Παρότι οι εμπορικές δραστηριότητες συνεχίζουν να έχουν κυρίαρχο ρόλο στο κέντρο της Αθήνας, η «φόρα» με την οποία αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια οι τομείς της εστίασης/διασκέδασης και της φιλοξενίας ενδεχομένως σύντομα να αλλάξει τον «χάρτη».
Διαβάστε επίσης: ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήσεις στον τζίρο καταλυμάτων και εστίασης τον Απρίλιο [Πίνακες]
Κατέβασαν ρολά
Την ίδια ώρα, σχεδόν ένα στα πέντε καταστήματα στο Εμπορικό Τρίγωνο, που περικλείεται από τις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Μητροπόλεως, έχει κατεβάσει ρολά.
Διαβάστε επίσης: Καφές: Στα ύψη οι τιμές ακόμη και στο take away
Με βάση τα στοιχεία από την έρευνα/μελέτη των χρήσεων γης του Εμπορικού Τριγώνου της Αθήνας, που βασίζεται στην καταγραφή όλων των ισόγειων καταστημάτων της περιοχής, από τα 1.900 καταστήματα στην περιοχή τα 422, ή ποσοστό 22,4%, είναι κλειστά.
Διαδικασία ανακαίνισης
Ωστόσο ο επικεφαλής της έρευνας, ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κος Γεώργιος Μπάλτας, που σε συνεργασία με την υπηρεσία του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κατέγραψαν τα αποτελέσματα ανά οδό στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, ανέφερε ότι το ποσοστό αυτό «δεν πρέπει να μας τρομάζει», καθώς μεγάλο μέρος των κλειστών καταστημάτων είναι σε διαδικασία ανακαίνισης, αναπαλαίωσης ή αλλαγής χρήσης, άρα θα επανέλθουν σε οικονομική αξιοποίηση πολύ σύντομα.
Η έρευνα
Η έρευνα παρουσιάστηκε στην εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την αιγίδα του Δ. Αθηναίων, με τίτλο: «Εμπόριο – Παιδεία – Πολιτισμός».
Αναλυτικά, από την απογραφική κάλυψη κατά 100% όλου του Εμπορικού Τριγώνου προκύπτει ότι σε 65 οδούς και στοές υπάρχουν 1.900 καταστήματα.
Σε αυτά αναπτύσσονται 14 κατηγορίες εμπορικών χρήσεων, όπως ένδυση, υπόδηση, είδη δώρων και οικιακής χρήσης, κοσμήματα, αργυροχρυσοχοΐα, εκκλησιαστικά είδη, τρόφιμα, ποτά, είδη παντοπωλείου, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά, εργαλεία, μηχανήματα, χρώματα εξοπλισμοί οικίας και επιχειρήσεων, κατάστημα παροχής υπηρεσιών, πολυκαταστήματα και φυσικά εστίαση και διασκέδαση, καθώς και τουριστική χρήση για καταλύματα (μικρά ξενοδοχεία, Airbnb).
Κυρίαρχες κατηγορίες
Κυρίαρχες είναι οι κατηγορίες της λιανικής πώλησης ειδών ένδυσης και υπόδησης και αξεσουάρ (366 καταστήματα, ή ποσοστό 19,4%) και της παροχής υπηρεσιών εστίασης και διασκέδασης με ποσοστό 15%.
Να σημειωθεί ότι το 2015 είχε γίνει από τον δήμο Αθηναίων μια μικρή απογραφή 537 καταστημάτων, περίπου το ¼ των καταστημάτων σε σχέση με την τωρινή καταγραφή, με βάση την οποία το 65% είχε εμπορική χρήση έναντι του 49% σήμερα, το 17% ήταν κλειστά, το 22,4% σήμερα, ενώ παρατηρείται μια σημαντική μεταβολή στον αριθμό των καταστημάτων εστίασης από 8% πριν από 7 χρόνια σε 15% σήμερα.
Συγκέντρωση καταστημάτων
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η τοπική συγκέντρωση ομοειδών καταστημάτων (συστάδες), που μπορεί επιφανειακά να δείχνουν ανταγωνιστικά, αλλά λειτουργούν συνεργατικά (π.χ. δερμάτινα είδη).
Διαβάστε επίσης: Εθνική Τράπεζα: Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραμένουν σε αναπτυξιακή τροχιά
Ανάλογα φαινόμενα δημιουργούνται και στην εστίαση και διασκέδαση.
Για παράδειγμα η οδός Αγίου Μάρκου κυριαρχείται από καταστήματα ένδυσης και υπόδησης. Η Καραγιώργη Σερβίας από σημεία πώλησης κοσμημάτων ρολογιών και εκκλησιαστικών ειδών. Η Περικλέους έχει αργυροχρυσοχοΐα, κοσμήματα και ρολόγια, ενώ η μεγαλύτερη «βιτρίνα» της χώρας η Ερμού φιλοξενεί κατά κύριο λόγο καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ.
Ποικιλία
Όπως ανέφερε ο κ. Μπάλτας, το Εμπορικό Τρίγωνο συνεχίζει να είναι εμπορικό με ευρύτατη ποικιλία καταστημάτων, που ίσως δεν μπορούμε να βρούμε ούτε σε καλά οργανωμένα εμπορικά κέντρα και επιπρόσθετα παρατηρείται θεματική εξειδίκευση σε ορισμένες οδούς.
Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, η ετήσια καταγραφή θα αναδεικνύει σταδιακά την εξέλιξη των εμπορικών χρήσεων στο Δήμο Αθηναίων και τα αποτελέσματα της μελέτης θα δίνουν σημαντικές πληροφορίες στη διοίκηση, στους επιχειρηματίες και σε εν δυνάμει επενδυτές.
Latest News
Ημέρα Εθελοντισμού στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το ΟΠΑ επιβραβεύει 115 φοιτήτριες και φοιτητές για την προσφορά τους
Grant Thornton και Οικονομικό Πανεπιστήμιο στηρίζουν τους μαθητές της ακριτικής Ελλάδας
Ο.Π.Α. και Grant Thornton υποδέχθηκαν τους μαθητές οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία, αγκάθι η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Είναι κρίσιμη η ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη ζήτηση, θα σταθεροποιήσουν την αγορά εργασίας και θα στηρίξουν τη βιομηχανική παραγωγή
Το ΕΚΠΑ συζητά για το Στρατηγικό Σχέδιό του – Ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΚΠΑ για το Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics