
Λιγότερα δημητριακά ή μπισκότα στο κουτί. Μειωμένες μεζούρες στο μπουκάλι. Πιο λεπτό ή λιγότερο χαρτί υγείας.
Συσκευασίες που αλλάζουν και μικραίνουν ανεπαίσθητα, με παρεμβάσεις που πολλές φορές δεν τις πιάνει το μάτι.
Κάποιες άλλες παραμένουν ίδιες, πλην όμως με περισσότερο αέρα και λιγότερο προϊόν.
Διαβάστε επίσης Ο πληθωρισμός αλλάζει τα δεδομένα – Οι νέες προκλήσεις για την αγορά βασικών αγαθών
Οι μέθοδοι είναι πολλές. Το αποτέλεσμα το ίδιο.
Στο εξωτερικό το αποκαλούν shrinkflation, από το «πάντρεμα» των αγγλικών λέξεων shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός).
Κοντολογίς μια «αθόρυβη» μείωση του μεγέθους των συσκευασιών και της ποσότητας -ορισμένες δε φορές και της ποιότητας- των προϊόντων, χωρίς ορατή αύξηση της τιμής ένεκα πληθωρισμού, αλλά με σταθερή… αξία τη διατήρηση του μεριδίου της αγοράς και του εταιρικού κέρδους.
Πληθωρισμός vc Marketing
Πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο μειώνουν το προϊόντα τους με τρόπους που συνήθως δεν μπορεί να αντιληφθεί με την πρώτη ή ακόμη και με τη δεύτερη ματιά ο καταναλωτής, διατηρώντας παράλληλα σταθερό αυτό που σίγουρα θα προσέξει: την τιμή του.
Όμως το κόστος για τον καταναλωτή δεν παραμένει το ίδιο.
Για την ακρίβεια πληρώνει περισσότερα, καθώς με τα ίδια χρήματα αγοράζει λιγότερο προϊόν.
Οι εταιρείες αντίθετα αυξάνουν έμμεσα τα κέρδη.
Τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο έχουν πλέον κατακλυστεί με σχετικά ρεπορτάζ, εντοπίζοντας ακόμη και κρυφές αλλαγές στις οποίες δεν μπορεί να πάει ο νου σας.
Η αλήθεια είναι ότι η τάση του shrinkflation δεν είναι καινούργια.
Καταγράφεται σταθερά τα τελευταία χρόνια.
Με τον πληθωριστικό ωστόσο τώρα να καλπάζει και το κόστος παραγωγής να μεγαλώνει -από τις πρώτες ύλες και τη συσκευασία, έως τους μισθούς και τις μεταφορές- ολοένα και περισσότερες εταιρείες καταφεύγουν σε αυτό το είδος marketing, με στόχο να παραμείνουν δυνατές στον ανταγωνισμό.
Πολλές φορές πάντως, με το που θα γίνουν αντιληπτές αυτές οι κρυφές αλλαγές, μπορεί να τους γυρίσει μπούμερανγκ και να χάσουν πελάτες, αλλά και σε αξιοπιστία.
Η επανάσταση των καταναλωτών
Ήδη οι καταγγελίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πέφτουν πια «βροχή».
Καταναλωτές συγκρίνουν σε αναρτήσεις παλαιότερες και νέες συσκευασίες του ίδιου προϊόντος, που συνεχίζει να πωλείται στην ίδια τιμή.
Η διαφορά είναι συνήθως εμφανής.
Ορισμένες φορές γίνεται αντιληπτή μόνο μετά με το άνοιγμα της συσκευασίας.
Η αλήθεια είναι πάντως κρυμμένη στις λεπτομέρειες. Εν προκειμένω, στα ψιλά γράμματα της συσκευασίας.
Από την τάση του shrinkflation εν τω μεταξύ φαίνεται ότι δεν έχουν γλιτώσει ούτε… οι τσίχλες.
Αυτό δεν συνεπάγεται βέβαια ότι όλες οι εταιρείες που καταφεύγουν στο shrinkflation το κάνουν κρυφά.
Οι περισσότερες έχουν κάνει σχετικές ανακοινώσεις προ των αλλαγών -αν και συνήθως διαφεύγουν της προσοχής των καταναλωτών ή δεν κοινοποιούνται αρκετά.
Ειδικοί επισημαίνουν ότι το φαινόμενο επεκτείνεται πλέον σε διάφορους παραγωγικούς τομείς, ακόμη και σε κλάδους παροχής υπηρεσιών, με μικρούς αλλά σωρήτιους για τους προϋπολογισμόύς τους περιορισμούς.
Ο γέγονε, γέγονε;
Το shrinkflation «έρχεται κατά κύματα», λέει στο πρακτορείο AP ο Εντγκαρ Ντβόρσκι, συνήγορος καταναλωτή στις ΗΠΑ και πρώην βοηθός γενικός εισαγγελέας στη Μασαχουσέτη.
Εδώ και χρόνια ο ίδιος παρακολουθεί και καταγράφει τα πάντα γύρω την αγορά δίνοντας συμβουλές στους καταναλωτές μέσω της ιστοσελίδας του, Consumer World.
Είχε, λέει, εντοπίσει από το περασμένο φθινόπωρο μικρότερες συσκευασίες δημητριακών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Τώρα όμως, επισημαίνει, το φαινόμενο έχει αυξηθεί.
Άλλη μια ένδειξη κατά πολλούς αναλυτές ότι οι πληθωριστικές τάσεις θα παραμείνουν ισχυρές.
Προς επίρρωση, ο παγκόσμιος πληθωρισμός τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 7% τον Μάιο.
Ρυθμός που πιθανότατα θα συνεχιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την S&P Global.
Ακόμη όμως κι όταν υποχωρήσουν οι πληθωριστικές πιέσεις δεν θεωρείται βέβαιο ότι η τακτική του shrinkflation θα αντιστραφεί.
Θεωρητικά, ο ανταγωνισμός μπορεί να αναγκάσει τις εταιρείες είτε να μειώσουν τις τιμές τους εφόσον τις έχουν αυξήσει, είτε να επαναφέρουν τις συσκευασίες τους και τις ποσότητες των προϊόντων τους σε μεγαλύτερα μεγέθη.
Ειδικοί ωστόσο υποστηρίζουν ότι δεν αναμένουν κάτι τέτοιο να συμβεί, όπως εξάλλου μας διδάσκει και το πρόσφατο παρελθέον.
Σε κάθε περίπτωση, προτείνουν έλεγχο και σύγκριση των τιμών όχι με βάση το κόστος της εκάστοτε συσκευασίας, αλλά του προϊόντος ανά κιλό, ανά λίτρο ή ανά τεμάχιο, που αναγράφεται στις καρτέλες στα ράφια των καταστημάτων.
Είναι ίσως η πιο ασφαλής μέθοδος, αναφέρουν, για να εντοπίσουμε ευκολότερα αν τα προϊόντα που συνήθως αγοράζουμε έχουν «κρυφό πληθωρισμό».


Latest News

Αγωνιώδεις προσπάθειες του Μιλέι για εξαίρεση από τους δασμούς Τραμπ
Οι μεγαλύτερες εξαγωγές που έκανε η Αργεντινή στις Ηνωμένες Πολιτείες πέρυσι ήταν αργό πετρέλαιο, μέταλλα και χημικά προϊόντα

Η Arm ήθελε εξαγορά της Alphawave για να βάλει στο χέρι την τεχνολογία SerDes
Αυτό που... κέντρισε το ενδιαφέρον της Arm ήταν μία συγκεκριμένη τεχνολογία της Alphawave που καθορίζει πόσο γρήγορα οι πληροφορίες μπορούν να εισαχθούν αλλά και να εξαχθούν από ένα μικροτσίπ

Δεν επιδρούν όλοι οι δασμοί με τον ίδιο τρόπο στις τσέπες των Αμερικανών - Τι «λέει» η εμπειρία
Οι δασμοί Τραμπ θα επηρεάσουν και την αμερικανική αγορά με ανατιμήσεις

Τι είναι η νέα μόδα του «oshikatsu» στην οποία ποντάρει η Ιαπωνία για την άνοδο της κατανάλωσης
Το φαινόμενο παρακολουθούν πολιτικοί αλλά και η κεντρική τράπεζα στην Ιαπωνία - Έρχεται νέα αύξηση των μισθών στην Ιαπωνία

Ο Μασκ εξαγοράζει... ψηφοφόρους - 82 εκατ. για να ελέγξει ανώτατο δικαστήριο πολιτείας
Γιατί μια νίκη του πρώην γενικού εισαγγελέα Σίμελ επί της Δημοκρατικής Κρόφορντ θα ήταν όφελος για την πολιτική στρατηγική του Μασκ

Εμπορικό πλεόνασμα 89,3 δισ. κατέγραψε η ΕΕ στα αυτοκίνητα το 2024
ΗΠΑ και Βρετανία ήταν οι κορυφαίοι εξαγωγικοί προορισμοί των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν εντός της ΕΕ το 2024

Η Ισπανία «καθρέφτης» της στεγαστικής κρίσης στην Ευρώπη [γράφημα]
Εκτοξεύθηκαν μέσα σε δέκα χρόνια οι τιμές πώλησης των κατοικιών και των ενοικίων στην Ισπανία – Ο ρόλος των επενδυτών, η έλλειψη αποθέματος και το «μπλόκο» της Βαρκελώνης στις άδειες Airbnb

Σε απόσυρση μοντέλων της από τις ΗΠΑ προσανατολίζεται η Mercedes
Η μείωση της έκθεσης στην premium αγορά εισαγωγών θα επιτρέψει στη Mercedes να αντισταθμίσει τους δασμούς στα λιγότερο κερδοφόρα οχήματά της
![Τραμπ: Τι σημαίνει η απειλή για δευτερογενείς δασμούς στο ρωσικό πετρέλαιο [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/trump-putin-1-2-600x448.jpg)
Τι σημαίνει η απειλή Τραμπ για δευτερογενείς δασμούς στο ρωσικό πετρέλαιο [γράφημα]
Οι προτεινόμενοι «δευτερεύοντες δασμοί» του Τραμπ θα στοχεύουν, αν επιβληθούν, τις χώρες που αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο

Ο Michael Kratsios σε θέση «κλειδί» στον Λευκό Οίκο - Τα «πυρά» στην Κίνα από το OT Forum
Ο Michael Kratsios θα βρίσκεται στην αιχμή του δόρατος της τεχνολογικής μάχης των ΗΠΑ με την Κίνα στην τεχνητή νοημοσύνη