Αν και το metaverse, το μέλλον -κατά πολλούς- του διαδικτύου, υπόσχεται μεγάλες εμπορικές ευκαιρίες, εγείρει ταυτόχρονα και μια σειρά από ερωτήματα στα οποία οι ειδικοί προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις.
Σε ό,τι αφορά τον αντίκτυπο που θα έχει στον χρηματοπιστωτικό τομέα, όλα εξαρτώνται από την εξέλιξη της τεχνολογίας, ιδίως με την έλευση του Web3 και τον βαθμό στον οποίο οι πλατφόρμες υιοθετούνται ως μέρος των καθημερινών μας αλληλεπιδράσεων.
Διαβάστε επίσης: ΟΤ Forum 2 – Meta Living: Οι πόλεις του μέλλοντος είναι ήδη εδώ
Η γέννηση του Web3
Στο Web3, η ιδιοκτησία και ο έλεγχος είναι αποκεντρωμένα. Οι χρήστες και οι δημιουργοί μπορούν να χτίσουν τις δικές τους internet υπηρεσίες κατέχοντας tokens (όπως τα NFTs ή τα κρυπτονομίσματα) τα οποία δίνουν στους χρήστες το δικαίωμα της ψηφιακής ιδιοκτησίας. Τα NFTs για παράδειγμα δίνουν την ικανότητα να έχει ο χρήστης στην ιδιοκτησία του χειροπιαστά ή άυλα αντικείμενα/έργα τέχνης.
Για την ώρα οι εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών ερευνούν τις νέες εξελίξεις, αν και λίγες επιχειρούν να εξερευνήσουν το νέο περιβάλλον σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Συγκεκριμένα, από το 2005 περίπου μέχρι το 2020, ζήσαμε την εποχή του Web2, απομονωμένες, κεντρικοποιημένες υπηρεσίες που τις ελέγχουν εταιρίες κολοσσοί, με την αξία να συγκεντρώνεται σε λίγες εταιρίες όπως η Google, η Apple, η Amazon και το Facebook. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα συνεχίζουν να δίνουν βάρος στο Web 2.0 και πειραματίζονται σε «περιοχές» όπου θα έρθει η μετάβαση του Web3.
Ήδη εταιρείες χρησιμοποιούν την τεχνολογία για την εκπαίδευση εργαζομένων (για παράδειγμα, εκπαίδευση εικονικής πραγματικότητας VR από την Bank of America), στο πλαίσιο του web 2.0, και κέντρα τηλεργασίας και χώροι αλληλεπίδρασης (από την KB Kookmin Bank της Νότιας Κορέας). Αυτές οι εφαρμογές είναι αρκετά ώριμες, ο αντίκτυπός τους όμως στο γενικότερο επιχειρηματικό μοντέλο του κλάδου δεν είναι και πολύ σημαντικός.
Στο metaverse με δυνατότητα Web3, αρχίζουμε να βλέπουμε πιο δημιουργικές τάσεις. Για παράδειγμα, η HSBC αγόρασε εικονικό οικόπεδο στο metaverse του The Sandbox και σκοπεύει να το χρησιμοποιήσει για να ασχοληθεί και να συνδεθεί με τους λάτρεις του αθλητισμού, των e-sports και του gaming. Την ίδια ώρα, η Terrazero παρέχει δάνεια ακίνητης περιουσίας σε άτομα που επιθυμούν να αποκτήσουν εικονική γη και σπίτια.
Καθώς η λειτουργία του metaverse μεταβαίνει από την κυρίως ψυχαγωγία των καταναλωτών σε πιο εμπορικές εφαρμογές, οι ευκαιρίες για τον τομέα θα επεκτείνονται.
Δημιουργία αξίας στο metaverse: Η πραγματική επιχείρηση του εικονικού κόσμου
Μάρκετινγκ: Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μπορούν να δημιουργήσουν ψηφιακούς κλάδους στο metaverse για να προωθήσουν το εμπορικό σήμα και την αξιοπιστία τους στους χρήστες, να επιδείξουν την ικανότητά τους να καινοτομούν και να προσφέρουν νέες αλληλεπιδράσεις με τους πελάτες.
Υποδομή: Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ιδιαίτερα τα πιο παραδοσιακά, μπορούν να γεφυρώσουν το χάσμα εμπιστοσύνης που παραδοσιακά εμπόδιζε την ευρύτερη υιοθέτηση υπηρεσιών όπως ψηφιακή ταυτοποίηση, ψηφιακές πληρωμές ή φύλαξη για NFTs, κρυπτονομισμάτων ή άλλων ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.
Αναδυόμενα προϊόντα και υπηρεσίες: Καθώς η ασφάλιση στον κυβερνοχώρο για εταιρείες και παρόμοιες υπηρεσίες γίνεται πιο συνηθισμένη, οι ασφαλιστές και οι εταιρείες κυβερνοασφάλειας βρίσκονται σε καλή θέση για διεκδικήσουν μέρη αυτής της αναδυόμενης δεξαμενής με νέες συνεργασίες και μοντέλα.
Το μέλλον
Καθώς το metaverse εξελίσσεται, θα μπορούσαν να εμφανιστούν ψηφιακές εκδόσεις πιο εξελιγμένων τραπεζικών υπηρεσιών για να εξυπηρετήσουν αυτούς τους χρήστες.
- Ψηφιακή τράπεζα για τη διαχείριση μετρητών πολλαπλών νομισμάτων.
- Υπηρεσίες back-end για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, όπως εικονική δημιουργία σταγαστικών δανείων, υποθηκών ακινήτων κ.λπ.
- Επενδυτικά κεφάλαια ειδικά για το metaverse.
- Προγράμματα πιστότητας πελατών.
Η ανάπτυξη των παραπάνω υπηρεσιών θα εξαρτηθεί από τον βαθμό στον οποίο υιοθετείται από τον κόσμο το metaverse. Εάν αποκτήσει δυναμική, όλο και περισσότερες εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών θα πρέπει να αποφασίσουν μεταξύ της επένδυσης και της εισόδου σε μεγάλη κλίμακα, της πειραματικής εισόδου ή της απραξίας.