Κράτος και επιχειρήσεις, αποτελούν δύο πυλώνες που αφορούν την ελληνική κοινωνία, ωστόσο η πατρίδα μας ήταν πάντα πίσω στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην ψηφιακή σύγκλιση. Για παράδειγμα στον δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας DESI, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ουραγός, είναι πάντα 3η από το τέλος, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια έχουν γίνει άλματα.
Αυτό δήλωσε ο Ιωάννης Μπρατάκος, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιλετηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), μιλώντας στο OT FORUM 2.
Διαβάστε επίσης: OT FORUM: Meta Living – Λεπτό προς λεπτό η δεύτερη μέρα
Εμβληματικές παρεμβάσεις
Με την πανδημία, το κράτος αναγκάστηκε να προχωρήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ οι επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει από τη δεκαετία του ’90. Όπως είπε, μπορέι να μην έχουν γίνει θεαματικές αλλαγές ως προς το σύνολο της κάλυψης των υπηρεσιών, όμως έχουν γίνει κάποιες εμβληματικές παρεμβάσεις όπως η ψηφιοποίηση για το γνήσιο της υπογραφής, το οποίο έπρεπε να πας στο ΚΕΠ ή στο Αστυνομικό Τμήμα για να το πάρεις ή την εξουσιοδότηση που είχε να κάνει με τη σχέση του πολίτη και των επιχειρήσεων με το κράτος και πλέον μπορεί κάποιος να την εκδόσει από τον υπολογιστή. Ενώ κορυφαία καινοτομία χαρακτήρισε την άυλη συνταγογράφηση.
Στη δημόσια διοίκηση υπάρχουν ακάλυπτα κομμάτια που δεν έχουν περάσει στη νέα εποχή, είπε ο κ. Μπρατάκος, επισημαίνοντας πως υπάρχουν τομείς που δεν έχουμε αγγίξει εξαιτίας παθογενειών. Για παράδειγμα στην έκδοση των συντάξεων η καθυστέρηση ήταν θεαματική. Έχει γίνει όμως σημαντική δουλειά τους τελευταίους μήνες. Όπως ανέφερε τα συστήματα που είχαν εγκατασταθεί δεν ήταν αυτά που έπρεπε.
Μεγάλος βραχνάς ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Δικαιοσύνης
Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ υπογράμμισε πως η δικαιοσύνη αποτελεί μεγάλο βραχνά στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Συγκεκριμένα, είπε πως οι καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης έχουν ως αποτέλεσμα να δεσμεύονται κεφάλαια για πολλά χρόνια, κάτι που δημιουργεί προβλήματα στις επιχειρήσες. «Κρατάει πίσω τους Έλληνες ή τους ξένους επενδυτές. Όσο λιγότερος ο ψηφιακός μετασχηματισμός τοσο μεγαλύτερο barrier to entry για τους νέους επενδυτές. Πλέον έχει μπει ένας συνολικός προγραμματισμός για γρηγορότερη απονομή και μεγαλύτερη διαφάνεια».
Απαραίτητες οι ψηφιακές δεξιότητες των εργαζομένων
Αναφερόμενος στην επιμόρφωση και στην επανακατάρτιση των εργαζομένων, ο κ. Μπρατάκος τόνισε πως αυτό πρέπει να είναι το ζητούμενο. «Οι εργαζόμενοι πρέπει να αποκτούν ψηφιακές δεξιότητες». Μάλιστα, έφερε ως παράδειγμα μία διάλεξη του Τζεφ Μπέζος, ο οποίος απευθυνόμενος στους τελειόφοιτους του τμήματος νομικής στο Πανεπιστήμιο του Harvard, τους παρότρυνε να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος χαρακτήρισε ως δεδομένο την ψηφιακή κατάρτιση, την ώρα που -όπως είπε- στο δημόσιο υπάρχουν εργαζόμενοι που δεν γνωρίζουν τι σημαίνει ποντίκι ή ηλεκτρονικός υπολογιστής, πόσο μάλλον οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες.
Ψηφιακές υπηρεσίες του ΕΒΕΑ
Μιλώντας για τις ψηφιακές υπηρεσίες του ΕΒΕΑ, ανέφερε τη σύνδεση της αγοράς εργασίας με επιχειρήσεις, μέσω εφαρμογής, στην οποία οι άνεργοι που θέλουν να βρουν δουλειά δηλώνουν τις δεξιότητές τους, ανεβάζουν βιογραφικό και επιχείρησεις που αναζητούν εργαζόμενους πάνε εκεί και γίνεται το λεγόμενο match making. Σιγά – σιγά υπάρχει αποτέλεσμα.
Επιπλέον, παρουσίασε και την εφαρμογή για την Αθήνα, προς το παρόν, όπου κάποιος που θέλει να ανοίξει εμπορικό κατάστημα, μπορεί να βρει πόσες επιχειρήσεις στην περιοχή υπάρχουν για οποιαδήποτε επιχείρηση. Για παράδειγμα, αν κάποιος θέλει να ανοίξει κατάστημα με αναλώσιμα στο Κουκάκι, μέσω της εφαρμογής μπορεί να μάθει πόσες αντίστοιχες επιχειρήσεις υπάρχουν, στην ευρύτερη περιοχή. Και να δει αν μπορεί να επενδύσει εκεί. Η εφαρμογή αυτή προσφέρεται δωρεάν από το ΕΒΕΑ για τα μέλη της, γιατί είναι ανταποδοτική υπηρεσία που προέρχεται από τα τέλη ΓΕΜΗ που εισπράττονται.
Hub καινοτομίας
Μιλώντας για το Hub καινοτομίας που προωθεί ανταλλαγή τεχνογνωσίας μέσω startups, ο κ. Μπρατάκος δήλωσε πως το ΕΒΕΑ είναι ο μοναδικό φορέας, το μοναδικό ΝΠΔΔ που συνεχίζει να χρηματοδοτεί αυτή τη δράση, με δικούς του πόρους. «Μαζεύουμε στο εμβληματικό κτίριο “Κωνσταντίνος Μίχαλος” νεοφυείς επιχειρήσεις. Μπορεί να είναι μία ιδέα, μία ομάδα φοιτητών και εμείς παρέχουμε υπηρεσίες συμβουλευτικής, μάρκετινγκ, παραγωγής και ανάπτυξης εμπορίου για να βγουν στην αγορά. Ιδιωτικές επενδυτικές εταιρείες και venture capital έχουν ήδη επενδύσει σε startups που έχoυμε στη θερμοκοιτίδα μας.
Αναφερόμενος στα «εργαλεία» που προσφέρει το ΕΒΕΑ στα μέλη του για τη μετάβαση στην ψηφιακή τεχνολογία, ανέφερε την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, «να δείξουμε την κατεύθυνση για την ψηφιακή μετάβαση μια επιχείρησης, ποια εργαλεία και ποιοι πόροι υπάρχουν όπως το ΕΣΠΑ ή ο αναπυξιακός νόμος, είτε για εφαρμογές είτε για υποδομές, για να κάνουν το επόμενο βήμα». Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Μπρατάκο ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι πανάκεια, καθώς επεσήμανε πως υπάρχουν κάποιοι που δεν τον χρειάζονται και κάποιοι που χρειάζεται να μετασηματιστούν ψηφιακά πάνε σε λάθος δρόμο.
Προσφάτως υπήρχε πρόγραμμα για να δημιουργήσουν μικρές επιχειρήσεις ιστοσελίδες, κάτι που -σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΑ- δεν πέτυχε ιδιαίτερα. «Σε ένα μικρομάγαζο στη Νέα Σμύρνη που πουλάει αθλητικά, τι πιθανότητα υπάρχει να πετύχει ψηφιακά όταν υπάρχουν κολοσσοί. Εγώ θα τον απέτρεπα και θα του έλεγα με τα χρήματα αυτά φτιάξε κάτι άλλο».
Το μέλλον των πόλεων
Γίνεται μεγάλη κουβέντα για τις έξυπνες πόλεις, όμως έξυπνη πόλη δεν σημαίνει απαραίτητα ψηφιακή πόλη, είναι η πολή που θα έχει καταλάβει προς τα πού πηγαίνει το μέλλον και θα μπορεί να παρέχει στους πολίτες αυτά που χρειάζονται. «Για παράδειγμα, θεωρητικα μέχρι το 2040 η θερμοκρασία στην Αθήνα, τους πέντε καλοκαιρινούς και ανοιξιάτικους μήνες , θα είναι 45 βαθμοί, τι σημαίνει αυτό; Θα κατέβει κάποιος στο Κολωνάκι να ψωνίσει; Αυτό θα με απέτρεπε να κάνω επιχείρηση γιατί ο κόσμος δεν θα πήγαινε».
Ωστόσο, ο ψηφιακός μετασχηματισμός κάνει τις πόλεις πιο φιλικές προς τους πολίτες. όπως η εφαρμογή για στάθμευση από το κινητό, οι δημοτικές υπηρεσίες παρέχονται ψηφιακά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ουρές και ταλαιπωρία, ανέφερε.
Έξυπνες είναι οι λειτουργικές πόλεις
«Έξυπνες είναι οι λειτουργικές πόλεις. Συναντήθηκα με γνωστό ελληνοαμερικανό επενδυτή, ο οποίος μου είπε ότι θέλει να βοηθήσει την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Αυτό ο πολύ γνωστός επενδυτής άλλαξε τον φωτισμό στο Σικάγο. Τι συνέβη; Φωτίστηκε περισσότερο η πόλη και μειώθηκε η εγκληματικότητα κατά 30%. Αυτή είναι έξυπνη πόλη μειώνοντας την εγκληματικότητα βάζοντας μόνο λάμπες».
Ο κ. Μπρατάκος επεσήμανε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός προσφέρει καλύτερη ζωή στον ίδιο τον πολίτη, το επίκεντρο είναι ο άνθρωπος.
Μιλώντας για τις ΜμΕ στις τοπικές κοινωνίες και το πώς μπορούν να ενοποιηθούν οι τοπικότητες, δήλωσε πως χρειάζεται βασικός σχεδιασμός, σχεδιασμός ανά περιφέρεια και επιμέρους στη συγκεκριμένη πόλη. «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός βοηθά τις μικρές επιχειρήσες να συνδεόνται είτε B2B είτε B2C. Ο σχεδιασμός είναι το κλειδί».
Για τις μοντέρνες τεχνολογίες και το πώς αξιοποιούνται από το ΕΒΕΑ, ο κ. Μπρατάκος σημείωσε πως το Επιμελητήριο έχει αναπτύξει πολλές εφαρμογές για τα μέλη και τους πολίτες που θέλουν να ανοίξουν επιχειρήσεις, για να πάρουν γνώση. «Παρέχουμε πολλές υπηρεσίες ψηφιακά όπως το ΓΕΜΗ. Να σας πω ότι στο παρελθόν είχαμε παράπονα “γιατί να πληρώνω συνδρομή στο ΕΒΕΑ;”, όμως πλέον όλοι χαίρονται που πληρώνουν το τέλος ΓΕΜΗ».
Πριν τη τεχνητή νοημοσύνη, να πάμε στη νοημοσύνη
Ερωτηθείς για το αν ένας «ψηφιακός δήμαρχος» θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον τοπικό άρχοντα, ο επικεφαλής του ΕΒΕΑ απάντησε: «προβοκατόρικα θα έλεγα ότι πριν πάμε στην τεχνητή νοημοσύνη, να πάμε πρώτα στην νοημοσύνη, είναι πολύ νωρίς στην Ελλάδα να μιλάμε για αυτό, γιατί στην ψηφιακή σύγκλιση είμαστε πολύ πίσω. Βέβαια το μόνο στο οποίο είμαστε πολύ μπροστά ειναι η ετοιμότητα για 5G, εκεί είμαστε στις πρώτες 4 θέσεις πανευρωπαϊκά. Αν έχουμε δέσμευση για αυτό που θέλουμε να κάνουμε μπορούμε να είμαστε μπροστά.»