Λιγότερα δημητριακά ή μπισκότα στο κουτί. Μειωμένες μεζούρες στο μπουκάλι. Πιο λεπτό ή λιγότερο χαρτί υγείας.
Συσκευασίες που αλλάζουν και μικραίνουν ανεπαίσθητα, με παρεμβάσεις που πολλές φορές δεν τις πιάνει το μάτι.
Κάποιες άλλες παραμένουν ίδιες, πλην όμως με περισσότερο αέρα και λιγότερο προϊόν.
Διαβάστε επίσης Ο πληθωρισμός αλλάζει τα δεδομένα – Οι νέες προκλήσεις για την αγορά βασικών αγαθών
Οι μέθοδοι είναι πολλές. Το αποτέλεσμα το ίδιο.
Στο εξωτερικό το αποκαλούν shrinkflation, από το «πάντρεμα» των αγγλικών λέξεων shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός).
Κοντολογίς μια «αθόρυβη» μείωση του μεγέθους των συσκευασιών και της ποσότητας -ορισμένες δε φορές και της ποιότητας- των προϊόντων, χωρίς ορατή αύξηση της τιμής ένεκα πληθωρισμού, αλλά με σταθερή… αξία τη διατήρηση του μεριδίου της αγοράς και του εταιρικού κέρδους.
Πληθωρισμός vc Marketing
Πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο μειώνουν το προϊόντα τους με τρόπους που συνήθως δεν μπορεί να αντιληφθεί με την πρώτη ή ακόμη και με τη δεύτερη ματιά ο καταναλωτής, διατηρώντας παράλληλα σταθερό αυτό που σίγουρα θα προσέξει: την τιμή του.
Όμως το κόστος για τον καταναλωτή δεν παραμένει το ίδιο.
Για την ακρίβεια πληρώνει περισσότερα, καθώς με τα ίδια χρήματα αγοράζει λιγότερο προϊόν.
Οι εταιρείες αντίθετα αυξάνουν έμμεσα τα κέρδη.
Τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο έχουν πλέον κατακλυστεί με σχετικά ρεπορτάζ, εντοπίζοντας ακόμη και κρυφές αλλαγές στις οποίες δεν μπορεί να πάει ο νου σας.
Η αλήθεια είναι ότι η τάση του shrinkflation δεν είναι καινούργια.
Καταγράφεται σταθερά τα τελευταία χρόνια.
Με τον πληθωριστικό ωστόσο τώρα να καλπάζει και το κόστος παραγωγής να μεγαλώνει -από τις πρώτες ύλες και τη συσκευασία, έως τους μισθούς και τις μεταφορές- ολοένα και περισσότερες εταιρείες καταφεύγουν σε αυτό το είδος marketing, με στόχο να παραμείνουν δυνατές στον ανταγωνισμό.
Πολλές φορές πάντως, με το που θα γίνουν αντιληπτές αυτές οι κρυφές αλλαγές, μπορεί να τους γυρίσει μπούμερανγκ και να χάσουν πελάτες, αλλά και σε αξιοπιστία.
Η επανάσταση των καταναλωτών
Ήδη οι καταγγελίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πέφτουν πια «βροχή».
Καταναλωτές συγκρίνουν σε αναρτήσεις παλαιότερες και νέες συσκευασίες του ίδιου προϊόντος, που συνεχίζει να πωλείται στην ίδια τιμή.
Η διαφορά είναι συνήθως εμφανής.
Ορισμένες φορές γίνεται αντιληπτή μόνο μετά με το άνοιγμα της συσκευασίας.
Η αλήθεια είναι πάντως κρυμμένη στις λεπτομέρειες. Εν προκειμένω, στα ψιλά γράμματα της συσκευασίας.
Από την τάση του shrinkflation εν τω μεταξύ φαίνεται ότι δεν έχουν γλιτώσει ούτε… οι τσίχλες.
Αυτό δεν συνεπάγεται βέβαια ότι όλες οι εταιρείες που καταφεύγουν στο shrinkflation το κάνουν κρυφά.
Οι περισσότερες έχουν κάνει σχετικές ανακοινώσεις προ των αλλαγών -αν και συνήθως διαφεύγουν της προσοχής των καταναλωτών ή δεν κοινοποιούνται αρκετά.
Ειδικοί επισημαίνουν ότι το φαινόμενο επεκτείνεται πλέον σε διάφορους παραγωγικούς τομείς, ακόμη και σε κλάδους παροχής υπηρεσιών, με μικρούς αλλά σωρήτιους για τους προϋπολογισμόύς τους περιορισμούς.
Ο γέγονε, γέγονε;
Το shrinkflation «έρχεται κατά κύματα», λέει στο πρακτορείο AP ο Εντγκαρ Ντβόρσκι, συνήγορος καταναλωτή στις ΗΠΑ και πρώην βοηθός γενικός εισαγγελέας στη Μασαχουσέτη.
Εδώ και χρόνια ο ίδιος παρακολουθεί και καταγράφει τα πάντα γύρω την αγορά δίνοντας συμβουλές στους καταναλωτές μέσω της ιστοσελίδας του, Consumer World.
Είχε, λέει, εντοπίσει από το περασμένο φθινόπωρο μικρότερες συσκευασίες δημητριακών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Τώρα όμως, επισημαίνει, το φαινόμενο έχει αυξηθεί.
Άλλη μια ένδειξη κατά πολλούς αναλυτές ότι οι πληθωριστικές τάσεις θα παραμείνουν ισχυρές.
Προς επίρρωση, ο παγκόσμιος πληθωρισμός τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 7% τον Μάιο.
Ρυθμός που πιθανότατα θα συνεχιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την S&P Global.
Ακόμη όμως κι όταν υποχωρήσουν οι πληθωριστικές πιέσεις δεν θεωρείται βέβαιο ότι η τακτική του shrinkflation θα αντιστραφεί.
Θεωρητικά, ο ανταγωνισμός μπορεί να αναγκάσει τις εταιρείες είτε να μειώσουν τις τιμές τους εφόσον τις έχουν αυξήσει, είτε να επαναφέρουν τις συσκευασίες τους και τις ποσότητες των προϊόντων τους σε μεγαλύτερα μεγέθη.
Ειδικοί ωστόσο υποστηρίζουν ότι δεν αναμένουν κάτι τέτοιο να συμβεί, όπως εξάλλου μας διδάσκει και το πρόσφατο παρελθέον.
Σε κάθε περίπτωση, προτείνουν έλεγχο και σύγκριση των τιμών όχι με βάση το κόστος της εκάστοτε συσκευασίας, αλλά του προϊόντος ανά κιλό, ανά λίτρο ή ανά τεμάχιο, που αναγράφεται στις καρτέλες στα ράφια των καταστημάτων.
Είναι ίσως η πιο ασφαλής μέθοδος, αναφέρουν, για να εντοπίσουμε ευκολότερα αν τα προϊόντα που συνήθως αγοράζουμε έχουν «κρυφό πληθωρισμό».
Latest News
Ο γίγαντας KKR ετοιμάζει επενδυτική... βουτιά στην εταιρεία ύδρευσης του Λονδίνου
Η KKR, με πάνω από 550 δισ. δολάρια περιουσιακών στοιχείων υπό διαχείριση, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την Thames Water
Οταν η πρώην αποικία αντεπιτίθεται ή... τα ινδικά single malt κοντράρουν στα ίσα τα scotch
Τα νέα ινδικά single malt ουίσκι είναι το νέο πετράδι του στέμματος
Ζυθοποία: Υποχωρεί η κατανάλωση μπύρας στην Κίνα
Δύο απο τις μεγαλύτερες ζυθοποιίες στον κόσμο, η βελγική Anheuser-Busch InBev και η δανέζικη Carlsberg, ανακοινώνουν μείωση πωλήσεων
Η Nvidia βγαζει την Intel απο το δείκτη Dow Jones [
H Intel, το σήμα της οποίας «Intel Inside», αποτελούσε εγγύηση ποιότητας και αξιοπιστίας, χάνει τη θέση της στη λίστα του διάσημου βιομηχανικου δείκτη
Η καρδιά του χρυσού στην Κίνα χτυπάει σε ένα πρώην ψαροχώρι
Περισσότερες από 10.000 επιχειρήσεις στην πόλη δημιουργούν έναν λαβύρινθο χλιδής που συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες αγορές λιανικής χρυσού στον κόσμο
Λουκέτο σε άλλα 140 καταστήματα αποφάσισε η Wendy's στις ΗΠΑ
Ο CEO της Wendy's, Kirk Tanner, είπε ότι τα εστιατόρια που κλείνουν παρουσιάζουν χαμηλότερη απόδοση σε σύγκριση με άλλα
Ο Γουόρεν Μπάφετ μείωσε και άλλο το ποσοστό του στην Apple - Τι εικάζει η αγορά
Συνολικά, το ποσοστό συμμετοχής του Μπάφετ στην Apple μειώθηκε κατά 67,2% από το τέλος του τρίτου τριμήνου πέρυσι
Νέα αναβάθμιση της Τουρκίας από την S&P - Τι διαπίστωσε ο οίκος αξιολόγησης
Η S&P αναθεώρησε επίσης την προοπτική για την Τουρκία σε «σταθερή» από «θετική»
Η IKEA αποζημιώνει θύματα καταναγκαστικής εργασίας
Η ΙΚΕΑ ανακοίνωσε πως σκοπεύει να συνεισφέρει έξι εκατομμύρια ευρώ στις οικονομικές αποζημιώσεις πρώην κρατουμένων στις φυλακές της Ανατολικής Γερμανίας που συμμετείχαν σε καταναγκαστική εργασία προς όφελος εταιρειών της Δύσης. Η σουηδική εταιρεία πρόκειται να εκπληρώσει έτσι μία υπόσχεση που είχε δώσει ήδη από το 2012, όταν είχε δημοσιευθεί η πρώτη σχετική έκθεση. Σύμφωνα με αυτήν […]
Νέο κανόνι στην εστίαση - Τα TGI Friday's κατέθεσαν αίτηση πτώχευσης
Το TGI Friday's είναι η πιο πρόσφατη περίπτωση casual εστιατορίων που αναζητά δικαστική προστασία