Σήμερα αναμένεται να ανακοινώσει η Κομισιόν τον νέο κανονισμό για την αποκατάσταση της φύσης.
Εφόσον εγκριθεί από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, θα πρέπει τα κράτη μέλη, εντός διετίας, να καταρτίσουν τα εθνικά σχέδια αποκατάστασης της φύσης προσδιορίζοντας τα οικοσυστήματα που έχουν υποβαθμιστεί και καταρτίζοντας τα βήματα για την εξυγίανσή τους.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν έως σήμερα διαρρεύσει, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός θα θέτει δεσμευτικούς στόχους αποκατάστασης για όλα τα ευαίσθητα οικοσυστήματα (εντός και εκτός Natura, δασικά, αγροτικά, υδατικά, θαλάσσια, αστικά κλπ.), οι οποίοι θα απορρέουν από τις κατευθύνσεις που έχει ήδη θέσει η ευρωπαϊκή στρατηγική για την βιοποικιλότητα και πιθανώς θα έχουν ορίζοντα σε πρώτη φάση το 2030 και έπειτα τα έτη 2040 και 2050.
Εξάλλου η στρατηγική για πρώτη φορά εισήγαγε την έννοια της αποκατάστασης της φύσης με την ίδια βαρύτητα με αυτή της προστασίας.
Η νέα στρατηγική της ΕΕ
Η νέα στρατηγική της ΕΕ με τίτλο «Επαναφορά της φύσης στη ζωή μας» για την επίτευξη των στόχων της έχει θέσει ως στόχο την αξιοποίηση 20 δισ. ευρώ ανά έτος για τη βιοποικιλότητα από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους με σημαντική συμβολή των ευρωπαϊκών πόρων. Μάλιστα, έπειτα από τις επίπονες διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό της επόμενης προγραμματικής περιόδου 2021-2027, προστέθηκε μια νέα υποχρέωση: από το 2024 το 7,5% (και από το 2026 το 10%) των πόρων του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου πρέπει να κατευθύνεται σε δράσεις για τη βιοποικιλότητα.
Άρα, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» η διευθύντρια πολιτικής στο «The Green Tank» και αντιπρόεδρος της Επιτροπής «ΦΥΣΗ 2000» (επίσημο γνωμοδοτικό όργανο του κράτους για τη βιοποικιλότητα) κυρία Ιόλη Χριστοποπούλου, μαζί με τις δράσεις για το κλίμα για τις οποίες ισχύει υποχρέωση 30%, στο τέλος της περιόδου το 40% των πόρων πρέπει να κατευθύνονται στο περιβάλλον.
Πόσο όμως εφικτός είναι αυτός ο στόχος; Σύμφωνα με την κυρία Χριστοπούλου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, την προηγούμενη περίοδο 2014-2020 από τα 86 δισ. ευρώ (ήτοι περίπου 12 δισ. ευρώ κατ΄ έτος) που κατευθύνθηκαν σε δράσεις για τη βιοποικιλότητα (το 8% του προϋπολογισμού), το μεγαλύτερο ποσοστό (79%) προερχόταν από την Κοινή Αγροτική Πολιτική και ένα πολύ μικρότερο ποσοστό από τα Ταμεία Συνοχής. Ωστόσο, όπως είπε χαρακτηριστικά, «αν και φαίνεται ότι ο συνολικός στόχος είναι επιτεύξιμος αν δούμε ακόμα πιο προσεκτικά στα στοιχεία τότε προκύπτει ότι στα Ταμεία της Πολιτικής Συνοχής αντιστοιχούν τα χαμηλότερα μερίδια χρηματοδοτήσεων για τη βιοποικιλότητα ανά ταμείο» ενώ το μεγαλύτερο μέρος αυτών κατευθύνεται σε δράσεις που συμβάλλουν μόνο έμμεσα ή μερικώς στη βιοποικιλότητα, ανάμεσά τους και δράσεις όπως η διαχείριση λυμάτων.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η κυρία Χριστοπούλου, «παρόλο που στο επίπεδο του σχεδιασμού οι προβλέψεις σε δαπάνες δείχνουν ήδη μια σημαντική αυξητική τάση, παραμένει ένα σημαντικό χρηματοδοτικό κενό ακόμα κι αν προστεθούν στους ευρωπαϊκούς πόρους, οι κρατικοί και ιδιωτικοί πόροι».
Κι αυτό διότι οι προβλέψεις δαπανών από τα ευρωπαϊκά ταμεία (π.χ. ΚΑΠ, Ταμεία Συνοχής) είναι 152 δισ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους και εάν προστεθούν οι κρατικοί και οι ιδιωτικοί εκτιμάται ότι φτάνουν τα 295 δισ. ευρώ άρα προκύπτει ένα χρηματοδοτικό κενό αναγκών 187 δισ. ευρώ, το οποίο η ΕΕ θα κληθεί να βρει τρόπους για να το καλύψει. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επένδυση αυτή θεωρείται αποδοτική καθώς τα οφέλη από την αποκατάσταση της φύσης έχει αποδειχθεί ότι είναι πολλαπλά του κόστους.
Η Ελλάδα και οι ανάγκες χρηματοδότησης
Στην Ελλάδα οι ανάγκες για τις περιοχές Natura υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ έως το 2027, σύμφωνα με την ανάλυση που έχει ολοκληρωθεί από το ΥΠΕΝ, ως υποχρέωση ενόψει της νέας χρηματοδοτικής περιόδου. Στην επόμενη προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2021-2027), το επιχειρησιακό «Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και την Κλιματική Αλλαγή» έχει συνολικό προϋπολογισμό 3,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων για τη βιοποικιλότητα και τις περιοχές Natura προβλέπονται 73,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 7% του ενός δισ. ευρώ που χρειάζονται οι ελληνικές περιοχές Natura.
Σχεδόν οι διπλάσιοι πόροι (139 εκατ. ευρώ) προβλέπονται από το ίδιο πρόγραμμα για δράσεις για την αστική βιοποικιλότητα, ενώ δεν προβλέπονται άλλοι πόροι για τις περιοχές Natura στα υπόλοιπα προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται από τα Ταμεία Συνοχής. Συνολικά, από τους πόρους του ΕΣΠΑ οι διαθέσιμοι πόροι για τις Natura, μαζί με εκείνους για την αστική βιοποικιλότητα αντιστοιχούν στο 1% των κονδυλίων.
Όπως αναφέρει η κυρία Χριστοπούλου, «πρέπει να σκεφτούμε πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα τις ευκαιρίες χρηματοδότησης ώστε όχι μόνο να καλύψουμε τις ανάγκες του δικτύου Natura 2000 και της εφαρμογής των υπόλοιπων πολιτικών για τη βιοποικιλότητα (π.χ. ξενικά είδη), στις οποίες η χώρα έχει σημαντικές εκκρεμότητες, αλλά και να ανταποκριθούμε σε νέες δεσμεύσεις τις οποίες έχουμε υιοθετήσει ως χώρα και των απαιτήσεων εφαρμογής που θα εισάγει η κατάρτιση και υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Αποκατάσταση της Φύσης».
Latest News
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων