Στο 12,1% ανήλθε ο πληθωρισμός για τον μήνα Ιούνιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σημειώνοντας ένα νέο ρεκόρ.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Ιουνίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2021 προέκυψε αύξηση 12,1% έναντι αύξησης 1,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.

Έκρηξη τιμών

Όπως αποτυπώνεται, τη μεγαλύτερη άνοδο σημείωσαν οι τιμές του φυσικού αερίου, αυξανόμενες κατά 117,1%, ακολούθησε το ηλεκτρικό ρεύμα με 70,4%, το πετρέλαιο θέρμανσης με 65,1% και με 45,6% τα καύσιμα.

Επίσης, σημειώθηκε ράλι 48,5% στις μεταφορές με αεροπλάνο, 32,9% στα ταξί και 20,4% στις μεταφορές με πλοίο.

Επίσης, η διαμονή στα ξενοδοχεία είναι ακριβότερη κατά 27,7%.

Αναφορικά με τα τρόφιμα ακριβότερα κατά 24,9% είναι τα έλαια, 15,9% το ψωμί, και 15% τα κρέατα. Καταγράφεται αύξηση 11,3% στα λαχανικά.

Παράλληλα, ακρίβυναν κατά 12% τα καινούργια αυτοκίνητα και 15,9% τα μεταχειρισμένα.

Οι «ένοχοι»

Από εκεί και πέρα, η στέγαση, τα τρόφιμα, η ενέργεια και οι μεταφορές φαίνεται να σέρνουν τον χορό των πολύ μεγάλων αυξήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι άνοδος 31,5% σημειώθηκε στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

Διαβάστε επίσης: Eurobank: Πληθωριστικές πιέσεις και επιδείνωση οικονομικού κλίματος το 2ο τρίμηνο 2022

Κατά 25,0%  «εκτινάχθηκε» η ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

Επίσης, αύξηση 12,6% σημειώθηκε στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,6% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, πατάτες.

• 9,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.

• 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

• 6,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα καινούργια, αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 1,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία,
ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 2,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.

Διαβάστε επίσης: ΟΟΣΑ: Στο 9,6% ο πληθωρισμός τον Μάιο – Ρεκόρ 34 ετών

Σύγκριση Ιουνίου 2022 με Ιούνιο 2021

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 12,1% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

• 6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

• 25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία,
ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 2,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων,
τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Συγκρίσεις

Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον Μάιο 2022, παρουσίασε αύξηση 1,6% έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2021 – Ιουνίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2020 – Ιουνίου 2021, παρουσίασε αύξηση 6,2% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2020 – Ιουνίου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2019 – Ιουνίου 2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι  στην πρόσφατη έκθεσή της για τη νομισματική της πολιτική, η Τράπεζα της Ελλάδος αναθεώρησε πτωτική την πρόβλεψή της για την ανάπτυξη στο 3,2% (1,8% στο δυσμενές σενάριο) και αναμένει ο πληθωρισμός στο σύνολο της τρέχουσας χρονιάς να διαμορφωθεί στο 7,6%.

Δηλητήριο για την ανάπτυξη

«Καμπανάκι» χτύπησε και το ΙΟΒΕ για τον πληθωρισμό το οποίο «βλέπει» να ανέρχεται στο 9%-9,6% φέτος.

Ο πληθωρισμός τρέχει πιο γρήγορα τώρα στην Ελλάδα και «είναι μια δηλητηριώδης ουσία που έχει μπει στο σώμα της οικονομίας» ανέφερε ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Νίκος Βέττας, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα έχει υψηλότερο πληθωρισμό από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, γεγονός που δημιουργεί ζητήματα ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Τόνισε, μάλιστα, ότι η έξαρση του πληθωρισμού δεν συνδέεται μόνο με την επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και με ανισορροπίες της οικονομίας που προϋπήρχαν, κυρίως δηλαδή με το γεγονός ότι δόθηκαν μεγάλες επιδοτήσεις στους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της πανδημίας και με τη λήξη της αυξήθηκε απότομα η κατανάλωση, πριν ακόμη «τρέξει» επαρκώς η πλευρά της προσφοράς.

«Ο πόλεμος στην Ουκρανία ήταν η σπίθα που πυροδότησε τον πληθωρισμό, όμως αυτός βρήκε προσάναμμα για να γιγαντωθεί στην προηγούμενη κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, όπου υπήρχαν ισχυρές ανισορροπίες» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Νίκος Βέττας.

Προάγγελος ανατιμήσεων

Μεγαλύτερες ανατιμήσεις «δείχνει» και ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία. Τον Μάιο κατέγραψε άλμα 43% του δείκτη τιμών παραγωγού στη βιομηχανία σε ετήσια βάση. Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο είχε σκαρφαλώσει στο 48,8%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News