Εντός της θερινής περιόδου και σίγουρα μέχρι το τέλος Αυγούστου θα ξεκινήσει η ακτοπλοϊκή γραμμή Σμύρνη – Θεσσαλονίκη. Αυτό το διάστημα είναι σε εξέλιξη επαφές ανάμεσα στην εταιρεία που θα αναλάβει τα δρομολόγια (Levante Ferries) με τις λιμενικές, τελωνειακές και άλλες Αρχές των δυο χωρών και των δυο λιμανιών που εμπλέκονται στο δρομολόγιο.
Συζητήσεις που αποδείχθηκαν περισσότερο σύνθετες καθώς η Τουρκία όχι μόνο δεν είναι στην ΕΕ αλλά είναι και εκτός ζώνης Σένγκεν, με αποτέλεσμα οι τελωνειακές και λοιπές διαδικασίες για επιβάτες και φορτία να είναι πιο απαιτητικές.
Οπως σημειώνουν άνθρωποι κοντά στην υπόθεση, δεν πρόκειται για εύκολη δρομολόγηση πλοίου καθώς σε καμία περίπτωση δεν μοιάζει με τις δρομολογήσεις πλοίων στις γραμμές της Αδριατικής που είναι μεταξύ χωρών εντός της ΕΕ, καθώς πρέπει να δοκιμαστούν διαδικασίες που θα καταστήσουν εύκολη την επιβίβαση και την αποβίβαση.
Διαβάστε επίσης: Yπογραφή σύμβασης για Κασοκαρπαθία
Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, για παράδειγμα, διαμορφώνεται χώρος που θα δένει το πλοίο ενώ απαιτείται και πύλη Σένγκεν. Οπως άλλωστε και στο λιμάνι της Σμύρνης.
Ο χρόνος
Το σημαντικότερο πρόβλημα ωστόσο είναι η σύντμηση του χρόνου των απαιτούμενων ελέγχων στα δυο λιμάνια καθώς, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, ο χρόνος που θα απαιτείται ώστε ένα επιβάτης ή ένα φορτηγό να επιβιβαστεί στη Σμύρνη ή στη Θεσσαλονίκη και να αποβιβαστεί στην άλλη πόλη θα πρέπει είναι μικρότερος από τον χρόνο που απαιτείται σήμερα για να ταξιδέψει κάποιος μεταξύ των δυο πόλεων οδικώς μέσω του τελωνείου των Κήπων στον Εβρο… Διαφορετικά η γραμμή δεν θα έχει κάποιο νόημα, τονίζουν.
Οι επαφές δεν φαίνεται να επηρεάζονται από το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, με τις Αρχές του λιμανιού της Σμύρνης να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Λέγεται μάλιστα ότι στον βαθμό που το έργο της γραμμής αυξηθεί με τον καιρό, οι τουρκικές λιμενικές Αρχές υπόσχονται και εκπτώσεις στα «λιμανιάτικα».
Την ίδια ώρα, οι άνθρωποι της Levante Ferries βάζουν τις τελευταίες πινελιές στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Smyrna di Levante» που θα εκτελεί το δρομολόγιο. Το εν λόγω πλοίο έχει δεχθεί ολοκληρωτική μετασκευή, ευρεία τεχνολογική αναβάθμιση καθώς και πλήρη αναδιαμόρφωση και ανακαίνιση εσωτερικών χώρων. Οσον αφορά το πρόγραμμα των δρομολογίων, πρόθεση της εταιρείας είναι να πραγματοποιούνται τρεις αφιξοαναχωρήσεις την εβδομάδα.
Αγονες γραμμές
Στο μεταξύ, υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός από το υπουργείο Ναυτιλίας για μια «άγονη γραμμή» που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Μυτιλήνη κατά την καλοκαιρινή περιόδου.
Σημειώνεται ότι από τον Μάρτιο του 2021 υπάρχει σύμβαση μεταξύ ακτοπλοϊκής εταιρείας και του υπουργείου Ναυτιλίας που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, ωστόσο βάσει της σχετικής προκήρυξης η γραμμή διακόπτεται την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου και επανέρχεται την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. Τώρα προκηρύσσεται διαγωνισμός για την κάλυψη της γραμμής και τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες. Η Levante Ferries θα εκδηλώσει ενδιαφέρον, ωστόσο μένει να φανεί από το αποτέλεσμα του διαγωνισμού εάν θα την αναλάβει.
Σε μια τέτοια περίπτωση το «Smyrna di Levante» θα πραγματοποιεί και μια στάση στη Μυτιλήνη, η οποία θα συνδέεται με τη Σμύρνη και με ένα ακόμη πλοίο εκτός από το ταχύπλοο που δρομολογήθηκε πρόσφατα.
Η γραμμή θα εξυπηρετείται, όπως προαναφέρθηκε, με το «Smyrna di Levante» το οποίο έχει μήκος 160 μ., ενώ θα διαθέτει και περίπου 200 καμπίνες. Θα ταξιδεύει με 18 κόμβους/ώρα, θα μπορεί να μεταφέρει 930 επιβάτες και 60 φορτηγά μήκους 17 μέτρων. Το ταξίδι θα διαρκεί 12-14 ώρες και, όπως αναφέρουν παράγοντες που είναι σε θέαση να γνωρίζουν τις απαιτήσεις της γραμμής, για να αποβεί κερδοφόρα η δρομολόγηση του πλοίου δεν αρκεί μόνο η μεταφορά φορτηγών η επιβατών. Το φορτίο θα πρέπει να είναι «μεικτό», αναφέρουν. Διαφορετικά θα είχε δρομολογηθεί ένα οχηματαγωγό (μόνο για φορτηγά), ωστόσο εκτιμάται ότι δεν είναι κερδοφόρα η δρομολόγηση αυτή.