
Ο ρόλος της ναυτιλίας και η εξασφάλιση των μεταφορών, τόσο στους τομείς της ενέργειας όσο και των τροφίμων ακόμα και σε περιόδους έντασης όπως αυτή που διανύει ο πλανήτης, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ήταν το κεντρικό ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime and Trading Group στο 26ο συνέδριο του Economist, σε μία συζήτηση με τον πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο και την πρόεδρο της Navios Maritime Partners, Αγγελική Φράγκου.
Με σαφή τοποθέτηση ότι η ναυτιλία είναι σε θέση να δώσει λύσεις για την αντιμετώπιση των κρίσεων, πάντα στη βάση σωστών πολιτικών αποφάσεων, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι όλοι «είμαστε αντιμέτωποι με τον πόλεμο στην Ουκρανία» τονίζοντας ότι «ο ρόλος των εφοπλιστών και ιδίως των Ελλήνων σε αυτούς τους καιρούς της ενεργειακής κρίσης είναι πολύ σημαντικός».
Υπογράμμισε ότι οι Έλληνες ελέγχουν το 32% του παγκόσμιο στόλου μεταφοράς πετρελαίου και πάνω από 22% του στόλου LNG συνολικά. «Η μεταφορά πετρελαίου προς την Ευρώπη έχει αναληφθεί από εμάς. Είναι σημαντικό μία ευρωπαϊκή χώρα μέλος της ΕΕ αλλά και του ΝΑΤΟ να έχει καταφέρει να βρίσκεται σε θέση να πραγματοποιεί ότι απαιτούν οι εποχές ώστε να είμαστε λιγότερο εξαρτημένοι από τη Ρωσία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Βαγγέλης Μαρινάκης, τονίζοντας ότι ως ναυτιλία «προσφέρουμε σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη. Πρέπει όμως να δούμε τους πολιτικούς της Ευρώπης να παίρνουν περισσότερες πρωτοβουλίες.
Έχουμε τιμές ρεκόρ στην ενέργεια και οι οικονομίες μας δεν θα μπορέσουν να αντέξουν για πολύ. Το πρόβλημα ενισχύεται και απαιτεί συγκεκριμένες κινήσεις και πρωτοβουλίες».
Μεταφορά πετρελαίου
Απαντώντας σε ερώτηση σε σχέση με την τοποθέτηση του ουκρανού προέδρου, Βολοντίμιρ Ζελένσκι για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου από ελληνικά πλοία, ο Βαγγέλης Μαρινάκης ξεκαθάρισε ότι «αν αναλύσουμε το τονάζ που είναι διαθέσιμο στη Δύση αυτή τη στιγμή, εμείς έχουμε το 50%-60%. Η διακίνηση όλου αυτού του όγκου πετρελαίου που έρχεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη έχει χρονοδιαγράμματα παράδοσης ως το τέλος του έτους κι είναι προσχεδιασμένη διαδικασία. Η απεξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο δε θα συμβεί εν μία νυκτί».
Υπογράμμισε δε ότι «αυτό που συμβαίνει έχει συμφωνηθεί μέσω συμβολαίων και πλήρως εγκεκριμένο από την ΕΕ. Δεν παραβιάζουμε οποιονδήποτε νόμο ή εμπάργκο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα». Όπως είπε είναι κάτι αναγκαίο και «δόξα τω Θεώ είμαστε εδώ για να παρέχουμε αυτή τη σταθερότητα».
Aναφερόμενος στο ζήτημα της Κίνας και τις εμπορικές σχέσεις, ο Βαγγέλης Μαρινάκης σημείωσε ότι «εμπορευόμαστε με την Κίνα, επισκευάζουμε τα πλοία μας στην Κίνα, ναυπηγούμε πλοία στην Κίνα. Η ναυτιλία ενώνει τον κόσμο και είναι θετικό να αυξάνεται όλο αυτό το εμπόριο.
Επεσήμανε ότι «οι εμπορικές σχέσεις με την Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια άλλαξαν το εμπόριο με θετικό πρόσημο», καθώς όπως υπογράμμισε «η Κίνα δεν εισάγει μόνο αλλά και εξάγει. Όλος ο κόσμος επωφελήθηκε από τις εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια. Πριν ο μέσος καταναλωτής δεν μπορούσε να αγοράσει κάποια προϊόντα γιατί ήταν ακριβά. Αυτή η δυνατότητα δόθηκε μετά με τις εισαγωγές από τη Κίνα, που οι τιμές έπεσαν και ο κόσμος μπορούσε να αγοράσει πράγματα που πριν δεν είχε την οικονομική δυνατότητα».
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης σημείωσε ακόμα σε σχέση με τη ναυτιλία και το περιβάλλον ότι «τα πλοία είναι υπεύθυνα μόλις για τα 3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Δεν είναι μόνο ασφαλής η μεταφορά δια θαλάσσης των εμπορευμάτων αλλά και φιλική προς το περιβάλλον. Η τεχνολογία έχει συμβάλλει σε αυτό».
Όσον αφορά την επισιτιστική κρίση και τη μεταφορά των σιτηρών ο Βαγγέλης Μαρινάκης κατέστησε σαφές ότι «όταν τα λιμάνια είναι ανοιχτά και όλα λειτουργούν σωστά όλα γίνονται. Είμαστε έτοιμοι να μεταφέρουμε τα αγαθά και τα εμπορεύματα που χρειάζονται». Σημείωσε παράλληλα ότι λαμβάνονται πρόνοιες για τους ουκρανούς εργαζόμενους στη ναυτιλία και τις οικογένειες τους, οι οποίοι στην παγκόσμια ναυτιλία φτάνουν σε ποσοστό το 15-20% παγκοσμίως.
Τι είπε η Αγγελική Φράγκου
«Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε», είπε η Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings αναφερόμενη στην αντιμετώπιση των κρίσεων.
Τόνισε δε ότι πρέπει να δούμε τη μεγάλη εικόνα καθώς «το 1/3 των προμηθειών σε τρόφιμα προέρχεται από την εμπόλεμη περιοχή. Είναι σημαντική η διασφάλιση της επάρκειας των τροφίμων. Έχουν αλλάξει πολλά. Κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει ακριβά για να εξασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα και τα προϊόντα θα φθάσουν σε αυτή με ασφάλεια για να έχει πρόσβαση ο κόσμος.
Τα 40% του Φυσικού Αερίου και το 20% του πετρελαίου τα προμηθευόταν η Ευρώπη από τη Ρωσία. Τώρα στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης οι προμήθειες γίνονται από άλλες χώρες πιο μακρινές που σημαίνει ότι αυξάνουν τα τονομίλια, η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία άρα το προϊόν που μεταφέρεται είναι πιο ακριβό.»
Αναφερόμενη στις δηλώσεις Ζελένσκι, η Αγγελική Φράγκου επεσήμανε ότι «το 95% του παγκόσμιου στόλου ακολουθεί τις κυρώσεις. Έχουμε νομική ομάδα που μας συμβουλεύει τι να κάνουμε. Δεν παραβιάζονται οι κυρώσεις. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ”Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε”».
Πομπέο: Παγκόσμιες οι προκλήσεις
Την ασφάλεια τόνισε ως προϋπόθεση ευημερίας την οποία αυτή τη στιγμή «την έχουμε χάσει», από το βήμα του Economist ο τέως υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο, κάνοντας λόγο για ένα παγκόσμιο περιβάλλον εξαιρετικά υψηλών προκλήσεων τόσο για τη γεωπολιτική σκηνή όσο και την οικονομία.
«Για να τελειώσει αυτός ο πόλεμος χρειάζεται σίγουρα διπλωματία, όμως το μόνο που ενδιαφέρει τον Πούτιν είναι η ισχύς και το ρίσκο», τόνισε ο κ. Πομπέο, ο οποίος επεσήμανε ότι η Δύση συνολικά δεν εξάντλησε τα περιθώρια αποτροπής της ρωσικής επιθετικότητας, μεταξύ άλλων, με τις επιλογές της στον ενεργειακό τομέα.
Ο Πομπέο αναφέρθηκε στη διεύρυνση του ΝΑΤΟ εκφράζοντας την ικανοποίηση του για την ένταξη Φινλανδίας και Σουηδίας σημειώνοντας ότι εκτιμά το γεγονός ότι ο τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τελικά «το επέτρεψε, όντας διευκολυντικός, σε έναν βαθμό». Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν συνιστά κάποιο νέο δεδομένο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, οι οποίες έχουν το μακρύ παρελθόν τους. «Τα κράτη ιστορικά έχουν διενέξεις. Σημασία έχει να τις λύνουν με διάλογο, χωρίς τη χρήση ισχύος», σχολίασε ευρύτερα και μίλησε για την ανάγκη ενίσχυσης του διαλόγου σε όλα τα επίπεδα ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Όσον αφορά τις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας, σημείωσε ότι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει μια εξαιρετική ομάδα στην Αθήνα, η οποία προωθεί τη συνεργασία σε άμυνα, ενέργεια και άλλους τομείς. Τέλος ερωτηθείς αν θα διεκδικούσε το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων, ακόμη κι αν ο Ντόναλντ Τραμπ θέσει επίσης υποψηφιότητα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, λέγοντας ότι η όποια απόφαση θα ληφθεί στην αρχή του 2023.


Latest News

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.