
Μπορεί οι έλληνες εφοπλιστές να παραμένουν πρωταγωνιστές στις αγοραπωλησίες πλοίων διατηρώντας μια παράδοση πολλών χρόνων, όμως στο πρώτο εξάμηνο του 2022 την «παράσταση» – τηρουμένων των αναλογιών – κλέβουν οι τούρκοι πλοιοκτήτες.
Οι εφοπλιστές με καταγωγή από τη γειτονική χώρα φαίνεται ότι επέστρεψαν στη θάλασσα επενδύοντας στη ναυτιλία και για πρώτη φορά ύστερα από χρόνια βρίσκονται μέσα στις 10 εθνικότητες με τις περισσότερες αγορές πλοίων.
Διαβάστε επίσης: LNG Carriers: Παραγγελίες – ρεκόρ στο πρώτο τρίμηνο
Μάλιστα οι κινήσεις τους εστιάζουν και στις δύο βασικές κατηγορίες πλοίων, τόσο στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που μεταφέρουν δηλαδή σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, σιτηρά, όσο και στα δεξαμενόπλοια.
Διαβάστε επίσης: Επενδύσεις άνω των 5 δισ. δολαρίων από τους Έλληνες εφοπλιστές
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking από την αρχή του έτους έως τις 26 Ιουνίου, οι έλληνες εφοπλιστές διατηρώντας την πρωτιά, όπως και όλα τα προηγούμενα χρόνια, επένδυσαν περί τα 3.065,2 δισ. δολάρια για την αγορά 145 πλοίων ενώ εισέπραξαν 2.667,9 δισ. δολάρια από την πώληση 117 πλοίων.
Δεύτεροι σε κινητικότητα οι επίσης συνήθεις ύποπτοι, οι Κινέζοι, με αγορές 111 πλοίων αξίας 1,84 δισ. δολαρίων, και ακολουθούν οι εφοπλιστές από τη Σιγκαπούρη με 35 αγορές πλοίων, οι Ελβετοί με 35 αγορές πλοίων, οι Γερμανοί με 30 πλοία και οι Τούρκοι με 26 πλοία. Οι προαναφερόμενοι αριθμοί αφορούν αγοραπωλησίες στις οποίες έγινε γνωστή η εθνικότητα των αγοραστών.
Οι τούρκοι εφοπλιστές που τα τελευταία χρόνια δεν είχαν εμφανιστεί τόσο ψηλά τη λίστα των αγορών επένδυσαν περί τα 358,5 εκατ. δολάρια για την αγορά 12 πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και 10 δεξαμενοπλοίων, ενώ άλλα τέσσερα πλοία αφορούν άλλες κατηγορίες (μεταφοράς αερίου, containesrships κ.λπ.).
Ποντάρουν στις προοπτικές.
Ναυλομεσιτικοί οίκοι κάνουν λόγο για ένα «come back» των Τούρκων στη ναυτιλία που συνδέεται κυρίως με την εσωτερική οικονομική κατάσταση της γειτονικής χώρας αλλά και τις προοπτικές της ναυτιλίας.
Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» το ιδρυτικό στέλεχος της Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρος της Ενωσης Ναυλομεσιτών, Γιάννης Κοτζιάς, οι τούρκοι εφοπλιστές φαίνεται να επιστρέφουν τη θάλασσα για να επενδύσουν, ορμώμενοι τόσο από την κατάσταση στην τουρκική οικονομία όσο και από τη θετική αύρα που αποπνέουν οι ναλαυγορές για τώρα και το μέλλον.
Πολλοί είναι οι τούρκοι επιχειρηματίες που ασχολούνται με ναυπηγεία, ορυχεία και άλλες δραστηριότητες και βλέπουν ότι η ναυτιλία στην παρούσα φάση τούς προσφέρει μια υγιή επενδυτική διέξοδο, λέει ο κ. Κοτζιάς.
Αναφέρει, δε, ότι επενδύοντας σε δολάρια, όπως συμβαίνει με την επένδυση στη ναυτιλία, οι Τούρκοι αποφεύγουν τους συναλλαγματικούς κινδύνους που κρύβει η επένδυση στη λίρα ενώ επίσης επενδύουν σε έναν κλάδο που παρουσιάζει πολύ ενθαρρυντικές προοπτικές για το μέλλον.
Είτε το ξηρό φορτίο είτε τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και τα πλοία μεταφοράς αερίου, όλα προσφέρουν επενδυτικές ευκαιρίες μελλοντικά, σημειώνει ο κ. Κοτζιάς, και αυτό δεν το αγνοούν οι τούρκοι εφοπλιστές.
Ο τουρκικός στόλος
Ο τουρκικός εμπορικός στόλος, αν και δεν βρίσκεται παγκοσμίως μέσα στην πρώτη δεκάδα, εντούτοις έχει ικανοποιητική παρουσία με 1.541 πλοία μεταφορικής ικανότητας 27,96 εκατ. dwt, εκ των οποίων τα 429 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 5,59 εκατ. dwt, έχουν υψωμένη την τουρκική σημαία.
Το μερίδιο αγοράς του φτάνει το 1,32%, όταν ο ελληνόκτητος στόλος που είναι πρώτος παγκοσμίως έχει μερίδιο αγοράς 17,64% (στοιχεία UNCTAD 2021).
Οσον αφορά συνολικά τις αγοραπωλησίες πλοίων στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα πρέπει να σημειωθεί ότι άλλαξαν χέρια 994 πλοία συνολικής αξίας 21,14 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 328 ήταν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα 329 δεξαμενόπλοια, τα 122 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ.
Πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν αλλάξει χέρια λίγο περισσότερα πλοία, και συγκεκριμένα 1.060, συνολικής αξίας 15,3 δισ. δολαρίων, όσα περίπου και ολόκληρο το 2020 που έγιναν αγοραπωλησίες 1.188 πλοίων αξίας 16,5 δισ. δολαρίων. Το πρώτο εξάμηνο του 2020 λόγω πανδημίας καταγράφηκαν μόλις 504 συναλλαγές.


Latest News

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο