Όλο και περισσότερες εταιρείες στρέφονται προς το μετασύμπαν (metaverse) σε μια προσπάθεια να αρχίσουν να βγάζουν πραγματικά χρήματα από έναν εικονικό κόσμο. Από τον όμιλο ρούχων Gap μέχρι αυτή των αθλητικών ειδών Nike και άλλες, αναπτύσσουν ή εξετάζουν να αναπτύξουν τον δικό τους ψηφιακό κόσμο για τους πελάτες τους ώστε να προσελκύσουν περισσότερους από αυτούς κερδίζοντας μερίδιο από την πίτα όπως δείχνουν στοιχεία της Wall Street Journal. Προς το μετασύμπαν έχουν στραφεί ακόμη και άλλες εταιρείες για να δημιουργήσουν εικονικούς χώρους εργασίας όπου θα συναντώνται τα στελέχη τους, αλλά και εταιρείες με δραστηριότητες από την εστίαση όπως η Wendy’s, τους αγώνες αυτοκινλητου όπως η Nascar και τράπεζες όπως η JPMorgan.
Το θέμα του μετασύμπαντος θα αναλυθεί διεξοδικά κατά το 2ο Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου αύριο και μεθαύριο.
Οι προοπτικές
Σε διεθνές επίπεδο οι προοπτικές φαντάζουν μεγάλες. Οι ετήσιες δαπάνες των επιχειρήσεων και των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο που σχετίζονται με το μετασύμπαν θα μπορούσαν να φτάσουν τα 5 τρισ δολάρια έως το 2030, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της εταιρείας συμβούλων McKinsey & Co την οποία επίσης παρουσίασε η WSJ σε ξεχωριστό δημοσίευμα.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο στο μετασύμπαν θα φτάσει σε περίπου 2 έως 2,6 τρισεκατομμύρια δολάρια του συνόλου αυτού, ενώ η εικονική διαφήμιση θα αντιστοιχεί σε επιπλέον 144 έως 206 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την έκθεση αυτή από τη McKinsey. Για λόγους σύγκρισης αναφέρεται ότι οι δαπάνες γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη ανήλθαν σε 93 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι.
Είναι ακόμη νωρίς για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το μετασύμπαν το οποίο θεωρείται ως η επόμενη εξέλιξη του Διαδικτύου, αλλά οι υποστηρικτές της τεχνολογίας αυτής περιγράφουν το metaverse ως πολύ πιο καθηλωτικό από τις υπάρχουσες διαδικτυακές εμπειρίες, με τρισδιάστατες εικόνες υψηλότερης ποιότητας, αναφέρει η WSJ.
Ψηφιακός κόσμος
Οι χρήστες σε πολλές περιπτώσεις αναμένεται να αισθάνονται σαν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους μέσω του ψηφιακού αυτού κόσμου, ζώντας τη δυνατότητα να έχουν εμπειρίες που διαφορετικά θα ήταν πολύ ακριβές ή ακόμη και αδύνατο να τις ζήσουν στον πραγματικό κόσμο αναφέρει η WSJ. Ταυτόχρονα μεγάλες και μικρές εταιρείες θεωρούν ότι μπορούν να επωφεληθούν πουλώντας εικονικά αγαθά ή προωθώντας τις επωνυμίες τους σε αυτούς τους χρήστες του metaverse.
Εικονικό εμπορικό κέντρο
Είναι ενδεικτικό ότι η JPMorgan που είναι η μεγαλύτερη τράπεζα της Αμερικής, υπέγραψε ετήσια μίσθωση σε εικονικό εμπορικό κέντρο σε συνεργασία με νέα (startup) εταιρεία που ονομάζεται Everyrealm. Το εικονικό ακίνητο βρίσκεται στην Decentraland που αποτελεί έναν από τους τρισδιάστατους διαδικτυακούς κόσμους που έχουν αρχίσει να δημιουργούνται. Η τράπεζα δεν προσφέρει εκεί πραγματικές ή εικονικές τραπεζικές υπηρεσίες, αλλά έχει δημιουργήσει εικονικό σαλόνι όπου παρουσιάζονται θέματα όπως τα κρυπτονομίσματα, μια λευκής βίβλος για το μετασύμπαντ, ενώ έχει δημιουργηθεί και εικονική. Επίσης εταιρείες όπως η Nascar και η αλυσίδα φαστ φουντ Wendy’s πηδούν κι αυτές του βαγόνι του metaverse.
Τεχνολογικοί γίγαντες
Από την πλευρά τους, τεχνολογικοί γίγαντες, συμπεριλαμβανομένου της μητρικής της Facebook, της Meta, αλλά και η Microsoft, έχουν ήδη στοιχηματίσει πολλά εκατομμύρια δολάρια στη δημιουργία τεχνολογιών που στηρίζουν εικονικούς κόσμους γεμάτους με εικονικούς χαρακτήρες (avatars), βλέποντας την ανάπτυξη αυτή ως την επόμενη εξέλιξη του Διαδικτύου. Η Meta έχει δεσμευτεί ότι θα δαπανά 10 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την ανάπτυξη του δικού της εικονικού κόσμου, όπου θα μπορούν να υπάρχουν καταστήματα και άλλες υπηρεσίες.