Από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 αναμένεται σημαντική αποκλιμάκωση του κόστους μεταφοράς των containers διά θαλάσσης, μετά το ράλι που καταγράφεται στους ναύλους τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σύνθετος δείκτης του οίκου αναλύσεων Drewry, που αφορούσε το μέσο κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδιών (feu), έφτασε μέχρι και τα 10.375 δολ. κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ το τελευταίο διάστημα παρουσιάζει μια συνεχή πτώση.
Την προηγουμένη εβδομάδα ήταν στα 7.505 δολ., ενώ ο μέσος δείκτης από την αρχή του έτους ήταν στα 8.524 δολ. και παρέμενε στα 5.078 δολ. πάνω από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών, που είναι 3.446 για κάθε «κουτί» 40 ποδιών.
Διαβάστε επίσης: Μειώθηκε η διακίνηση containers στην Ευρώπη
Ναυτιλιακοί κύκλοι αποδίδουν την αποκλιμάκωση στην υπερπροσφορά πλοίων και μάλιστα μεγάλης μεταφορικής ικανότητας, τα οποία προγραμματίζεται να «πέσουν στο νερό» το επόμενο διάστημα. Ακόμη και αν ορισμένα παλαιότερα πλοία οδηγηθούν στα διαλυτήρια ως ασύμφορα, θεωρείται δεδομένη η αύξηση του στόλου των containerships και η υπερπροσφορά χωρητικότητας.
Ο οίκος αναλύσεων
Ο οίκος αναλύσεων Alphaliner, που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στον κλάδο, σημειώνει ότι το συνολικό κλίμα παραμένει ανάμεικτο. Από τη μία πλευρά τα θέματα συμφόρησης των λιμανιών που επιμένουν, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πλησιάζει η εποχή που παρατηρείται έξαρση στις μεταφορές φορτίων λόγω εποχικότητας, αναμένεται να υποστηρίξουν τη ζήτηση χωρητικότητας και τη διατήρηση των ναύλων σε πολύ υψηλά επίπεδα βραχυπρόθεσμα.
Από την άλλη πλευρά, τα σύννεφα θα αρχίσουν να συσσωρεύονται πάνω από τον κλάδο λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων και των μακροοικονομικών δεδομένων.
Η Alphaliner εστιάζει στον πληθωρισμό που επιβαρύνει ολοένα και περισσότερο τους καταναλωτές με τις συνεχώς αυξανόμενες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, ενώ παράλληλα αυξάνονται τα έξοδα για ταξίδια και άλλες υπηρεσίες έναντι των εξόδων για αγαθά, τάση που κυριάρχησε όσο διαρκούσαν τα lockdown.
Διαβάστε επίσης: Οι 12 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου [Πίνακας]
Πολλές δυτικές οικονομίες καταγράφουν χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης με τον κίνδυνο της ύφεσης να είναι πλέον ορατός, επηρεάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά. Αυτοί οι παράγοντες επιδρούν ολοένα και περισσότερο στον όγκο των φορτίων, με τον κλάδο να ανησυχεί όλο και περισσότερο για την εξέλιξη της ζήτησης τους επόμενους μήνες.
Τα δρομολόγια
Τα περισσότερα δρομολόγια Ανατολής – Δύσης συνεχίζουν να παρουσιάζουν υποχώρηση στη spot αγορά.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι όγκοι είναι μειωμένοι σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν και είναι οριακά πάνω από το επίπεδο του 2019, πριν από την πανδημία του Covid-19.
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι αβεβαιότητες που δημιουργούν οι γεωπολιτικές εντάσεις, με επίκεντρο την πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία αλλά και τις λεκτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας για την Ταϊβάν.
Προς το παρόν βέβαια, σύμφωνα με την Alphaliner, αυτές οι αβεβαιότητες είναι διαχειρίσιμες, ωστόσο αυτό που φαίνεται να έρχεται σαν χιονοστιβάδα για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ο μεγάλος αριθμός νεότευκτων πλοίων που αναμένεται να εμφανιστεί το 2023 και το 2024.
Πρόκειται για πλημμυρίδα χωρητικότητας που μπορεί να οδηγήσει τον κλάδο και πάλι στην περίοδο των χαμηλών ναύλων της προηγούμενης δεκαετίας πριν από την πανδημία, ειδικά εάν ο όγκος των φορτίων συνεχίσει να υποχωρεί, συμπεραίνει η Alphaliner.
Σε κάθε περίπτωση το 2022 θα είναι ένα ακόμη έτος μεγάλων κερδών για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών. Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Sea-Intelligence, τα κέρδη προ φόρων και τόκων των κορυφαίων liner εταιρειών το πρώτο τρίμηνο του 2022 ανήλθαν στα 43,9 δισ. δολάρια.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς