Παρότι οι εμπορικές δραστηριότητες συνεχίζουν να έχουν κυρίαρχο ρόλο στο κέντρο της Αθήνας, η «φόρα» με την οποία αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια οι τομείς της εστίασης/διασκέδασης και της φιλοξενίας ενδεχομένως σύντομα να αλλάξει τον «χάρτη».

Διαβάστε επίσης: ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήσεις στον τζίρο καταλυμάτων και εστίασης τον Απρίλιο [Πίνακες]

Κατέβασαν ρολά

Την ίδια ώρα, σχεδόν ένα στα πέντε καταστήματα στο Εμπορικό Τρίγωνο, που περικλείεται από τις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Μητροπόλεως, έχει κατεβάσει ρολά.

Διαβάστε επίσης: Καφές: Στα ύψη οι τιμές ακόμη και στο take away

Με βάση τα στοιχεία από την έρευνα/μελέτη των χρήσεων γης του Εμπορικού Τριγώνου της Αθήνας, που βασίζεται στην καταγραφή όλων των ισόγειων καταστημάτων της περιοχής, από τα 1.900 καταστήματα στην περιοχή τα 422, ή ποσοστό 22,4%, είναι κλειστά.

Διαδικασία ανακαίνισης

Ωστόσο ο επικεφαλής της έρευνας, ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κος Γεώργιος Μπάλτας, που σε συνεργασία με την υπηρεσία του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κατέγραψαν τα αποτελέσματα ανά οδό στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, ανέφερε ότι το ποσοστό αυτό «δεν πρέπει να μας τρομάζει», καθώς μεγάλο μέρος των κλειστών καταστημάτων είναι σε διαδικασία ανακαίνισης, αναπαλαίωσης ή αλλαγής χρήσης, άρα θα επανέλθουν σε οικονομική αξιοποίηση πολύ σύντομα.

Η έρευνα

Η έρευνα παρουσιάστηκε στην εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την αιγίδα του Δ. Αθηναίων, με τίτλο: «Εμπόριο – Παιδεία – Πολιτισμός».

Αναλυτικά, από την απογραφική κάλυψη κατά 100% όλου του Εμπορικού Τριγώνου προκύπτει ότι σε 65 οδούς και στοές υπάρχουν 1.900 καταστήματα.

Σε αυτά αναπτύσσονται 14 κατηγορίες εμπορικών χρήσεων, όπως ένδυση, υπόδηση, είδη δώρων και οικιακής χρήσης, κοσμήματα, αργυροχρυσοχοΐα, εκκλησιαστικά είδη, τρόφιμα, ποτά, είδη παντοπωλείου, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά, εργαλεία, μηχανήματα, χρώματα εξοπλισμοί οικίας και επιχειρήσεων, κατάστημα παροχής υπηρεσιών, πολυκαταστήματα και φυσικά εστίαση και διασκέδαση, καθώς και τουριστική χρήση για καταλύματα (μικρά ξενοδοχεία, Airbnb).

Κυρίαρχες κατηγορίες

Κυρίαρχες είναι οι κατηγορίες της λιανικής πώλησης ειδών ένδυσης και υπόδησης και αξεσουάρ (366 καταστήματα, ή ποσοστό 19,4%) και της παροχής υπηρεσιών εστίασης και διασκέδασης με ποσοστό 15%.

Να σημειωθεί ότι το 2015 είχε γίνει από τον δήμο Αθηναίων μια μικρή απογραφή 537 καταστημάτων, περίπου το ¼ των καταστημάτων σε σχέση με την τωρινή καταγραφή, με βάση την οποία το 65% είχε εμπορική χρήση έναντι του 49% σήμερα, το 17% ήταν κλειστά, το 22,4% σήμερα, ενώ παρατηρείται μια σημαντική μεταβολή στον αριθμό των καταστημάτων εστίασης από 8% πριν από 7 χρόνια σε 15% σήμερα.

Συγκέντρωση καταστημάτων

Αξιοσημείωτη είναι επίσης η τοπική συγκέντρωση ομοειδών καταστημάτων (συστάδες), που μπορεί επιφανειακά να δείχνουν ανταγωνιστικά, αλλά λειτουργούν συνεργατικά (π.χ. δερμάτινα είδη).

Διαβάστε επίσης: Εθνική Τράπεζα: Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραμένουν σε αναπτυξιακή τροχιά

Ανάλογα φαινόμενα δημιουργούνται και στην εστίαση και διασκέδαση.

Για παράδειγμα η οδός Αγίου Μάρκου κυριαρχείται από καταστήματα ένδυσης και υπόδησης. Η Καραγιώργη Σερβίας από σημεία πώλησης κοσμημάτων ρολογιών και εκκλησιαστικών ειδών. Η Περικλέους έχει αργυροχρυσοχοΐα, κοσμήματα και ρολόγια, ενώ η μεγαλύτερη «βιτρίνα» της χώρας η Ερμού φιλοξενεί κατά κύριο λόγο καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ.

Ποικιλία

Όπως ανέφερε ο κ. Μπάλτας, το Εμπορικό Τρίγωνο συνεχίζει να είναι εμπορικό με ευρύτατη ποικιλία καταστημάτων, που ίσως δεν μπορούμε να βρούμε ούτε σε καλά οργανωμένα εμπορικά κέντρα και επιπρόσθετα παρατηρείται θεματική εξειδίκευση σε ορισμένες οδούς.

Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, η ετήσια καταγραφή θα αναδεικνύει σταδιακά την εξέλιξη των εμπορικών χρήσεων στο Δήμο Αθηναίων και τα αποτελέσματα της μελέτης θα δίνουν σημαντικές πληροφορίες στη διοίκηση, στους επιχειρηματίες και σε εν δυνάμει επενδυτές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
PODCAST Economics & Business TALKS – Γιώργος Μπάλτας: Marketing και επιχειρείν | Τα Social επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Economics & Business Talks |

Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά

Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.