Για το φιλόδοξο project e-Astypalea, τον λόγο για τον οποίον επελέγη το συγκεκριμένο νησί, τα νησιά που θα ακολουθήσουν αλλά και τις ξένες επενδύσεις στη χώρα μας και τις ελληνικές startups, μίλησε στο δεύτερο Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου,, ο υφυπουργός Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης.
Ο Φάρος
«Όπως κάνουμε συνήθως σε όλα τα έργα, δίνουμε έναν κωδικό» είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι για την Αστυπάλαια ο κωδικός ήταν «Lighthouse» (Φάρος). Και επεσήμανε ότι ο κωδικός «φάρος» δόθηκε όχι μόνο γιατί πρόκειται για ένα νησί, αλλά και γιατί αποτελεί παράδειγμα για άλλα νησιά, αλλά και αντίστοιχα projects σε άλλες γειτονιές του πλανήτη.
Η επιλογή του νησιού
Αναφερόμενος στη επιλογή της Αστυπάλαιας, είπε ότι η κυβέρνηση σε συνεργασία με την Volkswagen «ψάχναμε έναν χώρο όπου οι δυνατότητες καταμέτρησης της επιτυχίας δεν θα ήταν δύσκολη υπόθεση.
Εξήγησε δε, ότι η επιλογή ενός μεγαλύτερου τόπου θα αύξανε σημαντικά το κόστος: «Θέλαμε ένα νησί που θα έχει τα βασικά της κοινωνίας: εκκλησία, σχολεία, νέα παιδιά και ηλικιωμένους, τουρισμό. Να αποτελεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της ζωής μας» .
Οι 4 πυλώνες
Ο κ. Φραγκογιάννης υπογράμμισε ότι το project αυτό εξελίσσεται σε τέσσερις πυλώνες:
Ο πρώτος πυλώνας αφορά στην παραγωγή ενέργειας. Διευκρίνισε ότι η Αστυπάλαια δεν είναι διασυνδεδεμένη με το εθνικό δίκτυο και ως εκ τούτου χρησιμοποιούσε 4 ντιζελογεννήτριες: «Στόχος ήταν να βάλουμε ένα υβριδικό σύστημα ενέργειας» υπογράμμισε τονίζοντας ότι συνδυάστηκε η ηλιακά με την αιολική ενέργεια.
Ο δεύτερο πυλώνας αφορά στην κατάργηση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά. Ο υφυπουργός Εξωτερικών είπε ότι έχουν τοποθετηθεί σταθμοί φόρτισης σε όλο το νησί΄, τα δημόσια αυτοκίνητα (ακόμα και το ασθενοφόρο) είναι ηλεκτρικά ενώ έχουν δοθεί γενναία κίνητρα σε επιχειρήσεις όπως αυτές ενοικιάσεων οχημάτων για την αντικατάσταση του στόλους τους.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά στις συγκοινωνίες αλά καρτ: Με τη χρήση μιας εφαρμογής θα μπορεί ο ενδιαφερόμενος να καλεί ένα ηλεκτρικό βανάκι και να μεταβαίνει στο σημείο που επιθυμεί.
Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στην αυτόνομη οδήγηση, η οποία θα δοκιμαστεί από το 2026 και μετά. Αρχικά –υπογράμμισε ο κ. Φραγκογάννης – θα χρησιμοποιηθούν αυτοκίνητα που θα κινούνται μόνα τους, αλλά θα υπάρχει οδηγός και στη συνέχεια όταν τα επιτρέψει η τεχνολογία τα οχήματα δεν θα έχουν οδηγό.
Οι πρωτοβουλίες των κατοίκων
Ο κ. Φραγκογιάννης αναφέρθηκε και στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν οι κάτοικοι, επισημαίνοντας ότι πρόσφατα μάζεψαν όλα τα παλαιά οχήματα από το νησί και έστειλαν «4 καραβιές» σε ένα εργοστάσιο που διαχειρίζεται τα παλαιά μέταλλα. Με τα χρήματα θα αγοραστεί μια πρέσα για τα σκουπίδια της περιοχής.
Τα GR-eco islands
Ερωτηθείς για τα επόμενα βήματα ο κ. Φραγκογιάννης μίλησε για το πρόγραμμα του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, GR-eco Islands που αφορά σε τριάντα νησιά, με την αρχή να γίνεται από τη Χάλκη.
«Πίσω από αυτό το πρόγραμμα είναι η ανάδειξη των δυνατοτήτων μιας μικρής κοινωνίας να αναπτυχθεί τουριστικά και επιστημονικά» υπογράμμισε.
Ο επιστημονικός διπλωμάτης
Αναφερόμενος στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, ο κ. Φραγκογάννης μίλησε για το εκπληκτικό ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας: «Έχουμε μια επιστημονική κοινότητα πολύ καλά εκπαιδευμένη» είπε.
Ο κ. Φραγκογιάννης μίλησε για τον θεσμό του επιστημονικού διπλωμάτη που λειτουργεί ήδη στη Βοστώνη και έχει ως στόχο να φέρει σε επαφή την ακαδημαϊκή με την επιχειρηματική κοινότητα.
Προανήγγειλε επίσης, ότι ο θεσμός αυτός θα επεκταθεί σύντομα και σε άλλες πόλεις όπως η Καλιφόρνια, το Λονδίνο και η Σιγκαπούρη.