Oι παγκόσμιες επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας πρόκειται να αυξηθούν κατά περισσότερο από 8% το 2022 και να φτάσουν τα 2,4 τρισεκατομμύρια δολάρια, αλλά θα απαιτηθούν πολύ περισσότερα χρήματα για την επίτευξη των στόχων που σχετίζονται με το κλίμα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της IEA για τις παγκόσμιες επενδύσεις ενέργειας, που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, οι επενδύσεις σε καθαρή ενέργεια πρόκειται να ξεπεράσουν τα 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια φέτος και αντιπροσωπεύουν «σχεδόν τα τρία τέταρτα της αύξησης των συνολικών επενδύσεων σε ενέργεια».
«Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των επενδύσεων σε καθαρή ενέργεια τα πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της Συμφωνίας του Παρισιού το 2015 ήταν λίγο πάνω από 2%,» ανέφερε, χαρακτηριστικά.
Από το 2020, το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί στο 12%.
Στον «αέρα» οι κλιματικοί στόχοι
«Το ποσοστό είναι πολύ μικρότερο από αυτό που απαιτείται για την επίτευξη των διεθνών κλιματικών στόχων, αλλά παρ′ όλα αυτά ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.
Ο εκτελεστικός διευθυντής της IEA, Φατίχ Μπιρόλ, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης.
«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να αγνοήσουμε ούτε τη σημερινή παγκόσμια ενεργειακή κρίση ούτε την κλιματική κρίση, αλλά τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να επιλέξουμε μεταξύ τους – μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και τα δύο ταυτόχρονα», είπε.
Η «απάντηση» στην καθαρή ενέργεια
Και πρόσθεσε ότι μια «μαζική αύξηση των επενδύσεων για την επιτάχυνση της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια» είναι «η μόνη μόνιμη λύση».
«Αυτό το είδος των επενδύσεων αυξάνεται, αλλά χρειαζόμαστε πολύ ταχύτερη αύξηση για να μειώσουμε την πίεση στους καταναλωτές από τις υψηλές τιμές των ορυκτών καυσίμων, να κάνουμε τα ενεργειακά μας συστήματα πιο ασφαλή και να φέρουμε τον κόσμο σε τροχιά επίτευξης των κλιματικών μας στόχων».
Ανομοιόμορφα κατανεμημένες δαπάνες
Παρά το γεγονός ότι η αύξηση των επενδύσεων χαιρετίστηκε από τον διεθνή οργανισμό, είναι άνισα κατανεμημένη, με τις προηγμένες οικονομίες και την Κίνα να αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία.
Σε ξεχωριστή αναφορά που συνόδευε την έκθεση, επισημαίνεται ότι ορισμένες αγορές βλέπουν υψηλές τιμές και ότι οι ανησυχίες που σχετίζονται με την ενεργειακή ασφάλεια προκαλούν «υψηλές επενδύσεις σε προμήθειες ορυκτών καυσίμων, κυρίως στον άνθρακα».
Σύμφωνα με την έκθεση του IEA, το 2021 έγιναν επενδύσεις περίπου 105 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αυτό που κατονομάζει «αλυσίδα εφοδιασμού άνθρακα». Αυτό αντιπροσώπευε αύξηση 10% σε σύγκριση με το 2020. Προβλέπεται ότι ο κλάδος πιθανότατα θα ακολουθήσει παρόμοια πορεία φέτος.
«Οι παγκόσμιες επενδύσεις στον εφοδιασμό άνθρακα αναμένεται να αυξηθούν κατά άλλο 10% το 2022 καθώς η περιορισμένη προσφορά συνεχίζει να προσελκύει νέα έργα», ανέφερε. «Σε πάνω από 80 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, η Κίνα και η Ινδία αναμένεται να αποτελέσουν το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων επενδύσεων άνθρακα το 2022».
Οι προκλήσεις και ο λογαριασμός
Η έκθεση του IEA έρχεται σε μια περίοδο αυξανόμενου πληθωρισμού, συνεχούς αύξησης των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και γεωπολιτικών εντάσεων που σχετίζονται με τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας.
Αυτοί οι παράγοντες έχουν δημιουργήσει ένα εξαιρετικά απαιτητικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, τις κυβερνήσεις και τους καταναλωτές.
«Σχεδόν το ήμισυ των πρόσθετων επενδύσεων κεφαλαίου ύψους 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ το 2022 είναι πιθανό να καταναλωθεί από το υψηλότερο κόστος, αντί να φέρει πρόσθετη ικανότητα παροχής ενέργειας ή εξοικονόμηση ενέργειας», ανέφερε η IEA.
Πρόσθεσε ότι το κόστος των ηλιακών συλλεκτών και των ανεμογεννητριών —τεχνολογίες ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση— είναι τώρα «αυξημένο μεταξύ 10% και 20% από το 2020» μετά από μια περίοδο πτώσης.
Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αισθάνονται επίσης τις επιπτώσεις : Ο συνολικός λογαριασμός ενέργειας για τους καταναλωτές το 2022 φαίνεται ότι θα ξεπεράσει τα 10 τρισεκατομμύρια δολάρια για πρώτη φορά, αναφέρει η έκθεση του IEA.
Latest News
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων