Εντυπωσιακή αύξηση καταγράφουν τα περιστατικά απάτης μέσω επενδυτικών πλατφορμών, με τις τράπεζες να εκτιμούν ότι η σχετική λεία θα κινηθεί στο σύνολο της εφετινής χρονιάς στα επίπεδα των 20 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν επεξεργαστεί οι συστημικοί όμιλοι, στο α΄ τρίμηνο του 2022 χάθηκαν μέσω της συγκεκριμένης κομπίνας περί τα 6 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Τράπεζες – Μια παύση αρκεί για να αποφύγουμε την Ηλεκτρονική Απάτη
Το κόλπο στήνεται ως εξής: Οι επιτήδειοι καλούν τα θύματα και τους προτείνουν να επενδύσουν στις διεθνείς αγορές μέσω onlineεργαλείων, υποσχόμενοι υψηλές αποδόσεις.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, όσοι πείθονται να προχωρήσουν, καταθέτουν ένα μικρό ποσό σε πρώτη φάση στον τραπεζικό λογαριασμό της πλατφόρμας, για να δοκιμάσουν την τύχη τους.
Τις πρώτες ημέρες τα θύματα βλέπουν τα χρήματά τους να πολλαπλασιάζονται. Έτσι, με την προσδοκία να βγάλουν μεγαλύτερα κέρδη αυξάνουν τις τοποθετήσεις τους.
Οι υψηλές αποδόσεις συνεχίζονται, γλυκαίνοντας τον επενδυτή, ο οποίος συνήθως ενισχύει ακόμη περισσότερο τη συμμετοχή του. Πολλές φορές μάλιστα παρασύρει και τρίτους, «διαφημίζοντας» τις πολύ καλές του επιδόσεις στο χώρο των επενδύσεων.
Όταν όμως θελήσει να κλείσει τη θέση του, τα χρήματα δεν κατατίθενται στο λογαριασμό του. Και ως δια μαγείας κλείνει και η συνδρομή του στην πλατφόρμα. Έτσι, όχι μόνο τα κέρδη δεν εισπράττει, αλλά χάνει και το αρχικό του κεφάλαιο.
3.500 θύματα
Η συγκεκριμένη απάτη αφορά το 30% περίπου των περιπτώσεων απώλειας καταθέσεων τους πρώτους τρεις μήνες του 2022.
Συνολικά σε αυτήν την περίοδο, με όλες τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι ψηφιακοί πορτοφολάδες, χάθηκαν 23 εκατ. ευρώ από 3.500 καταθετικούς λογαριασμούς.
Το νούμερο είναι εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε ότι κατά μέσο όρο καταθέσεις 250.000 έκαναν καθημερινά φτερά το επίμαχο διάστημα.
Μάλιστα, τα νούμερα θα ήταν ακόμη μεγαλύτερα, εάν οι ομάδες ασφαλείας των τραπεζών δεν διέσωζαν 20 εκατ. ευρώ, με το έγκαιρο πάγωμα εμβασμάτων, κατόπιν ενημέρωσής τους από τα θύματα.
Ο χρυσός κανόνας
Η αλήθεια είναι ότι οι επιτήδειοι εξελίσσονται συνεχώς, προσαρμόζονται στα δεδομένα της εγχώριας αγοράς και δημιουργούν απατηλά e-mails ή SMS που κάποιες φορές είναι πολύ δύσκολο να αναγνωριστούν.
Για το λόγο αυτό, σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, είναι σημαντικό να συνεχιστεί η ενημέρωση των καταναλωτών, οι οποίοι θα πρέπει να ξέρουν ένα βασικό κανόνα:
Η τράπεζά τους δεν θα τους ζητήσει ποτέ τους κωδικούς πρόσβασης στην ηλεκτρονική τραπεζική, ούτε θα επικοινωνήσει μαζί τους με τρόπο που να δημιουργεί τεχνηέντως ένα άγχος, ώστε να αντιδράσουν βιαστικά, αποκαλύπτοντας ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Σε κάθε περίπτωση απάτη χωρίς τη συνδρομή του θύματος είναι αδύνατη. Στόχος των επιτήδειων είναι το θύμα να κινηθεί γρήγορα για να λύσει το υποτιθέμενο πρόβλημα και να μην ανακαλύψει κοιτώντας πιο προσεκτικά το μήνυμα πως πρόκειται για απάτη.
Επίσης, όσο πιο γρήγορα ειδοποιήσουν την τράπεζά τους μόλις αντιληφθούν την απάτη, τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να πάρουν πίσω τις καταθέσεις τους. Αυτό πρέπει να γίνει μέσα σε λίγα λεπτά.
Πιο συγκεκριμένα, για να εκτελεστεί μια μεταφορά χρειάζονται τα ακόλουθα: τα στοιχεία για την είσοδο στο e-banking και η επιβεβαίωση της συναλλαγής είτε με κωδικό μιας χρήσης ή μέσω ειδοποιήσεων στο κινητό του δικαιούχου του λογαριασμού.
Οι δράστες αποστέλλουν ένα απατηλό e-mail ή SMS, με το οποίο ενημερώνουν τον παραλήπτη ότι πρέπει να μπει στον λογαριασμό του πατώντας συγκεκριμένο link, προφασιζόμενοι ένα πρόβλημα, π.χ. ότι μπλόκαρε η κάρτα ή πάγωσε ο λογαριασμός του.
Αν το θύμα πατήσει στον σύνδεσμο, εισέρχεται σε μια ιστοσελίδα που μοιάζει πολύ με το e-banking της τράπεζάς του. Εφόσον πληκτρολογήσει εκεί τα στοιχεία του, αυτά περιέρχονται σε γνώση των δραστών.
Οι τελευταίοι μπαίνουν την ίδια στιγμή στον πραγματικό λογαριασμό του θύματος και επιχειρούν την εκτέλεση μιας συναλλαγής. Η ολοκλήρωση της ληστείας γίνεται μετά την πληκτρολόγηση στην απατηλή ιστοσελίδα του κωδικού μίας χρήσης που λαμβάνει το θύμα στο κινητό του.
Εναλλακτικά, το θύμα επιβεβαιώνει τη συναλλαγή μέσω της ειδοποίησης που λαμβάνει στο m-banking, θεωρώντας ότι με τον τρόπο αυτόν θα λυθεί το δήθεν πρόβλημα.
Latest News
Allianz: Απορροφά το 50% των αυξήσεων στα ισόβια συμβόλαια υγείας
Η Allianz αναφέρει ότι περιορίζει τη μέση αύξηση για το 2025, μεσοσταθμικά στο 7% και είναι έτοιμη για διάλογο με τους φορείς
«Θετική εξέλιξη ο αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα» - Η ανακοίνωση του ΣΕΒΤ
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί το επιστέγασμα της σταθερά πτωτικής πορείας που διαμορφώθηκε σταδιακά μέσα στο 2024, σχολίασε ο ΣΕΒΤ
NN Hellas: Στο 7% η αναπροσαρμογή των ισόβιων προγραμμάτων υγείας
Η NN Hellas αναφέρει στην ανακοίνωσή της ότι θα καλύψει την επιβάρυνση που θα προκύψει από τον περιορισμό της αναπροσαρμογής
Προκαταρκτική παραγωγή χρυσού 520.293 ουγγιές το 2024 ανακοίνωσε η Eldorado Gold
Η συνολική παραγωγή ήταν σύμφωνη με την πρόβλεψη της Εταιρείας για ισχυρότερο δεύτερο εξάμηνο το 2024
Η επόμενη μέρα της Κάμπος Χίου – Τι σχεδιάζει η οικογένεια Σαράντη
Πού στοχεύει η οικογένεια Σαράντη με την εξαγορά της Κάμπος Χίου - Ποιοι είναι οι πρωταθλητές στους χυμούς ψυγείου – Μέχρι και 50% οι ανατιμήσεις
Το big bang της πανδημίας δεν είχε συνέχεια - Στο 3,1% το μερίδιο του e-grocery [Γραφήματα]
Oι πληθωριστικές πιέσεις υποχώρησαν και η αυξημένη ζήτηση αποτέλεσε τον σχεδόν αποκλειστικό μοχλό ανάπτυξης του κλάδου, εκτιμά η NielsenIQ
Καραμολέγκος για πυρκαγιά: Ξεκίνησε η καταγραφή των ζημιών - Το εργοστάσιο λειτουργεί κανονικά
Εξαρχής, δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα που να επηρεάζει την παραγωγική διαδικασία, επισημαίνεται στην ανακοίνωση της Καραμολέγκος»
Μάχη για το «Σπίτι Μου 2» - Πώς οι τράπεζες δελεάζουν τους δανειολήπτες
Στο 1 δισ. ανέρχονται οι συνολικές χορηγήσεις από το τραπεζικό σύστημα για το Σπίτι Μου 2» - Πόσα χρήματα θα δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης
Πώς «έχασε» το φιλέτο των Χριστουγέννων o Mr Jumbo
Τι λέει για τα κέρδη και τον τζίρο της Jumbo ο Απόστολος Βακάκης – Ο λιγότερο εορταστικός Δεκέμβριος και νέες «καταστροφές»
Με Victoria's Secret, Miss Dior και Sol de Janeiro - Ποια αρώματα προτιμούν οι έφηβοι
Από τα body mists της Victoria's Secret και το αειθαλές Miss Dior μέχρι το viral Sol de Janeiro, οι πωλήσεις αρωμάτων «χτυπούν κόκκινο»