Κλιματικά ουδέτερα θα πρέπει να είναι από το 2035 τα καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης , όπως αποφάσισαν χθες βράδυ οι υπουργοί Περιβάλλοντος στο Λουξεμβούργο.
Πρέπει τώρα να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο τάσσεται υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Η συμφωνία
Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν να υποστηρίξουν τη μείωση των λεγόμενων ορίων των στόλων –των προδιαγραφών που ορίζονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πόσο CO2 μπορούν να εκπέμπουν τα αυτοκίνητα που παράγουν κατά τη λειτουργία τους– στο μηδέν από το 2035, κάτι που, θεωρητικά τουλάχιστον, σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να πωλούνται οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από τη χρονιά αυτή και πέρα.
Η απαγόρευση χαρακτηρίζεται αμφιλεγόμενη. Είναι πάντως μέρος του πακέτου οδηγιών και νόμων-κλειδιών που θα πρέπει να εφαρμοστούν στην ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της να φθάσει στην κλιματική ουδετερότητα ως το 2050.
Δυνητική απαγόρευση
Η δυνητική απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι ακανθώδες ζήτημα ειδικά στη Γερμανία, χώρα με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπου το ένα από τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού –αυτό των φίλα προσκείμενων στις επιχειρήσεις Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP)– εναντιώνεται στο μέτρο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Όλιβερ Τσίπζε έκρινε χθες Τρίτη πως η απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα ήταν «λάθος».
Προειδοποίηση
Ο κ. Τσίπζε προειδοποίησε εναντίον νέων εξαρτήσεων: κατ’ αυτόν, δεν είναι σαφές το πώς η Ευρώπη θα εξασφαλίσει πρόσβαση στις απαραίτητες πρώτες ύλες για τη συγκριτικά απότομη μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση.
«Η ποικιλομορφία και η καινοτομία, όχι οι απαγορεύσεις, έκαναν πάντα τη Γερμανία ισχυρή από βιομηχανική σκοπιά», επιχειρηματολόγησε ο επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας, διαβεβαιώνοντας ταυτόχρονα πως νέες τεχνολογίες θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη από τα αυτοκίνητα.
Διαβάστε επίσης: Εκπομπές CO2: Εκτίναξη κατά 6,3% στην ΕΕ από τη χρήση ενέργειας το 2021
Οι λεπτομέρειες
Οι υπουργοί καλούνται να συμφωνήσουν για τις λεπτομέρειες και για τα κεφάλαια που θα διαθέτει το ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο για το κλίμα, που έχει σκοπό να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια και την έλλειψη μέσων μεταφοράς στην ΕΕ.
«Η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μειώσει τους λογαριασμούς, αλλά πολλοί θα χρειαστούν υποστήριξη για να φθάσουν εκεί», συνόψισε ο ευρωπαίος επίτροπος για το Κλίμα, ο Φρανς Τίμερμανς. Κάλεσε το ταμείο να έχει επαρκή κεφάλαια που θα επιτρέψουν σε «όλα» τα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας «με αξιόπιστο τρόπο».
Διαπραγματεύσεις
Οι διαπραγματεύσεις θα είναι μακρές και επίπονες.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, διαπραγματευόμαστε», ήταν ο αφορισμός του κ. Τίμερμανς, που προειδοποίησε πως «κανένας δεν θα φύγει από την αίθουσα χωρίς να πονέσει λίγο», αλλά το ζητούμενο είναι «το κοινό καλό».
Οι Βρυξέλλες θέλουν το κοινωνικό ταμείο να έχει διαθέσιμα 72,2 δισεκ. ευρώ για την περίοδο 2025-2032, ποσό που θεωρεί υπερβολικό η ομάδα των λεγόμενων «ολιγαρκών» χωρών (Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Φινλανδία…). Η Γερμανία αναθεώρησε την δική της πρόταση χθες στα 48 δισεκ. ευρώ. Απεναντίας κράτη της ανατολικής και της νότιας Ευρώπης βλέπουν ανεπάρκειες στον κοινωνικό μηχανισμό και τα προβλεπόμενα διαθέσιμά του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Ρυπαίνεις, πληρώνεις, αντισταθμίζεις - Η μεγάλη πρόκληση στην COP29
Οι αγορές άνθρακα είναι ένα βήμα πιο κοντά να αποτελέσουν μέρος των παγκόσμιων σχεδίων για το κλίμα μετά την COP29 αλλά οι φωνές αμφισβήτησης του μέτρου πληθαίνουν
Στο Μπακού για την COP29 ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Η COP29 πραγματοποιείται στον απόηχο της επανεκλογής Τραμπ που έχει πει ότι θα αποσύρει τις ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού
Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα σε άλλες χώρες; Τι συζητείται στην COP29
Στην COP29 κεντρικό θέμα συζήτησης είναι και η αύξηση της οικονομικής αρωγής προς τα αναπτυσσόμενα κράτη - Παράδοξα στην νέα στρατηγική για το κλίμα
Πόσο βλαπτική για το κλίμα θα είναι η νέα τετραετία Τραμπ
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μιλά για «πράσινη απάτη» και πιστεύει ότι είναι «φάρσα» η υπερθέρμανση του πλανήτη
Πράσινο φως στην COP29 για την παγκόσμια αγορά άνθρακα - Πώς θα μειωθούν οι εκπομπές
Γεγονός μια πρώιμη συμφωνία στην COP29, κατά την πρώτη ημέρα της διάσκεψης του ΟΗΕ που διεξάγεται στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν
Η σουηδική Vattenfall επενδύει 5 δισ ευρω για ΑΠΕ στη Γερμανία
Ο κύριος όγκος των επενδυσεων της σουηδικής Vattenfall στη Γερμανία κατευθύνεται στα ηλιακά πάρκα και την αποθήκευση ενέργειας
Με τρία events στη φετινή COP η ΕΔΕΥΕΠ - Ενεργειακή μετάβαση, ΥΑΠ και CCS στο επίκεντρο
Θα συζητηθούν οι διεθνείς εξελίξεις στα ενεργειακά, θα αναλυθούν βέλτιστες πρακτικές και εμπειρίες, και θα αναδειχθούν οι προκλήσεις της πράσινης μετάβασης
Εκκλήσεις για διεθνή συνεργασία και διάσωση της Συμφωνίας του Παρισιού στην COP29
Η διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα, COP29, φιλοξενείται στο Μπακού
Τι διακυβεύεται στην COP29 για το κλίμα
Κύριο ζητούμενο στις διαπραγματεύσεις της COP26 είναι η οικονομική βοήθεια προς τον αναπτυσσόμενο κόσμο που καίγεται και πνίγεται.
Πόσο σημαντική βρίσκουν την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή οι Έλληνες - Έρευνα της ΕΤΕπ
Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, η κλιματική αλλαγή στη δεύτερη θέση μεταξύ των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ελλάδα πίσω από το κόστος ζωής