
Ο ρόλος της ναυτιλίας και η εξασφάλιση των μεταφορών, τόσο στους τομείς της ενέργειας όσο και των τροφίμων ακόμα και σε περιόδους έντασης όπως αυτή που διανύει ο πλανήτης, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ήταν το κεντρικό ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime and Trading Group στο 26ο συνέδριο του Economist, σε μία συζήτηση με τον πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο και την πρόεδρο της Navios Maritime Partners, Αγγελική Φράγκου.
Με σαφή τοποθέτηση ότι η ναυτιλία είναι σε θέση να δώσει λύσεις για την αντιμετώπιση των κρίσεων, πάντα στη βάση σωστών πολιτικών αποφάσεων, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι όλοι «είμαστε αντιμέτωποι με τον πόλεμο στην Ουκρανία» τονίζοντας ότι «ο ρόλος των εφοπλιστών και ιδίως των Ελλήνων σε αυτούς τους καιρούς της ενεργειακής κρίσης είναι πολύ σημαντικός».
Υπογράμμισε ότι οι Έλληνες ελέγχουν το 32% του παγκόσμιο στόλου μεταφοράς πετρελαίου και πάνω από 22% του στόλου LNG συνολικά. «Η μεταφορά πετρελαίου προς την Ευρώπη έχει αναληφθεί από εμάς. Είναι σημαντικό μία ευρωπαϊκή χώρα μέλος της ΕΕ αλλά και του ΝΑΤΟ να έχει καταφέρει να βρίσκεται σε θέση να πραγματοποιεί ότι απαιτούν οι εποχές ώστε να είμαστε λιγότερο εξαρτημένοι από τη Ρωσία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Βαγγέλης Μαρινάκης, τονίζοντας ότι ως ναυτιλία «προσφέρουμε σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη. Πρέπει όμως να δούμε τους πολιτικούς της Ευρώπης να παίρνουν περισσότερες πρωτοβουλίες.
Έχουμε τιμές ρεκόρ στην ενέργεια και οι οικονομίες μας δεν θα μπορέσουν να αντέξουν για πολύ. Το πρόβλημα ενισχύεται και απαιτεί συγκεκριμένες κινήσεις και πρωτοβουλίες».
Μεταφορά πετρελαίου
Απαντώντας σε ερώτηση σε σχέση με την τοποθέτηση του ουκρανού προέδρου, Βολοντίμιρ Ζελένσκι για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου από ελληνικά πλοία, ο Βαγγέλης Μαρινάκης ξεκαθάρισε ότι «αν αναλύσουμε το τονάζ που είναι διαθέσιμο στη Δύση αυτή τη στιγμή, εμείς έχουμε το 50%-60%. Η διακίνηση όλου αυτού του όγκου πετρελαίου που έρχεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη έχει χρονοδιαγράμματα παράδοσης ως το τέλος του έτους κι είναι προσχεδιασμένη διαδικασία. Η απεξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο δε θα συμβεί εν μία νυκτί».
Υπογράμμισε δε ότι «αυτό που συμβαίνει έχει συμφωνηθεί μέσω συμβολαίων και πλήρως εγκεκριμένο από την ΕΕ. Δεν παραβιάζουμε οποιονδήποτε νόμο ή εμπάργκο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα». Όπως είπε είναι κάτι αναγκαίο και «δόξα τω Θεώ είμαστε εδώ για να παρέχουμε αυτή τη σταθερότητα».
Aναφερόμενος στο ζήτημα της Κίνας και τις εμπορικές σχέσεις, ο Βαγγέλης Μαρινάκης σημείωσε ότι «εμπορευόμαστε με την Κίνα, επισκευάζουμε τα πλοία μας στην Κίνα, ναυπηγούμε πλοία στην Κίνα. Η ναυτιλία ενώνει τον κόσμο και είναι θετικό να αυξάνεται όλο αυτό το εμπόριο.
Επεσήμανε ότι «οι εμπορικές σχέσεις με την Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια άλλαξαν το εμπόριο με θετικό πρόσημο», καθώς όπως υπογράμμισε «η Κίνα δεν εισάγει μόνο αλλά και εξάγει. Όλος ο κόσμος επωφελήθηκε από τις εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια. Πριν ο μέσος καταναλωτής δεν μπορούσε να αγοράσει κάποια προϊόντα γιατί ήταν ακριβά. Αυτή η δυνατότητα δόθηκε μετά με τις εισαγωγές από τη Κίνα, που οι τιμές έπεσαν και ο κόσμος μπορούσε να αγοράσει πράγματα που πριν δεν είχε την οικονομική δυνατότητα».
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης σημείωσε ακόμα σε σχέση με τη ναυτιλία και το περιβάλλον ότι «τα πλοία είναι υπεύθυνα μόλις για τα 3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Δεν είναι μόνο ασφαλής η μεταφορά δια θαλάσσης των εμπορευμάτων αλλά και φιλική προς το περιβάλλον. Η τεχνολογία έχει συμβάλλει σε αυτό».
Όσον αφορά την επισιτιστική κρίση και τη μεταφορά των σιτηρών ο Βαγγέλης Μαρινάκης κατέστησε σαφές ότι «όταν τα λιμάνια είναι ανοιχτά και όλα λειτουργούν σωστά όλα γίνονται. Είμαστε έτοιμοι να μεταφέρουμε τα αγαθά και τα εμπορεύματα που χρειάζονται». Σημείωσε παράλληλα ότι λαμβάνονται πρόνοιες για τους ουκρανούς εργαζόμενους στη ναυτιλία και τις οικογένειες τους, οι οποίοι στην παγκόσμια ναυτιλία φτάνουν σε ποσοστό το 15-20% παγκοσμίως.
Τι είπε η Αγγελική Φράγκου
«Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε», είπε η Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings αναφερόμενη στην αντιμετώπιση των κρίσεων.
Τόνισε δε ότι πρέπει να δούμε τη μεγάλη εικόνα καθώς «το 1/3 των προμηθειών σε τρόφιμα προέρχεται από την εμπόλεμη περιοχή. Είναι σημαντική η διασφάλιση της επάρκειας των τροφίμων. Έχουν αλλάξει πολλά. Κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει ακριβά για να εξασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα και τα προϊόντα θα φθάσουν σε αυτή με ασφάλεια για να έχει πρόσβαση ο κόσμος.
Τα 40% του Φυσικού Αερίου και το 20% του πετρελαίου τα προμηθευόταν η Ευρώπη από τη Ρωσία. Τώρα στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης οι προμήθειες γίνονται από άλλες χώρες πιο μακρινές που σημαίνει ότι αυξάνουν τα τονομίλια, η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία άρα το προϊόν που μεταφέρεται είναι πιο ακριβό.»
Αναφερόμενη στις δηλώσεις Ζελένσκι, η Αγγελική Φράγκου επεσήμανε ότι «το 95% του παγκόσμιου στόλου ακολουθεί τις κυρώσεις. Έχουμε νομική ομάδα που μας συμβουλεύει τι να κάνουμε. Δεν παραβιάζονται οι κυρώσεις. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ”Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε”».
Πομπέο: Παγκόσμιες οι προκλήσεις
Την ασφάλεια τόνισε ως προϋπόθεση ευημερίας την οποία αυτή τη στιγμή «την έχουμε χάσει», από το βήμα του Economist ο τέως υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο, κάνοντας λόγο για ένα παγκόσμιο περιβάλλον εξαιρετικά υψηλών προκλήσεων τόσο για τη γεωπολιτική σκηνή όσο και την οικονομία.
«Για να τελειώσει αυτός ο πόλεμος χρειάζεται σίγουρα διπλωματία, όμως το μόνο που ενδιαφέρει τον Πούτιν είναι η ισχύς και το ρίσκο», τόνισε ο κ. Πομπέο, ο οποίος επεσήμανε ότι η Δύση συνολικά δεν εξάντλησε τα περιθώρια αποτροπής της ρωσικής επιθετικότητας, μεταξύ άλλων, με τις επιλογές της στον ενεργειακό τομέα.
Ο Πομπέο αναφέρθηκε στη διεύρυνση του ΝΑΤΟ εκφράζοντας την ικανοποίηση του για την ένταξη Φινλανδίας και Σουηδίας σημειώνοντας ότι εκτιμά το γεγονός ότι ο τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τελικά «το επέτρεψε, όντας διευκολυντικός, σε έναν βαθμό». Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν συνιστά κάποιο νέο δεδομένο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, οι οποίες έχουν το μακρύ παρελθόν τους. «Τα κράτη ιστορικά έχουν διενέξεις. Σημασία έχει να τις λύνουν με διάλογο, χωρίς τη χρήση ισχύος», σχολίασε ευρύτερα και μίλησε για την ανάγκη ενίσχυσης του διαλόγου σε όλα τα επίπεδα ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Όσον αφορά τις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας, σημείωσε ότι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει μια εξαιρετική ομάδα στην Αθήνα, η οποία προωθεί τη συνεργασία σε άμυνα, ενέργεια και άλλους τομείς. Τέλος ερωτηθείς αν θα διεκδικούσε το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων, ακόμη κι αν ο Ντόναλντ Τραμπ θέσει επίσης υποψηφιότητα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, λέγοντας ότι η όποια απόφαση θα ληφθεί στην αρχή του 2023.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ