O Μαρκ Ζάκερμπεργκ προκάλεσε πέρυσι παγκόσμια σύγχυση ανακοινώνοντας ότι η Facebook Inc. μετονομάζεται σε Meta Platforms προκειμένου να εστιαστεί στο «μετασύμπαν», μια λέξη που οι περισσότεροι δεν γνώριζαν ως τότε.
Όλα όμως δείχνουν ότι το metaverse δεν είναι απλώς η νέα καραμέλα της Σίλικον Βάλεϊ αλλά μια νέα εποχή που ανατέλλει στο Διαδίκτυο.
Τι είναι όμως το μετασύμπαν;
«Ακόμα δεν υπάρχει ακριβής ορισμός. Η μεγαλύτερη συναίνεση σήμερα είναι ότι δεν υπάρχει συναίνεση» δήλωσε στο δεύτερο OT Forum, με θέμα «Meta Living», ο Yu Yuan, εκλεγμένος πρόεδρος του συνδέσμου τυποποίησης του IEEE (Ινστιτούτο Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών).
«Προσωπικά το ορίζω ως εμπειρία» είπε, αποφεύγοντας τα στενά όρια της συνήθους περιγραφής, σύμφωνα με την οποία το metaverse αφορά διασυνδεδεμένους κόσμους εικονικής πραγματικότητας, στους οποίους οι χρήστες θα μπορούν να συναντώνται, να εργάζονται και να ψωνίζουν.
Ο όρος «μπορεί να σημαίνει την επέκταση της πραγματικότητας του Σύμπαντος σε ένα ψηφιακό Σύμπαν» είπε ο κ. Γιουάν.
«Θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι η υπέρτατη και ύψιστη μορφή του ψηφιακού μετασχηματισμού».
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτροκίνηση: Υπάρχουν οι στόχοι, χρειάζονται κίνητρα και υποδομές
Το ΙΕΕ, ο μεγαλύτερος οργανισμός επαγγελματιών τεχνολογίας με περισσότερα απο 400.000 μέλη σε όλο τον κόσμο, είναι ένας από τους βασικούς φορείς που εργάζονται για την ανάπτυξη προτύπων στο metaverse.
«Θα δουλέψουμε για να αναπτύξουμε πρότυπα, ορισμό και ορολογία» είπε ο κ. Γιουάν.
O καθορισμός τεχνικών προτύπων, τα οποία θα προσφέρουν διαλειτουργικότητα ανάμεσα σε διαφορετικές πλατφόρμες του metaverse, είναι πάντως υπόθεση ολόκληρης της βιομηχανίας: μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Microsoft, η Meta, και άλλοι γίγαντες της τεχνολογίας δημιούργησαν ομάδα για την ανάπτυξη προτύπων προκειμένου να είναι συμβατοί μεταξύ τους οι εικονικοί κόσμοι τους.
Μέλη του Metaverse Standards Forum είναι ακόμα κατασκευαστές ημαγωγών, εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών, καθώς και άλλοι φορείς καθορισμού προτύπων όπως η Κοινοπραξία Παγκόσμιου Ιστού (W3C).
Απούσα από τη λίστα, τουλάχιστον για την ώρα, είναι περιέργως η Apple, η οποία σύμφωνα με αναλυτές μπορεί να ελπίζει ότι θα γίνει μεγάλος παίκτης του metaverse όταν λανσάρει γυαλιά μεικτής πραγματικότητας φέτος ή του χρόνου.
Αντίκτυπος στην οικονομία και την αγορά εργασίας
Το metaverse «πιστεύω πως θα έχει σημαντικό αντίκτυπο σε κάθε τομέα της οικονομίας» εκτίμησε ο πρόεδρος του συνδέσμου τυποποίησης του IEEE.
Η τρισδιάστατη εικονική πραγματικότητα που συχνά συνδέουμε με το μετασύμπαν θα είναι στην πραγματικότητα μόνο μια από τις λειτουργίες του, επισήμανε.
Άλλε εφαρμογές θα προσφέρουν σημαντικά οφέλη στις επιχειρήσεις βελτιώνοντας την παραγωγικότητα και μειώνοντας τα κόστη, είπε. Ως παράδειγμα ανέφερε τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες θα μπορούν να δοκιμάζουν τα αυτόνομα οχήματά τους όχι σε πραγματικές συνθήκες αλλά με προσομοιώσεις στο metaverse.
Απαντώντας σε ερώτηση για τα νέα επαγγέλματα του μετασύμπαντος, ο κ. Γιουάν προέβλεψε σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας με νέες ειδικότητες όπως σχεδιαστές άβαταρ, εικονικούς γιατρούς, υπεύθυνους μάρκετινγκ και σχεδιαστές εικονικών χώρων και ρούχων.
«Είμαι εξαιρετικά αισιόδοξος για νέα επαγγέλματα και ευκαιρίες απασχόλησης.
Ειδικά για χώρες αναπτυσσόμενες, όπου ήδη παράγεται εισόδημα από τις εφαρμογές του metaverse» δήλωσε ο κ. Γιουάν.
Εκτίμησε πάντως ότι το μετασύμπαν δεν θα απειλήσει τις διά ζώσης διαπροσωπικές σχέσεις, δεδομένου ότι, όπως είπε, το κινητό Διαδίκτυο και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook ενίσχυσαν τις ανθρώπινες επαφές διαψεύδοντας τις δυσοίωνες προβλέψεις.
Το πιθανότερο είναι ότι εικονικές και οι φυσικές κοινωνικές επαφές «θα είναι διακριτές αλλά θα βρίσκονται σε αλληλεπίδραση» είπε.
Αναγνώρισε πάντως ότι για την υλοποίηση του οράματος μένει να λυθούν σημαντικά τεχνικά προβλήματα.
Στο metaverse, έναν νέο τρόπο πρόσληψης του κόσμου, «θα πρέπει να είναι αδιάκριτα τα όρια ανάμεσα στον εικονικό και τον πραγματικό κόσμο» δήλωσε.
«Μπορούμε να προσομοιώσουμε την εικόνα μιας μπίρας αλλά όχι τη γεύση της ή το άρωμα ενός ποτού. Όταν κανείς βλέπει νερό, θα πρέπει να μπορεί να βουτήξει μέσα του ή να πλύνει το άβατάρ του».
«Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να δημιουργήσουμε περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας με μεγάλη λεπτομέρεια. Κάθε σωματίδιο πρέπει να έχει το αντίστοιχό του στον εικονικό κόσμο».
«Για να το πετύχουμε αυτό χρειαζόμαστε τουλάχιστον 10-15 χρόνια».