
Σε συνέχεια των όσων ανέφερε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Αθανάσιος Δαγούμας σχετικά με την επικείμενη απόφαση της ΡΑΕ για τον καθορισμό του WACC, o ΑΔΜΗΕ διευκρινίζει τα εξής:
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ αναφέρει:
Διαβάστε επίσης: ΡΑΕ: Στο μικροσκόπιο τα τιμολόγια 7,5 εκατ. καταναλωτών ρεύματος
Παρόλα αυτά, η απόφαση της ΡΑΕ να καθορίσει στα χαμηλά επίπεδα που αναφέρθηκαν το WACC του ΑΔΜΗΕ, όχι μόνο δεν προστατεύει τον καταναλωτή, αλλά αντίθετα δυσχεραίνει σημαντικά την προσπάθεια του Διαχειριστή να πετύχει τους στρατηγικούς στόχους που έχουν συμφωνηθεί από κοινού με τη ΡΑΕ και την Πολιτεία.
Διαβάστε επίσης: ΑΔΜΗΕ: Έκκληση στη ΡΑΕ για επανεξέταση της απόφασης για το WACC
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος της ΡΑΕ έδωσε στη δημοσιότητα τις παραμέτρους που καθόρισαν το ύψος του WACC (διαφάνεια 74 της σχετικής παρουσίασης). Διαπιστώνουμε λοιπόν πως έχουν γίνει λάθη στον καθορισμό των κρίσιμων παραμέτρων για τον υπολογισμό του WACC, λάθη που είμαστε βέβαιοι ότι δεν είναι ηθελημένα.
Στον μαθηματικό τύπο του WACC έχουν χρησιμοποιηθεί οι εξής παραδοχές:
- Τρέχουσα απόδοση 10ετούς γερμανικού ομολόγου (rf): Χρησιμοποιείται η απόδοση 0,5%, ενώ η πραγματική απόδοση στις 24.06.2022 ήταν 1,44%, ενώ ήδη εντός Ιουνίου έχει ξεπεράσει το 1,7% και είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο πλαίσιο των αυξήσεων των επιτοκίων.
- Συντελεστής συστηματικού κινδύνου beta (βe): Χρησιμοποιείται ο συντελεστής 0,80 (που είχε δοθεί στην αντίστοιχη απόφαση του ΔΕΔΔΗΕ), ενώ ο πραγματικός συντελεστής σήμερα είναι 0,926 με βάση τη μεθοδολογία που έχει ορίσει η ίδια η ΡΑΕ (υπολογίζεται η συνδιακύμανση της μετοχής της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών με τον Γενικό Δείκτη του ΧΑ).
- Κόστος δανεισμού του Διαχειριστή για την τετραετία: Χρησιμοποίεται συντελεστής 2,8% ενώ το πραγματικό μέσο επιτόκιο δανεισμού στις εμπορικές τράπεζες διαμορφώνεται στο 5%. Η μεγάλη διαφορά έγκειται στο ότι η ΡΑΕ όρισε το κόστος δανεισμού της επόμενης τετραετίας λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά και μόνο με το κόστος δανεισμού της εταιρείας για το έτος 2021, μη λαμβάνοντας υπόψη ούτε την αύξηση των επιτοκίων που έχει ήδη συντελεστεί για τα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου, αλλά ούτε και συγκρίσιμες εταιρίες όπως η ίδια η μεθοδολογία ορίζει. Οι νέες συνθήκες της αγοράς υποχρεώνουν τον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει σε συμφωνίες μετατροπής του κυμαινόμενου επιτοκίου σε σταθερό με ένα επιπλέον χρηματοδοτικό κόστος της τάξης του 2,3% για τα υπάρχοντα δάνεια, όπως προκύπτει από αντίστοιχες επίσημες προσφορές από ελληνικές τράπεζες. Το επιπλέον χρηματοδοτικό κόστος αναμένεται να ξεπεράσει το 2,6%, ενόψει της αύξησης των επιτοκίων από την ΕΚΤ, διαμορφώνοντας το μέσο επιτόκιο δανεισμού στις εμπορικές τράπεζες στο 5%. Τα νέα δάνεια με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σύμφωνα με γραπτή ενημέρωση που έχουμε, αναμένεται να ανέλθουν τουλάχιστον στο 3,8%, συμπεριλαμβανομένης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου. Ταυτόχρονα, το κόστος δανεισμού παρόμοιων εταιριών ανέρχεται στο 4,1%.
Κάνουμε νέα έκκληση στην Ρυθμιστική Αρχή να λάβει υπόψη τα νέα δεδομένα σχετικά με το κόστος δανεισμού και να διορθώσει τα λάθη στις παραμέτρους στον υπολογισμό του WACC. Ο ΑΔΜΗΕ απέστειλε ήδη αίτηση αναθεώρησης του WACC, συνοδευόμενη με την απαραίτητη τεκμηρίωση, συμπεριλαμβανομένης της αλληλογραφίας με τις τράπεζες που αποδεικνύει το τρέχον κόστος δανεισμού, ελπίζοντας σε μία νέα απόφαση που θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να επιτελέσει απρόσκοπτα τον θεσμικό του ρόλο.
Τέλος, αναφορικά με την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων συγχρηματοδότησης, από το έτος της ίδρυσής του έως σήμερα, ο Διαχειριστής έχει ήδη αντλήσει 292,8 εκατ. ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ και αναμένουμε να λάβουμε επιπλέον 13 εκατ. ευρώ, ενώ από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε ήδη αντλήσει 91,9 εκ. ευρώ και απομένουν άλλα 73 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η διασύνδεση της Δ’ Φάσης των Κυκλάδων ήταν από τα πρώτα έργα που εγκρίθηκαν για χρηματοδότηση από το ΤΑΑ. Παράλληλα, είμαστε σε φάση ολοκλήρωσης το αίτημα για χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική από το ΕΣΠΑ με 497,9 εκατ. ευρώ, ενώ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, δρομολογούμε ήδη την ένταξη της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων και του ΒΑ Αιγαίου στο Ταμείο Απανθρακοποίησης.
Συνεπώς, τυχόν δηλώσεις που αποδίδονται στον Πρόεδρος της ΡΑΕ βάσει δημοσιευμάτων στον Τύπο, ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν θέλει να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ για να μην μειώσει την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή του Βάση και, κατά συνέπεια, το εγγυημένο έσοδο, είμαστε βέβαιοι ότι συνιστούν αποτέλεσμα σοβαρής παρερμηνείας.
Επαναλαμβάνουμε πως μοναδικό μέλημα του Διαχειριστή είναι η λειτουργία, ανάπτυξη και συντήρηση του Συστήματος Μεταφοράς με τέτοιον τρόπο που να μεγιστοποιεί την κοινωνική ευημερία. Είμαστε σίγουροι πως η ΡΑΕ εκκινεί από την ίδια αφετηρία και μαζί θα εργαστούμε για την υλοποίηση των επενδύσεων που η ίδια η ΡΑΕ έχει εγκρίνει στο Δεκαετές Πλάνο Επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ, ενώ θα λάβουμε την απαραίτητη στήριξη και ενθάρρυνση από τον Ρυθμιστή για να συμβάλουμε με τις δυνάμεις στην εφαρμογή του ΕΣΕΚ και θα συμμετάσχουμε στις στρατηγικές επενδύσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.


Latest News

Ενεργειακό κόστος: Παρέμβαση για ενίσχυση 1 εκατ. μικρομεσαίων επειχειρήσεων
«Οι ενισχύσεις αφορούν μία λελογισμένη παρέμβαση της Πολιτείας, προκειμένου να απορροφήσει το αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Σταύρος Παπασταύρου

Λήξη συναγερμού για το μπλακ άουτ στο ρεύμα – Τι θα ισχύσει στις 19 Απριλίου
Με νεότερη ανακοίνωση του ο ΑΔΜΗΕ αίρει και για τις 19 Απριλίου το καθεστώς ετοιμότητας όσων παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα με φωτοβολταϊκά

Λήξη συναγερμού για το μπλακ άουτ στο ρεύμα – Τι θα ισχύσει στις 18 Απριλίου
Με νεότερη ανακοίνωση του ο ΑΔΜΗΕ άρει για τις 18 Απριλίου το καθεστώς ετοιμότητας όσων παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα με φωτοβολταϊκά

Η Κίνα σταματά να αγοράζει υγροποιημένο αέριο από τις ΗΠΑ
Η παύση εισαγωγών LNG δείχνει πώς ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος έχει διαχυθεί στον ενεργειακό τομέα

«Εξέγερση» επενδυτών στην BP μετά την στροφή για το κλίμα - «Κόκκινο πανί» ο πρόεδρος
Περισσότερο από το 10% των μετόχων της BP ψήφισαν κατά της επανεκλογής του προέδρου Χελγκ Λουντ

Γαλλικό δικαστήριο ανοίγει τον δρόμο για κατάσχεση ρωσικών assets από την Naftogaz
Rωσικό δικαστήριο αύξησε σε 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια από περίπου 150 εκατομμύρια δολάρια το πρόστιμο κατά της Naftogaz

«Βγάλτε τα φωτοβολταϊκά από την πρίζα…» - Ο συναγερμός ΑΔΜΗΕ για πιθανό μπλακ αουτ το Πάσχα
Σε ετοιμότητα θέτει από τις 18 έως τις 21 Απριλίου ο ΑΔΜΗΕ τους παραγωγούς φωτοβολταϊκών για να βγάλουν εκτός λειτουργίας τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής ώστε να αποφευχθεί μπλακ άουτ το Πάσχα

Διαγωνισμός fast track για τα blocks της Chevron
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου δημοσιοποιεί τις επόμενες μέρες το κείμενο του διεθνούς διαγωνισμού για τις παραχωρήσεις της Chevron

Παπασταύρου για Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό: Παρακαταθήκη για το μέλλον
Ο ΥΠΕΝ Σταύρος Παπασταύρου είπε ότι πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς για πρώτη φορά η Ελλάδα αποκτά έναν χάρτη που θέτει ξεκάθαρους και ρεαλιστικούς κανόνες

«Ήρθε η στιγμή για την κατάργηση του πλαφόν στα καύσιμα» - Τι ζητούν οι βενζινοπώλες
Τέλη Απριλίου εκπνέει η εξάμηνη παράταση του μέτρου για το πλαφόν - Έκρηξη παραβατικότητας στα καύσιμα καταγγέλουν οι βενζινοπώλες - Τι ζητούν από το υπουργείο Ανάπτυξης