Τον κίνδυνο να μετατεθούν χρονικά σημαντικά έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων νησιών με το σύστημα μεταφοράς αλλά και να μη συμμετέχει η Ελλάδα με ισχυρή μετοχική εκπροσώπηση στα εταιρικά σχήματα των επενδύσεων για τα υποβρύχια καλώδια με την Αίγυπτο και το Ισραήλ, επισήμανε ο ΑΔΜΗΕ στην περίπτωση που η ΡΑΕ επιμείνει στην απόφαση της για τον ορισμό WACC στο 6,1%
Ο Διαχειριστής πριν από λίγο, για πολλοστή φορά τις δύο τελευταίες εβδομάδες, επανήλθε στο επίμαχο θέμα της υπό έκδοσης απόφασης του Ρυθμιστή για τον ορισμό της απόδοσης της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης κατά την περίοδο 2022 – 2025.
Η απόδοση αυτή, ουσιαστικά, ρυθμίζει το ύψος των ταμειακών ροών του ΑΔΜΗΕ παράγοντας καθοριστικός ως προς την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος ύψους 5 δις. ευρώ έως το 2030.
Διαβάστε επίσης: ΑΔΜΗΕ: Στον… αέρα έργα 5 δισ. ευρώ από τη μείωση του ρυθμιζόμενου εσόδου
Επικαιροποιημένα στοιχεία
Πιο συγκεκριμένα σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Ιάσων Ρουσόπουλος και η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια Οικονομικών Υπηρεσιών Ελένη Ζαρίκου έκαναν αφενός γνωστό ότι την περασμένη Δευτέρα υπέβαλλαν στη ΡΑΕ επικαιροποιημένα στοιχεία ενόψει της έκδοσης της απόφασης για το WACC της περιόδου στο 6,1%.
Υπενθυμίζεται ότι επίσημα το κείμενο δεν έχει εκδοθεί αλλά ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας το πρωί της περασμένης Δευτέρας επιβεβαίωσε τη σχεδιαζόμενη απόφαση.
Διαβάστε επίσης: ΡΑΕ: Δύο νέες και ασύμμετρες απειλές για μπλακ άουτ στο ρεύμα
Ο ΑΔΜΗΕ σύμφωνα με τα στελέχη του ζητά υψηλότερο WACC στο 8,16% επικαλούμενος, όπως εξήγησε στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου και ο τεχνικός σύμβουλος της Deloitte Σωτήρης Μπατζιάς:
1. Απόδοση επένδυσης χωρίς ρίσκο. Ο συγκεκριμένος παράγοντας που μπαίνει στη μεθοδολογία για το WACC υπολογίζει το δεκαετές γερμανικό ομόλογο που είναι σημείο αναφοράς για το αντίστοιχο ελληνικό. Έτσι η απόδοση του έχει φτάσει σήμερα στο 1,4% με 1,5% με τις εκτιμήσεις να θέλουν στο τέλος του έτους στο 2%, όταν το γερμανικό ομόλογο κινούταν το 2021 στο 0,5%.
2. Ασφάλιστρο κινδύνου της χώρας. Ο συντελεστής αυτός υπολογίζεται με βάση την απόδοση του δεκαετούς ελληνικού ομολόγου το οποίο έχει ανέβει στο 3,61%. Και άρα το σπρέντ με το γερμανικό ομόλογο είναι υψηλότερο και έχει ανέβει στο 2,5% από περίπου 1,5%
3. Το κόστος των δανειακών κεφαλαίων. Πρόκειται για τον τρίτο παράγοντα της μεθοδολογίας για το WACC και σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Μπατζιάς το μέσο κόστος του δανεισμού του ΑΔΜΗΕ ήταν στο 2,8% πριν την ανοδική τροχιά των επιτοκίων. Ο Διαχειριστής υπέβαλλε όρους δανεισμού, όπως αυτούς με την ΕΤΕΠ για νέα έργα, και σύμφωνα με αυτούς το κόστος αυξάνεται στο 3,84%. Το μέσο κόστος δανεισμού θα ανέλθει έως το 2025 στο 3,5%.
Η ΡΑΕ επίσης, σύμφωνα με την κ. Ζαρίκου, ψαλιδίζει τις αιτούμενες προσλήψεις του ΑΔΜΗΕ πάνω από 50%. Ο Διαχειριστής ζητά επιπλέον προσωπικό 650 ατόμων για να καλυφθούν οι ανάγκες λειτουργίας νέων και υφιστάμενων υποδομών στο σύστημα μεταφοράς αλλά και για να υλοποιηθούν γρήγορα οι επόμενες ηλεκτρικές διασυνδέσεις.
Η αναθεώρηση του δεκαετούς προγράμματος επενδύσεων
Ο κ. Ρουσόπουλος στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ζήτησε από τη ΡΑΕ μία δίκαιη και σωστά τεκμηριωμένη απόφαση για το WACC της περιόδου 2022-2025.
Τόνισε ότι τα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν όπως οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκάνησων αλλά και οι διεθνείς διασυνδέσεις με την Αίγυπτο και το Ισραήλ είναι κρίσιμες. Πρόκειται, σύμφωνα με τον ίδιο, για έργα που θωρακίζουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας με δεδομένες τις γεωπολιτικές προκλήσεις και την ανάγκη της απανθρακοποίησης.
Στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων για τη στρατηγική που θα ακολουθήσει ο ΑΔΜΗΕ αν η ΡΑΕ επιμείνει σε WACC 6,1% είπε πως «θα μελετήσουμε την απόφαση και θα εξετάσουμε τα δεδομένα του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς υπό το πρίσμα των μειωμένων ταμειακών ροών».
Έγινε πιο συγκεκριμένος, λέγοντας πως «υπάρχει ο κίνδυνος έργα να πάνε πιο πίσω χρονικά αφού δεν μπορούν να υλοποιηθούν ταυτόχρονα».
Απέκλεισε πως ανάμεσα σε αυτά θα είναι η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Έδειξε όμως και «τον κίνδυνο η Ελλάδα να χάσει την ευκαιρία συμμετοχής μέσω του ΑΔΜΗΕ στις μεγάλες γεωστρατηγικές επενδύσεις των διασυνδέσεων με την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Ο Διαχειριστής ετοιμάζεται να συμμετέχει μετοχικά στα σχήματα. Με τα νέα δεδομένα θα επανεξετάσουμε τη στάση μας».
Ο κ. Ρουσόπουλος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής σε απόφαση της ΡΑΕ για WACC με 6,1%.
Για την ακρίβεια σε ερώτημα που του υποβλήθηκε απέφυγε να απαντήσει αλλά ούτε απέρριψε τέτοια πιθανότητα. Σημείωσε πως «εμείς ζητάμε έναν ειλικρινή διάλογο με τη ΡΑΕ και δίκαιη απόφαση».
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν