
Σε συνέχεια των όσων ανέφερε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Αθανάσιος Δαγούμας σχετικά με την επικείμενη απόφαση της ΡΑΕ για τον καθορισμό του WACC, o ΑΔΜΗΕ διευκρινίζει τα εξής:
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ αναφέρει:
Διαβάστε επίσης: ΡΑΕ: Στο μικροσκόπιο τα τιμολόγια 7,5 εκατ. καταναλωτών ρεύματος
Παρόλα αυτά, η απόφαση της ΡΑΕ να καθορίσει στα χαμηλά επίπεδα που αναφέρθηκαν το WACC του ΑΔΜΗΕ, όχι μόνο δεν προστατεύει τον καταναλωτή, αλλά αντίθετα δυσχεραίνει σημαντικά την προσπάθεια του Διαχειριστή να πετύχει τους στρατηγικούς στόχους που έχουν συμφωνηθεί από κοινού με τη ΡΑΕ και την Πολιτεία.
Διαβάστε επίσης: ΑΔΜΗΕ: Έκκληση στη ΡΑΕ για επανεξέταση της απόφασης για το WACC
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος της ΡΑΕ έδωσε στη δημοσιότητα τις παραμέτρους που καθόρισαν το ύψος του WACC (διαφάνεια 74 της σχετικής παρουσίασης). Διαπιστώνουμε λοιπόν πως έχουν γίνει λάθη στον καθορισμό των κρίσιμων παραμέτρων για τον υπολογισμό του WACC, λάθη που είμαστε βέβαιοι ότι δεν είναι ηθελημένα.
Στον μαθηματικό τύπο του WACC έχουν χρησιμοποιηθεί οι εξής παραδοχές:
- Τρέχουσα απόδοση 10ετούς γερμανικού ομολόγου (rf): Χρησιμοποιείται η απόδοση 0,5%, ενώ η πραγματική απόδοση στις 24.06.2022 ήταν 1,44%, ενώ ήδη εντός Ιουνίου έχει ξεπεράσει το 1,7% και είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο πλαίσιο των αυξήσεων των επιτοκίων.
- Συντελεστής συστηματικού κινδύνου beta (βe): Χρησιμοποιείται ο συντελεστής 0,80 (που είχε δοθεί στην αντίστοιχη απόφαση του ΔΕΔΔΗΕ), ενώ ο πραγματικός συντελεστής σήμερα είναι 0,926 με βάση τη μεθοδολογία που έχει ορίσει η ίδια η ΡΑΕ (υπολογίζεται η συνδιακύμανση της μετοχής της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών με τον Γενικό Δείκτη του ΧΑ).
- Κόστος δανεισμού του Διαχειριστή για την τετραετία: Χρησιμοποίεται συντελεστής 2,8% ενώ το πραγματικό μέσο επιτόκιο δανεισμού στις εμπορικές τράπεζες διαμορφώνεται στο 5%. Η μεγάλη διαφορά έγκειται στο ότι η ΡΑΕ όρισε το κόστος δανεισμού της επόμενης τετραετίας λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά και μόνο με το κόστος δανεισμού της εταιρείας για το έτος 2021, μη λαμβάνοντας υπόψη ούτε την αύξηση των επιτοκίων που έχει ήδη συντελεστεί για τα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου, αλλά ούτε και συγκρίσιμες εταιρίες όπως η ίδια η μεθοδολογία ορίζει. Οι νέες συνθήκες της αγοράς υποχρεώνουν τον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει σε συμφωνίες μετατροπής του κυμαινόμενου επιτοκίου σε σταθερό με ένα επιπλέον χρηματοδοτικό κόστος της τάξης του 2,3% για τα υπάρχοντα δάνεια, όπως προκύπτει από αντίστοιχες επίσημες προσφορές από ελληνικές τράπεζες. Το επιπλέον χρηματοδοτικό κόστος αναμένεται να ξεπεράσει το 2,6%, ενόψει της αύξησης των επιτοκίων από την ΕΚΤ, διαμορφώνοντας το μέσο επιτόκιο δανεισμού στις εμπορικές τράπεζες στο 5%. Τα νέα δάνεια με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σύμφωνα με γραπτή ενημέρωση που έχουμε, αναμένεται να ανέλθουν τουλάχιστον στο 3,8%, συμπεριλαμβανομένης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου. Ταυτόχρονα, το κόστος δανεισμού παρόμοιων εταιριών ανέρχεται στο 4,1%.
Κάνουμε νέα έκκληση στην Ρυθμιστική Αρχή να λάβει υπόψη τα νέα δεδομένα σχετικά με το κόστος δανεισμού και να διορθώσει τα λάθη στις παραμέτρους στον υπολογισμό του WACC. Ο ΑΔΜΗΕ απέστειλε ήδη αίτηση αναθεώρησης του WACC, συνοδευόμενη με την απαραίτητη τεκμηρίωση, συμπεριλαμβανομένης της αλληλογραφίας με τις τράπεζες που αποδεικνύει το τρέχον κόστος δανεισμού, ελπίζοντας σε μία νέα απόφαση που θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να επιτελέσει απρόσκοπτα τον θεσμικό του ρόλο.
Τέλος, αναφορικά με την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων συγχρηματοδότησης, από το έτος της ίδρυσής του έως σήμερα, ο Διαχειριστής έχει ήδη αντλήσει 292,8 εκατ. ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ και αναμένουμε να λάβουμε επιπλέον 13 εκατ. ευρώ, ενώ από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε ήδη αντλήσει 91,9 εκ. ευρώ και απομένουν άλλα 73 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η διασύνδεση της Δ’ Φάσης των Κυκλάδων ήταν από τα πρώτα έργα που εγκρίθηκαν για χρηματοδότηση από το ΤΑΑ. Παράλληλα, είμαστε σε φάση ολοκλήρωσης το αίτημα για χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική από το ΕΣΠΑ με 497,9 εκατ. ευρώ, ενώ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, δρομολογούμε ήδη την ένταξη της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων και του ΒΑ Αιγαίου στο Ταμείο Απανθρακοποίησης.
Συνεπώς, τυχόν δηλώσεις που αποδίδονται στον Πρόεδρος της ΡΑΕ βάσει δημοσιευμάτων στον Τύπο, ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν θέλει να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ για να μην μειώσει την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή του Βάση και, κατά συνέπεια, το εγγυημένο έσοδο, είμαστε βέβαιοι ότι συνιστούν αποτέλεσμα σοβαρής παρερμηνείας.
Επαναλαμβάνουμε πως μοναδικό μέλημα του Διαχειριστή είναι η λειτουργία, ανάπτυξη και συντήρηση του Συστήματος Μεταφοράς με τέτοιον τρόπο που να μεγιστοποιεί την κοινωνική ευημερία. Είμαστε σίγουροι πως η ΡΑΕ εκκινεί από την ίδια αφετηρία και μαζί θα εργαστούμε για την υλοποίηση των επενδύσεων που η ίδια η ΡΑΕ έχει εγκρίνει στο Δεκαετές Πλάνο Επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ, ενώ θα λάβουμε την απαραίτητη στήριξη και ενθάρρυνση από τον Ρυθμιστή για να συμβάλουμε με τις δυνάμεις στην εφαρμογή του ΕΣΕΚ και θα συμμετάσχουμε στις στρατηγικές επενδύσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.


Latest News

Νέα πετρελαϊκή στην Ελλάδα; - Ενδιαφέρον για τα κοιτάσματα στο «Μπλοκ 2»
Οι υδρογονάνθρακες στο «Μπλοκ 2» των Energean – HELLENiQ ENERGY συγκεντρώνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον πετρελαϊκών

Σχέδια της Chevron για data centers που θα τροφοδοτεί η ίδια με ενέργεια
Η Chevron προωθεί τα σχέδιά της για να εκμεταλλευθεί την μεγάλη ζήτηση ενέργειας για data centers, σύμφωνα με τις δηλώσεις στελέχους της

Enaon EDA: Ποιος είναι ο αριθμός άμεσης επέμβασης - Πώς λειτουργεί
Ο Αριθμός Άμεσης Επέμβασης της Enaon EDA λειτουργεί χωρίς χρέωση για τον καλούντα, όλες τις ημερολογιακές ημέρες του έτους σε 24ωρη βάση

Η επιστροφή Παπασταύρου στην κυβέρνηση - Τα καυτά μέτωπα της ενέργειας και της πολεοδομίας
Τι σηματοδοτεί το εξωκοινοβουλευτικό και τεχνοκρατικό δίδυμο Σταύρου Παπασταύρου και Νίκου Τσάφου στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Πάιατ: Η Κρήτη στο επίκεντρο των ενεργειακών εξελίξεων
Ο κ. Πάιατ συμμετείχε σε πάνελ στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης με τους Αναστάσιο Χατζηβασιλείου και Νικόλαο Μπακατσέλο

Οι δασμοί Τραμπ επιταχύνουν τα deal για αγορά εταιρικών αεροσκαφών
Συναγερμός έχει σημάνει στις αερομεταφορές σχετικά με τους δασμούς που πλήττουν την αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας

Ποιοι «τζογάρουν» με το πετρέλαιο - Οι δασμοί Τραμπ και το στοίχημα των 50 δολ.
Το πετρέλαιο Brent έφτασε σε χαμηλό έξι μηνών και οι κερδοσκόποι μείωσαν τις θέσεις αγοράς και πώλησης

Συνάντηση ΕΛΕΤΑΕΝ με τον Αλέξη Χαρίτση
Μεταξύ άλλων, τέθηκε ο ενεργειακός σχειδασμός και στην ανάγκη για ισορροπημένο μείγμα τεχνολογιών Α.Π.Ε. ώστε να μειωθούν οι περικοπές ενέργειας

Μπορεί η Ευρώπη χωρίς το ρωσικό φυσικό αέριο;
Η επαναπροσέγγιση ευρωπαίων ηγετών στην Ρωσία για το φυσικό αέριο- Θα ανοίξουν ξανά οι στρόφιγγες;

Μηνιαία χρέωση και εντατικοί έλεγχοι μειώνουν τις ρευματοκλοπές
Το πρώτο εννεάμηνο του 2024 οι απώλειες υπολογίστηκαν σε 11,54%, έναντι 12,64% το πρώτο εννεάμηνο του 2023 και 12,21% του πρώτου εννεαμήνου του 2022