Βόμβα στην ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμανιών και κυρίως της Ελλάδος, Ιταλίας, Ισπανίας βάζει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS). Με επιστολή της η Διεθνής Ναυτική Ένωση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και κοινοποίηση στον Μαργαρίτη Σχοινά, Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφέρεται στους κινδύνους που θα αντιμετωπίσουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και τον ανταγωνισμό που θα υποστούν από λιμάνια εκτός ΕΕ, τα οποία δεν επιφορτίζονται με τα κόστη που θα φέρει το EU ETS.
Στην επιστολή αναφέρεται αρχικά ότι στο πλαίσιο του Νομοθετικού πακέτου «Fit for 55», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εισηγηθεί την συμπερίληψη των εκπομπών ρύπων εκ των θαλασσίων μεταφορών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, στοχεύουσα στη συμβολή της εμπορικής ναυτιλίας στη μείωση των ρύπων εντός της επικράτειας της Ευρωπαϊκής Ενώσεως.
Αρνητικός αντίκτυπος
Λαμβάνοντας υπόψη πως η εν λόγω εισήγηση προβλέπει την επέκταση του πεδίου εφαρμογής του EU ETS σε όλα τα εμπορικά πλοία -ανεξαρτήτως σημαίας- άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας, καθίσταται αντιληπτό πως «μία ενδεχόμενη εφαρμογή (σ.σ. του EU ETS στη ναυτιλία) θα έχει προδήλως αρνητικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές λιμενικές δραστηριότητες, καθώς θα πληγούν οι Ευρωπαϊκοί Μεσογειακοί λιμένες της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Μάλτας, δεδομένου ότι θα καταστούν νομοτελειακά λιγότερο ανταγωνιστικοί ως λιμένες – κόμβοι (hub ports) κατέναντι εκείνων που βρίσκονται στην Τουρκία, Αίγυπτο, Μαρόκο και Ισραήλ, ενώ θα πληγούν επίσης και λιμένες της Ευρωπαϊκής Ενώσεως στη Βόρειο Ευρώπη, επ΄ωφελεία λιμένων της Βαλτικής».
Η ΔΝΕ εκφράζει την βεβαιότητα ότι «οι Ναυτιλιακές Εταιρείες Διεθνών Τακτικών Γραμμών θα προβούν στον ανασχεδιασμό των δρομολογίων τους και στη συνακόλουθη εκτροπή φορτίων -όπως τεκμαίρεται και εκ των ευρημάτων της Επιστημονικής Μελέτης, με τίτλο «Implications of the EU Emissions Trading System (ETS) on European container routes: A carbon leakage case study» των Σωτηρίας Λαγουβάρδου και Χαρίλαου Ψαραύτη, που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Maritime Transport Research | Volume 3, 2022 -επιλέγοντας ανταγωνιστικούς λιμένες – κόμβους εκτός Επικράτειας Ευρωπαϊκής Ενώσεως, για τους προς μεταφόρτωση όγκους φορτίων των».
Αύξηση του κόστους εισαγωγών
«Υπό το φως των ανωτέρω», συνεχίζει η επιστολή, «άπαντες αντιλαμβανόμαστε πως μία δυσμενής εξέλιξη, όπως η ως άνω περιγραφόμενη, θα οδηγήσει στην αλματώδη αύξηση του κόστους των εισαγωγών στην Ελλάδα, στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών εξαγωγών και στη συρρίκνωση της απασχόλησης -άμεσης και έμμεσης – στους Ελληνικούς λιμένες – κόμβους του Πειραιώς και της Θεσσαλονίκης, καθώς και στο σύνολο της Ελληνικής οικονομίας. Τούτων λεχθέντων, παρακαλούμε θερμά όπως αναλάβετε άμεση πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης της αρχής “polluter pays”, με την εφαρμογή του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών επί των διακινούμενων φορτίων, αντί των καταπλεόντων πλοίων. Με αυτό τον τρόπο και η περιβαλλοντολογική διάσταση της προτεινόμενης νομοθεσίας καλύπτεται και αποφεύγονται οι πιθανές τακτικές αποφυγής των χρεώσεων (π.χ. με εκφόρτωση των φορτίων σε κοντινούς λιμένες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα την πιθανότητα μετεγκατάστασης του όγκου μεταφορτώσεων εκτός Ελλάδος».
Η ΔΝΕ προτείνει ακόμη να συνεκτιμάται η απόσταση των εντός Ε.Ε. λιμένων – κόμβων από τους ανταγωνιστικούς εκτός της επικράτειας της Ευρωπαϊκής Ενώσεως (όπως έχει ήδη επίσημα προταθεί από τη Λιμενική Αρχή Algeciras στα 300 ναυτικά μίλια) και στην περίπτωση των ελληνικών λιμένων-κόμβων αυτή να οριστεί στα 800 ναυτικά μίλια, ούτως ώστε να θωρακιστεί η Ελλάδα απέναντι στο σύνολο των ανταγωνιστικών hub-port λιμένων εντός της Μεσογείου.
Εν αναμονή των δικών σας ενεργειών, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιασδήποτε πρόσθετη ενημέρωση τυχόν απαιτηθεί, καταλήγει η επιστολή που υπογράφει ο κ. Αντώνιος Βενιέρης, πρόεδρος του ΔΣ και ο κ. Σταμάτης Κόβερης, Γενικός Γραμματέας Δ.Σ.
Latest News
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ