Μιλώντας στη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ στο Λουξεμβούργο, τη Δευτέρα, ο Ύπατος Εκπρόσωπος για την Εξωτερική Πολιτική Ζοζέπ Μπορέλ δεν άφησε καμία αμφιβολία σχετικά με το ποιον θεωρεί υπεύθυνο για την επερχόμενη «κρίση των σιτηρών». «Το πρόβλημα προκαλεί ο ρωσικός αποκλεισμός στις ουκρανικές εξαγωγές», επισημαίνει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των Ηνωμένων Εθνών περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών παραμένουν στις αποθήκες των Ουκρανών και δεν μπορούν να διατεθούν σε εκείνους που έχουν ανάγκη τα τρόφιμα, ιδιαίτερα στην Αφρική.
ΕΕ και Ηνωμένα Έθνη απεργάζονται μία λύση, ένα είδος ανθρωπιστικού διαδρόμου που θα συνδέει τη Ρωσία με την Ουκρανία και κυρίως με το λιμάνι της Οδησσού, ώστε από εκεί, μέσω Μαύρης Θάλασσας, τα πλοία με τα σιτηρά να πάρουν τον δρόμο για τις αγορές του εξωτερικού. Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της DW o Ζοζέπ Μπορέλ επισημαίνει: «Ελπίζω ότι κανείς δεν θα μπορεί να αντικρούσει την πίεση που ασκεί η διεθνής κοινότητα σε αυτή την κατεύθυνση. Είναι αδιανόητο να εγκλωβίζονται εκατομμύρια τόνοι σιτηρών στην Ουκρανία, όταν ο υπόλοιπος κόσμος πεινάει. Πρόκειται για έγκλημα πολέμου, για το οποίο η Ρωσία πρέπει να λογοδοτήσει. Δεν μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί την πείνα ως όπλο».
- Διαβάστε επίσης: Ρωσικός εκβιασμός για τα ουκρανικά σιτηρά
Οι διαβεβαιώσεις της Μόσχας και η διαμεσολάβηση της Τουρκίας
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πούτιν υποστηρίζει ότι υπεύθυνη για την κρίση των σιτηρών είναι η Δύση, λόγω των κυρώσεων που έχει επιβάλει στη Ρωσία. Παρά ταύτα ο υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ διαβεβαιώνει ότι η Ρωσία θα «δώσει τη δυνατότητα» στους Ουκρανούς να εξάγουν τα σιτηρά από τα λιμάνια τους. Την ίδια στιγμή ωστόσο οι Ουκρανοί κατηγορούν τους Ρώσους ότι κλέβουν μεγάλο μέρος της παραγωγής από τις εμπόλεμες περιοχές ή τα κατεχόμενα ουκρανικά εδάφη, για να το μεταφέρουν στη Ρωσία. Η Τουρκία, χώρα που βρέχεται από τη Μαύρη Θάλασσα και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο εγγυάται την ελεύθερη ναυσιπλοΐα προς τη Μεσόγειο, λέει ότι προσφέρεται να διαμεσολαβήσει, ώστε να βρεθεί μία λύση που όμως δεν θα προϋποθέτει την αποναρκοθέτηση των λιμανιών στην Ουκρανία.
Στο μεταξύ η ΕΕ εξετάζει την αποστολή πολεμικών πλοίων, τα οποία θα μπορούσαν να συνοδεύουν τα πλοία με τα ουκρανικά σιτηρά, προστατεύοντας το φορτίο τους. Πολλοί εκφράζουν ενδοιασμούς, καθώς θα ήθελαν να αποφύγουν μία απευθείας αντιπαράθεση με τον ρωσικό στόλο. «Γίνεται εντατική συζήτηση για το ζήτημα αυτό», τονίζει η γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών Αναλένα Μπέρμποκ στο Λουξεμβούργο, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της DW. «Οι προκλήσεις είναι τεράστιες, γι αυτό είναι σημαντικό να εξετάσουμε διεξοδικά όλες τις ενδεχόμενες εναλλακτικές λύσεις».
Εξαγωγές μέσω χερσαίας οδού;
Η επικεφαλής της γερμανικής διπλωματίας ανακοίνωσε ότι στο Βερολίνο θα διεξαχθεί διεθνής διάσκεψη για την επισιτιστική επάρκεια και τις εξαγωγές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα. Το ζήτημα θα απασχολήσει και τους ηγέτες της ομάδας G7 κατά τη συνάντησή τους στον Πύργο Έλμαου της Βαυαρίας το Σαββατοκύριακο. Γερμανία, Πολωνία και Ρουμανία εξετάζουν τρόπους για να αυξήσουν τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών διά της χερσαίας οδού, για παράδειγμα με εμπορικά τρένα, παρακάμπτοντας τη Μαύρη Θάλασσα. Σήμερα το 90% των σιτηρών μεταφέρεται κατ΄αυτόν τον τρόπο. Υπάρχουν ωστόσο πρακτικά προβλήματα που προκαλούν καθυστερήσεις, καθώς οι σιδηροδρομικές γραμμές στην Ουκρανία δεν έχουν το ίδιο εύρος όπως στην Πολωνία ή τη Ρουμανία, γι αυτό είναι απαραίτητη η μεταφόρτωση των σιτηρών στα σύνορα.
Συνολικά οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία έχουν μειωθεί από έξι εκατομμύρια τόνους μηνιαίως σε δύο εκατομμύρια τόνους. Επιπλέον, οι ρωσικοί βομβαρδισμοί έχουν προκαλέσει σημαντικές ζημιές στις ουκρανικές αποθήκες σιτηρών. Ευρωπαίοι και Αμερικανοί προσπαθούν τώρα να δημιουργήσουν προσωρινούς αποθηκευτικούς χώρους κοντά στα σύνορα με την Πολωνία ή τη Ρουμανία, ώστε από εκεί τα ουκρανικά σιτηρά να μεταφέρονται με τρένο ή φορτηγό στα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Ωστόσο οι ειδικοί επισημαίνουν ότι αυτή η «παράκαμψη» θα μπορούσε να προκαλέσει νέες αυξήσεις στις τιμές των σιτηρών, που ήδη έχουν ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη.
Πηγή: Deutsche Welle/ Μπερντ Ρίγκερντ
Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου
Latest News
Το σχέδιο της Amazon για να αντιμετωπίσει Temu και Shein κρύβεται στην...οδοντόκρεμα
Η Amazon διαθέτει ολοένα και περισσότερα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης προκειμένου να προσελκύσει πελάτες
Ζημίες παρά το άλμα στις πωλήσεις για τη Selfridges - Στη δίνη των εξαγορών
Η αλυσίδα πολυτελών πολυκαταστημάτων Selfridges έχει επιβιώσει από μια σειρά εξαγορών - Πώς έφτασε στα χέρια του Central Group
Η Κίνα... ψωνίζει από αλλού αγροτικά προϊόντα - Θωρακίζεται έναντι των αμερικανικών δασμών
Οι traders στην Κίνα έχουν ενισχύσει τις εισαγωγές γεωργικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων της αμερικανικής σόγιας και του καλαμποκιού
Οι εργοδότες στη Γερμανία χτυπούν καμπανάκι για το... φιλάσθενο προσωπικό
Αρκετοί εργοδότες στη Γερμανία έχουν παραπονεθεί για τη χρονιά ρεκόρ όσον αφορά στις απουσίες εργαζομένων λόγω ασθένειας
Το Περού παραμένει η χώρα της Λατινικής Αμερικής με τον χαμηλότερο πληθωρισμό
Ο πληθωρισμός στο Περού συνεχίζει να κινείται κοντά στο κέντρο του επιθυμητού εύρους - στόχου που έχει θέσει η κεντρική τράπεζα της χώρας
Η Hello Kitty έγινε 50 ετών - Η οικονομία του ασιατικού ποπ ειδώλου
Μια οικονομία μόνη της - Πώς ξεκίνησε η Hello Kitty και πώς κατέληξε να έχει παρουσία με τα πιο απίθανα προϊόντα σε όλον τον κόσμο
Κίνα: Δέσμη μέτρων για προσέλκυση ξένων επενδύσεων – Ανησυχία για το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών
Τι αλλάζει η Κίνα για να προσελκύσει άμεσες ξένες επενδύσεις
Σε υψηλό 4 ετών οι εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας - Καλύτεροι πελάτες ΗΠΑ και Ινδία
Στη Βενεζουέλα, η κρατική εταιρεία PDVSA και οι κοινοπραξίες της εξήγαγαν κατά μέσο όρο 947.387 βαρέλια ημερησίως αργού και καυσίμου
Ξεπέρασαν τις προσδοκίες της Wall τα αποτελέσματα Exxon Mobil και Chevron
Τα φθηνότερα εμπορεύματα και τα ασθενέστερα περιθώρια διύλισης έπληξαν τα κέρδη μετά τις καλύτερες επιδόσεις το 2022 και το 2023
Μόνο 12.000 προσλήψεις στις ΗΠΑ τον Οκτώβριο - Ο χειρότερος απολογισμός της θητείας Μπάιντεν
Οι προσλήψεις, που θυμίζουν τα χρόνια της πανδημίας επηρεάστηκαν από τους τυφώνες και τις απεργίες