιάζουν ανοδική πορεία την περίοδο 2016-2018, σημειώνοντας υψηλό μέσο ρυθμό αύξησης (36,4%). Αντίθετα, τη διετία που ακολούθησε (2019-2020) εμφάνισαν μείωση στις πωλήσεις τους με μέσο ρυθμό -3,0%.
Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συντάχθηκε βάσει δείγματος 15 επιχειρήσεων διέλασης αλουμινίου, προκύπτουν τα εξής: το σύνολο του ενεργητικού παρουσίασε σημαντική αύξηση κατά 12,9% το 2020/2019, λόγω της αύξησης κυρίως των ταμειακών διαθεσίμων και των απαιτήσεων. Τα συνολικά ίδια κεφάλαια διευρύνθηκαν κατά 9,9% την ίδια περίοδο. Οι μέσο-μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις και προβλέψεις σημείωσαν κατακόρυφη αύξηση, ενώ οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις συρρικνώθηκαν (-33,5%) το τελευταίο έτος. Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν οριακά (+0,8%), τα δε μικτά κέρδη βελτιώθηκαν κατά 7,7% το 2020/2019. Τα συνολικά καθαρά (προ φόρου) κέρδη των επιχειρήσεων καθώς και τα EBITDA παρουσίασαν σημαντική αύξηση το 2020 έναντι του προηγουμένου έτους.
Latest News
Accenture: Το πρώτο gen AI studio στην Ελλάδα ως μέρος του παγκόσμιου δικτύου της
Το gen AI studio εντάσσεται στην επένδυση 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Accenture
Νέο επενδυτικό χτύπημα από την Vivartia – Προς εξαγορά της αλυσίδας Jackaroo
Η Vivartia βρίσκεται σε προχωρημένες επαφές για την απόκτηση της αλυσίδας street food – Τι κέντρισε το ενδιαφέρον της
Σουρέτης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Ασφάλεια και ποιότητα ζωής πρέπει να είναι προτεραιότητα της πολιτείας
Ο κ. Πέτρος Σουρέτης, Εντεταλμένος Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μίλησε στο Συνέδριο Green Deal του ΤΕΕ
Δεύτερο Ταμείο Ανάκαμψης «βλέπει» ο Καραβίας - Ανάγκη για επενδυτικό άλμα
Ως μεγάλη πρόκληση ανέφερε την αλλαγή μεγάλη συσχέτιση του ελληνικού ΑΕΠ με την κατανάλωση (φτάνει το 68,7% και είναι 15 μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης)
Αυξημένη κατά 10% η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» τον Οκτώβριο
Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν κατά 7,4% και 11,1% τα αντίστοιχα περυσινά μεγέθη, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΔΑΑ
Στο «μικροσκόπιο» του Ε.Β.Ε.Π. η ψηφιακή κάρτα εργασίας
Αναγκαίες οι προσαρμογές εφαρμογής για επιχειρήσεις με επιχειρησιακές ιδιομορφίες
Ξαναζωντανεύει το Κτήμα Νάσιουτζικ - Το σχέδιο του Μουσείου Μπενάκη
Το υπό μελέτη Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Νάσιουτζικ στοχεύει στην προώθηση ενός προτύπου ήπιας ανάπτυξης ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού
Ποιους τομείς επιλέγουν στην Ελλάδα οι ξένες εταιρείες
Μόλις το 0,6% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων όλων των κλάδων που δραστηριοποιούνται στη χώρα είναι συνδεδεμένο με ξένες επιχειρήσεις
Πώς έφθασε στο σημείο «μηδέν» η Επίλεκτος - Αγώνας δρόμου για συμφωνία με τράπεζες
Σε εξέλιξη οι συζητήσεις της Επίλεκτος με τις τράπεζες – Απειλείται με λουκέτο εάν δεν βρεθεί λύση - Ο έλεγχος του ορκωτού
Ανεβαίνει και χωρίς τη Reebok η Adidas - Με πόσο «έτρεξαν» οι πωλήσεις στην Ελλάδα
Ανθεκτική αποδείχθηκε η Adidas Hellas στην κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας του 2023 - Πού ποντάρει για το μέλλον