
Επειτα από 21 χρόνια και μία σειρά άκαρπων ενεργειών η ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου είναι γεγονός, γεμίζοντας ικανοποίηση τόσο τις πολιτικές ηγεσίες των δύο χωρών όσο και τους ταξιδιώτες, οι οποίοι έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 6.000 κρατήσεις για τα 22 ταξίδια που θα κάνει όλο το καλοκαίρι το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Daleela».
Η σύνδεση των δύο κρατών αποτελούσε τις τελευταίες δύο δεκαετίες μια αμοιβαία επιδίωξη, ωστόσο διάφοροι παράγοντες δεν επέτρεπαν την υλοποίηση του εγχειρήματος. Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες και τη συλλογή δεκάδων χιλιάδων υπογραφών χρειάστηκαν σχεδόν 22 ολόκληρα χρόνια για να σηκώσει άγκυρα πλοίο που θα συνδέει τα μεγάλυτερα λιμάνια Ελλάδας και Κύπρου.
Διαβάστε επίσης: Γεγονός η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας
Ιστορικό της γραμμής
Η θαλάσσια σύνδεση των δύο χωρών ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, με πλοία τα οποία είχαν αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά, και η γραμμή συνέδεε τα λιμάνια της Κύπρου (Λεμεσός και Αμμόχωστος), του Ισραήλ (Χάιφα) και κατά περίπτωση του Λιβάνου (Βηρυτός) και της Αιγύπτου (Αλεξάνδρεια).

Χάρτης της γραμμής Πειραιάς – Λεμεσός – Χάιφα (με συνδέσεις κατα καιρούς και ελληνικών νησιών)
Το 2000 για διάφορους λόγους η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας διακόπηκε διότι είχε καταστεί οικονομικά ασύμφορη για τις εταιρείες λόγω της μειωμένης επιβατικής κίνησης. Τελευταίες ναυτιλιακές που πραγματοποιούσαν δρομολόγια με επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία ήταν η Poseidon Lines και η κυπριακή SALAMIS LINES, η οποία συνέχισε να δραστηριοποιείται μόνο με R0/Ro πλοία τα οποία μετέφεραν ως επί το πλείστον φορτηγά οχήματα και ασυνόδευτα φορτία.

C/F Olympia 1 – Από τα τελευταίa πλοία που εξυπηρέτησαν τη γραμμή στα τέλη της δεκαετίας του ’90 (φωτ. shipspotting)
Δεκάδες χιλιάδες υπογραφές
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ υπήρχε ζήτηση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, τον χειμώνα μειωνόταν αισθητά με αποτέλεσμα το δρομολόγιο να καταστεί ζημιογόνο. Η μείωση της τιμής των αεροπορικών εισιτηρίων σε συνδυασμό με τη διάρκεια του ταξιδιού προς και από τον Πειραιά που κυμαινόταν γύρω στις 30 ώρες ελάττωσε τη ζήτηση.
Ως μέσο άσκησης πίεσης προς τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας, ώστε να καταστεί εφικτή η ακτοπλοϊκή σύνδεση των δύο χωρών, μία ομάδα «αεροφοβικών» πολιτών πήρε την πρωτοβουλία το 2018 να συλλέξει υπογραφές, μέσω της ιστοσελίδας www.avaaz.org. Η ενέργεια αυτή ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς δεκάδες χιλιάδες πολίτες έστειλαν μήνυμα για την επαναφορά του πλοίου που θα ενώνει Λεμεσό και Πειραιά.
Μοναδική λύση η επιδότηση – Στοίχημα να καταστεί η γραμμή βιώσιμη
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας θα μπορούσε να γίνει και πάλι πραγματικότητα σε περίπτωση χρηματοδότησης της από τα ευρωπαϊκά κοινωνικά ταμεία. Στο παρελθόν είχαν γίνει συζητήσεις για επαναφορά του δρομολογίου Λεμεσού – Πειραιά, Λεμεσού – Λαυρίου ή ακόμη και Λεμεσού – Κρήτης, χωρίς ωστόσο θετική έκβαση, αφού η οικονομική πτυχή παρέμενε καθοριστικός παράγοντας για την απόφαση επανέναρξης ακτοπλοϊκών δρομολογίων, κάτι που λύθηκε -ωστόσο- μέσω των πιέσεων της Λευκωσίας προς την Κομισιόν και την επιδότηση 5,5 εκατ. τον χρόνο.
Μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», ο υφυπουργός Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας Βασίλης Δημητριάδης, τόνισε πως πλέον το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών είναι πολύ μεγάλο, ωστόσο το στοίχημα είναι να καταστεί η γραμμή βιώσιμη σε βάθος χρόνου.
«Τα μηνύματα από τις κρατήσεις για το καλοκαίρι είναι πολύ ενθαρρυντικά, ιδιαίτερα από τους Κύπριους πολίτες, όμως είναι πολύ σημαντικό να παραμείνει για μεγάλο διάστημα η σύνδεση και χωρίς την επιδότηση που παρέχουμε, χωρίς τα δεκανίκια του κράτους. Ως Κυπριακή Δημοκρατία κάναμε μεγάλη προσπάθεια ώστε να πάρουμε το “πράσινο φως” από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είμαστε εδώ για τα πυροτεχνήματα και προσδοκία μας είναι η ανάδοχος εταιρεία να εντάξει στο μέλλον και άλλους προορισμούς όπως το Ισραήλ», επεσήμανε.
Οι τιμές των εισιτηρίων
Επιπλέον, ο κ. Δημητριάδης αναφέθηκε και στους χαμηλούς ναύλους της σύνδεσης Λεμεσός – Πειραιάς, τονίζοντας πως το δρομολόγιο που διαρκεί 30 ώρες είναι πολύ πιο οικονομικό από δρομολόγια μικρότερης διάρκειας εντός Ελλάδος.
Το πρώτο ταξίδι πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 19 Ιουνίου από το λιμάνι της Λεμεσού προς τον Πειραιά, ενώ το τελευταίο για τη σεζόν θα πραγματοποιηθεί στις 16 Σεπτεμβρίου, από Πειραιά.


Latest News

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»

Τα ταχύπλοα και ο φόβος για ένα δυστύχημα στο Αιγαίο που δεν θα μπορέσει να σηκώσει καμία κυβέρνηση
Γιατί ο Στυλιανίδης προειδοποιεί ότι η χώρα δεν μπορεί να αντέξει «νέα Τέμπη» στο Αιγαίο και τι συμβαίνει με τα ταχύπλοα

Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα

Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη

Η Attica Group σχεδιάζει τη ναυπήγηση έξι πλοίων
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις στην κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου της Attica Group ανέρχονται σε περίπου 515 εκατ. ευρώ

Έκτακτο δρομολόγιο του Kissamos από Σαντορίνη - Νέες τροποποιήσεις μελετά η Attica Group
Tο έκτακτο δρομολόγιο θα πραγματοποιηθεί σήμερα από το πλοίο “Kissamos”, το οποίο θα αναχωρήσει στις 21:00 από το Ηράκλειο, Κρήτης