Aναθέρμανση παλαιότερων συμμαχιών αλλά και κέρδη στα δεξαμενόπλοια φέρνει η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία. Η «συμμαχία των πέντε» (Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας, Κίνας και Νότιας Αφρικής) πιο γνωστή ως BRICS, φαίνεται να επωφελείται η κάθε μία με τον τρόπο της από τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι κυρώσεις της ΕΕ και των ΗΠΑ κατά της Ρωσίας κυρίως σε ό,τι αφορά το αργό πετρέλαιο.
Οι χώρες αυτές δεν ακολούθησαν τον δρόμο των δυτικών εθνών επιβάλλοντας κυρώσεις στη Ρωσία, η οποία σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Gibson, προσφέρει στην ομάδα των BRICS πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου με μεγάλη έκπτωση, σε μια εποχή όπου οι τιμές του πετρελαίου είναι σταθερά πάνω από τα 100 δολ. το βαρέλι. Σε αντάλλαγμα, η Ρωσία επιδιώκει μεγαλύτερες εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων από τις χώρες αυτές για να αντικαταστήσει τις δυτικές μάρκες που έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία.
Διαβάστε επίσης: Στα «χέρια» φιλορώσων αυτονομιστών εμπορικά πλοία με ξένη σημαία
Οπως αναφέρει ο Gibson, το μερίδιο του ρωσικού αργού που εξάγεται σε δυτικές χώρες μειώνεται από το 2015, ενώ οι χώρες BRICS αυξάνουν το μερίδιό τους. Μεταξύ Ιανουαρίου 2015 και Μαΐου 2022, οι ροές προς τις BRICS αυξήθηκαν από μόλις 165.000 βαρέλια τη ημέρα σε 2,250 εκατ./ βαρέλια την ημέρα και από 4,5% σε 44% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών. Κατά την ίδια περίοδο οι εξαγωγές εκτός BRICS μειώθηκαν από 3,55 εκατ. βαρέλι την ημέρα σε 2,875 εκατ. βαρέλια την ημέρα δηλαδή από 95,5% σε 56% των εξαγωγών ρωσικού αργού.
Καταγράφεται δηλαδή μια συνολική αύξηση των ρωσικών εξαγωγών αργού με το μερίδιο των χωρών της ομάδας BRICS να αυξάνεται.
Νέες διαδρομές
Οι νέες διαδρομές που δημιουργήθηκαν από τις κυρώσεις προς τη Ρωσία, αναφέρει σε μια άλλη ανάλυση ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv έχουν προσθέσει τονομίλια και η αυξανόμενη ζήτηση πετρελαίου και προϊόντων ευνοεί το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου και προϊόντων. Καθώς οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας από τη Ρωσία αυξάνονται και το αργό της Βραζιλίας ρέει στην Ευρώπη σε υψηλούς αριθμούς (πάνω από 500.000 βαρέλια την ημέρα, σχεδόν 2,8 φορές υψηλότερα από τον μέσο όρο του 2021), τα δεξαμενόπλοια Suezmaxes και Aframaxes που εξυπηρετούν τις ροές αυτές, βλέπουν τα κέρδη τους να κινούνται ανοδικά μέρα με τη μέρα.
Οι ΗΠΑ
Στο μεταξύ, οι ειδικοί καταγράφουν ότι οι εξαγωγές αργού των ΗΠΑ από τον Κόλπο του Μεξικού σημειώνουν νέα υψηλά ρεκόρ στα 3,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα και είναι υψηλότερες από το ορόσημο των 3,2 εκατομμυρίων βαρελιών το δεύτερο τρίμηνο του 2020. Οι αυξανόμενες εξαγωγές από τον Κόλπο του Μεξικού και τα υψηλά επίπεδα φορτίου που σημειώθηκαν στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής από την επαναλειτουργία της κινεζικής οικονομίας, πιθανότατα θα ωθήσουν ψηλότερα τους ναύλους στα μεγαλύτερης χωρητικότητας δεξαμενόπλοια, τα VLCC. Ηδη εντός του Ιουνίου του 2022, οι ναύλοι στα VLCC κατέγραψαν μια ανοδική κίνηση της τάξης του 30%, αν και εξακολουθούν να παραμένουν αρνητικοί, από 32.969 δολ. την ημέρα σε 22.707 δολ. την ημέρα.
Οσον αφορά το εμπόριο καθαρών προϊόντων πετρελαίου (Clean Petroleum Product -CPP), σχετικά λίγα ρωσικά προϊόντα πηγαίνουν στις χώρες BRICS αυτή τη στιγμή, με τα περισσότερα να κατευθύνονται προς τις ευρωπαϊκές χώρες που πρόκειται όμως να τερματίσουν τις ρωσικές εισαγωγές. Αυτό είναι πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση του όγκου των CPP μεταξύ Ρωσίας και BRICS.
Η Βραζιλία εισήγαγε περίπου 23.000 βαρέλια την ημέρα ρωσικών CPP το 2022, ενώ η Νότια Αφρική δεν έχει εισαγάγει καθόλου. Οι υψηλότερες ροές CPP από τη Ρωσία προς τη Βραζιλία και τη Νότια Αφρική θα μπορούσαν να εκτοπίσουν τους όγκους της Μέσης Ανατολής και της Ινδίας, οι οποίοι στη συνέχεια πιθανότατα θα επαναδρομολογηθούν σε μεγαλύτερες αποστάσεις προς την Ασία και την Ευρώπη, αντισταθμίζοντας εν μέρει τα χαμένα ρωσικά προϊόντα σε αυτές τις περιοχές. Αυτό θα τονώσει τη ζήτηση τονομιλίων, η οποία με τη σειρά του θα στηρίξει τους ναύλους, εκτιμά ο Gibson.
Latest News
Συνεχίζεται η πτώση για τη Saudi Aramco - Στο -15% τα κέρδη του τρίτου τριμήνου
Ο πετρελαϊκός γίγαντας Saudi Aramco διατηρεί το μέρισμα μαμούθ - Ξεπέρασε τις εκτιμήσεις της για τα καθαρά κέρδη
Αντίστροφη μέτρηση για αιτήσεις και πληρωμές για το επίδομα θέρμανσης
Ποιοι και πότε θα λάβουν το επίδομα θέρμανσης – Ποια νοικοκυριά κερδίζουν μεγαλύτερη ενίσχυση - Τι αλλάζει σε ποσά και κριτήρια – Θέμα ημερών η ΚΥΑ με όλες τις λεπτομέρειες
«Πράσινη» απόβαση από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενέργειας στο Μπακού – Ισχυρά ονόματα στην COP29
ΤΕΡΝΑ, ΔΕΗ, AKTOR, Κοπελούζος, ΤΙΤΑΝ, Helleniq Energy, Motor Oil και άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην COP29
Ομολογιακό 800 εκατ. ευρώ για τον ΔΕΣΦΑ
Ισχυρή χρηματοδοτική στήριξη μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου του ΔΕΣΦΑ
Αναβαθμίζονται οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Λευκάδας
Το έργο του ΑΔΜΗΕ αφορά στη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου υποβρύχιου και υπόγειου καλωδιακού συστήματος
ΔΕΗ: Ακύρωση buy back ιδίων μετοχών από τη ΓΣ – Συστήνεται η PPC INSPECTRA
Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΗ ενέκρινε την ακύρωση 12,7 εκατ. μετοχών και τη σύσταση θυγατρικής
Φόβοι για νέα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη - Πάνω από τα 43 ευρώ το TTF
Παρά τα υψηλά επίπεδα αποθήκευσης, οι ευρωπαϊκές τιμές στο φυσικό αέριο παραμένουν ευμετάβλητες λόγω των διαταραχών του εφοδιασμού
Αυξάνεται η δυναμικότητα της Mitsubishi σε LNG - Θα φτάσει τα 17 εκατ. τόνους το 2030
Η Mitsubishi συμμετέχει σε 12 έργα LNG στο Μπρουνέι, τη Μαλαισία, την Αυστραλία, το Ομάν, τη Ρωσία, την Ινδονησία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά
Πού κλείδωσαν τις τιμές ρεύματος για τον Νοέμβριο, ΔΕΗ και πάροχοι
Τα πράσινα τιμολόγια ρεύματος για τους οικιακούς καταναλωτές κυμαίνονται τον Νοέμβριο από τα 0,116 μέχρι τα 0,1519 ευρώ ανά κιλοβατώρα
Σε υψηλό 4 ετών οι εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας - Καλύτεροι πελάτες ΗΠΑ και Ινδία
Στη Βενεζουέλα, η κρατική εταιρεία PDVSA και οι κοινοπραξίες της εξήγαγαν κατά μέσο όρο 947.387 βαρέλια ημερησίως αργού και καυσίμου