Η στροφή της Ευρώπης σε πιο «βρώμικα» ενεργειακά προϊόντα για να καλύψει τις πρόσκαιρες ανάγκες της έχει επηρεάσει και τη διεθνή ναυτιλία και ειδικότερα το εμπόριο με πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και με δεξαμενόπλοια. Ωστόσο δεν επηρεάζονται όλα τα μεγέθη των πλοίων με τον ίδιο τρόπο από τις αλλαγές που έχει επιφέρει ο ρωσοουκρανικός πόλεμος και η απόφαση της ΕΕ να απεξαρτηθεί από τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα.
Διαβάστε επίσης: Λιμάνια: Συμφόρηση και υψηλοί ναύλοι θα διαρκέσουν έως το 2023
Αλλά πλοία κερδίζουν και άλλα χάνουν σε ένα «παιχνίδι» που επηρεάζεται από τις αποστάσεις αλλά και τις υποδομές των τερματικών σταθμών και λιμανιών.
Στα δεξαμενόπλοια ενδεικτικά όπως αναφέρει ο οίκος Poten την τελευταία περίοδο κερδισμένα φαίνεται να είναι τα πλοία suezmax που μεταφέρουν μέχρι ένα εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου και τα aframaxes που μεταφέρουν μέχρι 800.000 βαρέλια πετρέλαιο σε αντίθεση με τα υπερδεξαμενόπλοια (Very large Crude Carriers) που μεταφέρουν μέχρι 2 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου. Εδώ βρίσκει εφαρμογή η παροιμία «μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες».
Οφέλη
Αντιθέτως στο χύδην ξηρό φορτίο και ειδικότερα στη μεταφορά άνθρακα, σύμφωνα με τον αναλυτή του ναυλομεσιτικού οίκου Inetermodal κ. Γιάννης Παργαντά, τα οφέλη φαίνεται να προκύπτουν για τα μεγαλύτερα πλοία (capesize) των 300.000 dwt καθώς αυτά τα πλοία θα μεταφέρουν στην Ευρώπη τον άνθρακα από Κολομβία και Αμερική όταν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού άνθρακα. Αντιθέτως «χαμένα» είναι τα μικρότερου μεγέθους πλοία τα panamax τα οποία μεταφέρουν κυρίως άνθρακα προς την Κίνα. Όμως οι Κινεζικές εισαγωγές άνθρακα μειώνονται το τελευταίο χρόνο καθώς οι Κινέζοι έχουν αποφασίσει να ανεξαρτητοποιηθούν ως ένα βαθμό από τις εισαγωγές.
Έτσι αν δεν υπήρχαν οι ευρωπαϊκές εισαγωγές οι πιέσεις στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου θα ήταν μεγαλύτερες.
Αξίζει αν σημειωθεί πάντως ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές της ΕΕ είναι μέρος μόνο των Κινεζικών καθώς πέρυσι η ΕΕ εισήγαγε περί τα 80 εκατ. τόνους άνθρακα και η Κινα περί τα 250 εκατ. τόνους. Βέβαια για την συνολική εικόνα της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου «ευθύνη» έχουν και άλλα προϊόντα όπως το σιδηρομετάλλευμα , τα σιτηρά κ.λ.π.
Πάντως όπως σημειώνει ο κ. Παργαντάς όλη αυτή η εξέλιξη με τις ευρωπαϊκές εισαγωγές άνθρακα φαίνεται να έχει περιορισμένη διάρκεια μέχρι «να βγει ο χειμώνας» του χρόνου ίσως και λίγο ακόμη.
Η μεταφορά αργού
Όσον αφορά το πετρέλαιο οίκος Poten εκτιμά ότι αν και μακροπρόθεσμα οι οικονομίες κλίμακος που επιτυγχάνουν τα VLCC στη μεταφορά αργού θα τα επαναφέρουν στο προσκήνιο το τελευταίο διάστημα και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία τα εμπορικά πρότυπα έχουν αλλάξει ως αποτέλεσμα των κυρώσεων στη Ρωσία και της επακόλουθης αυξημένης αγοράς ρωσικού αργού από ορισμένες χώρες, κυρίως την Ινδία.
Διαβάστε επίσης: Brittany Ferries: Χτίζει τα μεγαλύτερα υβριδικά πλοία στον κόσμο
Οι ινδικές εισαγωγές ρωσικού αργού από τη Μαύρη Θάλασσα έχουν επταπλασιαστεί και από τη Βαλτική Θάλασσα, έχουν δεκαπλασιαστεί. Αυτές οι αυξανόμενες εισαγωγές από τη Ρωσία ωφελούν τα δεξαμενόπλοια aframax και suezmax καθώς τα κύρια εξαγωγικά λιμάνια δεν μπορούν να φιλοξενήσουν VLCC. Οι εισαγωγές VLCC στην Ινδία μειώθηκαν την ίδια περίοδο, λόγω της σημαντικής μείωσης των εισαγωγών από τον Κόλπο των ΗΠΑ και την Κεντρική Αμερική. Η Δυτική Αφρική εξήγαγε επίσης λιγότερες ποσότητες στην Ινδία. Αυτές είναι όλες οι συναλλαγές VLCC για μεγάλες αποστάσεις.
Στο μεταξύ καθώς η Ευρώπη απομακρύνεται από το ρωσικό αργό πετρέλαιο, εισάγει περισσότερο από τη Δυτική Αφρική, τη Μέση Ανατολή και τον Κόλπο των ΗΠΑ. Ενώ το εμπόριο της Μέσης Ανατολής προς τη βορειοδυτική Ευρώπη είναι κατά κύριο λόγο εμπόριο VLCC, τα suezmaxes πραγματοποιούν σημαντικό μέρος των εξαγωγών της Δυτικής Αφρικής και του Κόλπου των ΗΠΑ προς την Ευρώπη, προς όφελος των ναύλων των πλοίων αυτών. Μακροπρόθεσμα πάντως το τέλος του πολέμου στη Ουκρανία θα ωφελήσει τα VLCC εκτιμά ο Poten.
Latest News
ΔΕΔΔΗΕ: Η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ σε μία εφαρμογή
Η νέα εφαρμογή τυ ΔΕΔΔΗΕ δείχνει πόση ενέργεια παράγεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε όλη την Ελλάδα
ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Ξεκινά την κατασκευή τριών νέων αιολικών πάρκων - Συνολικής ισχύος 100 MW
Τα νέα αιολικά πάρκα ξεκινούν να κατασκευάζονται στη Ροδόπη, τη Φωκίδα και την Αργολίδα με την προμήθεια 19 νέων ανεμογεννητριών του οίκου Nordex
Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS
Το έργο TRIĒRĒS επικεντρώνεται στη δημιουργία Κοιλάδας Υδρογόνου με γεωγραφική αναφορά στα Διυλιστήρια της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα