
Η ναυτιλία δεν είναι γένος θηλυκού καθώς μόλις το 1,2% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, αντιπροσωπεύουν οι γυναίκες ναυτικοί. Ωστόσο όπως ειπώθηκε στο πρώτο σεμινάριο της WISTA Hellas «Γυναίκες στη θάλασσα», που διοργανώθηκε στα Ποσειδώνια 2022, το μεγάλο βήμα για την αλλαγή της εικόνας έχει γίνει καθώς τα πέντε τελευταία χρόνια σημειώθηκε αύξηση 45% στον αριθμό των απασχολούμενων γυναικών στα πλοία.
Διαβάστε επίσης: Γιατί θα αυξηθούν οι μισθοί των ναυτικών
Το σεμινάριο της WISTA Hellas πρόσφερε μια ευκαιρία για διεξοδική εξέταση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ναυτικοί καθώς και «τροφή» για σκέψη σχετικά με το πώς να υποστηριχθούν οι γυναίκες σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. Στο πάνελ συμμετείχαν ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, Chairman, Eugenides Foundation and IMO Goodwill Maritime Ambassador for Greece; η Βιβή Κολλιοπούλου, Insurance Manager, Angelicoussis Group; ο Capt. Μιχάλης Φωτεινός, Crew Manager, Diana Shipping Services; ο Γιώργος Αλεξανδράτος, Vice President, Hellenic Chamber of Shipping; η Τζίνα Δαρσακλή, Master Mariner, Olympic Shipping Management και ο Cees Horvers, Managing Director, Wagenborg Crew Management, ενώ τον συντονισμό ανέλαβε η Μαρία Κυρατσούδη, Business Development Manager at ABS.
1,2% του συνολικού ναυτικού δυναμικού
Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση της κ. Δαρσακλή η οποία απαντώντας στην ερώτηση γιατί το ποσοστό των γυναικών στη θάλασσα αντιπροσωπεύει μόλις το 1,2% του συνολικού ναυτικού δυναμικού, ανέφερε σαν λόγους, την απόλυτη προκατάληψη κατά των γυναικών από το εργασιακό περιβάλλον, τη μέχρι τώρα κυριαρχία των ανδρών στο ναυτικό επάγγελμα, αλλά και την ανάγκη εξισορρόπησης των επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων από τις ίδιες, όπως και την αδυναμία αποτελεσματικής κοινωνικής δικτύωσης η οποία συμβάλλει αναμφίβολα στην εξεύρεση εργασίας. Ενώ, συνέστησε στις γυναίκες που προσανατολίζονται προς την επιλογή της θαλάσσιας υπηρεσίας να προετοιμαστούν ψυχικά, σωματικά και συναισθηματικά για να επιβιώσουν, αλλά και να αναζητήσουν κατάλληλους μέντορες, που δεν είναι πάντα εφικτό καθώς η αποδοχή των γυναικών στις άτυπες ομάδες απαιτεί χρόνο, προσπάθεια και επιμονή, σύμφωνα με την εμπειρία της.
Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης: Δεν είναι θέμα ανδρών ή γυναικών
Η εκπαίδευση ήταν ένα από τα θέματα που θίχτηκαν αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της συζήτησης καθώς θεωρήθηκε κρίσιμος παράγοντας για την αλλαγή των αντιλήψεων και την εξάλειψη των προκαταλήψεων λόγω φύλου και άλλων μορφών διακρίσεων. Ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης επεσήμανε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση όλων των προκλήσεων στη ναυτιλία, προκειμένου να αναδυθεί το «σωστό οικοσύστημα». «Είναι θέμα εκπαίδευσης, κατάρτισης, καθοδήγησης και ηγεσίας σε έναν κόσμο που αλλάζει», είπε. «και όχι απλώς θέμα ανδρών και γυναικών». Ενώ, τόνισε ότι εάν όλα τα συστήματα αναπτυχθούν για να είναι πιο «ανοιχτόμυαλα,» πιο ανθεκτικά και πιο εξυπηρετικά, αυτό θα είναι καλύτερο για όλους.
Ο κ. Horvers εξήγησε με απλό και κατανοητό τρόπο πώς η διαφορετικότητα στον εργασιακό χώρο συμβάλλει στην επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. Η πρώτη αναμφισβήτητη απόδειξη είναι οι αριθμοί, καθώς εάν κάποιος δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη του το γυναικείο δυναμικό όχι μόνον στα πλοία αλλά και σε κάθε άλλο επάγγελμα, τότε αγνοεί περίπου το 50% του συνολικού εργατικού δυναμικού. Και δεύτερον, η διαφορετικότητα εμπλουτίζει και ενδυναμώνει το εργασιακό περιβάλλον. Επίσης, επέστησε την προσοχή στη σημασία των πολλαπλών εθνικοτήτων των γυναικών ναυτικών στη διαχείριση των πληρωμάτων που χειρίζεται η εταιρεία του.
Η μητρότητα
Σύμφωνα με την κ. Κολλιοπούλου, η συζήτηση δεν πρέπει να εξαντλείται στη διαφορά των φύλων, αλλά και στη διαφορά εθνικοτήτων ή κοινωνικού και οικονομικού υπόβαθρου γιατί μόνον τότε μπορούμε να αναπτύξουμε διαφορετικές προοπτικές και πιο συνεργατικές προσεγγίσεις. Η μητρότητα επίσης ήταν ένα θέμα που δεν θα μπορούσε να λείψει από τη θεματολογία της συζήτησης και όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η αίσθηση ότι πρέπει να γίνει επιλογή μεταξύ μητρότητας και σταδιοδρομίας ή ότι η μητρότητα μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην εξέλιξη της σταδιοδρομίας, μπορεί να οδηγήσει τις γυναίκες να εγκαταλείψουν την καριέρα τους. Η κ. Κολλιοπούλου πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει ένα ολόκληρο δίκτυο για την υποστήριξη των γυναικών ναυτικών από την αρχή και καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους, ακόμη κι όταν επιλέγουν να γίνουν μητέρες με τη δυνατότητα εργασίας στη στεριά για ένα χρονικό διάστημα. Μπορεί να είναι θέμα προσωπικής επιλογής αν στη συνέχεια θέλουν να συνεχίσουν την καριέρα τους στο πλοίο ή στη στεριά, αλλά σήμερα οι εταιρείες δεν έχουν διαδικασίες για να υποστηρίξουν τις όποιες επιλογές των γυναικών.
Η κ. Δαρσακλή πρόσθεσε ότι πολλές γυναίκες δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα που τους δίνει η μητρότητα και αυτός είναι ο λόγος αποκλεισμού γυναικών από τα πληρώματα εκ μέρους κάποιων εταιρειών. Το ζήτημα είναι η επίτευξη μιας ισορροπίας και όχι ο εξαναγκασμός μιας επιλογής μεταξύ καριέρας και οικογένειας. Οι γυναίκες πρέπει να γνωρίζουν πώς να τα συνδυάσουν και να είναι συγχρόνως μητέρες και επαγγελματίες, και ότι μπορούν να ονειρεύονται και να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο της οικογένειας και της σταδιοδρομίας σε οποιονδήποτε κλάδο όπως ακριβώς και οι άνδρες συνάδελφοί τους.
Γιώργος Αλεξανδράτος: Η κερκόπορτα άνοιξε
Ο κύριος Αλεξανδράτος επανέλαβε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ναυτιλίας και έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα για τη διαφορετικότητα των φύλων προσκαλώντας δύο γυναίκες Δόκιμους από την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Ύδρας να απευθυνθούν απευθείας στο κοινό. Τέλος εμφανίσθηκε αισιόδοξος καθώς όπως είπε μπορεί οι γυναίκες να αποτελούν το 1,2% του εργατικού δυναμικού στα πλοία όμως μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια σημειώθηκε αύξηση 45% στον αριθιμό τους. «Η κερκόπορτα άνοιξε» όπως είπε χαρακτηριστικά.


Latest News

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης κεντρικός ομιλητής στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, Founder & Chairman, Capital Maritime & Trading Corp., ήταν ο κεντρικός ομιλητής στο Μεσημεριανό Γεύμα του 19ου Ετήσιου Capital Link International Shipping Forum

Βαγγέλης Μαρινάκης: Εποχή αλλαγών από την οποία μπορεί να επωφεληθεί η ναυτιλία
Μιλώντας στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link o Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία

ΟΛΠ: Νέα αύξηση εσόδων και κερδών – Πρόταση για αυξημένο μέρισμα κατά 43,7%
Η κρουαζιέρα στον ΟΛΠ κατέγραψε νέο ρεκόρ, σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα που αυξήθηκαν κατά 15,5%.

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group