Ως «το μάννα εξ ουρανού» περιμένουν οι retailers στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών τη διανομή των κουπουνιών για το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», προκειμένου να «ξεπαγώσει» η αγορά.
Τους πρώτους τέσσερις μήνες εφέτος η ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κινήθηκε με αρνητικό πρόσημο, παρουσιάζοντας μείωση 6,27% σε αξία, ενώ διψήφια ήταν η πτώση στον όγκο πωλήσεων, που υποχώρησε κατά 13,12%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της GfK TEMAX.
Διαβάστε επίσης: Επιδότηση ηλεκτρικών συσκευών: Στην… πρίζα οι αλυσίδες – Οι κινήσεις για την ενίσχυση του τζίρου
Μάλιστα, τον Μάιο και τον Ιούνιο η αγορά παρουσίασε περαιτέρω επιβράδυνση, κυρίως στις κατηγορίες των τηλεοράσεων λόγω του ότι συγκρίνεται με την περσινή «αθλητική» χρονιά (σ.σ. Euro), αλλά και της ψύξης και του κλιματισμού, εξαιτίας των χαμηλότερων θερμοκρασιών σε σχέση με πέρσι, καθώς και τους πολυαναμενόμενου προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή».
Διαβάστε επίσης: Γεωργιάδης: Κάνουμε ελέγχους στις τιμές των συσκευών που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα ανακύκλωσης
Σπάνε τα κοντέρ τα κλιματιστικά
Το πρώτο τετράμηνο εφέτος σχεδόν όλες οι κατηγορίες κινήθηκαν αρνητικά και ειδικότερα οι μικροσυσκευές κουζίνας, οι υπολογιστές, τα tablets αλλά και οι τηλεοράσεις.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τζίρου και όγκου πωλήσεων καταγράφονται στις μικροσυσκευές κουζίνας (11,35% μείωση τζίρου και 27,32% μείωση όγκου), στα προϊόντα πληροφορικής (υπολογιστές και tablets) με την υποχώρηση του τζίρου να είναι της τάξης του 34,77% και του όγκου πωλήσεων 33,33%, στα φωτογραφικά είδη (34,25% πτώση στον όγκο και 18,82% στον τζίρο) και στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά (τηλεοράσεις, κονσόλες, βιντεοκάμερες, ηχεία κ.ά.) με την πτώση στα τεμάχια να διαμορφώνεται σε 9,76%.
Στον αντίποδα, οι πωλήσεις κλιματιστικών έσπασαν όλα τα κοντέρ και παρότι η περίοδος δεν ευνοεί την πώληση των εν λόγω προϊόντων. Ειδικότερα, οι πωλήσεις των air conditioners σημείωσαν άνοδο κατά 71,37%, ενώ σε όγκο η αύξηση ήταν της τάξης του 68,36%.
Συνολικά στο τετράμηνο η αξία πωλήσεων διαμορφώθηκε στον κλάδο σε 692,56 εκατ. ευρώ από 738,89 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ενώ πωλήθηκαν φέτος 5.701.997 τεμάχια έναντι 6.563.432 πέρυσι.
Άνω των 30 δισ. οι πωλήσεις
Το 2021, το δεύτερο πανδημικό έτος, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών έκλεισε με αύξηση του όγκου πωλήσεων 8,64% και της αξίας πωλήσεων κατά 22,48%. Ο τζίρος της αγοράς διαμορφώθηκε σε 2,565 δισ. ευρώ έναντι 2,09 δισ. ευρώ το 2020, προσεγγίζοντας τον τζίρο που καταγράφηκε το 2010 στα 2,6 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι στην τριετία 2017-2019 η αγορά κατέγραψε θετικό ρυθμό πωλήσεων κατά 7,7%, μετά από σειρά χρήσεων κατά τις οποίες υπέστη σημαντική υποχώρηση.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το 2008, με συνολικό τζίρο στα 3,6 δισ. ευρώ, ήταν η τελευταία πραγματικά καλή χρονιά για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών.
Η κατρακύλα ξεκίνησε το 2009 όταν οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 3,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων GFK όπου σημειωτέο δεν περιλαμβάνονται οι τζίροι των κλιματιστικών και των μπαταριών. Το 2010 «προσγειώθηκαν» στα 2,68 δισ. ευρώ, το 2011 υποχώρησαν εκ νέου στα 2,17 δισ. ευρώ και το 2012 διαμορφώθηκαν στα 1,84 δισ. ευρώ. Το 2013 ήταν η χειρότερη χρονιά του κλάδου (τζίρος 1,72 δισ. ευρώ), με τη δραματική συρρίκνωση της αγοράς και τον εξοντωτικό πόλεμο τιμών να οδηγεί στο περιθώριο τους Έλληνες «παίκτες» και τη μερίδα του λέοντος να νέμονται πλέον οι πολυεθνικές.
Με τα χίλια ζόρια και βοηθούντος του περάσματος από το αναλογικό στο ψηφιακό σήμα, η αγορά έδειξε σημεία… ζωής το 2014 κλείνοντας με άνοδο κατά 7,3% και τζίρο 1,85 δισ. ευρώ.
Περαιτέρω άνοδο, έστω και μικρή, αλλά σημαντική δεδομένων των συνθηκών (επιβολή capital controls, πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα κ.λπ.), σημειώθηκε το 2015 με την ελληνική αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων να φθάνει σε αξία τα 1,985 δισ. ευρώ.
Με τη βοήθεια της Μαύρης Παρασκευής (Black Friday), που για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε στην ελληνική αγορά και έτυχε μεγάλης αποδοχής από τους καταναλωτές, το 2016 ο τζίρος της αγοράς αυξήθηκε κατά 6,1% στα 2,108 δισ. ευρώ. Ωστόσο, η άνοδος όμως δεν συνεχίστηκε το 2017, που έκλεισε αρνητικά στα 2,067 δισ. ευρώ.
Ενισχυμένες κατά 5,4% σε σύγκριση με το 2017 ήταν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών το 2018, φτάνοντας τα 2,18 δισ. ευρώ, ενώ το 2019, η συνολική αξία να άγγιξε τα 2,23 δισ. ευρώ.
Η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κρατήθηκε στα ίδια επίπεδα το 2020, τη χρονιά της πανδημίας, με τζίρο που διαμορφώθηκε στα 2,09 δισ. ευρώ.
Latest News
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς
Τζαννετάκης (Motor Oil): Μηνύματα για μέρισμα αλλά και για το πλαφόν στα καύσιμα
Τι είπε ο Πέτρος Τζαννετάκης αναπληρωτής CEO της Motor Oil στους αναλυτές για τις επιπτώσεις από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο
Στις 12 Δεκεμβρίου η ΓΣ της Μπλε Κέδρος για την ακύρωση 700.000 ιδίων μετοχών
Ποια θέματα θα συζητηθούν
Γιαν Κάρας (ΟΠΑΠ): «Χτίζουμε» στην επιτυχία του Τζόκερ – Έφθασαν τις 12.000 τα VTLs
Ο ΟΠΑΠ παρουσίασε τα οικονομικά του αποτελέσματα για το γ' τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2024 - Στα 352 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
Αντιδρά η εστίαση στην αύξηση των δημοτικών τελών - Επιστολή ΠΟΕΣΕ στον Δούκα
Η ΠΟΕΣΕ τονίζει ότι πρόταση για αύξηση 10% των δημοτικών τελών γίνεται αιφνιδιαστικά χωρίς καμία ενημέρωση και διαβούλευση