Τροχοδρομεί η αξιοποίηση των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Παίρνοντας τη σκυτάλη από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του οποίου αναμένεται μες το επόμενο δίμηνο, το Υπερταμείο μπαίνει στην τελική ευθεία για τις οριστικές αποφάσεις. Στο επικρατέστερο, αυτή τη στιγμή, σενάριο οι 22 μικρότεροι αερολιμένες της χώρας θα παραχωρηθούν σε ένα ενιαίο πακέτο.
Όπως αποκάλυψε εχθές, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του στρατηγικού σχεδίου του Υπερταμείου για τα έτη 2022-2024, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες που θα οδηγήσουν στο βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησης για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία παραμένουν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Διαβάστε επίσης: Υπερταμείο – Στον «διάδρομο απογείωσης» η αξιοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας
Επί του παρόντος, λοιπόν, το επικρατέστερο σενάριο είναι ότι δεν θα σπάσουν σε διαφορετικές συστάδες, όπως μέχρι πρόσφατα διαφαινόταν, αλλά θα βγουν όλα μαζί σε μία ενιαία διαγωνιστική διαδικασία παραχώρησης. Όπως εξηγήθηκε, αυτό προκρίνεται προκειμένου να μην δημιουργηθούν γκρουπ διαφορετικών ταχυτήτων, με αποτέλεσμα οι πιο αδύναμοι εμπορικά αερολιμένες να μείνουν στα αζήτητα.
«Για εμάς, η αξιοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων είναι ζήτημα συνολικής περιφερειακής ανάπτυξης. Θέλουμε να έχουμε ένα ουσιαστικό αποτύπωμα», σημείωσε ο κ. Δημητριάδης. Αυτή την περίοδο, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου «τρέχουν» την άσκηση που θα οδηγήσει στη λήψη της τελικής απόφασης ως τα τέλη του καλοκαιριού με αρχές φθινοπώρου, οπότε και αναμένονται οι σχετικές ανακοινώσεις.
Διαβάστε επίσης: «Ελευθέριος Βενιζέλος»: Σκαρφαλώνει στα επίπεδα του 2019 η κίνηση
Ως τον Αύγουστο ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο Καλαμάτας
Τα κρατικά αεροδρόμια της χώρας, όσα δηλαδή δεν έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, είναι συνολικά 23, με το αεροδρόμιο Καλαμάτας να στέφεται πρωταθλητής του γκρουπ. Η ανάπτυξη που έχει γνωρίσει τα τελευταία χρόνια το «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», με αφετηρία την άνοδο του τουριστικού ρεύματος με επίκεντρο το Costa Navarino, είναι εντυπωσιακή.
Για το 2019, την τελευταία προ-Covid χρονιά, διακίνησε 336.000 επιβάτες από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20,3% και καταγράφοντας 310.000 αφίξεις εξωτερικού. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΥΠΑ, το 2021 διακίνησε σχεδόν 174.000 επιβάτες, ανακτώντας το 52% της επιβατικής κίνησης του 2019. Εκτιμάται δε, ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας ως το 2030 θα είναι +35%.
Επιδόσεις που είχαν ως αποτέλεσμα, το εναρκτήριο λάκτισμα για την αξιοποίηση των 22+1 μικρότερων αερολιμένων της χώρας να δοθεί το 2021 από την Καλαμάτα. Όπως σημείωσε η διοίκηση του Υπερταμείου, αν όχι εντός Ιουλίου, τότε εντός Αυγούστου, θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αερολιμένα της μεσσηνιακής πρωτεύουσας. Η διάρκεια της παραχώρησης μένει να αποφασιστεί, εκτιμάται πάντως ότι δεν θα απέχει από τα 30-40 έτη που διαρκούν οι αντίστοιχες παραχωρήσεις.
Το προφίλ των 22 «ορφανών» αερολιμένων
Τα υπόλοιπα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία αποτελούν ως επί το πλείστον πύλες μικρότερων τουριστικών προορισμών της χώρας, σε μια περίοδο που τα τουριστικά ρεύματα ανακάμπτουν είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.
Δεύτερο πιο «δυναμικό» της λίστας θεωρείται το αεροδρόμιο της Πάρου, καθώς η επιβατική του κίνηση είχε σχεδόν τριπλασιαστεί το 2019 σε σχέση με το 2016. Θεωρείται δε πως ακόμη 5-6 μικρότεροι αερολιμένες παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον, μεταξύ τους Αλεξανδρούπολη και Χίος. Εκτιμάται ότι η επιβατική κίνηση στους 22 αερολιμένες θα αυξηθεί κατά 40% ως το 2030, διαμορφώνοντας ένα ελκυστικό πακέτο.
Όπως έχει κατά καιρούς γίνει γνωστό, διάφορα μοντέλα αξιοποίησης έχουν πέσει στο τραπέζι. Πέραν του επικρατέστερου, μέχρι στιγμής σεναρίου, της ενιαίας μακροχρόνιας παραχώρησης σε ένα πακέτο, κατά τα πρότυπα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, συζητήθηκε η δυνατότητα δημιουργίας clusters αεροδρομίων. Επίσης, εναλλακτικά, ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης ή η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων έναντι αμοιβής.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ