Από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 αναμένεται σημαντική αποκλιμάκωση του κόστους μεταφοράς των containers διά θαλάσσης, μετά το ράλι που καταγράφεται στους ναύλους τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σύνθετος δείκτης του οίκου αναλύσεων Drewry, που αφορούσε το μέσο κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδιών (feu), έφτασε μέχρι και τα 10.375 δολ. κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ το τελευταίο διάστημα παρουσιάζει μια συνεχή πτώση.
Την προηγουμένη εβδομάδα ήταν στα 7.505 δολ., ενώ ο μέσος δείκτης από την αρχή του έτους ήταν στα 8.524 δολ. και παρέμενε στα 5.078 δολ. πάνω από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών, που είναι 3.446 για κάθε «κουτί» 40 ποδιών.
Διαβάστε επίσης: Μειώθηκε η διακίνηση containers στην Ευρώπη
Ναυτιλιακοί κύκλοι αποδίδουν την αποκλιμάκωση στην υπερπροσφορά πλοίων και μάλιστα μεγάλης μεταφορικής ικανότητας, τα οποία προγραμματίζεται να «πέσουν στο νερό» το επόμενο διάστημα. Ακόμη και αν ορισμένα παλαιότερα πλοία οδηγηθούν στα διαλυτήρια ως ασύμφορα, θεωρείται δεδομένη η αύξηση του στόλου των containerships και η υπερπροσφορά χωρητικότητας.
Ο οίκος αναλύσεων
Ο οίκος αναλύσεων Alphaliner, που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στον κλάδο, σημειώνει ότι το συνολικό κλίμα παραμένει ανάμεικτο. Από τη μία πλευρά τα θέματα συμφόρησης των λιμανιών που επιμένουν, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πλησιάζει η εποχή που παρατηρείται έξαρση στις μεταφορές φορτίων λόγω εποχικότητας, αναμένεται να υποστηρίξουν τη ζήτηση χωρητικότητας και τη διατήρηση των ναύλων σε πολύ υψηλά επίπεδα βραχυπρόθεσμα.
Από την άλλη πλευρά, τα σύννεφα θα αρχίσουν να συσσωρεύονται πάνω από τον κλάδο λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων και των μακροοικονομικών δεδομένων.
Η Alphaliner εστιάζει στον πληθωρισμό που επιβαρύνει ολοένα και περισσότερο τους καταναλωτές με τις συνεχώς αυξανόμενες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, ενώ παράλληλα αυξάνονται τα έξοδα για ταξίδια και άλλες υπηρεσίες έναντι των εξόδων για αγαθά, τάση που κυριάρχησε όσο διαρκούσαν τα lockdown.
Διαβάστε επίσης: Οι 12 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου [Πίνακας]
Πολλές δυτικές οικονομίες καταγράφουν χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης με τον κίνδυνο της ύφεσης να είναι πλέον ορατός, επηρεάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά. Αυτοί οι παράγοντες επιδρούν ολοένα και περισσότερο στον όγκο των φορτίων, με τον κλάδο να ανησυχεί όλο και περισσότερο για την εξέλιξη της ζήτησης τους επόμενους μήνες.
Τα δρομολόγια
Τα περισσότερα δρομολόγια Ανατολής – Δύσης συνεχίζουν να παρουσιάζουν υποχώρηση στη spot αγορά.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι όγκοι είναι μειωμένοι σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν και είναι οριακά πάνω από το επίπεδο του 2019, πριν από την πανδημία του Covid-19.
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι αβεβαιότητες που δημιουργούν οι γεωπολιτικές εντάσεις, με επίκεντρο την πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία αλλά και τις λεκτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας για την Ταϊβάν.
Προς το παρόν βέβαια, σύμφωνα με την Alphaliner, αυτές οι αβεβαιότητες είναι διαχειρίσιμες, ωστόσο αυτό που φαίνεται να έρχεται σαν χιονοστιβάδα για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ο μεγάλος αριθμός νεότευκτων πλοίων που αναμένεται να εμφανιστεί το 2023 και το 2024.
Πρόκειται για πλημμυρίδα χωρητικότητας που μπορεί να οδηγήσει τον κλάδο και πάλι στην περίοδο των χαμηλών ναύλων της προηγούμενης δεκαετίας πριν από την πανδημία, ειδικά εάν ο όγκος των φορτίων συνεχίσει να υποχωρεί, συμπεραίνει η Alphaliner.
Σε κάθε περίπτωση το 2022 θα είναι ένα ακόμη έτος μεγάλων κερδών για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών. Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Sea-Intelligence, τα κέρδη προ φόρων και τόκων των κορυφαίων liner εταιρειών το πρώτο τρίμηνο του 2022 ανήλθαν στα 43,9 δισ. δολάρια.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη