
Η ναυτιλία δεν είναι γένος θηλυκού καθώς μόλις το 1,2% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, αντιπροσωπεύουν οι γυναίκες ναυτικοί. Ωστόσο όπως ειπώθηκε στο πρώτο σεμινάριο της WISTA Hellas «Γυναίκες στη θάλασσα», που διοργανώθηκε στα Ποσειδώνια 2022, το μεγάλο βήμα για την αλλαγή της εικόνας έχει γίνει καθώς τα πέντε τελευταία χρόνια σημειώθηκε αύξηση 45% στον αριθμό των απασχολούμενων γυναικών στα πλοία.
Διαβάστε επίσης: Γιατί θα αυξηθούν οι μισθοί των ναυτικών
Το σεμινάριο της WISTA Hellas πρόσφερε μια ευκαιρία για διεξοδική εξέταση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ναυτικοί καθώς και «τροφή» για σκέψη σχετικά με το πώς να υποστηριχθούν οι γυναίκες σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. Στο πάνελ συμμετείχαν ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, Chairman, Eugenides Foundation and IMO Goodwill Maritime Ambassador for Greece; η Βιβή Κολλιοπούλου, Insurance Manager, Angelicoussis Group; ο Capt. Μιχάλης Φωτεινός, Crew Manager, Diana Shipping Services; ο Γιώργος Αλεξανδράτος, Vice President, Hellenic Chamber of Shipping; η Τζίνα Δαρσακλή, Master Mariner, Olympic Shipping Management και ο Cees Horvers, Managing Director, Wagenborg Crew Management, ενώ τον συντονισμό ανέλαβε η Μαρία Κυρατσούδη, Business Development Manager at ABS.
1,2% του συνολικού ναυτικού δυναμικού
Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση της κ. Δαρσακλή η οποία απαντώντας στην ερώτηση γιατί το ποσοστό των γυναικών στη θάλασσα αντιπροσωπεύει μόλις το 1,2% του συνολικού ναυτικού δυναμικού, ανέφερε σαν λόγους, την απόλυτη προκατάληψη κατά των γυναικών από το εργασιακό περιβάλλον, τη μέχρι τώρα κυριαρχία των ανδρών στο ναυτικό επάγγελμα, αλλά και την ανάγκη εξισορρόπησης των επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων από τις ίδιες, όπως και την αδυναμία αποτελεσματικής κοινωνικής δικτύωσης η οποία συμβάλλει αναμφίβολα στην εξεύρεση εργασίας. Ενώ, συνέστησε στις γυναίκες που προσανατολίζονται προς την επιλογή της θαλάσσιας υπηρεσίας να προετοιμαστούν ψυχικά, σωματικά και συναισθηματικά για να επιβιώσουν, αλλά και να αναζητήσουν κατάλληλους μέντορες, που δεν είναι πάντα εφικτό καθώς η αποδοχή των γυναικών στις άτυπες ομάδες απαιτεί χρόνο, προσπάθεια και επιμονή, σύμφωνα με την εμπειρία της.
Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης: Δεν είναι θέμα ανδρών ή γυναικών
Η εκπαίδευση ήταν ένα από τα θέματα που θίχτηκαν αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της συζήτησης καθώς θεωρήθηκε κρίσιμος παράγοντας για την αλλαγή των αντιλήψεων και την εξάλειψη των προκαταλήψεων λόγω φύλου και άλλων μορφών διακρίσεων. Ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης επεσήμανε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση όλων των προκλήσεων στη ναυτιλία, προκειμένου να αναδυθεί το «σωστό οικοσύστημα». «Είναι θέμα εκπαίδευσης, κατάρτισης, καθοδήγησης και ηγεσίας σε έναν κόσμο που αλλάζει», είπε. «και όχι απλώς θέμα ανδρών και γυναικών». Ενώ, τόνισε ότι εάν όλα τα συστήματα αναπτυχθούν για να είναι πιο «ανοιχτόμυαλα,» πιο ανθεκτικά και πιο εξυπηρετικά, αυτό θα είναι καλύτερο για όλους.
Ο κ. Horvers εξήγησε με απλό και κατανοητό τρόπο πώς η διαφορετικότητα στον εργασιακό χώρο συμβάλλει στην επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. Η πρώτη αναμφισβήτητη απόδειξη είναι οι αριθμοί, καθώς εάν κάποιος δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη του το γυναικείο δυναμικό όχι μόνον στα πλοία αλλά και σε κάθε άλλο επάγγελμα, τότε αγνοεί περίπου το 50% του συνολικού εργατικού δυναμικού. Και δεύτερον, η διαφορετικότητα εμπλουτίζει και ενδυναμώνει το εργασιακό περιβάλλον. Επίσης, επέστησε την προσοχή στη σημασία των πολλαπλών εθνικοτήτων των γυναικών ναυτικών στη διαχείριση των πληρωμάτων που χειρίζεται η εταιρεία του.
Η μητρότητα
Σύμφωνα με την κ. Κολλιοπούλου, η συζήτηση δεν πρέπει να εξαντλείται στη διαφορά των φύλων, αλλά και στη διαφορά εθνικοτήτων ή κοινωνικού και οικονομικού υπόβαθρου γιατί μόνον τότε μπορούμε να αναπτύξουμε διαφορετικές προοπτικές και πιο συνεργατικές προσεγγίσεις. Η μητρότητα επίσης ήταν ένα θέμα που δεν θα μπορούσε να λείψει από τη θεματολογία της συζήτησης και όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η αίσθηση ότι πρέπει να γίνει επιλογή μεταξύ μητρότητας και σταδιοδρομίας ή ότι η μητρότητα μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην εξέλιξη της σταδιοδρομίας, μπορεί να οδηγήσει τις γυναίκες να εγκαταλείψουν την καριέρα τους. Η κ. Κολλιοπούλου πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει ένα ολόκληρο δίκτυο για την υποστήριξη των γυναικών ναυτικών από την αρχή και καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους, ακόμη κι όταν επιλέγουν να γίνουν μητέρες με τη δυνατότητα εργασίας στη στεριά για ένα χρονικό διάστημα. Μπορεί να είναι θέμα προσωπικής επιλογής αν στη συνέχεια θέλουν να συνεχίσουν την καριέρα τους στο πλοίο ή στη στεριά, αλλά σήμερα οι εταιρείες δεν έχουν διαδικασίες για να υποστηρίξουν τις όποιες επιλογές των γυναικών.
Η κ. Δαρσακλή πρόσθεσε ότι πολλές γυναίκες δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα που τους δίνει η μητρότητα και αυτός είναι ο λόγος αποκλεισμού γυναικών από τα πληρώματα εκ μέρους κάποιων εταιρειών. Το ζήτημα είναι η επίτευξη μιας ισορροπίας και όχι ο εξαναγκασμός μιας επιλογής μεταξύ καριέρας και οικογένειας. Οι γυναίκες πρέπει να γνωρίζουν πώς να τα συνδυάσουν και να είναι συγχρόνως μητέρες και επαγγελματίες, και ότι μπορούν να ονειρεύονται και να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο της οικογένειας και της σταδιοδρομίας σε οποιονδήποτε κλάδο όπως ακριβώς και οι άνδρες συνάδελφοί τους.
Γιώργος Αλεξανδράτος: Η κερκόπορτα άνοιξε
Ο κύριος Αλεξανδράτος επανέλαβε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ναυτιλίας και έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα για τη διαφορετικότητα των φύλων προσκαλώντας δύο γυναίκες Δόκιμους από την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Ύδρας να απευθυνθούν απευθείας στο κοινό. Τέλος εμφανίσθηκε αισιόδοξος καθώς όπως είπε μπορεί οι γυναίκες να αποτελούν το 1,2% του εργατικού δυναμικού στα πλοία όμως μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια σημειώθηκε αύξηση 45% στον αριθιμό τους. «Η κερκόπορτα άνοιξε» όπως είπε χαρακτηριστικά.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ