Το δεύτερο κατά σειρά σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση των συνεπειών που επιφέρει ο πληθωρισμός-ρεκόρ στα γαλλικά νοικοκυριά θα αποτελέσει την πρώτη σοβαρή δοκιμασία για την κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν μετά την απώλεια της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας στις πρόσφατες εκλογές. Από την έκβαση δε της συζήτησης γύρω από το νομοσχέδιο που αναμένεται να παρουσιαστεί την Τετάρτη, θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό και το τι θα συμβεί στη μεγάλη μάχη του προϋπολογισμού, η οποία θα δοθεί το φθινόπωρο.
Η αλήθεια είναι ότι το σχέδιο της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει λίγα μέτρα, ενώ το κόστος του αναμένεται ότι θα ανέλθει σε 25 δισ. ευρώ – τα οποία θα προστεθούν στα 26 δισ. του πρώτου «πακέτου». Ανεβάζοντας, έτσι, το σύνολο των ενισχύσεων σε 51 δισ. για τη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης.
Ο Μακρόν θέλει έλλειμμα κάτω από 5%
Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Οικονομικών, Μπρινό λε Μερ, ισχυρίζεται ότι μπορεί να παραμείνει εντός δημοσιονομικών στόχων. Να διατηρήσει, δηλαδή, το έλλειμμα του προϋπολογισμού κάτω από το 5% για φέτος, κυρίως χάρη στα αυξημένα φορολογικά έσοδα που καταγράφονται μέχρι σήμερα.
Προειδοποιεί, ωστόσο, ότι αυτό δεν θα συμβεί στην περίπτωση που περάσουν οι απαιτήσεις που προβάλει σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση – από τον αριστερό συνασπισμό Nupes του Ζαν-Λικ Μελανσόν μέχρι τους δεξιούς Ρεπουμπλικάνους και την ακροδεξιά Μαρίν Λεπέν. Κι αυτό διότι, όπως σημειώνει η κυβέρνηση, το κόστος των μέτρων που προτείνονται θα τινάξουν στον αέρα τον προϋπολογισμό.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης
Τι περιλαμβάνει, όμως, το «πακέτο» Μακρόν; Ανάμεσα στα άλλα, προτείνεται η παράταση μέχρι το τέλος Αυγούστου της ισχύουσας έκπτωσης στα καύσιμα, η οποία ανέρχεται σε 0,18 ευρώ το λίτρο – με τον λε Μερ να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτή να φτάσει και ως το τέλος του έτους. Επίσης, το ποσό που εκπίπτει από φόρους για ενισχύσεις των εργοδοτών προς τους εργαζομένους προκειμένου να καλύψουν τα μεταφορικά έξοδά τους αυξάνεται από τα 500 στα 700 ευρώ ετησίως, ενώ διπλασιάζεται στα 400 ευρώ ειδικά για καύσιμα – με εκείνους που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους να θεωρούνται «επιλέξιμοι».
Την ίδια στιγμή, προβλέπονται αυξήσεις της κατώτατης σύνταξης και των βασικών επιδομάτων κατά 4% και του βασικού μισθού κατά 3,5%. Όσο για τα μπόνους που μπορούν να χορηγούν αφορολόγητα οι εταιρείες προς τους υπαλλήλους τους αυξάνονται από τα 1.000 στα 3.000 ευρώ – και στα 6.000 εάν αυτό γίνει μέσω κάποιου μηχανισμού διαμοιρασμού κερδών.
Τέλος, οι αυξήσεις στα ενοίκια δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν το 3,5%, ενώ κατ’ ανάλογο ποσοστό αυξάνεται και η κρατική επιδότηση για ενοίκια προς τους δικαιούχους. Ο δε ετήσιος φόρος των 138 ευρώ που αναλογεί σε καθένα που διαθέτει τηλεόραση μηδενίζεται και η δημόσια τηλεόραση θα χρηματοδοτείται πλήρως από το κράτος.
Τι ζητά η αντιπολίτευση
Και τι ζητούν τα υπόλοιπα κόμματα; Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τόσο ο Εθνικός Συναγερμός της Λεπέν όσο και οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν θέσει, ανάμεσα στα άλλα, θέμα γενναίας μείωσης στους φόρους που βαραίνουν τα καύσιμα. Όσο για τη Nupes, βασικό της αίτημα είναι η αύξηση από τα 1.300 στα 1.500 ευρώ του κατώτατου μισθού και των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων κατά 10%, με ταυτόχρονη δημιουργία συστήματος αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής με βάση τον πληθωρισμό.
Με βάση όλα τα παραπάνω, όλοι αναμένουν μια σκληρή μάχη – πολύ περισσότερο καθώς πρόκειται για ένα θέμα που κυριολεκτικά «καίει» την πλειοψηφία των Γάλλων. Με νωπές δε τις μνήμες από το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων που ξέσπασε το 2018, αλλά και την περιπετειώδη συζήτηση για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού, την οποία τελικώς εγκατέλειψε ο Μακρόν κατά την προηγούμενη θητεία του, ουδείς αναμένει ότι ο συμβιβασμός θα είναι εύκολος.
Θεωρητικά, βεβαίως, η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα, σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενου αδιεξόδου, να παρακάμπτει τη βουλή και να κυβερνά με διατάγματα – ακόμη και σε επίπεδο προϋπολογισμού. Μόνο που αυτή δεν μπορεί να είναι μια βιώσιμη τακτική που θα συνεχιστεί για ολόκληρη την επόμενη πενταετία.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη