Οι βασικές οδικές αρτηρίες συμβάλλουν τα μέγιστα στην ανάπτυξη και προσφέρουν δυνατότητες για βιώσιμες πρακτικές, τόνισε ο Ροδιανός Αντωνακόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της «Νέα Οδός» & «Κεντρική Οδός», μιλώντας στο OT FORUM 2.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτροκίνηση: Υπάρχουν οι στόχοι, χρειάζονται κίνητρα και υποδομές
Στόχος η ισορροπία
Αναφερόμενος στη βιώσιμη ανάπτυξη και πώς σχετίζεται με τις υποδομές, ο κ. Αντωνακόπουλος επεσήμανε πως είναι ένας δύσκολος όρος, «η ρίζα της έννοιας είναι η βιωσιμότητα και καρδιά της η ισορροπία».
Παραθέτοντας κάποια στατιστικά στοιχεία, ο Διευθύνων Σύμβουλος της «Νέα Οδός» & «Κεντρική Οδός», σημείωσε πως πάνω από το 90% του χρόνου μας λαμβάνει χώρα σε κάποια υποδομή, άνω του 40% της ενέργειας προκύπτει από τη λειτουργία των υποδομών και άνω του 35% της ενέργειας που χρειάζεται για κατασκευή υποδομών προέρχεται από την παγκόσμια παραγωγή, μία τάση η οποία είναι αυξητική.
Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε βιώσιμη ανάπτυξη και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, σημείωσε.
Σχεδιασμός με βιώσιμες πρακτικές
Ερωτηθείς για τις βιώσιμες πρακτικές που μπορούν να εφαρμοστούν σε έναν αυτοκινητόδρομο, ο κ. Αντωνακόπουλος επεσήμανε πως συνήθως το μυαλό πάει στο οχήματα, όμως -όπως είπε- έχει πολλά μέρη που μπορείς να εφαρμόσει κανείς βιώσιμες πρακτικές. «Πρέπει να υπάρχει σχεδιασμός, κατασκευή και λειτουργία με τις βασικές αρχές της βιωσιμότητας. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μεγάλη διάρκεια ζωής με όσο το δυνατόν μικρότερη συντήρηση κατά τη λειτουργία».
Ο ίδιος χαρακτήρισε βαρύνουσας σημασίας την ανακύκλωση και κατά τη λειτουργία, όπου πρέπει να συμμετέχει και ο οδηγός. «Εμείς τοποθετήσαμε πρώτοι κάδους ανακύκλωσης σε όλες τις στάσεις με WC και στα ΣΕΑ».
«Μειώσαμε την κατανάλωση ενέργειας»
Ως 2ο στοιχείο βιώσιμης ανάπτυξης, τόνισε πως είναι η μείωση κατανάλωσης ενέργειας, κάτι που η «Νέα Οδός» & «Κεντρική Οδός» το έχουν πετύχει κατά 6% τα τελευταία χρόνια. «Ημασταν η πρώτη εταιρεία από το 2018 που φτιάξαμε μονάδα φωτοβολταϊκών, δίνοντας ρεύμα σε 250 λαμπτήρες, ενώ στον “Σείριο” τοποθετήσαμε φωτοβολταϊκά στα στέγαστρα του πάρκινγκ».
Φορτιστές σε όλα τα ΣΕΑ
Σε ό,τι αφορά τη βιώσιμη μετακίνηση ή κινητικότητα (με περιβαλλοντικό κοινωνικό και οικονομικό αποτύπωμα), ο κ. Αντωνακόπουλος τόνισε ότι μπορεί να στηριχθεί και σίγουρα -όπως ανέφερε- με την ηλεκτροκίνηση. «Το κάνεις μέσα από τη στήριξη του ηλεκτρικού οχήματος. Από το 2018 εγκαταστήσαμε φορτιστές στην Ιόνια Οδό από το 2018 και πλέον έχουμε σε όλα τα ΣΕΑ. Επίσης είναι πολύ σημαντικό από που προέρχεται αυτή η ενέργεια. Γι’ αυτό και στον “Σείριο” η ενέργεια που παράγεται από τα φωτοβολταϊκά πάει κατευθείαν στους φορτιστές».
Κομβική συμβολή στην ανάπτυξη
Σε ερώτηση για τον ρόλο των αυτοκινητοδρόμων στην ανάπτυξη, ο Διευθύνων Σύμβουλος της «Νέα Οδός» & «Κεντρική Οδός» επεσήμανε πως συμβάλλει τα μέγιστα σε όλη τη χώρα. Για παράδειγμα στην Ιόνια Οδό είχαμε μείωση ατυχημάτων κατά 60 % και μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων κατά 70%. Ειδικότερα, σε κομμάτι της Ιονίας Οδού στο Μεσολόγγι, το 2017 είχαν καταγραφεί 145 τροχαία και την επόμενη χρονιά 21 ατυχήματα και μηδέν θανατηφόρα. Επίσης είναι πολύ σημαντική η μείωση χρόνου για τη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών. Η Ηπειρός μετά την ολοκλήρωση της Ιονίας Οδού έχει δει απτά αποτελέσματα. Καλύτερο οδικό δίκτυο, ένωση των λιμανιών της Πάτρας, του Αστακού και της Ηγουμενίτσας, αύξηση του τουρισμού και σύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων. Όσον αφορά τον Ε65, όταν ολοκληρωθεί θα μειώσει κατά 2 ώρες τη σύνδεση του Πειραιά με τα δυτικά Βαλκάνια, θα ενώσει τον Βόλο με την Ηγουμενίτσα και θα δημιουργηθούν 1000 θέσεις εργασίας».
Το μέλλον
Σε ό,τι αφορά το μέλλον του αυτοκινητοδρόμου, ο κ. Αντωνακόπουλος επεσήμανε πως θα μιλήσει για τα επόμενα 50 χρόνια, γιατί -όπως είπε- μετά μπορεί να μην έχουμε αυτοκινητοδρόμους. «Ο αυτοκινητόδρομος του μέλλοντος θα είναι μια τεράστια μονάδα παραγωγής πράσινης ενέργειας. Υλικά όπως η άσφαλτος θα μετατραπούν σε φωτοβολταϊκά, θα μετατραπούν σε πάνελ. Θα επιτρέπουν την αυτοκινούμενη οδήγηση, θα βλέπουμε μεγάλα κομβόι φορτηγών σε μία λωρίδα το ένα πίσω από το άλλο χωρίς οδηγό. Θα μπορεί να υπάρχει χάραξη εικονικού διαδρόμου για ιπτάμενα αυτοκίνητα. Θα είναι ένας δρόμος γεμάτος αισθητήρες, όπου με την επικοινωνία υποδομών – οχημάτων θα μπορεί να υπάρχει δυνατότητα ανάληψης του ελέγχου γιατί θα μπορεί να ο αυτοκινητόδρομος να προβλέπει πιθανούς κινδύνους».
«Όλα αυτά που είπα υπάρχουν σε πιλοτικό στάδιο, τίποτα δεν είναι επιστημονική φαντασία», κατέληξε.